28 Eylül 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 7

28 Eylül 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 7

; Nü nnan etik iyi bir iş > belediye adamları tetkik ediyorlar Konyada i Vali, hükümet ve her şeyi yerinde KONYA, (Hüsusi) — Konya-| mızm bilgili valisi Cemal beyin re- isliği altında C. H. F. ve halkevi reis'erile daimi encümen azaların- | dan mürekkep heyetlerin (Çömre, | Karaman, Mut ve Ermenak kazala- rile Bozkır köylerinde icra etmiş oldukları tetkikatı bundan evvel yazmıştım. Ahiren halkın ve köy -| lünün ihtiyaçlarını o mahallinde dinliyerek tetkikatta bulunmak ü-| zere ikinci parti bir seyahat tertip edilmiştir: Başta vali Cemal beye- | fendi o'mak üzere C. H. F. ve be- lediyemiz reisi Mustafa Şevki, hal | kevi reisi Ferit, Konyanm çiftçi| meb'usu Mustafa Lütf, halkevi dil edebiyat ve tarih komitesi reisi | Mes'ut ve daimi encümei azasın- dan Mehmet Nakip ve eczacı Hu- lâsi, Meclisi umumi fırka kâtibi Lütfi, ve muallim Abdülgaffar beylerden mürekkep olan heyet (Konyadan hareket ettikten sonra Toros dağ-| larmi kat'eden on sekiz saat uza- nan Mavi boğazdan geçerek Boz- | kıra varmışlardır. Eski ismi Ses - trad olan bu kasaba civarında kes- retle bulunan simli kurşunun iş'e- | tilmesi dolayısiyle o kurulmuş ve maden eminlerinin makarı olmuş - tur. Elyevm o zamanlar ihraç e - dilmis olan madenlerin cürufu te- peler teşkil etmektedir. Bozkırda hükümet, mektep er ve di ve kasaba içinde bulunan iki par olması tetkik | alınmıştır. | bayramında gerekse azasından fotoğrafçı belediye, ! nserler gezilmiş Ga yara Bbm Tasi mubteme! bulunan heykel edilerek fotoğrafileri Burada cümhuriyet gerek kasaba içinde ve köylerde çekilecek bayrakların salin Gülliai "idebit” 'ölünniük| İstanbula sipariş ettirilmiştir. Bu- radan heyet Bozkır kazasının bir- çok köylerini gezerek Karaviran | (Suğla) gölü civarındaik nahiye | merkezinin hangi köye kaldırılma sının muvafık olaacğı hakkında te- | maslar yapmıştır. Elyevm nahiye merkezi ittihaz edilmiş olan Yalı. höyüğüne gelinmiş burada Bozkır ve Seydişehir civar köyleri muh - tarları ile heyet görüşmelerde bu lunmüuş ve nahiye merkezinin nak: W hakkında anket yapılmıştır. Zaman zaman suları çekilerek | boş ka'an Suğla gölünün geniş mil- li münbit arazisi Seydişehir Bozkır köylüleri tarafından eki Ancak bu arazi tapuya merbut ol- madıgından her sene başında ihti- | yar heyetlerinin taksimiyle köylü. ye ekilecek yer ayrılır. Bazı sızıl. tıların önünün alınması için bu a - razinin köylülere taksimiyle tapu. ya raptı için ha'kın fikri alınmış, ekserisinin eski şekilde ekilmesi - ne taraftar oldukları anlaşılmıştır. Daha birçok meseleler | etrafında görüşmeler yapılmış ve istişareler de bulunulmuştur. Heyet köylülerden (ayrılırken | kütüphane müdürü Mes'ut bey| halkevi namına halka tevzi edil - mek üzere birlikte götürmüş oldu: ğu Nasrettin Hoca hikâyeleriyle | atalar sözü ve zi: bankasının bastırmış olduğu küçük broşürler ve dağıtılmıya başlanmış, köylünün kapışırcasına kitaplara karşı gös- | terdiği alâka ve tehacümden ya - kasın: güç kurtarmıştır. Buradan halkın hararetli te - zahürü arasında ayrılan heyet Sey dişehire gelerek burada da ha kın ihtiyaçlarını görmüş, eski eserleri gezmiş ve Seydişehire getirilmek istenen suyun idarei hususiye tara- fından yapılan bin liralık bir yar. | dımla gelemiyeceği anlaşılmış, faz la yardım edilmesi düşünülmüş - tür, Bir aralık Seydişehir daki köylere gidilerek köy'ünün el birliğiyle beton borularla köy - lerine getirtmekte oldukları su işi mahallinde tetkik olunmuştur. Bu ivarın - civar köylerinden birinin camii du varında bulunan Bizanslılara ait iş'emeli iki lâhit şayanı dikkat gö- rülerek fotoğrafileri Bozkır kazasında konuşulduğu gi- bi kaza ve köylerine lâzımgelen bayrakların adedi tesbit edilmiş - tir Seydişehirden hareket eden he yet Fasıllar köyüne giderek bura- da Romalılara ait olması muhte - mel bulunan bir şehir harabesini gezmişler ve tahminen beş altı bin ton sikletindeki yekpare granitten alınmıştır. yapılmış olan Eti heykeli üzerin - | de tetkikatta bulunmuşlar ve bu - radan Beyşehire gelmişlerdir. Beyşehirde de heyete Antalya valisi ile Antalya meb'usları mü - | lâki olmuşlardır. Heyet mahallin ihtiyaçlarını tetikkten sonra bura daki atiki Türk eserlerini gezmiş ler, tamirsizlikten harabeye yüz tutmuş olan Eşrefoğlu camii için âcil tedbirler ittihazı konuşulmuş ve maaşsız olarak camiin hizmet- lerini gören imamına muhafız o - larak bir miktar para tahsis edil - i miştir. Güzel bir gölün kenarında bu - lunan bu kasaba çam ormanlarıyle örtülü dağlarile güzel bir manza- raya shiptir. Konya ovasının irva ve iskasından istifade edilen gö - lün suları civara kar ve yağmurun fazla miktarda o yağmamasından dolayı azalmakta ve bundan dola- Yı da Konya ovası sulanamamak- tadır, Bundan dolayı Konya ova - sında Obruk tabir o'unan tabte - | larz su cereyanlarının menfezleri- ne konulacak olan © santrfujlarla | suyu yukarı çekerek hiç olmazsa ovanın mevzii olarak sulatılmasını valimiz Cemal beyefendi düşün - müşler ve bunun üzerinde tetkikat | ta bulunularak yakında tecrübe'e- ir yapılmak üzere bulunmuştur. Beyşehirde heyete iltihak eden sıtma mücadele reisi doktor Cev - det beyle birlikte göl civarındaki Eflâtun umarıma gelinmiş, Etile - rin asarmdan bulunan büyük taş - lardan yapılmış su mabudu tetkik olunmuştur. Gerek Fasıllarda ve gerekse bu rada Anadolunun en eski sekene- | si olan Etilerin bu eserleri beş bin senelik gibi kadim bir eskiliğe| malk oldukları tahmin edilmiştir. Gölün civarında olup iki ayrı men- badan çıktıktan sonra. birleşerek büyük bir bataklık yapan Eflâtun 28 Eylaf 1933 M- y— VAKIT yy gay yy yy yy yy yy yy ya yil, yy yy yg yg yy yy yy " Memleket Haberle a Balta ile (Bir hoca kendi elini kesti Bergamaya bağlı Boz köyde Sü e hocanın e'inde bir sivilce çıkmış, şuna buna gösterip akıl da nışmış, mmuzibin biri hocaya: — Bu sivilce tehlikelidir, kesip atmazsan sonra seni öldürür! Demiştir. bir balta alarak var kuvvetiyle eli- İne indirmiş, elini kesmi Hoca, al kanlar i İ bayılmış, hastaneye kaldırılmıştır. Köylerde Alıahlık taslarken elini Bunun üzerine hoca, düşüp Aydın köylerinden Dolanda İ Allahlık, peygamberlik, hızırlık | iddia eden ve üfürükçülük yapan iki kişi mahalli zabıtasınca yaka. lanarak adliyeye tevdi edilmişler- dir. Bunların evlerinde zabıtaca ya- pılan araştırmada üfürükçülüğe ait bazı kitaplar bulunmuştur. İki arkadaştan Ahmet çavuşun: “ Ben Allahım, peygambe - rim, hızırım,, dediği oiddia edil - mektedir. Mustafa Fevzi Beyin cenazesi Akhisaragidecek Manisa mebusu Mustafa Fevzi Beyin Pariste ameliyat masasında vefatı Akhisarda teessürle karşı « lanmıştır. Mustafa Fevzi Beyin bulunan çocukları, pederlerinin cenazelerini Pariatean Akhisara ge tireceklerdir. Merhum (Mustafa Fevzi Bey, evvelce Pariste ameliyat yanında gene masasında ölen sabik mebuslardan Reşat Beyin yattığı mezarın yanına defnedilecektir. Bir kadın yandı Cumartesi günü öğleden sonra Eskişehirde ölümle neticelenen bir İ yangın olmuştur. Hoşnudiye ma- hallesinde kalender sokağında hat kenarında makinist Faik ve gardi- firen İbrahim Efendilere ait evin mutfağından çıkan ateş bir anda bütün evi sarmış ve itfaiyeye haber | verilinciye kadar yangın büyümüş- tür. Civardan komşular yetişerek içeridekileri kurtarmağa uğraşır- larken itfaiye derhal yangın yeri- ne yetişmiş, yangının sirayetine ma | ni olmuştur. İbrahim Efendinin karısı Hasan çavuş tarafından kur- tarılıp dışarı çıkarılmış ise de, Fa- ik Efendinin refikası ateş arasında | kalmış ve yanarak ölmüştür, Ha - san Efendi Faik Efendinin ailesini kurtarmak için çok uğraşmış fakat | kadıncağıza bir şaşkınlık ariz ol - muş, bu yüzden ateş arasına düş- muş, neticede feci bir şekilde öl müştür. Yangın hakkında tahkikat yapılmaktadır. ç İ ve Ebülvefa su'armın Beyşehir gölüne akıtılarak hem gölün su va | hem de bataklıktan mütevellit sıtmanın ö- nüne geçilmesi çareleri araştırıl - mış ve bunların etüt edilmesi ka - rarlaştırılmıştır. Buradan Kıreli nahiyesine uğra narak Konya yoluna düşü'müş ve Beyşehir . Konya şosesinde yapıl- i makta olan yol tamiratı ad görül- dükten sonra Koriyaya avdet olun muştur. ridatmın aritırılması ve Cellât gölü: kurutuluyor Küçük Menderes deres havzası. bataklıktan ve Su altında kalmaktan kurtulacak | Küçük Menderes havzasının, | rinde bir “Sağlık ovası,, meydana Cellât gölü ile diğer göllerin kuru- | getirilmesi hakkındaki arzularını İ tulması işi birincf'teşrin içinde mü- | da öğrenmişlerdi. teahhide ihale edilecektir. Üç mil | yon İralık bir iş olan bu e leri ile bu işe bugün başlanmış olu- ameliyesini taahhüt etmek istiyen | yor” sermayedar grupların hemen hepsi | (o Tam dokuz bin dönüm bir saha- İzmirde toplanmıştır. Bu grupla- | yı kaplıyan Cellât gölü'iki yıl son- rın fen heyetleri, Küçük Menderes | ra tamameh kurutulacak, bu suret- havzasında otomobilleri ile âdeta | le Cellât gölünün su baskınına uğ- mekik dokuyarak fenni tetkikleri. | rıyarak bataklık hale gelen bir mil Gazi Hazretlerinin emrü işaret- 7 ni yapmaktadırlar. Uzun asır'ardanberi tahribatı Efez medeniyetinin sönmesinde âmil olan Küçük Men. devam eden, deres, nihayet cümhuriyet rejimi - radesine zebun oluyor. Büyük Gazi, üç Yıl evel Aydma giderken, Cellât gölünün | yarattığı faicaları vali Kâzım Pa - | şadan dinlemişlerdir. Halkım; bu| gölün kurutularak Cel'ât gölü ye. nir trenle | yon dönüm arazi de dünyanın en mümbit bir toprağı olacaktır. Mey dana getirilecek olan bu eser dev- let ve millete on beş milyon Tira- lık bir servet kazandıracaktır. İ o Buiş'er başarıldığı gün, küçük Menderes havzası, yeniden büyük | bir varlık kaynağı olacak, o hava- İlide ölüm saçan hastalıklar, Cellât gölü ve bataklıklarla birlikte tari- "hin derinliklerine gömülecektir. m Kızılcahamamda iki çinayet Kızılcahamamda Binkoz köyün den Yakup oğlu Osman ile birade- ri Mehmet ayni köyden Durmuş oğlu Mehmedi öldürmüşlerdir. Cinayetin sebibi Durmuş oğlu Mehmedin koyunlarınm oğlu Osmanla kardeşi Mehmedin ahlatlarını yemiş olmasıdır. Günem.. nahiyesinin köyünde de bir cinayet olmuş; Ali çavuş isminde biri ile Mehmet ve Ayşe yüzünden bir kavga çıkmış, neti - cede Ali çavuş Ayşe Hanımı taşla vurarak öldürmüştür . kaynanası arasında yeve teslim edilmişlerdir. Bir kamyon parçalandı Bozüyükle Eskişehir ölümsüz neticelenen bir otomobil kazası olmuştur. arasında kırtasiyeci Veli, bakkal Ahmet ve belediye mühendisi Nuri Beylerle diğer iki kadın ve bir erkeği Bur. sadan getirmekte olan bir kamyon şoförün yol bilmemezliği yüzün - den yanlış istikametler (o takibine başlamış ve Bozüyüğe gelebilmiştir. güçlükle ri Beyler bu şoförün (kendilerini Eskişehire ulaştıramıyacağını an» lıyarak İstanbuldan gelen akşam trenine atlamışlardır. > Diğer yolcularla birlikte, o yola < çıkan kamyon gene sapa yollara düşmüş nihayet bir yolcunun ihtarı üzeri. ne Bozüyüğe dönmeğe karar ver- miş, hattan geçmek istemiştir . Kamyon tren hattından geçer - ken duraklamış, hat © rampasını birdenbire anlıyamamıştır. Bu sı - rada Bözüyüğten gelen bir mar - şandizi yolcular görmüşler ve he- men kamyonu terketmişlerdir. Marşandizin makinisti (hatta amut olarak duran kamyonun kas! ranlıktan tarlalara vuran © ışığını Yakup | Eyceler | tarla ' Her iki cinayetin failleri adli « | İçinde Eskişehir tüccarlarından | Bozüyükte Veli, Ahmet ve Nu | Eskişehirde yeni bir hastane Eskişehirde memleket hastane» sinin bahçesine nazır olmak üzere İ yeni bir hastane inşasına teşebbüs | edilmiştir. Yeni bina, mahpus hastalar ko- ğuşu, meccani koguş, emrazı sari- ye koğuşu olmak “üzere üç kısmı ihtiva edecektir. Bunlardan başka bir ambar, bir çamaşırhane, bir gusulhane, bir ctüv mahalli bulu - nacaktır. Yeni binanın plân ve projesi yapılmıstır. Bu çok güzel ve hayırlı teşebbüsü işiden birçok zevat, | sıhhiye müdürlüğüne müra caat etmişler ve teberrular yapma» ğa başlamışlardır. Sevinçköylü Ali | Bey hastane için bin lira vermiş - tir. Şekerhafız zade Hulüsi Bey on üç bin tuğla ve yirmi metre taş, Azizim Ahmet Bey şimdilik 120 tane kapak altı, Avukat Hakkı B. 20 metre taş, Konyalı Ahmet Ef, 3000 tuğla teberru etmişlerdir. Ye. | ni pavyon inşaatına başlanmıştır. Eskişehirde bir deli Eskişehirde ileridenberi zarar - sız deli diye vardır. nöbet gelir ve deliliği tehlikeli bir hal alır. Cuma günü Hasan gene kudurmuş, sağına, soluna saldırmı ya başlamıştır nı zbağırıp çağırırken gören bazı çocuklar Hasanı kızdırmak iste. mişlerdir. Fakat Hasan, bu sefer yalnız bağırmakla iktifa etmemiş, Ali Seyfi Efedinin çırağının alnıma tanınan bir büyük bir taş vurmuştur. sol gözünün üstünde derin bir yara açı'mış ve hastaneye gönderilmiş- tir. Çocuğun gözünün kör olmasın- | dan korkulmaktadır. Hadise zabi taya haber verilmiş, zabıta ve be- | lediye memurları hemen Hasanı ya N i kalamak istemişlerdir. Fakat bu | çok kuvvetli ve azgın delinin yazl kalanması da pek müşkül olmuş Xi tur. Hasan İstanbula tıbbı adliye | gönderilecekti: görmüş, bunun hat haricinde ol » | duğunu zannederek yoluna devam ! etmiştir. Bir kaç dakika kamyona çarpmış, kamyon param İ parça olmuştur. Kamyonun için - sonra makine | deki tahan tenekeleri etrafa dağıl mış, tarlalar tahan içinde kalmış, yolcuların <57aları da parçalan « mıştır, Kaza hakkında ( tahkikat İ yapılmaktadır . Her vakit onu yal i Çocuğun | vu, Hasan Bu adama zaman zaman