1 Şubat 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

1 Şubat 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

— 4—VAKIT rassamssgsixizeesadErlamnlAzA EE EşeeEe22 1, 1 ŞUBAT 1934 yım: MAHKEMELERDE Zal Alâmeti farıka taklidi davası Taklit iddiasına mevzu olan “Köpek başı,, için iki tarafın söyledikleri. Tüccardan Nesim taranto Ef. tarafından bez tacirlerinden bir çok kişi aleyhine açılan alâmeti fırika taklidi davasına ait muha- kemeye, dün İstanbul ikinci ceza mahkemesinde devam olunmuş- tur. Bu davada taklit edildiği iddia olunan alâmeti fa- rika, köpek başıdır. Dıvacı, sattı- ğı bezler üzerinde bulunan köpek başının dava ettiği tacirlerin sat- tıkları bezler üzerinde örneği bu- lunduğunu, bunun taklit suçunu teşkil ettiğini, müşterilerin her iki malı ayni mal sanacığını, biri birinden kolayca ayırt edemiyece ğini ileri sürüyor. Dava edilenle- re gelince, bunlardan bir kısmı, yer yüzünde otuz iki cins köpek bulunduğunu, bunların başları bi- ribirlerinden forklr olduğunu, da- vacınım bütün köpek başları üze- rinde alâmeti farika hakkı iddia | edemiyeceğini söyliyor, bir kısmı da “taklit alâmeti farikalı olduğu iddia edilen malı, biz satmadık, diyorlar. Mahkemenin dünkü safhasmda bezler üzerindeki alâmeti farika- yı ehli vukuf sıfatiple gözden ge- girerek taklit iddiasının varit olup olmadığını kestirecek ehli vukuf- tan bazıları için davacı vekili, ih- tirazi kayıtlar ortaya atarak, razda bulunmuş, mahkeme heyeti bu itirazı reddetmiştir. Neticede muhakeme ehli vuku- fun tetkikat yapırak rapor verme si için başka güne bırakılmıştır. Matmazel Anaisin yaralanması na sebep olduğu noktasından mıh kemeye verilen şoför Aleksi Ef. dün İstanbul üçüncü ceza mahke- mesinde muhakeme edilecekti. Dava edilen, mahkemede yok- tu, Kendisine henüz tebliğat ya- pılmadığı anlaşıldı. Tetkikıt ne ticesinde celpnamenin 26 kânunu evvelde mahkemeden tebliğat mü dürlüğüne gönderildiği öğrenildi. Bunun üzerine, aradaki bir ayı geçen zaman zarfında niçin tebli- gat yapılmadığının tahkiki ve bun da alâkadarlarm her hangi bir ihmali varsa, haklarında kanuni takibat yapılması için müddeiu- mumiliğe müzekkere yazılması kararlaştırıldı. a — — Endişe ve korku MA eş tara 1 ic sayfada) komşuların hukukuna tecavüz ve kendi uhdesine düşen vazifelere riayetsizlik... ilâh,, İşte bugün Balkanlarda hıliha- zır nızamı denilen şey bundan iba- rettir. Acaba Balkanlarda idame edilmek istenilen hali hazır nıza- mı bunlar mıdır? Biz bunu zan- netmiyoruz. Zira böyle bir halin devamını arzu etmek tehlikeli ve anarşik bir vaziyetin ebedileşme- sini istemektir ki, bu suretle Bal- kan milletleri ne sulh, ne de saa- dete erişemezler, Şüphesiz bize cevap olarak de- nilecektir ki, asla böyle bir nizam mevzuu bahis değildir. Maksat yalnız sulh müahedeleri ile Bal. kanlarda tesis edilmiş olan arazi istatokosunu temin etmektir, Biz bunu böyle anlıyoruz. Ve kabul ediyoruz ki, hakikaten ge- rek Bükreşte, gerek Belgratta ile- riye sürülen siyasi formül budur. Fakat bu tokdirde dahi vaziyette biç bir değişiklik olamaz. Zira bu gün Balkanlardaki siyasi karga- şalık muahedeler ile teessüs etmiş olan hali hazır nizamından başka bir şey değildir, bunda hiç kimse- nin şüphesi yoktur, şimdiye kadar tecrübe edilmiş olan bu hali hezrr nizammın idamesi bundan sonra Balkan milletlerine nasıl bir f-y- da getirebilir? KONGRELER | li'âliahmer Alemdar Cuma günü saat iki buçukta mer- kez binas'nda se: lik kongresini yapıca'dtır. Kongrede geçen sene- nin ruzmawnesi okun sak ve yeni İ şubesi | Belediyede yangına karşı tedbirler Belediyede yangına karşı yeni tertibat almmaktadır. Bu meyan- da yeniden bir haylı su kovası alın- mıştır. Bunların bir kısmı merkez binasmın muhtelif yerlerine kona- cağı gibi bir kısmı da şubelere dağı tılacaktır. Bütün hademelerin de sıra ile nö betçi kalmaları kararlaştığı (o g'bi yeniden kontrol saatleri de alm- mıştır. —.— Polis haberleri — Tramvaydan düştü Beşiktaşa giden 220 numaralı tramvaya binen Mustafa yere dü- şerek hafifçe mecruh olmuştur. Birbirlerini dövdüler Kasımpaşada sakin Mehmet ile Ömer ve Küçükpazarda sakin Yekta ve Aksarayda oturan Kenan arasında münazaa çıkarak birbiri. ni dövdüklerinden cümlesi yaka- lanmıştır. Çorap hırsızı Sabıkalı Hidayet gömlekçi An- traniğin dükkânma girip bir çorap aşırırken yakalanmıştır. Esrarcı Osman yakalandı Üzküdarda Bağlarbaşmda otu- ran Osmanın üstünde yapılan a raştırmada 57 gram esrar bulun muştur. Talebe birliğinde çift Mili Türk Telebe Birliğinin merkez komitesi bugün toplana- | rak birliğe ait işleri konuşacak” | tır. ———— Varşova elçimiz Varşova, 31 (A.A.) — e nazırı, M, Bek, Türkiye sefiri rit Beyi kabul etmiştir. © iti- | İstanbulun kana- lizasyon derdi iölüşmaküleden devam) uç yuz binlira tahsisat koymak icap edecektir. Aksi takdirde üç, İ beş sene sonra belediyenin bu ka- | dar büyük fedakârlıklar yaparak vücude getirdiği kanalizasyon tesi. satr hiç bir işe yaramaz hale gele - cektir. Hulâsa bütün bu sözler ile şunu demek istiyoruz ki beş, altı sene - denberi milyonlar sarfedilerek İs- tanbul cihetinde yapılmış olan ka- nalizasyon şebekesi bugün istifade edilemez bir haldedir.Binaenaleyh yapılacak şey bu tesisatın muhafa- zarnı ve halk için istifade edilebi- lir bir hale getirilmesini temin et- mektir. Bununla beraber şimdi işitiyo- ruz ki İstanbul belediyesi İstanbul cihetinde bugüne kadar yapılmış olan kanalizasyon tesisatını ölü ve işlemez bir vaziyete bırakarak Beyoğlu tarafında yeni bir kana- lizasyon şebekesi vücude getirmek için kanalizasyon şirketi ile müza- kerededir! Biz bu müzakereleri ve teşebbüs leri İstanbul halkının menfaati na- mına çok zararlı ve hattâ tehlikeli buluyoruz. Çünkü belediyenin ka- nalizasyon şirketine taahhüdü ba- kiyesi olan bir buçuk milyon lira- lık bir iş bulmak için Beyoğlu ta- rafında başlanacak yeni bir şebe - ke işi yarın ikmal edilebilmek için en aşağı 5, 6 milyon liralık bir gai- le şeklini alacaktır. Şirket işe baş- ladıktan ve gene milyonlarca sar- fedildikten sonra Beyoğlu tarafın- da vücude gelecek şebekede şimdi İstanbul tarafında olduğu gibi hiç bir işe yaramıyacak bir cihazdan ibaret kalacaktır. Ve bu hiç bir işe yramıyan kanalizasyon şebekesi- nin mütemadi tamiralı için her se- ne belediye gene yüz binlerce lira sarfetmek mecburiyetinde (O kala- caktır. Mehmet ASim 15 Yıl Evelki VAKIT | 1 ŞUBAT 1919 Tevkifat kımen evvelki #900, kısmen dim 6s devam etmiştir. İntişar oden İsimlere Küre tevkif edilenlerin miktar! simdiye kadar otuz, otuz beş kişiye baliğ olmaktadır. başk atidekiler de movkuftür. Dün isimlerini neşrettiğimiz zevaitan Edirne mebüsu aabıkı Hacı Adi, Keza. ram reebasu sabık; ve YÜ ajans wöğürü Hüseyin "Tosun, Bursa ME0İSa Sabıka Kaza Bey, ittihat ve tarakki Merkez Umumi aza- sından doktor Musuhi, *OCSĞĞÜ forlease aza sından döktor "Teyfik Küstü, emsaf cemiyet- leri relsi Memduh Şevket, Bazir sabıkı Kiğ- şam Beyin birnderi Solâbadim, Diyarbekir vali vekili esbakı Bedrettin, İstanbul defter darı sabıki Faz, Feri Beyin damadı rusu mat müfettişlerinden Salim, dartlfinen ri- yariye — vumjlimlerinden müheadis Sall, İ emhaeirin müdiriyeti Müdür rmavinlerinden Vey Necdet, fabl Amire memurdan Sa- Mihadilin, jandarma zabitlerinden Ahmet Bey- ler. iPEK sinemasında Paştan nihaye- Türkçe te kadar Lüks vapur Yolcuları Zengin tuvaletler, çok eğlen celi sahnelerle IPEKF.LM stud yosunun ve İPEK sinemasının YEN: MUVAFFAK'YETİD.R Bugün tenzilâtlı fıvatlarla ta lebe seansları vardır. Ayrca Paramount dünya baberleri (12830) M. Hitlerin Nutku (Baş tarafı. 1 inci sayttada) Sendika merkezlerinin işgali işçi- ler aleyhine değil fakat sınıf mü- birdi. Alman vahdeti mevzuuna temas eden başvekil, Alman devletleri- nin ekseriya hanedan siyaseti men- faatine tesis edilmiş olduğunu, milli sosyalizmin buna muhalif olduğunu söylemiş, demiştir ki: “Almanya bir millettir ve bir imperatörlük içinde yaşamak İsti» yor.,, Başvekil bundan sonra idari adli, harsi, terbiyevi ve iktisadi sahalarda vahdet temini icin şim- diye kadar alınan tedbirleri say- mıştır, Hitler, aptalların *kısırlaştırıl- maları kanununu methetmiş ve bir senede bütün Alman kuvvetlerini birleştirmeğe Mei olduğunu söylemiştir. Nutkunun harici siyasete ait kıs- mında başvekil Almanyanın bü- tün milletlerle, rejimleri ne olur- sa olsun, sulh içinde yaşamak is- tediğini teyit etmiştir. Bu se bepten Almanya Sovyet (Rusya ile dostane münasebat içinde ya- şamağa çalışıyor, fakat nasıl Sov» yet Rusyada milli sosyalist tema- yülüne yer verilmiyorsa, Alman- ya da komünist propagandasına yer verilmesine müsaade etme- mektedir. Alman — Polonya münasebatı- na dair başvekil, vaktiyle havayı zehirliyen irsi kin yerine, iki milletin mütekabil mevcudiyet- lerini tanımağa çalıştıklarını söy» lemiştir. Bundan . sonra M, Hitler Al- manyanın Avusturya ile olani mü nasebetleri hakkında uzun uzun cadelesi aleyhine alınmış bir ted» | ler arasındı anlaşma maksadını gözetmekten ibaret olduğunu da İ ilâve ediyorlar. Başvekilin bu nutku hakkında ecnebi gazetelerinde bilhassa İn- giliz gazetelerinde görülen müta- lealar Berlinde pek ziyade dikka- İ te değer mahiyette sayılmaktadır. İngiliz gazeteleri M. Hitlerin Almanyada kazandığı büyük mu- vaffakiyeti kaydetmekle kalma- yıp müşarünileyhin harici siyaset hakkındaki beyanatının, bilhassa Fransa hakkında söylediği sözle- rin son derecede mühim olduğunu da işaret etmektedirler. Londrada çıkan gazetelerden bir çoğu Almanyanm bu yeni teklifi- ne Fransanın göz yummıyacağını, yumacak olursa kendi kendini za- rara sokmuş olacağını tekrar tek- rar yazmaktadır. Alman imperatorluğu Berlin 31 (Wolf£ Ajansı) — Gazeteler, “Alman imperatörlü- ğü,, nun yeniden kurulması hak- kında bu yakmlarda çıkan kanun dolayısile yürüttükleri (o mütalea- lar sırasında şimdiye kadar gelip geçen bir çok nesillerin yapama- dıkları bu işin artık başarılmış ol- duğunu ehemmiyetle kaydediyor- lar. Bu gazeteler tarihin seyri es- nasında birleşip bir Alman impe- ratörlüğü kurulması için sık sık bir takim teşebbüslere girişildiği- ni, fakat baş vurulan usullerin kifayetsizliğinden dolayı bu te- şebbüslerin muvaffakiyetsizliğe uğradığını ilâve ediyorlar. Gazeteler mütalealarma şu su retle devam ediyorlar: “Milliyetçi sosyalist “Atman İmpecatörlüğünde iadilât vs aslan hat yapmak işini tedbir ve ihti- bahsetmiştir. Başvekil, . Almanyanın Avus- turyaya hücum niyetinde olmadı- ğmı söylemiştir, “Almanya A- vusturya ile anlaşmağa el'an hı- zırdır. Başvekil Hitler Fransız hükü- metinin Sarre meselesini umumi reye mürâCaat etmeden halletme- ği kabul etmemesinden şikâyetçi» dir. Zira bu halşureti intihap dev resinde birçok harsların kendile- rini kapıp kKöyvermelerine mâni olacaktı. Hitler, Almanya ile Fransa a- rasındaki tavâssutundan dolıyı İngiltereye teşekkür etmiş ve İn- giliz tekliflerinin itina ile tetkik edilmekte olduğunu söylemiştir. Nihayet, başvekil, Almanyanm emniyet ve haysiyeti için lâzım te- lâkki ettiği asgari miktarın alın ması mümkün olmadığı için mil- letler demiyeti ile silâhları birak- ma konferansın terkettiğini söy» İemiştir. “Bununla beraber Alman mille- & kuvvetlerini milletler arasında | teşriki mesai işini meriyete koy- mağa karar vermiştir.,, Başvekilin nutkunun sonu uzun uzun alkışlanmıştır. Gazetelerin yazdıkları İ Berlin, 31 (Wolff Ajansı) — Bütün Alman gazeteleri başvekil İ M. Hitler'in son nutkuna tahsis ettikleri uzun yazılardı bilhassa harici siyasetin hedefleri hakkın- da M. Hitler tarafından verilen i izahatın ehemmiyetine (dikkati İ çekmektedir. İ Gazeteler bu hedeflerin diğer milletlerle Almanya arasında çr- kıcak ihtilâflarda kuvvete ve şid- dete müracaati kabul etmiyerek | sulh davasını takipten ve millet- yatla yürümüş, hiç bir şeyi tecil etmemiş, vaziyetin olgunlaşması. nı beklemiştir. Bu kanunun neşri bir seneden beri sarfedilen çalışmaları tetviç etmiş oluyor. Muhtelif Alman hükümetleri nezdine Alman imperatörlüğü nâ- mına valiler tayini ve hususi par- lâmentonun ilgası bu çalışmaların iki muhtelif merhalesini teşkil et- mektedir. Bu kanun bir senelik tarihi bir devre nihayet vermektedir. Bu devrenin devamı müddetin- ce hâkimiyet hakkının dağılmast Alman milletinin mükadderatı üs zerinde çok defa zararlı bir tesir yapmıştır. Kabul edilen bir kanun Berlin, 31 (Wolff ajansı) — Reichtaz, Almanyanın yeniden tesisi kanun lâyihasının 3 kıraati- ni müttefikan kabul etmiştir. Bu lâyihada başlıca şu maddeler var- dır: 1 — Almanya ittihadına dahil devletlerin parlâmentoları fesho- lunmuştur. 2 — Bu devletler hükümdarları- nın hukuku Alman hükümetine in- tikal etmektedir. 3 — Devletlerin hükümetleri Al- man hükümetine tabidir. v 4 — Muhtelif devletlerin Alman- ya hükümeti valileri vazifelerinde, Almanya hükümeti nazırma tabi- dir. 5 — Almanya hükümeti yeni bir kanunu esasi tesis edebilir. 6 — Kanun neşri gününden iti» baren meriyete girmektedir. Reichsrat'da bu projeyi mütte* fikan tasvip etmiş ve bu suretle. proje kanun mahiyetini iktisap et” miştir.