9 Mart 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 10

9 Mart 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 10

— — 10—VAKIT 9 MART 1934 Sürmeli Kapı agyr EŞ Vans, devam etti: İ — Fakat iş bu kadarla kalmı- | yor. Mister Julyos, Arşerin ahpabı idi. Bir kaç sene evvel Julyosun teyzesi ölmüş, Julyos onun mira- sına konmuştu. Bu mirasın içinde bir sürü Çin vazoları bulunuyordu. Arşer, bunlarm hepsini satın aldı. Hem de gayet ehemmiyetsiz bir fi- atle, Julyos, neş'eli, sevimli bir a- damdır. Vazoları ve resimleri sat- tığı zaman, bunların değeri hak- kında bir fikir sahibi değildi. Bu- | nu sonradan anladı. Bunların ha- kiki değerini bilen bir adam onun | gözünü açmış, oda Arşerle ko-! nuşmuş, fakat Arşer ona bir hab- be bile vermemişti. Bu yüzden iki arkadaşın arasr açıldı. Julyos as- ker bir adamdır. umumi harpte binbaşı idi. Eli ayağı tutar, silâh kullanmasını iyi bilir bir adam- dır. Markam sordu: ay gg yy yg Cinayeti YAZAN: S. VAN DİNE Vansla birlikte kalkıp otomo- bile atladık, Vernon tepesine doğ- ru yol aldık. Hava nefisti. Binbası | Julyosu bulduk. Kendisi bizi çok iyi karşıladı. Orta boylu, nabif, İ kurşuni gözlü, fakat neş'eli, tatlı dilli bir adamdı. Oturduk. Vans anlattı: — Size ait bir köpek var. Onun- la alâkadar oldum. Bu İskoç köpe- ği Tuksedoda teşhir olunmuş! Binbaşı Julyos, İskoç köpeğin- dalyasını geri itti. Ve arkasındaki pencereye baktı. Sonra cevap ver- di: — Evet, evet, kendim, köpek meşherlerine artık gidemiyorum! Binbaşı ayağa kalkmıştı: Sizlere, dedi, güllerimi gös- tereyim! ve yürüdü. Vans, kaşlarını çatarak kalktı İ ve Julyosu takip ederek: — Hay, hay, dedi; cek iyi olur. — Neticeyi söyle. Bu adam Vernon tepesinden köpeğile bir! Tikte inerek Arşeri öldürdü mü? Vans, cevap verdi: — Hayır, «Fendim, böyle bir id- dinda bulunan yok. Size bulduk-| larımı, anladıklarımı naklediyo- | rum, Fakat binbaşı Julyos ile kö- peği ve Mister Arşer arasinda el bet bir.münasebet var. Bu müna- sebeti araştırmak ve anlamak lâ- zım. Vatıs, sonra ayağa kalktı ve: — Ben derhal binbaşı Julyos ile görüşmeğe gidiyorum. Ondan köpeği meşhere götüren Mis Mak Tavis hakkında da malümat ala- cağım. Bu mülâkatın çok faydalı ve çok aydınlatıcı olacağına kani- im. Mülâkattan sonra sizi nerede bulabilirim. Markam koltuğuna gömüle- rek: — Öğleden sonra burada kala- cağım! Başka bir yere gitmek ni- yetinde değilim. Beni burada bu- lursun! Almanyada evlenenlerin sayısı gittikçe artıyor © Hükümet senede iki yüz elli bin © — çifte para mükâfatı verecek “ : “Times,, gazetesi yazıyor: © “Evlenecek olan çiftlere hükü- metin vermekte olduğu nakdi mu- © avenet için vaki talepler o kadar fazla olmuştur ki, maliye nezareti bir beyanname neşrederek nam zetlere sabırlı olmalarını tavsiye- ye mecbur olmuştur. Geçen haziranda, kabine tara- fmdan kabul edilen kanun, ayda yirmi bin kişiye nakdi mükâfat ita sını tahtı temine almıştı. Fakat Ağustos ve Kânunusani ayları a- rasında evlenenlerin adedi (ayda vasati 30.500 ü bulmuş, ve Şuba- tın ilk on günü zarfında tahminen 10.000 kişiye nakdi mükâfat veril- © miştir, Binnetice, bu maksat için «bekârlardan tahsil edilen paralar | elyevm tükenmiş olup, nüfusu ar- tırma siyasetinin bu şubesinde 31 Marta kadar bir tatil yapılm rureti hasıl olmuştur. EB. Pa sonra, senede 250.000 çıfi Tae mükâfat verilmesi mürakür, , ti” illeri, ğı ümit ediliyg Julyos, biraz ilerledikten sonra ilâve etti: — Şu senin anlattığın meseleyi karımın duymamasını isterim. Du- yacak olursa beni çok rahatsız & der. Onun için birdenbire kalk- | tım. Sizi buraya getirdim. Yoksa | size karşı terbiyesizlik göstermek | aklımdan bile geçmez. Siz birden- bire bu meseleyi mevzuu bahset- mekle sinirlerimi oynattınız.. Julyos, kafasını Vansın kafası- na yaklaştırdı. Ve sordu: — Şimdi anlat bakalım! Benim | İskoç köpeğimle neden ve nasıl a- lâkadar oldunuz! Ona nerede ras- geldiniz? Karımın bu meseleyi | duymamış olmasını temenni edi- yorum. Vans anlattı: — Mesele o kadar mühim de- ğil! Bütün anlatacağım şudur: | Sizin minimini köpeğiniz, haliha- zıxda Nevyorkta, benim evimde- dir. (Devamı var) Hükümetin, nüfusun tezyidi hu- susunda açtığı mücadele amele ve aşağı orta tabakaları arasında fev- kalâde şayanı bayret bir o surette rağbet ve mukabele © görmüştür. Bu sınıflarda dört çocuklu aileler taammüm etmekte ve moda ol- maktadır. Zengin sınıfı aynı ha- hişi göslermiyorlarsa da, önümüz“ deki mali sene zarfında icra edile- ceği ilân edilen vergi islâhatınm onları da bu yola sevkedeceği ü- mit edilmektedir.,, A ISTANBUL BELEDİYESİ ŞEHİR TİYATROSU TEMSİLLERİ Bugün 14 bvcu'ta metin» sat 1330'dn MAM LI ISTANBUL EFENDİSİ Vİ Yazan: Musrhip Zade Celâ! den bahsolununca öksürdü. San- | Reşit Galip beyin hatırasını taziz Ankara, 8 (Hususi) — Yarın İ saat on beşte Halkevinde toplanı. ! | larak merhum Reşit Galip Beyin | hatırası anılacaktır. Mersinde teessür Mersin, 8 (A.A.) — Reşit Ga- | lip Beyin ölümü haberi kendisini çok yakından tanıyan ve seven | İ Mersin gençlerini çok müteessir | etmiştir. Gençliğin bu teesşürü ve taziyetleri telgrafla ailesine bil- dirilmiştir. | Bu hafta içinde Halkevinde bir | Reşit Galip gecesi yapılacak ve | merhumun halıraşı taziz olunacak- | jr. İ Sovyetlerin taziyesi Moskova, 8 (A.A.) — İlim a- İ kademisi M. Karpinski, Reşit | Galip Beyin ölümü münasebetiyle, İ Türkiye büyük elçisi Hüseyin Ra- gıp Beye aşağıdaki telgrafı gön- dermiştir: “Türkiyede O maarif ilmi araş İ urmalar sahasında çalışan Reşit i Galip Beyin vakitsiz ölümünü öğ- rendim. Derin taziyetlerimi bil- diririm.,, Karpinski Akademi © azasından M. Marr ve M. Samoiloviç de, Türkiye ile Rusyayı bağlıyan ilim ve hars bağlarının takviyesine pek yade hizmet etmiş olan Reşit Ga- Hip Beyin vakitsiz ölümünden do- layı taziyetlerini bildiren birer tel- graf çekmişlerdir. İt ankle deki ie millik ii TAKVİM | zi- | Cuma Cumartesi 10 MART 23 Zilkade 62) | SMART | 22 Zühiece Gun doğuşu Gin auş Sabak osman Oğle samaz 624 1 620 Le) ış,at taya m “44 ! 1205 1540 1m09 1037 “8 İl tetaı samaz İİ Akşam gamazı Yötsi oamaz İmsak Yilin geçen günleri Yılıntalan .— İSTANBUL: 12,30: Alaturka plük neşriyatı. 18: Plâk negriyat. 19: Muhte- NE heşriyat. Ajans . haberleri. 19,30: Türk musikisi neşriyatı. (Eliza Hanım, İnci Hanım, Ülkü, Sevim Hanım). 21,20: | Ajans haberleri ve borsa 2130: Necip Yakup Bey orkestrası.) ANKARA, 12,30: Ankarapalastan nakil. 18: Keman konseri. (Ekrem Zeki Bey tarafından) 18,40: Fransızça ders. 19,15: Gramofon. 20: Ajans haberleri.) VARŞOVA, 1415 m. 16,40: Hafif musiki. 17,40 Müsahabe. 17,55: Tagan- İni, 18,25: Oda muşikisi. 18,50: Müsaha- be, 19: Mektepli neşriyatı. 20: Muhtelif sözler, 21: Musikiye dair konferans, 21,! 15; Varşova filharmonik heyeti tarafın- İdan konser. 23,40: Dans musikisi, 24; İMüsahabe. 24,05: Dans musikisi, BUDAPEŞTE, 550 m. 18: Sahibinin! Sesi plâkler. 19: Stenografi dersi. 19,30: Spor haberleri. 19,40: Piyano konseri. 20,20: Konferans. 20,50: Tagannili kon- İser. 22: Haberler. 22,20: Budapeşte mu- siki heyeti tarafından konser. 23: Ha berler. 23,45: Pali Pertis Sigan takımı, VİYANA, 507 m. 18/10: Popüler o- opera ve peretlerden parçalar. 18,30: Hu go Wollfun eserlerinden parçalar. 18,55: Seyahat ve seyrisefer haberlere dair. 19, 10: Haftanm beden sporları haberleri. 20,10: Jozef Helzer Radyo orkestrası. İ21,20: Aktüalite. 21,35: Halk opera or. İkestrasının konseri. 22,45: Son haber-| İler. 23: Org konseri. 23: Neşeli karışık! "musikili neşriyat, | ! | "İÜ BUKREŞ, 364 m. 13: Borsa. — Pllük.! ler yüzünden 14: Haberler. — Plök. 18: Radyo orkes- trası, 19: Haberler. 19,15: Radyo orkes- tras, 20: Üniversite “dersleri. 20,20: /Piâk. 20,45: Konferans. 21: Senfonik homser. 22: Mütalea e yaln 22,15: Senfonik kon MA gü lde Ea din M. Dalâdiye ve eski poli: müdürü istiçvap edildi iki mebus Paris, 7 (Hususi) Meclisi meb'usan tahkikat < komisyonu Staviski meselesini hararetle takip etmektedir. yeni çek koçanları tevdi edilmiştir, Meb'us M. Louis Prousst heye- yeni bir mektupla çekilmesini ve te gönderdiği hemen sorguya İ kendisine Stayiskiden 2,400,000 frank aldığı hakkındaki iddiala- rın yalan olduklarını ispat imkâ- nının verilmesini talep etmiştir. Fa kat, son taharriyat esnasında M. Prousst'un 1930 senesi haziranın- | da Staviskiye gönderdiği bir mek- tup bulunmuştur. Tahkikat komiserlerinden biri bugün Ampir tiyatrosu müdürü M. Şmit'i istiçvap etmiştir. M. Şmit Staviski ile hiç bir münasebeti ok İ madığını söylemiş, Bayon beledi- ye bankasından kaybolan mücev- herat hakkında bir şey bilip bilme- diği hakkında sorulan bir suale de bu mücevherattan-haberi olma» dığı cevabımı vermiştir. Bayon, 8 (Hususi) — Tahkikat hâkimi bugün Orlean kredi bankası müdürü Debrosse'u istintak ve tevkifine karar vermiş- tir. Bu zat vaktiyle Bayon bele- diye bankası teşkilâtmı yapmıştı. | Eski polis müdürünün ifadesi| Paris, 8 (A.A.) — Havas bildi- riyor: Tahkikat komisyonunda 6 şe bat vakayii hakkmda ( şehadette bulunan (Mösyö Şiyan cüm- huriyete o merbutiyeti olduğu nu temin eylediği zabitanın 6 şu- bata takaddüm eden vakayii esna- sında vaziyete hâkim ( olduğunu söylemiş ve M. Daladie ile görüş tüğü zaman mumaileyhe efkârda- | | ki vaziyet hakkında tekrar malü- mat verdiğini ve kendisineM. Frottun asıl sosyalist fırkasmdan ayrılmış sosyalistlerle, eski kömü- nistlerde ve eski kral taraftarla- rından mürekkep bir takım ekip ler vücude getirerek bunlardan istifadeye çalıştığını söylemiş ol- duğunu beyan etmiştir. M. Daladiye, kendisinin de bu kabil malümata sâhip bulunduğu- nu beyan ve M. Frott, “Ateş Sa- lip,, teşkilâtınm müzaheretini ve M. Patenotr'un mali muavenetini istemiş fakat redde maruz kalmış bulunduğunu ilâve etmiştir. M. Daladiye ve M. Şiyap, böyle gayri kanuni müsellâh kuvvetler teşkilinin tehlikeden hali olmadı. ğını M. Frotta söylemişlerdir. M. Şiyap, muhatipler milli bir. Tiğinden nümayiş yapmamak va. dini almış ve bunun (o üzerine M, Daladiye kendisine teşekkür et- miştir. Nihayet M. Şiyap, “Ateş Salip,, teşkilâtmın katiyen O cümhuriyet düşmanlarından mürekkep olma- dığını ve bu teşkilâtın bidayette sadece bir miting yapmakla iktifa niyetinde bulunmuş olduğunu söylemiştir. M. Şiyap, Paris halkının nüma- yişçilere son zamanlarda rezalet- teveccühkâr dav- ranmış olduğunu söylemiştir. Parlâmento tahkik komisyonu, M. Şiyap'ı dinledikten sonra göcek Frott” İemeğn va icskımda kn ili Kamisyona bugün | belediye | . Radikal sosyalist fırkası mevkuf ni . u ihraç etti 'ile M. Şiyap'ı karar vermiştir. Kabine içtimaı Paris, 7 (Hususi) o— Meclii nüzzar bugün M. Domergin riyi seti altında toplanarak Fransanil | harici siyaseti ile meşgul olmui tur, Bu içtimada Staviski mesele sini tetkik ve tahkike memur pat lâmanter o anket komisyonunu! mesaisine dair olan rapor dahi d kunmuştur, Şubatın ilk günlerinde Paristi vukubulan kıyam harekâtma dai olan resmi istatistiklere | göre bi hâdiseler sırasında halktan 17 kii ölmüş ve 627 kişi yaralanmıştır. Fırkadan ihraç Paris, 8 (A.A.) — Radikal — sosyalist fırkası icra komitesi M Garat ile M. Bonnaure'i fırkadai ihraç etmiş ve tasfiye muamelesi ne şiddetle 'deram etmeğe karsi vermiştir. Radikal sosyalistlerin | o mahirane bir hareketi Paris, 7 (A.A.) — Anadolu ajansın? hususi mahabiri bildiriyor: < Radikal sosyalistler, 11 martta w pılması beklenen Klermonferan kongrt sini 1Z mayrsa bırakmakla çok müblf ve mahirane harekette bulundular. | Bu kadarla Donmerge kabinesine # aylık hayat verilmiş ve rakip fırkalar vaziyetinin tavazzuhunu görmek için 48 man kazanılmış oluyor. Eski muhaleff bu içtima 1928 anger kongresi gibi sü letler birliğini yıkmağa matuf ve “e mütarekeye aykırı bir hereist radikaller öleyhine propaganda vesile yapmıştı. Filhakika © bugün de şerti içinde altı radikal nazırının hükümete i# ürakine kongrenin muvafakat etmesi ib timali yok gibidir. Böyle bir tasvip 1932 intihabında fi kaya ekseriyet kazandıran sol denah | tihadının dağılması demek olacaktır. buki mütarekeye rağmen sağların p paganda faaliyeti Kartal fakaları da hareket beraberliğini her iziyade zaruri kılmaktadır. i o Radileallerin bu zarureti takdir ettik lerinin delilleri “Faşizm irticama kar$i namı altımda sosyalistler tarafımdan tet tip edilen bir çok tezahürlere radikal #| şekkülleri her tarafta iştirak ediyorlar» Dowmerge kabinesinden sonra mü: bal bir ayanlık ile bir mebuslağu rad kaller gene sosyalist fırkasının müzehel retiyle (o kazanmışlardı. Sağ cenah meclisin feshini istediği orada bu galibi yet sağları korkutmuştu. Ve sosyal; feshi istemiye başlamıştı. Son günlerde biri belediye diğeri mef| lisi umumi için iki münhal © intihabınd sosyalistler müzaberet etmediğinden dikal namzetleri kaybettiler, Rad kongreyi tehire karar verirken bu mes* leyi de ehemmiyetle tetkik ederek intib bat müttefiklerinden taahhütlerine sad kat için musirrane talepte © bulunma! kararlaştırdılar. Bu hadise sağlar arasında bir taraft3' tekrar ve derhal yapılmak suretiyle fesi ve intihap arzusunu uyandırmış, bir © raftan da sosyalist ve komünistlere kı “Mütiehit cümhuriyetçiler,, namr al cephe yapmak üzere radikallöri saği birleşmiye davet eden neşriyata zem hazerlamıştır. Radikallerin iki aylık intizarları parlamento tahkikat komisyonlarının İf lerini bitirmelerino hem de diğer sağ sol fırkaların kendine karşı kati ve asi vaziyet aldıklarını görmeğe imkân v | o Fırkaların temsil nisbetlerine naz birer küçük parlamento sayılması kün olan bu parlamento komisyon ve bilhassa 6 şubat hadiseleri im. bi arıyacsk komisyonun hattr hı rok kurtarmıya kâfi gelecek (o ve Klerm (iran kongresinin müvacehe etmeğ İ »|