9 Mart 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

9 Mart 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

— 2—VAKIT 9 MARI Hudutta Hadise! Bulgar komitecileri Yugos- | Amerika yahudileri Hitler- lav hududunda faaliyette... Belgrat, 7 (Hususi) — Olduk-| ça uzun zaman devam eden bir sükünet devresinden sonra Bul | garistan — Yugoslavya hudutla- | tında gene müsademeler olmağa | Yugoslavya telgraf | başlamıştır. ajansı “Avala,, nın tebliğe göre Martın akşamı saat İ9 grad kazasında Strezimiravatz kö- yü yakınında Bulgaristandan ge- len dört müsellâh (o şahıs hududu neşrettiği bir geçmeğe kalkmış ve Yugoslavya ! hudut muhafızları tarafından dur- maları için verilen emre itaat etmi» yerek hudut omuhafızlarına ateş açmış ve Bulgaristana doğru çekil- meğe başlamışlardır. Yugoslavya hudut muhafızları tarafından bun» ların ikisi öldürülmüş ve diğer iki- si Bulgaristan toprağma geçmeğe muvaffak olmuşlardır. Hâdise üzerine derhal içtimaa davet olunan Bulgar — Yugoslav. muhtelit komisyonu vak'a mahal- line giderek keşifte bulunmuştur. Keşif neticesinde bunların her iki- sinin de hududa yakın köyler a- ahalisinden ve Bulgar tebaasından oldukları, Parabellum revolverleri “© ile silâhle bulundukları anlaşılmış- tar. Son günlerde Sofyada senelik kongresini akteden Makedonya dahili ihtilâl komitesi ilkbaharda Yunanistan ve Yugoslavya toprak- larında terör harekâtına başlanıl- masına karar vermişti, Yugoslavya dahiliye nezareti bütçesinin meclisi - meb'usanda müzakeresi esnasında sö alan da- hiliye nazırı M. Jika Laziç Yugos- lavyada komünizmin bastırılması için alınan tedbirlerden bahsettik- ten sonra Makedonya ihtilâl ko- milesine ve komitenin Yugoslav- | yadaki faaliyetine (dönerek de- miştir ki: “Senelerdenberi komşu bir dev- let toprağından © topraklarımıza geçip sükünetimizi ihlâl eden ma- lâm Makedonya ihtilâl komitesi ge çen sene dahi caniyane ve talirip- kârane faaliyetine devam etmiş- tir, Bu teşkilâta mensup eşkıya 28 defa hududumuza geçmeğe uğraş» | mış ve yalnız üç defa Yugoslavya- ya girmeğe muvaffak olmuşlardır. Bu eşkıyadan 15 kişi öldürülmüş- tür, vardır. Şimal hudutlarımızda rahat kal- miş değiliz. Hırvat firarilerinden bazıları hududa girerek tedhiş fa- aliyetinde bulunmağa çalışmışlar» dır. ,, Yugoslavya daihiliye M. Jika Laziç Bulgar o çetelerine karşı çok şiddetli hareket etmek- le tanınmıştır. nazırı 1928 senesinde emniyeti umu- miye (© umum müdürü iki Bulga- ristandayn gelen Makedonyalı bir | genç, dehalet etmiş gibi hareket | ederek dahiliye ( nezaretine gir- miş ve M. Laziçe suikast yapmış» tı. Suikastçi kendisini yalnız ya- ralamağa muvaffak olmuş ve M. Laziç te mucize kabilinden başını ilam era iğ ikinci günü ! sularında Bosil- | | dir.. Fakat, Amerika prensipleri- İ min, imanımın hür olmak hakkı- i müzakereleri kalır. Almanya da Bunlar arasında iki çete reisi | 1934 SON HABERLER : TELGRAF - TELEFON - Medeniyet | Düşmanı cilik için böyle diyorlar Nevyork, 8 (A.A) — Havas A- jansı Muhabirinden: Hitler hükümet darbesinin yıl- dönümü münasebetile (Madison Sguare Garden de, 5,000 kişi Hit- lere karşı bir içtima yapmışlardır. Bu içtimar Amerikan Yahudi kongresi, Amerika “legion,,u Nev- | york belediye reisi M, dela Guar- dia Amerika iş federasyonu, Ame- rika. olimpiyat komitesi muhtelif dinlere mensup kimselerin omü- messilleri ve kadın cemiyetleri ter- ! Bp Smileler. Söz söyliyenler arasında sabık | nazırlardan M. Raymond Molay, | Amerikaya Yahudi mültecileri sokmıyan memurları tenkit etmiş ve sözlerini şöyle bitirmiştir: “Mesele sadece yahudiler lehi- ne bir mücadeleden ibaret değil- nin tamamiyeti için bir mücadele dir. o İnsan kardeşlerime karşı â- daleti inkâr ettiği ve memleketi- mın düşmanı olduğu için Hitlere kinim var.,, Diğer hatipler, Almanyada ya- hudilere yapılan mezalimin ve Al man konsoloslukları (o vasıtasiyle yapılan Hitler (o propagandasmı| İtakbih etmişlerdir. Bundan sonra içtima, Meryland âyanı M. Tyding'nin teklifi üzeri- ne Hitler rejimini omedeniyet ve sulh düşmanı olarak mahküm e- den bir karar almıştır. Bu karar, Hitler izni ile Al man milletini tefrik etmekte, Al man milletinin Hitler boyunduru. | ğundan kurtulması için temenni- lerde bulunmaktadır. RADYO Döviz kaçakcılığı Balkan misakının meclis- te tasdiki münasebetile Hariciye vekilimizle Balkan hariciye nazırları telgraflar teati. ettiler Maliye Vekâleti yeni bir kararname hazırlıyor Ankara, 8 (Hususi) — Son za- manlarda yapılan döviz kaçakçılı- ğı münasebetiyle yeniden bazı ted- birler alınması takarrür etmiştir. Maliye Vekâleti bu hususta mühim bir kararname (hazırlamaktadır. Kararname yakında vekiller heye- tine verilecektir. —— am m Idam kararı Kaielleyini. Aydında iki kişinin ida- mına karar verildi Aydın, 8 (A.A.) — Kurtlar kö- yünden Dana oğlu Mehmedi para- sına tama €derek gece evinde yor- gan çarşafiyle boğmak suretile öl- düren Dinarlı Hüseyin, Tarluklu Hasan ile (o arkadaşları! Mustafa ve Mehmedin son muha- | kemeleri dün ağır cezada yapıl mıştır. Bunlardan Dinarlı Hüseyin ile Süleyman ve Hasanın idamlarma Mehmetle Mustafanın onar sene hapislerine karar verilmiştir, Abdülhalik beyin teşekkürü Ankara,8 (A.A.) — Sabık ma- liye vekili Mustafa Abdulhalik Beyin Ankara Numune hastanesin- lan ameliyat dolayısiyle ziyarette bulunmak, kart bırakmak, mek- tup ve telgraf göndermek suretiy- le istifsarı hatır lütfunda bulunan zevatı kirama bizzat ve birer birer edayı teşekküre vaziyeti sıhhiyele- Sökeli | | kurt Süleyman çavuş, Tekeliden | ri müsait bulunmadığından bu va- zifei minmet ve şükranı ifaya Anı- İ dolu Ajansını tavsit etmişlerdir. İkinci umumi müfettişlik Hayret ve teessür A eş taralı e saci sayıfanıda) Devletler Almanyaya müsavi muamele hakkını tanımışlardır. Her Türlü kuvvete müracaat usu- lü müstebat olduğuna göre, silâh- ları tahdit için bir mukavele akti dahil olduğu halde (herkesin ve müzakeratın neticelenmesinde menfaat yardır. Belçikanın gayesi bugün için ve yarın için emniyet- tir. Mariciye nazırı da ayni kanaatte .. Berlin, 8 (A.A.) — Alman mat- buatı, Belçika hariçiye nazırı M. Himansın âyan meclisindeki beya- natını kaydetmektedirler. Nazır M. Brokvil'in ayni noktai nazarını müdafaa etmiştir. M. Himans demiştir ki: “Silâh yarışmın önüne hiç bir vakit Almanyaya karşı zecri ted- birlerle geçilemez. Bu yarışa an- i cak büyük devletlerin Almanyaya müsavat hakkını tanıyna Il —12 —932 tarihli beyannemelerine isti nat edecek beynelmilel bir muahe- de ile mâni olunabilir,,, Hayret ve memnuniyetsizlik Brüksel, 8 (Havas ajansı) — M. Himans'in silâhları bırakma hakkında söylemiş olduğu Butuk pie M. mi tarafından söylen- şibi ây m li nisanda işe başlıyor Ankara, 8 (Hususi) — Trakya- da teşekkülü mukarrer ikinci umu- mi müfettişlik için hükümet Büyük Millet Meclisinden tahsisat iste- miştir, Ayın on beşinde memurlar bel- li olacak, nisanın birinde müfettiş- lik işe başlıyacaktır. sarerasasrammsnnza. oananaanenan a a de oldukça bürudetle karşılanmış» tır. Çok muhtelif temayüllere sahip devlet adamları, ( hayretlerini ve memnüniyetsizliklerini o gizleme- mektedirler. Bu zevat, bu hareke- tin sebebini anlamamakta ve hali | hazırda bunu çok gayri tabii bul - ' maktadırlar. Eğer hükümet bu nutuklardan sonra reye müracaat etmiş olsay- dı bir mukavemete karşı koymak mecburiyetinde kalacaktı. Esasen böyle bir mukavemete bilâhare maruz kalması mümkündür, Başvekile hücum Brüksel, 8 (Hususi) — Başve- kil M. de Brockville'in dün Al manyanın silâhlanması meselesi hakkında meclisi meb'usanda irat | ettiği nutuk efkârı © umumiyede | İ çok fena bir tesir yapmıştır. Bel- çika milliyetperverlerinin — naşiri efkür: “İndöpendance Belge,, ga- zetesi başvekile, Almanyaya kar- İşr mümaşatkârane odavrandığm» dan here şiddetle (o hücum et- tedir. Ankara, 8 (A.A.) — Balkan anlaşma misakı ile Türkiye - Yu- nanistan antant kordiyalı, Türki- ye - Romanya, Türkiye - Yugos- lavya arasındaki mütekabil meta- libatın tesviyesine ait itilâfname- nin Türkiye Büyük Millet Meclisi tarafmdan tasdikleri münasebeti- le hariciye vekili Tevfik Rüştü Be- yefendi ile Yumınistan, Romanya, Yugoslavya hariciye nazırları ara- sında aşağıdaki telgraflar teati €- dilmiştir: Hariciye nazırı M, Maksimos Hazretlerine ; “Türkiye Büyük Millet Meclisi- nin Türkiye ile Yunanistan arasm- daki antant kordiyal ile Balkan anlaşma misakını ittifak ile tasdik etmiş olduğunu zatidevletlerine ib- lâğ ile kesbi şeref eylerim. Bu fır- sattan bilistifade zatıdevletlerine derin ve samimi dostluk ve yüksek hürmet hislerimin teminatını arze- | derim.,, Tevfik Rüştü Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Beyefendi Hazretlerine; “Zatıdevletlerine çok sevimli tebrikinizden dolayı teşekkür eder İdi günlerine hirivatfakiyöle'yilğik l ve derin ve samimi dostluk ve tek- rimat hislerimi Kâbil etmönizi ri- câ ederim: “Türkiye ile“* Yunanis- tan arasındaki antant kordiyal mi» sakı ile Balkan anlaşma misakınmn açmış olduğu sulh siyasetine kat'i | surette bağli olan Yunan hüküme- ti, bu siyasetin dost Türkiye Cum- huriyeti Millet Meclisinin ittifakı / arasile tevsik edilmiş olduğunu görmekle bahtiyardır.,, Mazlınos Hariciye nazırı M. Titülesko Hazretlerine ; “Türkiye B, M. M, bugün Tür- kiye ile Romanya arasında akte* | dilmiş olan dostluk ve ademi teca- vüz muahedenamesinin ve Balkın misakını ittifak ile tasdik etmiş ol- duğunu zatıdevletlerine iblâğ et meyi tatlı bir vazife bilirim. Bu! fırsattan bilistifade zatıdevletleri- ne derin ve samimi dostluk ve yük- sek hürmet hislerimin teminstir arzederim.,, Tevtik Müytü B.M. Meclisi dün toplandı Ankara, 8 (A.A.) — B.M.M.| i bugün reis vekili Hasan Beyin ri- Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Beyefendi Hazretlerine ; 50 “Zatıdevletlerinin isal “buyur- mak lütfunda bulunmuş olduğu-” ie nuz müjdeden dolayı bahtiyar ol- duğum halde Türkiye ile Roman- ya arasmda münakit dostluk misa kile Balkan anlaşma misakının B. M. M. tarafından ittifak ile tasdik edilmesi keyfiyetinin, iki memk- ketimizi bağlıyan rabıtaları kuv- vetlendireceğine ve sulhun en e- min zımanlardan birini teşkil e- deceğine itimat büyurmanızı rica ' ederim. Zatıdevletlerinden derin ve samimi dostluk ve yüksek hür- met hislerimin kabulünü rica ede- Tim.,, Titülenke Yugoslavya hariciye nazırı M. Yevtieh Hazretlerine; “Türkiye B, M. M. Türkiye ile. Yugoslavya arasında aktedilmiş o- lan dostluk ve ademi tecavüz mi- sakı ile mütekabil metalibatın tes-* viyesine müteallik itilâfnameyi ve keza Balkan misakını bugün itti- fak ile tasdik etmiş olduğunu zatı. devletlerine iblâğ etmeyi bir vazi- fe bilirim. Bu fırsattan bilistifa- de zatıdevletlerine derin ve sami” lerimin teminatını arzederim.,, > Tevfik Rüştü Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Beyefendi Hazretlerine; * “Memleketlerimiz arasında mün- akit dostluk muahedesi ile itilâf- nameyi B.M. Meclisi ittifak ile tas* dik etmiş olduğunu £ bildiren tel graflarından dolayı zatı devletle rine hararetle teşekkür ederim. Bu suretle tâsdik edilmiş ara” mızdaki itilâfların Balkan misakt” nm tamamen itimat ile meşbu bir. hava içinde > Balkanlarda sulbun muhafaza ve tarsini escri muâzza” mını ikmal edeceğine (O kaniim.. Zatı devletlerinin masruf mesaile- rinin lâyık olduğu muvaffakıyet- İe tetevvücünü görmek benim için di # “İdem Niva ı sa adi “İma ii yol del Mak ie deti al Maas yi del tin Yek hasseten zevklidir ve çok yükscek” me ve çok dostane hürmetlerimin te” minatı ile birlikte bundan dolay! tebriklerimi arza şitap ederim.,, Yevtieh © / İnhisar memurları hak- kındaki lâyıha o Ankara, $ (Husi) — a memurlarını koruma lâyihası ka var ve ia Na Nu yasetinde toplanmış ve vakıf okar| rükler vekâletince teksir edilerek " ve arazisinin ve mahsullerinin ne | suretle icar ve idare < edileceğine | dair kanun lâyihasile zabıta me- murlarının tahdidi sinninine ait ka nunun ikinci müzekkerelerini ya- parak kabul etmiştir. Meclis pazartesi günü toplunacak- tır. Soy adı lâyıhası Ankara; 8 (Hususi) — Adliye encümeni soy adı lâyihasını tetkik etmiş, hükümetin teklifinde mü- vekâletlere verilmiştir. o Lâ; memurların istikbal'eri, hukuku et rafında teksüt kanununa müvai hükümleri ihtiva etmektedir. Yusuf Kemal Bey Istan- bula. geliyor. Ankara, 8 (Husüsi) — Yusuf Kemal Bey, cumartesi günü İsta” bula gidecek; aym 11 inci ve 12i”” ci günleri üniversite inkılâp tarihi enstitüsünde ders verecektir. him denilecek derecede değişiklik Serbest meslek erbabısı” yapmamıştır. Dahiliye tayinleri Ankara, 8 (Hususi) — Maiyet memurlariyle kaymıkam ve nahi- ye müdürlerine ait tayin kararna- Tee zanç vergisi Geni — Ma teklifine göre best meslek erbabı iradı safileri e emi mis v