10 Eylül 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 9

10 Eylül 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 9

KAN SER BE” (Baş tatafı 1 inci ssyıfada) mektedir. Kanser mikrobunu Dahlem biyoloji enstitüsü doktör- larından von Brehmer naminda | bir zat keşfetmiştir. - Kanser mik- | robu kanda : hüveynatı 'hamrada kökleşmekte ve hususi bir prepa * rasiyon'dan sonra mikroskopla gö- rülebilmektedir. Kanser mikrobu kalevi zeminlerde yaşıyabilmekte ve erkek vücudünde nikişaf ede- bilmesi için 7,60 derecede kalevi* yeti demeviyeye ihtiyaç bissolun - maktadır. Bu hesaba (göre kanı daha ziyade hamizi kılmakla kan- serin tedavisi çareleri bulunabile - ceği zannölunabilir. Maamafih bu haberin tıp âlim- leri arasında büyük bir heyecanı mucip olmıyadağını iddia etmek mübâlâgalr olmaz. Yarım asırdan beri hemen her sene böyle keşifler yapıldığı haberleriyle. “katşılaş- maktayız. Bu hüsusta 1887 sene- sinde Alman doktorlarından Seur- len'in kanseroz spesifik mikrobu- nu bulmağa muvaffak olduğu ve bu mikrobu bazı hayvanlara aşılı yarak bunları kanserlediği hadise- sini hatırlamak (kâfidir. İkinci muvafafkıyetsizliği, ortaya attığı mikrokoküsle mucip olduğu müna- kaşaları hazırlarda © olan Doyen meselesi teşkil etmektedir. O za- mandanberi daha ihtiyatlı hareket olunmaktadır. Maamafih (1925 senesinde doktor Roy'nm ortaya attığı oscillocoğue etrafında da u- zun münakaşalar olmuştur. Kanser mikrobu © hakkındaki son kesif, Londra doktorlarından Guy ve © Bernard'ın, obiektifin küvetini arttıran Ultra Yiölet'Ti bir mikroskop ile kanser mikrobunun fotoğrafını almağa muvaffak ol- dukları iddiasıdır. Bu iddia tıbbi mahafilde büyük bir alâka uyan - dırmamıştır. Künser enstitüsü müdürü Prof. Rossy burada bulunmadığından kanserin fiziko - simik eihetleriyle meşgul olan © Dr. Köpaçevski'ye müracaat ederek bu haber hakkım- | * daki fikrini sorduk, bu (o zat dedi ki: “Kanda kaleviyet derecesinin 7,6. ya vardığı görülmüş şey de - ğildir. Kaleviyet nisbeti daima bunun dunundadır. Bundan maa- da kanserlilerin kanının alkalo - | za meylettiği de ispat edilmiş de- ğildir. Hatta bazı : muharrirler kanserlilerin kanının normal kan - dan ziyade bir. asid dö aksiyonu yaptığını iddia etmektedirler. Her- halde hastalıklar kandaki bu nis- beti gayet cüz'i tahvillere maruz kılmaktadırlar; çünkü vücut buna görülen bir mebzuliyet temin te- mektedir. Kanserde mikrop nazariyesi bu gün terkedilmiş (o bulunmaktadır. | Bu nazariyeye aleyhtar olan bin» lerce tecrübe ve neticeleri vardır. Bilhassa Amerikada kırk bin fare | üzerinde yapılan tecrübeler kan - semi sari olduğunu katiyen ispat etmiş değillerdir. Kanserin birin- deh diğerine geçmesi aşılanmayı ifade eder ki, bu da bambaşka bir şeydir. Bunun 'için'adını işit - mediğim bu Alman biolojist'inin keşfine inanmamaktayım. Bugün bütün dünyada kanser telâkkileri İ buna çok muhalif bir veche almış bulürimaktadırlar,,, —ğ—€———>MmM“L CL Şikâyetler, dilekler : amme Bu tarihi cami avlusunu temizliyelim! Mimar Sinanın tarihi abidele- | rinden biri olan Edirnekapı ça- mii, mimari; kıymet cihetinden yüksek olduğu için İstanbula g€- | lip oraya kaleleri gezmeğe giden seyyahlardan bir kısmı . ekseriya bu camiin de avlasunu gezer ve Sinanın bu eserini tetkik ve tema- şa ederler, “ Fakakt bü tarihi ca- miin âvlüsü kırık kapılı pis oda- lar, tenekeden kapılar, çöpten eşya kırıntıları ve üstelik avlunun bir tarafı yığınlarla top- | rak, moloz ve müzahrafatla do - ludur, çörden Çirkin bir manzara teşkil eden - mezbele oradan kaldırılmalı - ir, > — Dört defa girilmiş! Bahçekapıda Hamidiye Türbe- #ini bekliyen bekçi Hüseyin ağa - hırsız girmekte ve eşyaları ile elbiseleri- ni çalmaktadır. Bu kurnaz hırsız henüz yakalanamamıştır. Zabıta | tahkikat yapmaktadır. nin dairesine dört defadır Lmlliğğizz Matbaamıza gelen eserler: Salon mecmuası İlk sayısı çıktı. Üç renkli iki re - sim. Roman, tiyatro, mizah, (kadın, sinemaya ve sıhhate ait yazılar. Öl - #ükten sonra hayat ve ruh resimleri, Poker oyununu öğreten mükemmel bir yazı, Güzel kâğıt ve baskı. Deniz korsanları ismindeki heyecanlı bir ro- manı, İ bi şeyler satan dükkânların da sr koyun, inek, manda sakatları Civar vilâyetlerden © İstanbula İ her gün çuval ve küfeler içinde Anadoludan getirilen kesilmiş koyun, inek ve manda başı ve diğer azâları getirilmek - tedir. Bunların pis küfe ve çu - vallar içinde nakledildiği görül - müştür. Nafıa Vekâleti tren memurla- rına bü hüsusta siki emir verdiği gibi belediye de alâkadar memur- larının nâzarı dikkatini celp et - miştir. Bu gibi hayvan azası bil- hassa Haydarpaşa yoliyle gelmek: tedir. Bundani başka belediye, bu gi- kı bir teftiş altında bulundurula- rak kokmuş hayvan azası satma - malarını temin edecektir. o —— ! Tütüncüler kaçta kapanacak? Tütüncüler belediyeye müra - caat ederek kendilerinin Avrupa- da olduğu gibi, tahditten hariç bırakılmalarını, sigaranın alışmış | kimseler için ekmekten daha zi - | yade < bir ihtiyaç olduğunu - ileri sürmüşlerdir. Daimi encümen azasından Av- ni Bey, dün bu hususta demiş - tir ki: -- Tütüncüler evvelce saat ye- dide kapanıyorlardı. Bu se ti gıda maddeleri satan dükkân - larin kapanma saatine kadar u * zattık. Yeniden bir müddet ta * yin etmek veya tamamen tahdit- ten istisna eylemek kabil değildir. Bununla beraber ; seyyar ; olarak | siyâra ve kibrit satanları da men etmiş değiliz. İstiyen ruhsatini alır, böyle satış yapabilir.,, /Pillai'nin külü Hindistanda — VAKİT 10 EYLOL 1934 sanan Cad ' vi babasına gönderiliyor Bundan iki üç ay evvel rerlin- de ölen Hint hürriyetperverlerin- den Champakaraman Pillain nâşi yakılarak külü Berlinde muhafa - za edilmişti. Bu kül şimdi, ölü- nün seksen yaşındaki babası tara- fmdan gösterilen arzu üzerine Hindistana götürülecektir. Pillai, milli müahede mi rinde Berlindeki Türklerle bera - ber İngilizler aleyhine çok çalış » mış, her fırsat düştükçe konfe- ranslar vermek ve #air suretle İn- giliz emperyalizmine karşı hare - ket etmişti, Pillai daha on altı | yaşında iken Hindistanın hüriye- ti için mücadeleye girişmişti. O - nun için vatanını terketmeğe mec- bur olmuştu, Babası yirmi sene- denberi oğlunun geri dönmesini | bekliyordu. Nihayet bu uzun bek» İeyişten sonra şimdi onun yanlız külünü görebilecektir. Pillai, umumi harpte, gerek Berlinde, gerekse İstanbulda Hin- distanm harbe girmemesi için bütün kuvvetiyle mücadele etmiş, Zurihte Pro İndia namında bey» | kuvvetlidir. | nelmilel bir cemiyet teşkil etmiş ve Brlinde “Mağdur milletler ce - miyeti,, nin en faal azasından ols muştu. 1919 — 1921 senelerinde Ber- linde bulunmuş olan İttihat ve Te- rakki erkâniyle sık sık görüşürdü. Pillain henüz kırk dört yaşını bitirmeden vefatı Hint hürriyet - perverlerini ve milliyetperverle - rini çok mütessir elmiştir. Bu nedir? i E Hin hümiyegenri| “yeni Fundland,, İ kurtarılmaktadır. Binka sel Yandaki resim Cenubi Afrika. nm elmas arayı: cılarını mektedir. Ora- da bir adam kendisine ait o- lan arazide el- mas keşfederse göster- evvelâ bu keş- finden kendisi istifade eder, Geri kalan el- mas tanelerinin araştırılması hak kı ise sayısı, bin- leri geçen elmas arayıcılarına ters kedilir. Resimde emer yeni keşfedilen bir elmas sahasında âramaya heves- kâr dört bin kişden mürekkep bir grupu görüyorsunuz. Bunlar ya- rışa hazırlanmışlar gibi bir sıraya * ies 3 dizilmişlerdir. . elinde revolver | tutan adam; ateş eder etmez bu dört bin kişi birden o sahaya hü- | cum ederek elmas aramaya” baş « larlar. Elmas bulanlar yarışı ka- zanırlar, bulamıyanlar yeis içinde geri dönerler. Suda Japon bayrağı m Yandaki resim şimdi o resmen Nippon tesmiye edilen Japonya - nım denize giren genç çocuklar ta- rafmdan yapıl mış olan bayra- ğmı göstermek- tedir. Ortadaki halka güneş ve uzayıp giden kol larr da güneşin ışıklarıdır. Japonların mil. li hisleri gayet Bu milliyetperverli - ği zaman geçtikçe Japon gençli- ğine.daha ziyade telkine çalış- maktadırlar. Gençleri böyle her liklerini. göstermekten geri dur « mamaktadırlar, Can kurtaran köpekler Son zamanlar- da Amerikada ve ;. Avrupada köpekleri o kur- tarma işlerine a- lıştırılmağa baş- lanmıştır. Bu kö- pekler vaktile o adalarm sahille- rinde balık av. & lıyarak geçindik leri için kendile- rinde deniz işle- rinde fıtri bir is- tidat görülmek - tedir. Denizde be- ğulmak tehlike- sine uğrayan bir insan kolunu ha: | fifçe bu tahlisiye köpeğinin böy- nuna atmak sayesinde köpek ta - rafından sahile kadar çekilerek Şayet. boğul - etrafını sarmaşıklar sarmış olan mak tehlikesile karşılaşan kimse bayğın bir halde bulunursa o za- man köpek kazazelenin kolunu incitmeden dişleri arasına sıkar onu sahile kadar çekmektedir. e, ğı fazla geldiğinden devrilmek Yukarda gördüğünüz resim | Yüz senelik bir fabrika bacasını | tehlikesine uğrayan bu baca şe « bir ağaç kütüğünü değil, İngilte * | gösteriyor. Sarmaşıkların ağırlı. | çenlerde yıktırılmıştır. renin Perthshire şehri civarında fırsat düştükçe bu milliyetperver-