29 Eylül 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

29 Eylül 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

Bir Alman taarruzu karşısında Fransa- nınmüdafaası.. Fransanın yüksek harp meclisi 8- zasından olan Ceneral Debeney, Fran- sanlih 1929 dan beri yaptırdığı, Yap * tırmalta devüm ettiği müdafaa hattı hakkında dikkate değer: bir makale yazmıştır. . Almafiyanın Fransaya tekrar hü. - | cum etmesi ihtimalini ileri süren Fran- İ sız cenerali, bu devletin 1914 te yap- tığı gibi ya iki memleket hududu üze- rinden hücum edeceğini, yabut Belçi- ka veya İsviçre yoliyle hareketle ge - çeceğini farzediyor. Almanya, İsviçre veya Belçika yolunu tuttağu takdirde bir çok devletlerin kendisine karşı bir- leşmelerine sebep olacaktır. Bundan başka gerek İsviçre, gerek Belçika, bir hamlede geçilecek konak olmak - tan çıkmış bulunuyorlar. O halde Almanya - Fransa hududu üzerinden vukubulacak bir İsarruzu tetkik etmek lâzım. Fransanın 1914 hududu, coğrafya bakımından, önün bugünkü hudu - dandan az daha uyğundu. Bugün bu Aboneman senetleri Nafıa Vekâlti tarafından islâh : edilecek Nafıa Vekâleti imtiyazlı şir - ketler baş müfettişliği, bir çok şi- kâyetlere yol açan abonman se - netlerinin ıslahı meselesile uğraş- mağa başlamıştır. Bu senetlerle, bilhassa saat bo- İ zulması yüzünden abonelerden fazla masraf almmak süretiyle bir nevi para cezası tatbikine gilid- mesi muvafık görülmemektedir. Baş müfettişliğin çıkardığı he- saplar saatleri her harigi bir se- beple duran sbonelerden şimdiye hudüdün yüz milden Fi m Ren nehri ile Vosges dağları himaye edi- yor. 1914 senesindeki tahkimat da bu- günkü tahkimat derecesinde değildi. Buna rağmen Almanlar 1914 te bu tahkimat ile uğraşmaktansa Belçika yolunu tutmayı daha muvafık gör - müşlerdi. : Ceneral Debeney bugünkü tahki - inatın aşılamıyacak bir mahiyette ol - duğunu iddia etmiyor. Onun anlatış. na göre bunlar Almanları ancak bir kaç hafta veya bir kaç ay durdurabi- Tir, Almanların bu tahkimatı aşmaları için tank kullanmaları, ağır top ge - tirmeleri lâzımdır. Bunları getirmeğe vakit ister, tabii bu sıralarda da Fran sızlar bu dürmiyacak, barp hattına getirecek ve Almanlardan — daha çok müsait © bir vaziyette bulunacaklar, çünkü arkalarındaki mükemmel de - miryolu şebekesinden istifade edecek- ler, Almanlarsa münakelelerini o Ren köprüleri > vasıtasiyle yapacaklardır. Bu vaziyeti anlıyan Almanlar, bilhas- sa Ceneral Fon Secekt Fransiz tahki# mabını ansızm tahrip etmenin yolunu düşünüyorlardı. . Buna mukabil Fransız Cenerali, tahkimat nöbetçilerinin fevkalâde u - yanık davrandıklarını, sonra Alman» ların tahkimatı ansızın tahrip edecek vasıtaları hududa getirmelerinin mu - bakkak haber almacağını söyliyor. Fakat Fransa tarafmdan (yapılan tahikimatın aşağı yukarı aciz kalaca - ğı bir silâh var ki, © da tayyeredir. Fa- kat Ceneral Debeney harbin — yalnız tayyarelerle kazanılamıyacağı kana - atindedir. Bununla berâber Frandanm kendi hava kuvvetleri daima genişlemesi lâ- zım geldiğini söylemekte ve bu za - manda kara, deniz ve hava kuvvetleri- nin birbirine bağlı olduğunu ileri sü- rerek bunların mezarete bağlanması lâzım geldiğini müdafaa etmektedir. mma — Gümrükler müdürü Mısirdan döndü Gümrük işleri üzerinde tetkik- | ler yapmak üzere Mısira giden | gümrükler müdürü Seyfi, ve güm” rük muhafaza baş kumandanı Hasan Beyler dün Ege vapuru ile şehrimize dönmüşlerdir. — Dehri Efendi toplanan konferans- larda en çok gözetilen | ülkülerden bir kadar tahsil edilen fazla paraların 200 bin lirayı geçtiğini göster - miştir, Abonman senetleri tadil ettiri- lerek şirketin hakiki istihkakı ha- ricinde tahsilât yapmaması temin olunacaktır. Tünel şirketi, mukavelesi mu- cibince Galata tarafında yapma» ğa mebur olduğu büyük binayı in- şa için tarifesine zam yapılmasını istemişti. Vekâlet bu teklifi ka- bul etmediği için şirket Belçika - daki merkezile muhasebeye giriş- miştir. Elektrik tarife komisyonu ge - lecek hafta içinde Metro hanında toplanacak, yeni elektrik ücreti- ni tesbit edecektir. Bundan sonra tramvay ücretleri kararlaştırıla - caktır. Bunda, tarife formülünün mühim esaslarından olan kömür fiatleri hakkında İktısat Vekâleti- nin vereceği rapor €sas tutula - caktır. İşçilerimiz yanmıyan bir kasa yaptılar Dün, Edirnekapı dışmda Türk işcilerinin vücuda getirdikleri 600 kiloluk bir kasanın yangına karşı mukavemeti denenmiştir. Büyük bir yığın odün ortasına konan kasa, iki saat alevler içer- sinde kalmıştır. Ateş tamamiyle sönüp bittik - ten sonra kasa açılmış ve içindeki defterlerle kâğıtların ateşten ka- Liyen müteessir olmadığı görül müştür, Mütehassıslar, Avrupa kasala- rının böyle bir ateşte şeklinin de- ğişeceğini ve kâğıtların yanacağı mütaleasındadırlar. Türk fabri - kasının vücuda getirdiği kasanın ateşe tahammülü muvaffakiyetli görülmüştür. Silâhlar. azaltmaktır. Bu itibarla... Efeödi Mg . istikbali. ç —ua.— Etibba muhadent cemiyeti umumi heyeti toplandı Etıbba Muhadenet ve Teavün cemiyeti umumi heyeti ikinci reis Profesör Doktor Fahrettin Kerim Beyin riyasetinde dün toplanmış- tır. Toplantıda, cemiyete girmek istiyen Operator Şeref Turgut, Hüseyin Beşim, Ruşen, Galip Kâşif, “Hüseyin Enver, Baha Fahrettin, Ömer Seyfettin veBur- han Beylerin azalıkları kabul o » lunmuştur. Sonra, serbest çalişan hekimle- rin inkişafr üzerinde aza, müdavelesi yapmışlardır. Bilhas- sa pratisiyen Türk hekimlerinin istikbali üzerinde konuşulmuştur. Fethi, Mustara Talât, Tevfik, Fe- rit İbrahim ye Fahrettin Kerim Beyler bü bahis üzerinde söz al - mislardır. Yeni kazanç vergisi dolayısile bekimlerden * gelen cevaplar da okunmus va müzakere yapılmıstır. Şirketi Hayriyenin bilet fikir | ücretleri idirildi Şirketi Hayriyenin Üsküdar, | |. caddesinde hiç yüzünden bir &i- Beşiktaş, Harem ve Salacak i$ - | nayet olmuştur. Yersiz yurtsuz kelelerini içine alan birinci min” | bir adam olan çoban Mustafa, E- taka ücretlerinde, yalnız bu mın- | dirnekapıda Sarmaşık caddesinde takada oturanlara mahsus olmak üzere tenzilât yapılmıştır. Birinci mıntaka iskelelerinden 'alınan gidip gelme birinci mevki bileti iki kuruş noksan olarak 23 kuruşa, ikinci mevki bilet ücreti 60 para ucuzlatılmak suretiyle 18 kuruş 20 paraya indirilmiştir. Hayvan sergisi Pazartesi günü açılacak olan hayvan sergisinin kayıt müddeti | Guraba hastanesine yatırılmıştır. bitmiştir, » Sergiye 42 tay, 16 kıs- rak, Sinek, iki boğa olmak üze- re 68 hayvan girmiştir. Vilâyet baytar müdürü Esat Beyin riyasetinde bir heyet sergi- nin açılacağı Edirnekapı dışmda» ki. ahırlara giderek hayvanları tetkik ve muayene etmiştir. Bir sporcuyu kayettik İstanbul, 28 (A.A.) — Fener» bahçe spor klübünün eski ve e - mektar kalecisi Hüsnü böy tutul - duğu hastalıktan kurtulamıyarak perşembe günü vefat etmiş, cuma | günü de cenazesi klüp arkadaşla - | deniz ticareti işlerine ait yeni ça» | larından yaralanmıştır. Maliye Vekili dün şehrimize geldi Maliye Vekili: Fuat Bey dün sabahki trenle Ankaradan şehri- mize gelmiştir. Öğrendiğimize göre Vekil Bey şehrimizde bir müddet kalacaktır. Dün gene'ayni trenle Ziraat Vekâleti müsteşarı Atif, Beyazit mebusu Halit, İş Bankası umum müdür vekili Maummer, Harici- ye Vekâleti umum müdürlerinden Cavat ve Galatasaray lisesi müdü- rü Behçet Beyler, İsveç veliahti Hazretlerinin o mihmandarlığına tayin edilen Hüsnü Paşa şehrimi- ze gelmişlerdir. Bir işçi ezildi! Topkapıda da hiç yüzün- den bir cinayet. Dün sabah, taş ocağından taş taşımakta olan amele Rizeli Ah - met, üzerine düşen büyük bir taşım altında kalarak feci bir surette öl- müştür. Hiç yüzünden cinayet Dün akşam Topkapının Sluku- oturan Emin Efendinin oğlu Sa - bahattini, kendisiyle #lay ettiği için, üzerine hücum ederek sol memesi üzerinden ağır surette ya” ralamiştır. Sabahattin kanlar için- de yere yüvarlanırken çoban Mus- tafa kaçmak istemiş, fakat etraf - tan yetişenler tarafmdan yaka * lanmıştır. Ağır yaralı olan Sabahattin m e Haydarpaşa limanı genişletilecek İktisat Vekâleti, hazırladığı ye- ni tarifeyi deniz tacareti müdürlü- ğüne bildirmiştir. İhtiyacı karşılamadığı görülen Haydarpaşa limanmın, civardaki sahilden istifade edilerek genişle- tilmesi düşünülmüş, ve Nafıa Ve- kâleti bu hususta tetkiklere baş - lamıştır. Ankarada İktisat Vekâletinin rının ve dostlarının elleri üstünde | lışma ve ıslahat programını ha - götürülerek toprağa miştir. Dehri Ef. — Ben o kadar büyük bir Sulhu yaşatabilmele için bu toplanti) faide umınuyorum... ların büyük faydası vardır. tevdi edil - | hazfilamakta olan komisyon "işini bitirmiştir. — duş yapılmıştır. EE er ONUŞUMLAR Benzemiyelim Adamın biri hayvan meraklısı imiş, « Hayvan besler, fakat ahirın kapısını litlemez, açık bırakırmışi.. Bir kağ kendisine söylemişleri — Yahu demişler; şu ahır geceleri kilitle, Ni Fakat o aldırmazmış. Nihayet bir gece bütün nayv; çalınmış, Ertesi akşam bakmışlar, elinde tar, boş ahırlara gidiyor. 0 ir # lar: — Nereye gidiyorsun? — Ahırın kapısını kilitlemeğe yorum, demiş. .; * ; Senede hiş değilse dört beş kere, 0- tomobil, otobüs kazalarının önüne geç mek için zorla buyuruklar verileceği, kaza olmaması için lâzım gelen her şe | yin yapılacağını duyarız. Son zamanlarda, Dahiliye nin bizzat bu işle meşgul olduğunu duyduk. Fakat bu arada, daha bir. kişi ezildi, sakat kaldı, öldü... Eninde sonunda, bu kazaların 59 geçileceğine eminiz, Elbette | şoför! keyiflerine buyruklarına son Aklı yerinde olmayanlar vesika yacsklar. Seyyah kafilesinden sy tramvaya çarpan otomobil, Yıldız yının yolu gibi dönemeçli, sarp yı da manevra yapması bilmeyen piyasada kalmıyacak. Bu işi de cağız. Yalnız bu işi de bir an evvel yarsak, halkın hayatile yakından ali dar olan seyrüsefer nizamlarına gelen ehemmiyeti bir an evvel ve: te hayvanlar çalındıktan sonra ahırın kapısını kilitleyen zata benzemesek. Eğer şoförler sıkı inzibat altma mazsa, eğer her kontrolde kırk elli mebilin seyrüsefere kabiliyeti 5 ınlaşılmakta devam ederse, bir gün ö) le bir kaza çıkacak, ki pirincin taşını a yıklayamıyacağız... Gün olacak, öyl birinin canma kıyılacak, ki ondan ra ne yapsak vicdan uzabımızı di, miyeceğiz... ç Ahırın kapısını vaktile kilitlemek g vektir. v Selâmi izzet Eski güzellik Kraliçesi kazaya uğradı. Öğrendiğimize göre, eski gü zellik kraliçesi Mübeccel ' bir kaç gün evvel Büyüka bir kaza geçirmiştir. Mübeccel Hanım âilesi ile bi likte bir gece motörla Büyükad ya gelmiştir. Adaya çıkarak g ce eşeklere binilmiş, tur ya; çıkılmıştır. O gün yağan lar, yollarda asfaltı fevkalâ: yar bir hale getirmiş old Mübeccel Hanımın bind kapaklanmıştır. Mübeccel Hanu düşmüş, elbiseleri parça'parça © muş ve kendisi ağır surette ayal zellik kraliçesi derhal &€2i götürülmüş, yaraları