30 Eylül 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

30 Eylül 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

——— -————— — — - $ — VAKIT 30 EYLÜL 1934 o İŞARETLER Kötü Nazariyeciler Nazariye güzel şey, enfes sey, in san bir kere kendisini bir mazariye - nin temposuna uydurdu mu muzikaya ayak uyduran insan gibi yorulduğu - nu, vaktinin geçtiğini fakrelmez. Fa- kat nazariyenin mutlaka hayatta bir | hakikat olduğunu sanmak epey. tehli- | keli olur. Nazariyeler çok defa bir sarhoşlu- ğun hülyaları, bu hülyaların güzellik- leri ile insanm içini doldurur. | Realite kaba sert, keskin, gülmez, fakat yaşamak, yürümek, ilerlemek bir kelime ile hayat.. Ona uymak, wy- | düktan sonra ona gem takmak, bir at ve yahut bir otomobil kullanır gibi onu emirlerine rametmek demektir. Fakat bu söz bilirim, bazaların: kız” dıracaktır. Bana muvaffak olmuş, ba- yata hükmetmiş nazariyeleri sayıp dökeceklerdir. Pekâlâ! Ben onlara haber veriyorum. Çün- | kü onların ileri sürdükleri nazariyeler | tıpkı bedene uyğun gelen 7 bir elbise gibi realitenin üstüne File riyedir. Sizin elinizle dokunduğunuz şey nazariye değil, hayatın tâ kendi « Nazariye hayatın üstüne geçirilmiş uyğun bir kılıf halini almadıkça on - | dan kaçmak, ona uymamak iş ve poli- tika adamı için âdeta bir zaruret hali- ni alır. Gene bu sebeptendir ki, nice nazariyeci âlimler, miri iş başımda çok defa realiteyi avrıyan sapla daha beceriksiz kalmışlar. dir. Resliteye uyan, veya uymıyan na zariyeleri kontrol etmek hem düşünen adamı, hem de iş ve politika adamı- nın vazifesidir. se Hele iş ve politika adamının kötü nazariyeci halinde kalması müthiş bir tehlikedir. vE Kötü (o mazariyeci, nazariyesinin tatbik edildiği sahanm ne olduğu te- ferrüatiyle bilinmeden onu tatbik et- mek istiyendir. O, fikirlerden kâğıttan kule yapar gibi hareket eden bir adamdır. Size küçük bir misal: A Farzediniz ki, memlekette (Meri- nos) cinsinden koyun yetiştireceksi zl ham müdde hazmlamak miyetindesi - niz, Bu koyunları nasıl hazırlıyacaksı- nz? Derhal nazariyeler karsımıza $ - kar. Biri der ki, Merinos cinslerini gö- türün köylülere verin, yahut bu cins hayvanları köylüler tedarik etsinler! Çünkü bu nazariyenin dayandığı bir iktisat felsefesi vardır. Devletin ikti- sada müdahalesini kabul etmez. Öbür nazariye size meselâ aksini söyler. Fakat siz, her şeyden evvel iş ve politika adamı sıfatiyle ne bu kita- bin, ne şı kitabın değil, önünüzdeki hayatın bütün şartlarına © uyan fikri ölçü yaparak hesabınızı ona göre yü- rüteceksiniz. Meselâ Türkiyede Meri- nos cinsinin yetişmesi için, köylünün iktisadi şartlarını, köyün psikolojisini, mali vaziyetini, hayat telâkkilerini, iti- yatlarmı, teker, teker hatırlamak Tâ - zımdır. o Bunu düşündüğünüz zaman Merinos koyununu iktesadi teşkilât - tan mabrum, bütün dünyaya karşı tek bir insan halinde kalır. köylünün ağrı İma bağlamanın manasızlığını anlar « sınız. O zaman diyeceksiniz ki, ma - dem ki, yeni bir hayat istiyoruz, sih- ' hi, iktisadi şartları isteğ Şimiz şekil - de olmıyan bu yerlere sürüleri salıver. meltense devlet çiftleri (o yaparak Morin>5 simsini orada daha çok verim li bir halde yetiştirmek imkânmı elde etmek mümkündür dersiniz. Bu işa demi ' İn pazeriyexin altmda'i hayatı göremer-sk cehaletinden, hattâ ev - velkinden daha kötüdür. Sadri Etem Yerli mallar pazarı Mara- Köyde bir kundura mağazası açıyor Yerli mallar pazarı tarafından Karaköyde eski borsa binası al- #nda kurulan kundura şubesinin yarın acılma merasimi vanılacak- ir M üniversitede merasim yapılacak Ilk mekteplerle. ecnebi ve ekalliyet mekteplerinin kadro-! ları geldi. 250 muallimin yeri değiştirilmiştir di bin muallim arasından ancak | dair bri ders konferansı verecek- iki yüz elli kadarı (o değiştirilmiş- | tir. Bu merasim her yıl tekrarla - İlk mekteplerle ecnebi ve ekil- liyet mekteplerinin muallim kad - roları tasdik edilmek üzere maa - rif vekâletine gönderilmişti. Kad- rolar dün vekâletten gelmiş ve a- lâkadar mualimlere (o maarif mü- dürlüğü tarafından tebligat yapıl- mağa başlanmıştır. Bu yıl kadro- larda mühim değişiklikler yoktur. Yalnız sıhbi sebeplerle nakilleri ni istiyen bazı ilk mektep (omual- limlerinin istedikleri imkân nisbe- tinde yerine getirilmiştir, İstanbul vilâyeti (o dahilindeki (ilk mek- teplerde bulunan o ye e rasan tane 009000 0000 0 11 ae ke ee karam a Pire ve iskenderiye limanlarında tetkikat Seyfi Bey neler yapıla- cağını anlatıyor Pire ve İskenderiye limanlarm- da tetkikat yapan İstanbul güm - rükleri baş müdürü Seyfi ve mu- hafaza baş müdürü Hasan Beyler dün gümrük muhafaza kumanda- nı Seyfi Paşa ile konuşmuşlar ve kendisine izahat vermişlerdir. Dün kendisini gören bir arka- daşımıza tetkikleri hakkında şun- ları söyledi: — Gittik, gördük ve geldik. Tetkikatımızın cidden semereli o- lacağını ümit ediyorum. Bu ara- da vapurlara İskenderiyeden ve Pireden binen yolcularla İzmir - den binen yolcuların vaziyetlerini tetkik ettik. İzmirden binen yolcular da İs- tanbula geldikleri vakit, Odiğer yolcular gibi gayet sıkı bir suret- te aranmaktadırlar. Halbuki a - ranması lâzım gelen yolcular İs - kenderiye ve Pireden binenlerdir. Bu hususta Seyfi Paşa ile görüş - tüm ve izahat verdim. Muhafaza baş müdürü Hasan Beyle tetkikle- rimiz hakkında bir rapor hazırla- mağa başladık. Bu raporu yakm- da Vekâlete takdim edeceğiz. yol- cular meselesi hakkında düşün - Kuv- vetle zannediyorum ki düşündük- lerimiz Vekâletçe de kabul edile- cektir. Bu kabul edildiği takdir- de buna göre bir yolcu tarifesi tatbik edeceğiz.,, tir, Şimdiye kadar ilk mekteplerde haftalık ders saatlerinin mecmuu yirmi -altıydı. Her muallim haf- tada 20 — 22 saat ders okutuyor, diğer saatlerde de mektebin ilâve | muallimleri tarafından ders veri- liyordu. Yeni ders yılında bu şekil de- Ziştirilmiştir. Her muallim hafta- da yirmi altı saat ders okutacak- tır. İlâve muallimler merkezde yeni açılacak sekiz ilk mektebin muallimliklerine tayin edilmişler- dir. İstanbul civarında bulunan ba- ! zı köylerde beş srnıflr tam teşki - ; lâtlı mektepler İ mekteplere merkezde açılmıştır. Bu bulunan ilâve muallimlerden yirmi beş ka- darı gönderilmiştir. Ayni zamanda iki üç dershane- li mekteplerin baş rauallimlerine de idari vazifeleriyle beraber $r- nıf hocalığı verilmiştir. Bu gibi başmuallimler hem mektebin idari vazifeleriyle (o meşgul olacaklar hem de sınıf hocalığı yapacaklar- dır. Ecnebi ekalliyet -mekteplerin kadrolarında münhal bulunmadı - ği için hiç bir değişiklik O yoktur. Yarmdan itibaren bütün ilk mektepler, iseler, orta mektep - ler yeni ders yılı tedrisatıma başlı- yacaklardır. İstanbul maarif mü- dürlüğü biç bir çocuğun mektep- siz kalmaması için icap eden bü - tün tedbirleri almış, her müracaat eden talebe kendi oturduğu semte yakin olan ilk mektebe kabul © dilmiştir. Bu yılilk Omekteplere on üç bin kadar talebe yazılmış - tır. ilk tedrisat müfettişliği İlk tedrisat müfettişlerin teftiş mıntakaları değiştirilmiştir. De - ğişmeler alâkadarlara birkaç gü - ne kadar bildirilecektir. Üniversite ve merasim arman e mm 248 PENETRAN ! 23.50 de Bandırmadan kalkacak nacaktır. İşaret edildiğine göre ilk yrl için esasiye hukukunun se- çilmesi memleketimizin büyük bir hukuku esasiye inkılâbı o yapmış ve esasiye hukukunun ideal olan | cümhuriyet şeklini kabul etmiş ol» | masından üniversitenin saygı ve bu O suretle ifade İntihap günlerin - menfaatlerini etmek içindir. de olduğumuz için omevzuun bu itibarla de ehemmiyeti vardır. izmir, Balıkesir yolu kısaldı Yeni tren tarifesinin tatbikine başlanıyor İzmir — Kasaba hattı tren tarifesi yarmdan itibaren değişe - | cektir. Yeni tarifeye göre, pazar | ve çarşamba günleri saat on üçte İzmirden kalkacak olan O sürat treni 18.48 de Balıkesirden geçe- | rek 20.45 te Bandırmaya gelecek- tir, Cumartesi ve salı günleri saat olan sürat treni 2.28 de Balrkesire varacak, 8.25 te de İzmire muva- salat edecektir. k Cuma, cumartesi, pazartesi, salı, perşembe günleri de yolcu | treni işliyecektir. Yolcu trenleri | Bandırmadan saat 6.35 te, İz-| mirden 7.15 te hareket edecekler» dir. İzmir — Bandırma arasında sürat trenleri sekiz saat kırk beş dakikada, yolcu trenleri on dört saat yirmi dakikada alacaklar- dır. Diğer taraftan İstanbul Ban- dırma arasında vapurların da iş lemesi intizama sokulmuştur. Her hafta cumartesi ve salı günleri sa» at on beşte İstanbuldan kalkan vapurla Bandırmaya giden yolcu- lar, ayi gün beklemeden sürat İstanbul üniversitesi de yarın,| trenine bineceklerdir. sabah dokuzda üniversitenin kon- ferans salonunda yapılacak mera- simle açılacaktır. Rektör Cemil Bey bir / açılış nutku söyliyecek, hukuku esasi - ye profesörü Ali Fuat Bey hukuka Pazar ve çarşamba günleri İz» mirden saat on üçte kalkacak sür- at treniyle Bandırmaya gelecek yolcular, derhal kalkacak olan vapurla saat 17 de İstanbula ge- Teceklerdir. şa Ng Yirmi bir senede 3560 san'atkâr yetiştiren bir müessese Divanyolundaki Türk Kadın - Mektepten yirmi bir verilmiştir. ları biçki yurdunun yirmi birinci | senede 3560 hanım mezun olmuş- yılına ait sergisi Bu münasebetle bu yıl mektebi bi- dün açılmıştır. | tur. Dört odada gösterilen en işleri tren 115 hanıma da diplomaları | ziyaret edenler tarafından çok be- iie Sergi Yukarıki resimler- de mektebi bu yıl bitiren hanım - lardan bir kısmınr ve sergiden bir köşeyi görüyorsunuz. ğenilmiştir. on gün açık bulunacaktır. var, KONUŞUMLAR Hoşuma gitti İstanbul sokaklarında yirmi iki mif- İetten inzan dolaşıyor. Amerikali var, Belçik * var, Danimarkalı, İspanyol, İngiliz var. Fransız, İtaiyan, Pölon - | yalı, Romanyalı var. Japonyaliler var, Çekoslovakyalılar o var, Yugoslavlar Budunlar arası Parlâmentolar bir- liği iza gelen elçilerin Yanındaki ka « dınların o kiyafeti berkesin gözüne çarptı - : bilmem. öcnim çarptı. Bir kere dikkat ettim. o Oksijenli veya kmalı saç yok. Eski zarıan kül hanbeyleri gibi, yana eğilmiş şapka » nin veya berenin kenarlarında fırla - miş kıvırcık perçimler yok. o Esasen bere yok. Hepsinin şapkası uslu akıl İr başında. Saçlar muntazam kesilmiş. Dudaklar boyalı değil, gözler boyalı değil, yanaklar boyalı değil... Hepsinin göğüsleri kapalı, Hepsi- nin elbiseleri uzun kollu, Çorapsız gezmek moda wr imiş?.. Bu yirmi iki millete moda uğ- tamasa gerek. Hepsinin ayağında ço rap, elinde eldiven var. Acaba bu yirmi iki millette levan- ta denen nesne yok mu? Geçtikleri yerde koku bırakmıyor- lar. Esans kokusiyle etrafındakilerin burunları kırmıyorlar. Paralârı mı yok dersiniz? Çoğunun ayağındaki — iskarpinler, burada on on beş liraya alamiyacağı- muz cinsten. Çantaları timsah derisi, Üstündeki elbiselerin iyi cins ku « maştan yapılmış olduğunu anlamak i- gin el ile dokumnağa hacet yok. Şu yirmi iki milletin o kadınlarına baktım da, kıyafetleri, halleri, hoşa « ma gitti, Yalnız bir şey düşündüm: Demek ki, o memleketlerde yapı « lan dudak kırmızısı, yanak ve göz bos yası, en çok Hellivut oStüdyolariyle, bizim Şişli, Nişantaşı kâşaneleri, Fa » tih, Kasımpaşa viranelerinde satılı - yor olacak... Buna canim sıkıldı. Boya ile münasebetsiz modanm ös nüne geçmek için bir şey yapamaz mis yiz? Selâmi Izzet ——— 8ir dersten ikmali olanlar iteye alınmıyacak Lise bakaloryasında bir desten ikmale kalan talebe üç sene evelki bir vekâlet kararı mucibince fa - kültelere namzet olarak yazılabi - liyorlardı. Bu istisnat vaziyetin lise talebesi için ikmalden kaste- dilen faydayı temin edemiyeceği dikkate alınarak talim ve terbiye heyetinin gösterdiği lüzum üze - rine bu karâr maarif vekili Hik- met Bey tarafmdan kaldırılmış - ii. Öğrendiğimize göre vekâlet istisnailiğin kalkması kararını bir prensip olarak (aldığı için bir dersten ikmale kalanlar içim istis nai karar kabul etmiyecek ve böy- le talebeye namzet talebe hakkr verilemiyecektir. Lâstik » deri mese'esi — Lâstik ve deri sanayii erbabı arasında çikan Ye- kabetini tetkik eden kömisyonun ra poru bugün Oda idare heyetine veri- lecektir. Bu rapor yarın toplanacak olan i- dare heyetinde müzakere edilecektir. Yumurtacılar birliğinde — Türki- yede yumurta işlerini tanzim edebil - mek için teşekkül eden Yumurtacılar birliği köylüyü tenvir etmek için bro- şürler hazırlamağa karar vermiştir, Bunlar köylüye ve halka dağıtılacak - tır. İhtisas mahkemesinde — Galata civarında estar sattıkları iddiasiyle se» kizinci ihtisas mahkemesinde duruş - maları yapılan Madam Katina bir se. ne hapse, 200 Tira para cezası verme. | ğemeliküm edilmiş Kegam beraet et- miştir. ümrü almacak memurlar — Gümrüklere almacak memurların İm- tihanlarma Perşembe günü başlana - caktır. İmtihanlarda başmüdür Seyfi Bey bulunacaktır,