30 Eylül 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

30 Eylül 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

Ö zengin şehrin topu topu beş | fakiri, altı tane iki yürekli kadını | vârdı. Bu altı kadihin işi gücü, bu | dört fakiri beslemek, giydirmek, eline beş on para vermekti. Fakat günlerden bir gün dört fakirden biri öldü. Derken onun incisi de öldü. On - öldü. Dördün- &ü fakire piyanko vurdu. Kala ka- la bir tek fakir kaldı. İhsan baba.. Altı kadını bir telâş aldı. To - | Pu topu bir tek fakire bakmaktan ne çıkardı! Adeta işleri güçleri sekteye uğramıştı. Yollara koyuldular, şehrin için- 'de muavenet edilecek başka fakir aradılar. Yöktü. Kimse Yauhtaç ye herkes çalışıp kazâhıyor- | iu. Yalnız İhsan baba vardı. Siz işe bakmiz, şehrin çok zen- gin yetlilerinden Etma kâdın öl - dü. Öldükten sonra vasiyetname» sini açtılar. İhsan babaya on beş bin lira bırakmıştı. | Bunu haber alan iyi yürekli el» | tı kadın deliye döndüler. Baktik » | ları yegâne fakir de zengin ol - muştu. — Şimdi ne yapacaklardı?. Baş başa verip düşündüler. İçlerinden biri: — İşi bana birakin, dedi, ben her şeyi düzeltirim, — Ne yapatâksm?. Kadın hemön sokağa fırladı, İhsan babanın kulübesine gitti. Ihsan baba, velinimetlerinden birinin geldiğini görünce şaşala - dı: — Hayrolsun hanımefendi?.. | — Hayrolsun İhsan baba.. Zen- gin oldun. © İhsan babanm gözleri dört a - çildi: — Ben mi zengiti öldum!.. Ben mi2. > Evet, Esma kadın sanâ on bâş bin Jita bırakmış. — Or 1 >4 bin lira.. Bana ha? Bu parayı bö ne yâptcağım 7, — Ben de bunu düşünüyorum. Her hahle senin hiçbir seye iht yatın yok. Lâzımgelen her (şeyi sana biz veriyoruz. — Evet, allah razı olsun! Sonra başını salladı: A SAVAŞTAN B Yazanlar : Vâ-Nâ ile Öz Türkçe ile yazılmış ilk roman Tevzi Merkezi: VA KIT Matbaâir — İstanbul Fiyatı 50 kuruş — Her Kitapçıda bulunur. i 150,000 kile Arpa münakasası Pendik Bakteriyoloji Enstitüsü Müdürlüğünden: Pendik Bakteriyalaj'hanei o Baytarisi Hayvanatımn — senelik ihtiyacı olan 150,000 kilo Arpa 9 Teştinievrel 934 tarihine imü- — sadif Sah günü saat 14 te kapah zarf usüliyle ibalesi icra kılın 'tbak ütöre Mmünakasaya könülmu; yehler her gün müessese müdüriyetine ve mühakasaya iştirak etmek 'steyenlerin yevmi ve saati mezküörda Fındıklıda Gürel İ Sen elimizde kalan son fakirsin. bir hırka.. Nakledeh ; Izzetoğlu | — Ama ne de olsa, on beş bin | lirayla insan neler neler yapmaz. — Adam sen de günde beş ö - gün yemek yiyecek değilsin ya. — İnsan halini düzeltir. Kadın kaşlarını çattı: — Seni iyi beslemiyor muy -| duk . — Nankör değilim ben.. İyi bes leniyordum. Ama bu dünyada yal- nız gırtlak yok.. Meselâ kulübem | tamir ister, — Hemen yarın tamire başlatı- TIZ, — Teşekkür ederim. Fakat mâ- dem ki artık param vâr, sizi ra- hatsız etmem. — Eğer bizi yüz üstü bırakıp gidersen nankörlük etmiş olürsün. — Bu da döğru.. Ben de gider- sem haliniz ne olur?. — Biz senden ayrılmak istemi- yöruz.. Dinle İlhsah baba. “Senin mirasa konduğunu henüz kimse duymadı. Bu mirası reddedecek - sin. - Nel «— Düşün, senin için sonra ne derler?. Buha ne mâna verirler?.. - Betim için söylenen söylen * miş.. Verilen mana verilmiş.. İn- sahın on beş bin lirası olursa.. — Sen çocuk musun?.. Dinle beni, Evini lamir ettiririz. Yiye - ceğine daha fazla itina gösteririz. Gühde eline yirmi beş kuruş verir ve seni birkaç gün gezinsin diye İstanbula da göndeririz. Oldu mu?. İhsan baba biraz tereddüt ötti: | — Evet ama, Esma hanıma kar şı haksızlık etmiş olmaz mıyimi?. — O öldü. — Beni İstanbula mığınız?. — Evet. —- Peki, kabul ettim. Hemen mahkemeve #ittiler. İhsan babâ mirası reddetti, Bir hafta sonra İhsan baba si- yinmiş ktışanmış. Cebine dolu bir cüzdan koymuş İstanbula gidi - yordu.. Geldiği zaman kulübesini gül gibi buldü ve gene bacağını | uzatıp çubuğünü tellendirip yaşa» | makta devam etti. yölliyatak ARIŞA Çürüksülu Meziyet ştur. “Şartnamesini görmek iste- Sin'atlar akademisinde Yüksek mektepler o muhasebecilizinde : i müteşekkil mübayaat komisyouna müracaat eylemeleri. (5796) | | rındaki eski AŞ Konyada İçme suyu işi hallediliyor Vilâyet, belediye ve ban- kalar arasında bir şirket | Konya — Şehrin son zaman * larda pek daralan © su ihtiyacını temin için yapılan tetkikler neti- cesiide mevcut su şebekesinin ta- mirinden ve havuzlü evlere saatle su vermeden başka bir çare olmr- yatağı melicesine varılmıştır. Bu hususta vali Cemal Beyin riyase- tikde yapılan toplantılarda hüsu- si muhasebe, belediye (o ve milli batikaların iştirakiyle (bir şirket | karak, ! teşkil olunünası kararlaştırılmış - tır. Yeniden yapılacak tesisatla eski şebekenin tamir ve tanzimi için iki yüz bin liralık bir serma - yeye ihtiyaç olduğu tahmin edili - yor. Bu sermaye yukarıda yazdı- Zıfniz teşekküller tarafından o te- mih edilerek su yollarının yeni - den tanzim, tamir ve tesisi işleri bit şirköte verilecektir. Birkaç gün evel Akşehirin su İ tesisâlıni yapan mühendis Basri Bey alâkadar makamlarla görüş“ müş, Çayırbağı suyunun ilk ku - ruluş projelerini göndermek üzere Ankaraya gitmiştir. Bu suretle yapılacak esaslı bir proje ve tamiratla şehir suyunun intizama konulacağı © ve şehrin susuzluktan kurtarılacağı umul- maktadır. Balıkesir mahiyelerinde yeni yatı mektepleri Balıkesir -— Balıkesirin Gire - sun nahiyesinde — açılacak (Köy çocukları yatı pânsiyöhü) etra - fında hazırlıklar yapılıyor. Mek - tep binası yatı pansiyonu için mü- sait görülmediği için münasip bir bina aranmaktadir. Konak pına- mektebin ( sirâları buraya taşınacaktır. Pansiyona elli talebe alınacaktır. Bu talebe - İ Verin karyolaları tahtadan ve seh- İ büyük bir tavük deposiyle bir i - padan yapılmak şartiyle yekne sak olması ve her talebeye çinko- dan bir su bardağı © ile bir çorba kâsesi, üç yemek tabağı, bir çatal, bir kaşık peçeteye lüzum görül » müştür. Bu sekiz pârça malzeme bir liraya temin edilebilecektir. Giresunlülar yatı pansiyonunu diğer nahiye ve köylere nümune yapmak azmindedirler. Yeni bir pazar Eskişehrin Emirdağ kazasının Umraniye nahiyesinde, perşembe günleri toplanmaktadır. Kuduz köpeklerle mücadele Kuduz bir köpek < Balıkesirin Çağış rahiye merkezinde köylüye ait otuz, otuz beş köpeği isirmiş - | tır. Bunun üzerine nahiye müh - tarı İbrahim ağa dethal şehirden 250 gram barut ve bir kilo saçma alarak köy korucusuna kendi n& zareti altında kuduz köpekleri 81 « dürtmüştür. Balıkesir memleket hasta- nesi göz setvisi Balrkesir memleket hastahane- si göz servisi faaliyete geçmiş bu: | lunmaktadır. Bu servisin başma Adana trahom . mücadelesinden göz mütehassıs doktor İhsan Ah: met Bey gelmiştir. Eskişehirde i | Bir avukatla hizmetçisi Tutuşlular, yanarken kurtarıldılar | İ Eskişehir — Eskişehrin Hoş- nudiye caddesinde oturan avukat İsmail Halil Beyin hizmelçisi, tu- Mmarlesi günü sabahı erkence kal- efendisinin kahvaltısını hazırlamak için ateş yakarken, eteklerini tutuşturmuştur. Çabu- çak yanmağa başlıyan kızcağız, bir müddet, kendi kendini kurtar- #mağa savaşmış, fakat bunu ya- pamaymca sesi çıktığı kadar ba - ğırmağa başlamıştır. Gürültü ve bağırıştan oyanan Salâhattin Bey, hemen aşağıya koşmüş, hizmetçi- yi kurtarmak için var gücüyle uğ- raşmış, bü sırada Oda, iki elini birden yakmıştır. İktitail Bey #on- radan kızı kurtarmanın o böy- le olmiyacağını hatırlamış, onu hemen bir kilime sarinış, fakat iki | elini de berbat etmiştir. Hizmet- | çi kiz hastahaneye kaldırılmıştır, hayatı tehlikededir. £ Salâhattin | Beyin tedavisine deyam âdilmek- tedir. Midiliçoğlu çiftliğinde yapılacak tesisat Yozgatta Midiliç oğlu çiftliği Heyeti vekile karariyle maliyeden Ziraat Vekâletine intikal etmiş - tir. Ziraat Vekâleti o bu çiftlikte nekhahe ve aygır deposü yapıla - câktır. Çiftlikte yapılacak ölah bü tesisatın plânları gelmiştir. Yapılacak tesisat hakkında tet- kikte bülütmak ve çiftliğin muhi- tini görmek üzere Yözgada gelen vekâlet şube müdürlerinden Bay- | tar İhsan Bey lâzım gelen tetkika- ü yapmıştır. Orta Anadoluda mühim bir müessese hâlini iktisap edecek olan bu çiftliği (o genişlet | mek için vekâletin Midiliç (o oğlu | çiftliği yanındaki o Bayazıt oğlu çiftliğini de alacağı söylenmekte - dir. Könyâyı sü bastı Konya — Ön beş, yirmi gün e- vel yurdun bir çök yerlerine ve bu meyanda vilâyetimiz sine de şiddetli o yâğmurlar yağ mıştı. Konyanın Tömek nahije- tinin Camili ve Göğenç (o köyleri seylâptan hayli zarar ve hasar görmüştür. Süyun bastığı evler. den bazıları yikilmiş, sakinleri a- gıkta kalmışlardır. Seylâp geçti- ği sahadaki hayvanları da sürük - leyip götürmüştür. Boğulan hay- vanların cesetlerine rastlanmıştır. Seylâpzedelere derhal müavenet edilmiş, zarar ve basar miktarı tesbit olunmuştur. Melce ve mes- kensiz kalanlar evleri hükümet- çe yaptırılacaktır. Ovaköy panayırı Balıkesirin Övaköy © pânayırı açılmıştır. Civar kazalardân, ci- | var nahiye ve köylerden panayıra satılmak üzere yüzlerce (o hâytvan getirilmiştir. Panayır mahallinde birçok ga» dırlar kurulmuştur. Hüsnü Bey Könya — Tokat mebusu Serdar oğlu Hüsnü Bey (o #ehrimizö gel- miştir. i oğlü Celâl, K adın yüzünden bir cinayet Katil Hacı ile onu teşvik eden yakalandılar Adanada Çakşırli — Eyriağa, köyleri arasındaki © yol üzerinde bir cinayet olmuş ve Bekir adında biri İbrabim oğlu Hacı tarafından tabanca kurşunu ile öldürülmüş - | tür. Cinayet hakkındaki malüma- tı aşağıda yazıyoruz: Adalı köyünden koza yüklü on araba Adanâya gelmek üzere yo- la çıkıyor ve tam Çakşırlı ile Eğri- ağaç yolu üzerinde iken bir ada - mın boylu boyunca yerde yattığı görülüyor. En önde giden araba- cı bu adama niçin © yol üzerinde yattığını soruyor. O da hasta ol- duğundan dolayı yattığını söylü - yor. Arabalar ilerliyor. Beşinci arabayı sürmekte olan Adalı kö- yünden Müslüm oğlu yirmi beş yaşlarmda Ali de arabasını dur- durarak buna ayni suali soruyor i ve şu cevabı alıyor: — “Hastayım, Adanaya gide» ceğim, beni arabana bindir,, Diyor ve red cevabı alınca he- men arabanın.üzerine sıçrıyor ve tabancasını | çektiği gibi bölün kurşunları bünun üzerine boşaltı- yor ve cansız olarak yere deviri - yor ve arabadan atlıyarak oradan İ savuşup gidiyor. Arabalardan bir kısmı orada kalıyor ve diğerleri de en Yakin jandarma karakoluna gelerek ha- diseyi haber veriyorlar. Buhüü üzetine ikinci müstan - tik Vasfi, jandarma bölük ku - mandanı yüzbaşı Aziz ve bükü - İ met tabibi Hâmit Beyler cinaye - tin olduğu yere giderek lâzım ge- len tahkikata başlıyor ve verilen eşkâl üzerine bu cinayeti o yapıp kaçan Niğde mıntakasında iskân «dilmiş olan ve çalışmak © üzere İncirlik köyüne gelmiş olan Rah- sik aşiretinden İbrahim oğlu Hacı ile bu adamı cinayete teşvik eden ayni köyden Derviş oğlu Duran: yakıyor ve şehre getiriyorlar. Cinayete omüsebbip Bekirin Duranın karısı aleyhinde - söyle- miş olduğu bir sözden ileri geldiği gösterilmektödir. Bekir göksün - den ve sağ kolundan aldığı yara - ların tesiriyle ölmüştür. Durarla Hatt ikinci o istitek hakimliğince sorguya çekildikten sonra tevkif edilmişlerdir. Yözgat belediyesi âza namzetleri Yozgatta birinci teşrinin onun- Cu çarşamba günü yapılarak be- lediye intibahı için C. H. Fırka - sınca aşağıda adları tanları yazı- İr zevat namzet olarâk © seçilmiş- lerdir: Mubttin oğl Celâl, Karslı oğlu Yusuf. Hazı Hüseyin oğlu Mus - tafa, Başzavuş oğlü Behöet, Hacı Kahraman oğlu Yusuf, Alli oğlu Mahfüt, Arab oğlu Ömer, Kafa oğlü Nâzım, Tönüslü oğlu Saffet, Damat boca öğlü asan, o Tonuslu Hatr Hüseyin — oğlu Ihsan, Mirahor öğlü Kemal, Siviş oğlu Memdüh, Beztepeli oğlu En- ver, Saraç oğlu Sekip, Köşe oğlu Mustafa, Köseleci Hüseyin, Ömer ağa oğlu Hayrullah, Hamamcı öğ- Tu Hacı, Hacı Eyüp oğlu Hüseyin, Hüseyin, oğlu Yakup Beyler.