18 Ekim 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

18 Ekim 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

mw 4 — VAKİT Belediye seçim- lerinin sonu AA” Baş makaleden devam Acaba bu tedbirler ne netice verecekti? Bu noktada şurada, şüpheli olanlar görülüyordu. Bir kerre hükümetin 1928 senesinde imzalanmış olan düyunu umumi- ye itilâfnamesini yeniden tadil etmek teşebbüsünü yersiz bulan - lar vardı. Sonra buhran dolayı - siyle hükümet muhtelif omasarifi kısarken demiryolu siyasetinin tat bikine devam etmesini doğru bul- mıyanlar vardı. Memleket iktisa - | diyatını tanzim etmek, paramızın | kıymetini muhafaza eylemek için alman tedbirlerin muvaffakiyet- li netice verebileceğinde şüphesi olanlar da vardı. na çıkması üzerine muhtelif se - beplerden dolayı her memlekette bulunması tabif olan bir takım gayri memnunların barekete geç- mesine sebep oldu. İşte dört sene evvel yapilan belediye seçimlerinde fikirlerin teşevvüşe uğraması bu gibi âmil- lerin tesiriyle vuku buldu. Vakıa hükümet işi başkadır, belediye işleri gene başkadır. Be- lediye seçimlerinde (o verileeck reylere devlet işlerinin her hangi bir tesiri olmamak hatıra gelir. Fakat dört yıl evvel belediye 8€- | çimleri yapılırken iki fırka arasın- da en şiddetli surette siyasi bir mücadele açılmıştı. (o Yukarıya kaydettiğimiz noktalardan hükü- met aleyhine en şiddetli tenkitler yapılmıştı. Onun için dört yıl ön- ceki belediye seçimleri şehir işle- rinden ziyade daha geniş memle- ket işlerinin tesiri altında cereyan | etmiştir. . Halbuki geçen dört yıl içinde bu noktai nazardan vaziyet çok değişmiştir. Hükümetin evvelce yersiz zannedilen kararlarında bilâkis büyük bir isabet bulundğu anlaşılmıştır. Düyunu umumiye meselesi ma- liye tarihimize ebedi surette şeref verecek bir hal şekle girmiştir. Ha riçten on para istikraz yapılmak- sızın demiryolu siyasetinin tatbi - kine muvaffakiyetle devam olun- muştur. Paramız — bu uğurda milyonlarca altın feda eden mem- leketlerin paralarma nisbetle — gıpta uyandıracak bir kiymeti mu- hafaza etmiştir. cat işlerimizde müvazene hasıl ol- muştur. Sonra memleketin kendi Kendine iktısaden kifayet edebil- mesi için başlamış olan sanayileş- me siyaseti büyük muvaffakiyet meyveleri vermiştir. Bütün bun - lardan başka memleketin hariç - teki itibarı her gün biraz daha | yükselmektedir. Ankara beynel - milel siyaset dünyasında büyük Avruupa merkezleri arasında sa- yılabilecek bir mevki almıştır. Binaenaleyh dört yıl evvelki memleket efkârı umumiyesi ile © bugünkü efkârı umumiye cere- © yanları arasmda (Cumhuriyet Halk Fırkası ve onun hükümeti lehine büyük bir fark varsa bu, yukarıda izah etmiş olduğumuz muvaffakiyet silsilesinin temin et- tiği bir güzel neticedir. Bu neti- © oceyi memnuniyetle kaydetmek bir © hakşinaslık vazifesidir. Mehmet ASIM AANAAAYNA burada Böyle bir za-| manda ikinci bir fırkanın meyda | İthalât ve ihra - | 18 Teşrinlevvel 1934 Cürahuriyet bay- ramı hazırlıkları 29 teşrinievvel Cumhuriyet Bayramı hazırlıkları ile meşgul olan komisyon programın esasla- rını tesbit etmiştir. Belediye, Fır- ka ve muhtelif teşekküller tara - fmdan şehirin başı yerlerinde tak- lar kurulacaktır. Esnaf cemiyetlerinde İstanbul esnafları Cumhuriyet Bayramma temsili bir surette, ya- ni otomobiller üzerinde sanatları gösterir canlı levhalar halinde iş- tirak edeceklerdir. Esnaf cemi - yetleri reisleri, esnaf cemiyetleri mürakabe komisyonunda bugün saat ikide toplanarak bir prog- İ ram hazırlıyacaklardır. | Halkevlerinde ! Halkevleri Cumhuriyet Bayra» mını kutlulamak üzere bir prog - ram hazırlamıştır. Bayramda Evin Çağaloğlu kısmında gece bir balo verilecek ve güzel sanatlar kıs - mmnda bir milli piyes temsil edi - lecek, Beyoğlu kısmında da tem sil ve konser verilecektir. Mekteplerde Memteplerde yapılacak kutlu- lama programı da hazırlanmıştır. İ Bu programa göre, her muallim aym yirmi ikinci gününden itiba- ren bütün derslerinde talebeye Cumhuriyet Bayramı ve inkılâp hakkında konferanslar verecek « lerdir. i Belediyede yeni tayinler Belediyede yeniden bazı tayin- ler yapıldığını dün yazmıştık. Al- dığımız malümata göre, eski ba - lıkhane müdürlerinden o Mahmut bey kerestecilerde yeni yapılmak- ta olan sebze hali müdürlüğüne ta yin edilmiştir. Halin şimdiki baş- memuru Ziya bey vazifesinden ay rılmıştır. Başka br vazifeye tayin edilecektir. Münhal bulunan sey- yahin şubesi müdürlüğüne de le - vazım mümeyizi Kemal Ragıp be- yin tayini tekarrür etmiştir. Me- zarlıklar mümeyizi Cemal bey de teftiş heyeti mümeyizliğine tayin edilmiştir. aaa Limanımıza gelecek olan İngiliz kruvazörü Cumartesi günü limanımıza ge- lecek olan İngiliz kruvazörüne dair mütemmim malâmet edin- dik, Gelecek kruvazörün ismi H. İM. S. Forbisher'dir. 9800 ton hacmindedir. Kumandan Tros- ter'in emrindedir. İçerisinde 137 zabit namzedi vardır. Dubrovnik'ten gelmekte- dir. Cumartesi sabahı yedide gele- cek ve pazartesi günü öğleyin gi- decektir. miz miğinenieği ş Esnaf cemiyetlerine ait âidat işleri Şimdiye kadar esnaflardan ce- miyetlerini yaşatmak için alınan İ aidat her meslekte bir değildi. Bundan dolayı bazı esnaf, daha az para vermek için başka bir ce- miyete yazılıyordu. Esnaf cemiyetleri mürakabe bürosu bu vaziyeti tetkik etmek: tedir. Esnafın bu şekilde hare- ketine meydan vermemek için çı- raklardan elli, kalfa ve ustalar - dan yüz, iki yüz ve üç yüz kuruş olmak üzere her sinıftan ayni nis- bette aidat almak düşünülmekte- dir. | Kısa RİN, Haberleri BOĞULANLARIN CESETLERİ — Heybeliada açıklarında Afıtap mo- törünün arkasında bağlı kayıkla Fe- ruzan vapuru arasındaki çarpışma ne- ticesi boğulan 33 kişiden ancak ikisi- nin cesedi bulunmuştu. Kartal jandar- ma kumandanlığı, Kartal sahillerinde yeniden beş ceset bulmuştur. Kartal Sulh hâkimi ile Belediye doktoru ve jandarma kumandanı te setlerin bulundukları yerlere gitmiş- ler, hüviyetlerini tesbit etmişlerdir. $ KOMISYONCULAR — Gümrük komisyonculuğu imtihanlarıma lise me- zunu olmayan taliplerin kabul edilme- mesini karârlaştırmıştır. $ TRAMVAY ŞİRKETİ DAVA. SINDA HÜKÜMETİN CEVBI — Hü kümet, Tramvay şirketinin 1926 mu. kavelesinin ilgası üzerine açılan dava lâyihasma karşı cevabımı Şürayi Der- lete vermiştir. Buna karşı mukabil bir iddianame gönderilecektir. $ KİBRİT ŞİRKETİNİN DAVASI — Kibrit fiatlarının indirilmesi üzeri- rine kibrit şirketi tarafından hükümet aleyhine açılan davaya yakında Anka- ra Ticaret mahkemesinde başlanacak- tir, $ RECEP'BEY — Halk Fırkası v- mumi kâtibi Recep Bey, refakatinde Mardin meb'usu Ali Rıza, Ziraat ve- kâleti teftiş heyeti reisi Nakyettin, zi- raat mütehassıs Lütfi Arif Beyler ol- duğu halde Büyükderede Bahçeköy- deki Yüksek Orman mektebini ziyaret $ MALİYE VEKİLİ — Maliye ve- kili Fuat Bey, maliye mürakiplerile birlikte bir toplantı yapmış ve yeni kanunların tatbiki otrafında görüşmüş- tür. Yeni kanunların tatbikinde görü- lecek zorluklar, maliye vekâletinde teş- vi edilen tetkik bücemee bildirilecek - “LUTFL FIKRI BEY ÖLDÜ — Os. manlı meclisinde Dersim meb'usu Lât - fi Fikri Bey ayın yedinci günü Pariste vefat etmiştir. Lütfi Fikri Bey son za- manlarda avukatlıkla meşguldü, | BIR ÇOBAN BOĞULDU — Siliv. ri Çanta köyünde çoban Veyvel oğlu Selim koyunları yıkamak isterken de- reye düşerek boğulmuştur. ————————— Tıp encümeninde Dün Prof. Tevfik Salim paşanın Reisliği altında toplanan Türkiye tıp Encümeni umumi heyeti 1935 senesi birinci teşrininde Ankarada toplana- cak olan altıncı milli Türk Tıp kong- resi için raportörler seçmiştir, Bu kongrede: Romatizma ve tok- sikomani mevzuları müzakere edile cekitr. Romatizma mevzuundan hat mafsal romatizması için prof. Tevfik Salim Başa ve muallim Dr. Abdülkadir Lütfü Bey, müzmin romatizmalar i- çin prof. Frank ve doçent Arif İsmet, romatizma teşhiri marazisi İçin Prof. Oberndofer ve Prof. Sedat Beyler bi- rer rapor hazırlayacaklardır. Toksikomaniden alkolizm meselesi için O. Prof. Mazhar Osman ve Prof. Fahrettin Kerim,diğer toksinler için mu allim Dr.Nâzım Şakir, ve Dr.Şükrü Yu- suf B.ler, tababeti adliyede toksikomani için Prof. Mustafa Hayrullah ve Ah. met Şükrü beyler raportör seçilmişler. dir. Raporlar mayıs sonuna kadar ha. zırlanack ve kongreden evvel azaya tevzi edilecektir. Gerek bunlar ve ge- rekse diğer mevzular için bu sene bir çok serbest tebliğler hazırlanmaktadır. Encümen gelecek içtimamı birinci teş- rinin 31 inde yapacak ve Prof, Frank ile muallim Dr. Niyazi İsmet Bey ta- rafından tebliğler yapılacaktır. Arzu eden doktorlar bu toplantılara gelebi- leceklerdir. —— Şehir plânı Uç li Istanbul şehir plânı hakkında hazırladıkları ra - porları tetkik edecek olan jüri heyeti, Cumhuriyet bayramından sonra toplanacaktır. Jüri heye - tine yeni şehir meclisinden de ye» ni azalar alınacaktır. Bilmiyerek sein döviz kaçakçılığı Ecnebi memleketlerine sefer yapan vapurlarda çalışanların bil- miyerek döviz kaçakçılığı yaptık» ları muhafaza teşkilâtı tarafından anlaşılmış, ve Türk bandırak Ad- nan ve Kutlu vapurlarında tetki - kat yapılmıştır. Neticede vapur | mürettebatınm üzerinde ecnebi! paraları bulunmuştur. Muhafaza baş müdürlüğü bu- na mani olmak üzere çalışmakta- dır. Harice sefer yapan vapur » | larda çalışanlara bu hususta iza - bat verilecek ve kambiyo müdür- Türk ve ecnebi paraları harice çı | karılmıyacaktır. Batmadan batırılan vapur tahkikatı Batmadan batırılan Andreas. K. vapuru tahkikatı neticelenmek ü- zeredir. Mesele son defa olarak bir heyet tarafından tetkik edile- cektir. Suçlu görülenler sekiz numaralı ihtisas mahkemesine ve- rileceklerdir. —am— Recep Beyefendi Cumhuriyet Halk Fırkası umu- mi kâtibi Recep Beyefendinin bu- gün Balıkesir yoliyle Kütahyaya gitmeleri mukarrerdi. Bu seya- hat, dişlerinin tedavisi mecburi- yelinden geriye kalmıştır. Recep Beyefendi Büyük Millet Meclisi « nin açılışma yetişmek için pazar "günü Ankariya hafdliet ödecek © | lerdir. —aypa— Süt meselesi Süt müstahsilleri, süt satıcı - ları ile mücadeleye karar vererek halk için umumi süt depoları aç « mağa karar vermişler ve biri Bey- oğlunda, diğeri İstanbulda ol - mak üzere iki depo açmışlardı. İleride bazr süt depoları daha açılacak ve süt bu depolarda top- tan fiattan iki kuruş fazlasına hal- ka satılacaktır. ilkmiğinmek.— İsham yükseliyor Yugoslavya kralı Aleksandrın | öldürülmesi dolayısiyle Paris bor- sasında bütün esham düşmüştü. Paristen son gelen telgraflara gö- re, eshamın kıymetleri (o yeniden yükselmeğe başlamıştır. Türkiyeyi alâkadar eden Kredi Fonsiye ve çartret eshamı da yük- selmektedir. yk EMAN Söz derleme Söz derleme komiteleri dün maarif müdürlüğünde bir toplan- tr yapmışlardır. Toplantıda halk edebiyatı, halk sanatları hakkın» da şimdiye kadar derlenen keli » meler hakkmda görüşülmüş ve bundan sonra yapılacak derleme işlerine ait bir program hazırlan- mıştır. Romanyanın borç'ar hakk teklifleri “The Osberver,, yazıyof! © İngilterenin ecnebi alaca” meclisi, .son içtimaında, Ro hükümetinden alacağı olan Ki ra, 1933'B. Teşrini ile 19 tr arasında tediyesi lâzım ye Kuponlar hakkında Kon kümetinin tekliflerini kabul lerini tavsiye etmiştir. Ron hükümeti şimdi teklifini ier8” kine koyuyor. Monopol > sü, geçen hafta vadesi bir # tosta hitam bulan ve yüzde 7 lin garantisi olan ye diyatına, ecnebi alacaklılar © fisinin kabul ettiği şerait da) de başladığınrilân etmiştir. Malta Üniversitesindi| dersler Maltızca verile “ll Gornalia d'İtalia,, yan Bilindiği üzere ingiliz metinin 18 Ağustos tarihli b bir mirmamesiyle mahkemelerde X yancanmn kullanılması meneği mişti, Ve bu lisanm yerine MX veya İngiliz lisanlarınn is? kararlaştırılmıştı. Bu emirnameden sonra 'Z tere hükümetinin yeni bir çıkmıştır. Hukuk, hendes€ da mimar dersleri bugünden iti İtalyan lisanı ile tedris edil cektir, Üniversitede dersler, * tuz ve yahut İngiliz Tisanlari verilecektir. Habeşistân ile İtaly# | | arasındaki münasebetl€ Habeşistan İmparatorlü Roma sefiri M. Neğradas, siştan ile İtalya arasındaki Mü sebetler hakkında Giornale © lia gazetesine aşağıdaki bey ta bulunmuştur: “Epeyce zamandanberi 5 zı gazeteler Habeşistan — ya münasebetlerine dair bir # kım neşriyalta bulunmaktad” Bazı ecnebi gazeteleri beşistanm İtalya müstemlekdi ne hücum edeceği haberini * maktadırlar. Diğerleri de va | hükümetinin Habeşistanı ni mek niyetiyle Kızıldeniz müs lekesinde milis askerleri te$ tiği iddiasında bulunuyorlâr: ui Benim hükümetime atfı ye j bu şayialar asılsızdır. Ha tan.hiç bir zaman böyle bir beslememiştir. Habeşistan meti imza ettiği muahedelei” ayet etmektedir ve bu mush€" ğe re sadık kalacaktır. ii yi kata il ğ Habeşistan aarsında 1928 sef «| de hir dostluk muahedesi ide dilmiş, . ayni tarihte bu iki d dee O a arasında yirmi sene müd ademi tecavüz misakı da muştur. Habeşistan ile İtalya aras ki münasebat Habeşistan tar dan hiç bir vakit bozulmıyafi DA Imparatorumuz, ordumuz” ni ve modem silâhlarla teri miştir. Fakat bu yeni gilâl yi ile İtalya aleyhinde hiç bir k ette bulunmuıyacaktır. 8) #ammunum Yarın IPEK Sinemasında | Sinemânın en parlak iki yıldızı: Joan CRAWFORD - Gary CO oPER| lik dafa olarak birlikte çevirdikleri : Hayat Bizimdir Fransızca sözlü büyük Metro - Goldwyn süperfilmind€ , ,