4 Nisan 1939 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 10

4 Nisan 1939 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 10

Ta aş ra mai 6: e ba aaa EK AŞ ei EF: 10 — VAKIT 4 NISAN 1939 Ortamektep istiyor Bina ve mefruşat hazır, yalnız muallime ihtiyaç var Kozan, (Hususi) — Dört kaza nın merkezi olan Kozan ilçemizde bir orta mektep yoktur. Aşağıda vereceğim rakama nazaran bu ka- zada bir orta imektep açılması şart tır. Çünkü, Fekeş, Saimbeyli, Ka- dirli ve nefsi Kozanın 103.000 nü- fusu olmakla beraber 48 ilkokulu vardır. Bu okulalr aşağıdaki blân. çoda gösterilen mezunları ver - mektedir: Kazanın adı 938-939 Beşinci beşinci sı- sınıftan Bıf mev-3 senede cudu çıkanlar Feke 23 64 Saimbeyli Kadirli Kozan Şu hesaba göre, her sene 175 talebe mezun olmaktadır. Bu tale. belerden hali vakti yerinde olan ana ve babalarm 25 şe çıkmıyan çocuklarını aher kaza ve vilâyete göndermek suretiyle devam eyle - mekte İseler de mâalesef yine ar- zularma nail olamamaktallırlar. Çünkü bu çocukların başında kim seleri olmadığı gibi ha gözlerini açmış minimini yavrular- dır. Geri kalan 150 talebe orta mektepsizlik yüzünden mektepten çikar çrmâz muhitin tesirile kah Bir katil cinayet daha işledi Vaka kız kaçırma Bartın, (Hususi) — 21 Mart) sal günü, gçee saat 20 yi 20 ge çe, şehrimizde hiç yoktan bir ci- nâyet işlenmiş, suçsuz bir deli - kanlı öldürülmüştür. Ölen, Rem- zi Kaptanoğlunun yanında çalı - şan aslen Görelenin Dede İshak-| lu köyünden Mehmet Kako, öld ren de katilden sabıkak İhsan Ka satoğluğur. İhsan Kasaboğlu, o akşam sar- hoş olmuş ve yanıma Mehmet Kakoyu alarak Okulak mahalle. sinde oturtan nişanlısı Haht kızı Avniyenin evine gitmiştir. Bir müddet evde oturduktan sonra, nişanlısını kaçırmayı kuran İhsan arkadaşı Mehmedi otomobil ge - örmek için çarşıya yollamıştır. Mehmet otomobille gelince, İhsan nişanlımın kolundan tutarak sü - rüklemek, otomobile bindirmek is- Muğlada tavu Muğla, (Hususi) — Şehrimi kursu devâm etmektedir. Resirkle arada gö kçuluk kursu xzde v kursa devam edenlerle bir velece alışıyor, kumar Bu suretle temiz oynuyor. olan ahlâkları bozuluyor İşte be bakımdan bir orta mek-| tebin açılması, ihtiyacı meydanda. dır. Halen mektep için bina hazır m. Hattâ tamamdır. Yalnız bir muallime ih- tiyaç Hükümetimiz bu tedris yılımda bu hususu nazara &-| bra 175 yavruyu cabaletten kur ta mefruşatı bile | var. ikinci bir hâdisesinde oldu! çağmı çekmiş, Mehmeli sol bazu- sundan ağır surette yaralamıştır. | Mehmet derhal hastaneye kaldı rılmışsa da çok kan kaybe den sabaha karşı ölmüştür. | İşlediği cinayeti müteakip ka “| çan Ihsan Kasaboğlu polis tara -| fmdan evinde yakalanmış ve kati yatağının altından çıkardığı bir çakıyı cinayet öleti diye polise tes| lim etmiştir. Hâdiseye Cumhuriyet Müddei - Hiğince derhal el konmuş ve katil İhsan Adliyeye verilerek tevkif olunmuştur. İhsan Kasaboğlu, bundan yedi sene evvel yine bir cinayet işliye- rek altı sene sekiz ay hapse mah küm olmuş ve bir ay evvel müd- detini bitirerek çıkmıştır. Bu yeni vakayı müteakip sorgu! hükimi kendisine “yine ne yap -| temiştir, Bunun üzerine Mehmet, “zorla kız kaçırılamıyacağı,, yo - Junda İhsana nasihat etmek ve kı- tın?,, deyince, İhsan Kasaboğlu! gayet tabit bir tavırla; i — Ne yapam, sağlık olsun!| zı kurtarmak isteyince, İhsan bı * | demiştir. , Burdur çocuk esirgeme | kurumunun toplantısı Burdur, (Hususi) — Burdur velik kongresinin yapıldığını bild | Çocuk Esirgeme Kurumunun se- tim, Resimde kongreye İşti- yak edenlerden bir grup görülmek tedir, Edirne sdatyumu Gönderilen plânın tasdiki bekleniyor Edirne, (Husesi) — Şehrimiz. e*yapılacak olan için zırlanan ve genel direktörlüğe| gönderilmiş olan plân kotenin bu günlerde tasdik edilerek bölge - mize gönderilmesine intizar edil - mekte Bu plân tasdik stadyom yerinde esaslı stadyom faaliyete geçilecektir. Şimdiden saha yerinde temizle- me ve ilk ameliye yapılmaktadır. İgelerde olduğu gi- de hakem kursunur 1 nisanda açılması bölgece karar - laştırılmış Haftada iki gün olmak üzere iki ay devam edecek olan bu kur- #a şehrimizin klüpleriyle okulla - m 20 yaşından yukarı olan tale besi de iştirak edecektir. Halkevimizin çalışma bürosu İda açılacak olan hakem kursu iç İşimdiden müracaat edenlerin sa * İ yası 20 yi bulmuştur. İki ay sonunda genel direktör - Tükten gelecek suallerle hakem | samzetleri imtihana tâbi tutula - caklar ve kazananlara resmi mü- sabakaları idare etmek için dip- İomalar verilecektir. 19 mayıs gençlik bayramında muhtelif mıntakalarda genel di . rektörlükçe atletizm müsabakalar: tertip edilecektir. Şehrimiz atletizm hareketlerini teşvik maksadile genel direktörlü- gün burayada bir atlet grupu göndereceği bölgeye bildirilmiş ve şimiliden hazırlanmaları istenmiş- tür. Bu müsabakalara mektepli ve klüpçü olmak üzere her sporcu iştirak edecektir. —— Silifke cinayeti karara bağlandı Silifke, (Hususi) — Silifkede köprü yanında orman mesaha me muru Ziyanın ölü olarak bulundu Şunu ve katilin yakaalndığını yaz: | miştim. Katil, vaka meydana çıktıktan ve yakalandıktan sonra derhal tev | kifen muhakemesi yapılmıştır. Katil Silifkenin Makdem ma ballesinden berber Ahmet şoför muavini mahkemesi esnasın da, #kşam maktul ile birlikte rakı içmiş olduklarını, gece ise kendi - ine tecavüzde bulunduğunu söy lemiş ve bundan muğber olarak | kalbine iki bıçak vurduğunu ikrar oğlu etmiştir. Katil doktora muayene ettiril miş, İfadesinin hakikat olduğu dok tor raporile anlaşılmıştır. Muha - keme gece yarısından iki saat çılan arıcılık ve tavukçuluk | edilir edilmez | fu 3 üncüde) Sonra, petrol meselesi var, Fran sa ve İngiltere gibi Almanyada da Fakat rde hâ İ kimiyeti ellerinde bulunduruyor. İlar, onun için bunu hariçten teda- İrik ede Almanya bu vaziyete çare bul- İ mak için suni petrol yapmaya ça- lişte. Alman istatistiklerine göre, şimdiye kadar memleketin sulh za | masındaki ihtiyacının ancak yüz İ de kırkı temin edilebilmiştir. Harp " ndaki ihtiyaçla mukayese | edileceir oluruz bu, pek 8 (aş İ madeni yağ kuyusu yok. Fransa İle İngiltere denizi ler. Diğer taraftan, bir ton İ vol elde etmek için 4,5 ton kömüre Halbuki, yapılan hesaplara göre, büyük bir millet rarp zamanında sencde 20 milyon Demek oluyor | ihtiyaç vardır ton petrol sarieder. de etmek için 90 milyon ton kö- müre muhtaç. Bu da bir senedeki İ «ömür istihsalinin yarısı demektir. | Halbuki, bu kömürün yarısını pet İrola sarfedince yarısı kalacak ki, bu da diğer kömür ihtiyacma yet- miyecekt Bundan başka, maden kömürü Almanyanın mübim bir takas ma- dır ve hariçten aldığı mallara mu kabil başkca bunu vermektedir. Fazla miktarda kömürü olamayın- ca hariçten diğer maideleri bula. muyacaktır. Nihayet, kömürden suni petrolu çıkarmak için de işçiye ihtiyaç var. Petrolunu başka memleketler den temin edebilen o memleketler İde başka yerde kullanılmal: ihti- mali olan işçilerini kaçırmamaya çalışıyorlar. Askeri ittifaklar kaldı, Alman- yanın bugün iki mütefiki var: İ- İtalya ile Japonya. Bunların ikisi İde harp kabiliyetleri bakımından Almanya ile ayni mahrumiyette 0- lan memleketlerdir. Gerek İtalya. rek Japonyanın fi kredisi vardır, ne de altm ihtiyat madde itibariyle fakir memleket- lerdir. Diğer taraftan, Japonya, Çin harbine sürüklenerek, çok zayıfla! miş ve Japonyanın bu muha tebeye girişmesi Alman matbua- tında tenkitlerle karşılanmıştır. Zira, Almanya için Japonya Sov- yetlere karşı çarpışacak bir mütte. fiktir, Almanyanın askeri vaziyeti iç en büyük kazanç ilemiye nın ilhakı olmuştur. Çünkü, bura- nın ilhakı Almanyanın şarka doğ- ru tutmak istediği yolu aşmış bu- lunuyor. Bununla beraber, Çekoslovak. İ yada kazanılanlardan istifade an- cak Almanyanın memlekette sulh içinde yerleşmesi ile mümkündür. Bu da en aşağı, birkaç senenin işi- dir, Almanya eğer bu birkaç seneyi bekliyecek olursa askeri vaziyeti çok kuvvetlenecek. Fakat ayni za | manda demokrat memleketler de İ silâblanıyorlar. Bilhassa Ingiltere- İnin silâhlanması büyük bir hız al- mıştır. Acaba Almanya bunu bekleme. den bir harbe atılacak mı? Asıl İ mesele bu. Onun için, sulh Alman İdevletinin başmda bulunanların vereceği karara bağlı, tarketi Almanya, bu kadar petrolu ek.| Bunlar da, Almanya gibi iptidai | mış bthanuyor, Almanya da bunu | Pirinç unu | Mercimenk unu iBezelye unu Yulaf unu Patates unu Pirinç nişantası Kornflör (Mısır hülâsası Bakla unu Fasulye unu Nohut untu Arpa vesair hubuat unları Bu mükemmel ve eşsiz müstahzarat tabii ib- tiyacımızın hakiki karşılığıdır. Tarih te: 1915 M. Nuri Çapa Beşiktaş Traş olduktan sonra cil- “Pp 0 sürmeyiniz. Ep” OZER "Traş bıçakları cildr yumusa.| m pamuk gibi LEE Heryerde POKER: Türk Hava Kurumu Büyük Piyangosu Altıncı keşide: 11 Nisan 939 dadır. Büyük ikrsmiye 200,000 liradır Bundan başka: 40.000, 25 bin, 15 bin, 10 bin liralık ikramiyelerle (200 bin ve 50 bin) liralık iki adet mükâfat vardır. AREATA RAT RİN Hülâsa, Almanyanın bugünkü| İ harp kabiliyeti 1914 tekinden çok aşağı bulunuyor. Buna mukabil | muhtemel rakipleri ondan çok kuv vetlidir. Almanya o harpte mağ- İ tâp olduğuna göre, bugün böyle İbir maceraya atılmakta tereddüt | sieceği temenni olunur, | (Les Amnales) sonraya kadar devam etmiş, heye İti hakime katile on sekiz sene bü küm vererek meselede tahrik ol . duğundan bu müddetin yarısını! affetmiş ve katil yirmi bir yaşını| doldurmadığından bu cihetten de müddeti mahıkümiyetin bir buçuk senesi tenzil edilerek 7.5 seneye mahküm olmuştur, , ema 7 HOLANTSE BANKUNI