4 Nisan 1939 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

4 Nisan 1939 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

2 — VAKIT işaretler : ——— İbrahim Demiralay İstiklâl Harbi kanunların devlet otoritesinin susup vicdanların se- ferberlik ilân ettiği günlerle baş- lar, Insan bu günleri hatırlarken beşeri tarihin nadir tecrübelerin- den birini yâdetmekle kalmaz. Kahramanlar devrinin ufkunu sar.) burundan kurtulan yükleri ha dığını da hisseder, Gün geçtikçe geride kalan bu ufukda en güzelin, en iyinin iz. lerini hissediyoruz. Bu kanlı günlerin ufkunda asılı kahraman çehrelerden biri daha| toprağa düştü, İbrahim Demiralay öldü. Birinci Büyük Millet Mecli- sinde top çember sakalı, iri bedeni, ile bir taşralı tüccar manzarasını veren İbrahim Demiralay her Mec liste yerini buhafaza etti, Memleketin geçirdiği inkişaf safbalarına ciddi bir surette inti. bak eden Demiralay da asıl dikka- te lâyık olan taraf, onun cephede srgmizatör bir mubarip, Mecliste iyi bir mebus, dostluğunda müte.' yazi, sakin bir adam oluşuydu. Muntazam kıtalı cepheler kurul! nlayı ile düşmana muvaffakiyetli | akınlar yaptı. Silâhr omuzunda, kıratı altında, bayrağı dalgalana dalgalana akımdan akma giden Ib- rahim Demirslay istiklâl harbinin silinmez, kaybolmaz levhalarından biridir. ; Omu sadece bu vasfı ile anmak Yetiklâl Harbinin âbideelri arasma sokmaya kâfidir. İspartanın gül bahçeleri arasın da ve memleketin seması altında mezara terkedilen İbrahim Demir. alayı biz bir vatan tehlikeye düş- tüğü zaman vatandaşm yapacağı! en normal hizmeti tahakkuk etti Yen bir misal diye daima yâdede- biliriz, SADRI ERTEM İş Bankası U, Müdürü şehrimizde İş Bankasının yeni umum müdürü Selâbattin Çam din sa, bah Ankaradan şehrimize gek miş ve bankanın şehrimizdeki şubesine giderek meşgul olmuş- tur. Yen! umum müdürü banka- nm şehrimizdeki müdürü Nejat-| tan ve diğer alâkadarlardan ba- 2: izahat almış, bu arada ken disini ziyaret eden milli reassu- Trans umum müdürü Rıfkı Ba yarla da bi rmüddet görüşmüş tür. Bu konuşmalarm Refii Baya- rın tekatütlağu xakkında oldu ğu tahmin edilmektedir. pi. Mimar Sinen İhtifali Mimar Sinanm ölümünün 352 inci yıldönümü münasebetiyle 5. »ümüzdeki pazar günü yüce mi. marm mezari başında merasim yapılacaktır. Ç İhtifale üniversite talebesi, Ji. se talebeleri mimar ve mühendis okulu talebeleri iştirak edecek - lerdir. yin NE Ticaret Odasının hesapları 'Tfearet Odasınm beş senelik hesap ve munmelâtını tetkik et- mek Üzere Ankaradan iktısat| vekâleti müfettişlerinden bir heyet şehrimize gelmiştir. He- yet çalışmalarına dünden itiba: ren başlamıştır. İ Sah m 4 NİSAN | M Setir | 148 Kasım | 169 Kasım 4 NISAN 1939 Sadıkzade vapuru Vak'a yerine zararı tesbit edecek bir heyet gidiyor Finike eivarında kayalıklara çarparak batan Sadikzade va- mil Konya vapuru bugün lima nımıza gelecektir. Sadıkzade de bulunan tüccar eşyalarının 4.48$ parçası kurtarılmış, di rleri tamamen mahvolmuş- tur, Zarar ve ziyanı tesbit etmek için bugün şehrimizden bir he yot hareket ederek bâdise yeri" ne gidecektir. Ticaret mahkeme sinin seçtiği bu ehlivukuf heye- ti deniz ticaret mektebi mua)- Mmlerinden inşaatiye mühendi- limlerinden inşalye mühendi- Süleyman ve sosyete şilep baş ispektörü kapfan Kâmliden mü- jrekkeptir, Heyet tetkiklerini İbitirdikten sonra şehrimize dö- necek, burada büyük âvarya u- gulünün tatbiki yolunda karar tir, Diğer taraftan yakımda fab rika ve havuzlar mühendisle l ilar Maarif Vekâleti | Canip, Elâzığ saylavı Mektepler için yeni okuma kitabı hazırlanıyor Bir heyet çalışmalarına başladı Maarif Vekâleti orta okulların birinci, ikinci ve üçüncü sınıfla. rmda okutulacak okuma kitapla. rını yeniden yazdırmağa karar vermiş, bu hususta öğretmenle rin de kitaplar hakkında mütale- alarını sormuştur, Gelen cevap - tarafından tasnif edilmiş, yeni yazılacak ki. taplarda dikkate alınmasına ka. rar verilmiştir. Vekâlet, kitapları yazmak ü. &ere tedris ve terbiye işlerile ya- kımdan meşgul olmuş zevattani bir heyet teşkil etmiştir. Heyet Falih Rıfkı Atayın başkanlığı al. | ; tında Çanakkale saylavı Reşat "Nuri Gültekin, Ordu saylavı Al 'azıl Ah. met Aykaç, vekâlet müfettişlerin den Halil Vedat Fıratlı, Hakkı | Tarık Us, Fefik Ahmet Sevengil, Ankara erkek lisesi ingilizce öğ. rinden mürekkep bir heyet de/retmeni Nurettin Artam, İstan - kaza yerine giderek vapurun va- ziyeti etrafında tetkikler yapa cak, vapurdan ne şekilde İsti- iade edileceğini okararlaştıra- caktır. vapurun parçalanarak Çıka rılması için buraya gönderilecektir. —— * İnönü vapuru İnönü vapuru Mai tetkikler bitirilmiş, vapurun İş- letme kadrosundan çıkarılma; vo hurda addedilmesi kararlaş- mıştır, . İİ , Yeni vapurlarımız “Doğu” Temmuz içind teslim edilmiş bulunac: Bir müddettenberi Ankaard. bulunan Denizbank Umum Müdü rü Yusuf Ziya Erzin dün sabah şehrimize dönmüştür. İngilterenin Swan Hunter tezkâhlarma sipariş edilecek 11 vapur hakkında he -| müz müzakereler bitirilmemiştir. Yanlız bu vapurların evvelki in şaat projelerinde bâzt mühim ta - dilât yapılmış ve bilhassa konula - cak kazanların İskoç «sitemi ol - ması kabul edilmiştir. Neptün Verftin tezgâhlarında inşa edilirken mukaveleleri fes - olunan üç büyük vaptırun şimdi . lik bâşka tezgâhlara sipariş edil - mesi mevzubahs değildir. Almanyaya gidecek makinistler Almanyada İnşası tamamlanmak üzere olan 5300 tonluk Doğu va- puru temmuzda teslim alınacak, aynı ay içinde de limanımıza gel- miş olacaktır. Vapurun makine montajlarında bulunmak Üzere baş makinist Ziya ve ikinci makinist Sabri bugünlerde Almanyaya gi - deceklerdir. Haziran sonlarına doğru vapuru limanımıza getirmek Üzere bura- dan tayfa ve kaptanlar da gönde. rilecektir. —— Babali yokuşundaki yol inşaatı Bir gazete Babıâli yokuşunda i b ki asfalt yol inşaatının gayet & İ ida için. vilâyete iy gır gittiğini yazıyordu. Dün yap. tığımız tahkikata göre bu yolda hava gazı, su, telefon, elektrik bul kız lisesi edebiyat muallimi Süleyman Şevket, Haydarpaşa lisesi edebiyat muallihi Mitat Sa- dullâhtan mürekkeptir, Neşriyat Kongresine işehrimizden gidecekler vesait de | | songresi iş işlerile meşgul olmak Stadyum inşaatına yakında başlanacak ! Ankarada toplanacak neşriyat İ Malyan Mimarı ViyetM Viyol Dolmabahçede yapılacak stad- yomun bir an evvel inşası için hazırlıklara başlanmıştır. Geçen hafta Manisaya gitmiş olan İtal. yan mimarı Viyetti Viyoli gehri. | mize dönmlş, dün belediyeye ge. lerek vali ve belediye reisi doktor i Lâtfi Kırdarla stadyom işi etra. finda görüşmüştür. Viyetti Viyoli tarafından ev - velce yapılıp belediyeye veril . miş olan stadyom projesi yeni baştan gözden geçirilecek, bu «. rada sporcular da çağırılarak fi. Kirleri almdıktan sonra stadyo - mun inşasma başlanacaktır, İnşaat münakasaya konulmı yacktır. Formlite yüzünden işin uzayacağı göz önline almdığn. dan keşfi yapılıp derhal faaliye. te geçilecektir. ne , Kendisini sünnet etmek istiyordu Kumkapıda oturan Kirkor oğ. Iu Diran isminde bir Ermeni müs liman olmağa karar vermiş, ih. miştir. Diran resmi muamele bittiği kabloları yapılmaktadır. Bu yüz. | için dün evde eline bir jilet al . den ingaat yapılamaktadır. Bele. | mış, kendi kendisini sünnet etme- diye alâkadar dairelere sık sik | ye teşebbüs etmiştir. Diran faz. | tebliğat yaparak işlerini bir anlla kan kaybettiğinden fenalaş . "evvel bitirmelerini tekrar etmiş. | miş, yetişenler tarafmdan Cer - itir. Bunlar tamamlandıktan son- |rahpaşa (o hasahesine (kaldıril. Ta yol inşaatı devam edecektir. mıştır, #Hili tedbirlerin tatbik:na başlan - Unaştır, Toprak Mahsulleri Ofisi ve şehrimiz namma iştirak ede. cek kimseleri seçmek üzere, önü. müzdeki çarşamba günü vali ve belediye reisi Lütfi Kırdarın baş. kanlığı altırda vilâyette bir top. Jantı yapılacaktır. Toplantıya şehrimizdeki matbancılar ve mec müâcılar iştirak erecektir. 'Tâbilerden 5, matbaacılardan 2, gocuk mecmuacılarından 2, di- İ ğer mecmualar namma da 3 ki-! şi iştirak edecektir. Yugoslav talebeleri geliyor Yugoslavya talebelerinden 50 şehrimize geleceklerdir. Dost Yu goslav talebeleri şehrimizde bir. kaç gün kadar kalacaklardır, Cu. ma günü Yunanistana dönecek- lerdir, Yardirektörler toplantısı Ecnebi ve ekalliyet okulları yardirektörleri dün maarif mü dürlüğünde bir toplantı yaparak bu okulların terbiye, tedris ve 1. dare işlerini daha sıkı bir suret. te kontrol edebilmeleri için mü . rakabenin sıklaştırılmasını gö - rüşmüşlerdir. Buğday fiyatları Satışlar dünden itibaren normal hadde indi Piyasada buğday kıtlığı başgös termesi ve bu yüzden . fiyatların artmâsı dölâyısile dünden itibaren İlin sabah piyasaya mühim mik - darda mal çıkarmış, bunların yum şaklarını $,32 den ve sertlerini 3.30 dan satmıştır. Böylelikle iki gün evvel 6,30 kuruş olan yüm - şak buğdaylar 5,32 ye düşmüştür. Satışlar yalnız değirmencilerie kırmacılara olmuş, piyasaya, ya * lancden kaç- mak istiyenler Niyet kaçmak değil, jan- darmaları görmekmiş Galata postanesi veznedarının katili 24 seneye mahküm Abdul - Jah, Antakyalı Tevfikle tevkiiha neden Adanaya kadar kaçıp yaka Jandıktan sonra, geçen yaz da u * mumi bâpishaneden kaçmağa sa - vaşmış, fakat Lahçe duvarını at - larken yakayı ele vermiştir. Abdullahsı Yusufu katilden 17 seneye mahküm Rizeli Maksut He kaçmak istemişti Tecrit edildikleri höcrenin bir köşesinde ele geçirdikleri bir pen- cere demiriyle günlerce uğraşarak yarım metre kalınlığındaki duvarı delmişler, bu suretle geçtikleri ö- teki hücrenin de demir parmaklık larını kırdıktan sonra, bahçe kapı” sırın kilidini sökerek bahçeye çıkmışlardır. Bundan sonfa saba- hm alaca karanlığından istifade) ederek otların arasıtrla sürüne si- rüne bahçe duvarına yaklaşmışlar ve 2,5 metre irtifamda olan du - vardan atlamak üzere iken bir jan darma tarafından görülerek yaka- lanmışlardı. Suçluların dün ağır ceza mahke mesinde duruşmalarına başlatıdı. Her İk'si de verdikleri ifalele - rinde kendilerin müdafaa için “tecrid,, iileri sürerek kaçmak fikrinde olmadıklarını söylediler: — Bizi o karanlık hllereys tec- rit etmişlerdi, Nihayet biribirimiz le kohuşacak şeyimiz kalmamıştı. Günlerce adam yüzüne hasrettik, Bizi çıkarmalarını söyledik; dinle. | mediler, Jandarmalara şikâyete! karar verdik. Duvarı delip bahçe- ye çıktık, Fikrimiz jandarmalari görmekti, fakat bizi kaçıyorlar,| ! İd dost, Jeibabr aarsmda yapılacak kü Bu eğlencenir tadına lânet! (Yazan: HİKMET MÜNİR) E yazık ki bahar mevsi minin en sevimli ve naz İr günlerini taşıyan Nisan Ay) daha birinci gününden çoğumu run içine zehir oluyor: “1 Nisa) aldatması” diye bir belâdr çikmış, tatbik öden edene... Bi defaki “Bir Nisan” gününde dı bir afle veya bir ka çük ve süreksiz Tütiflerle iktif; etmeyip yalan yere “yangır “ar!” diyerek itfaiye grupları nı yerinden oynatıp sokakları dökenler bulunmuş, Bunlarda birinde itfaiye grupu, filhakika yangın oldoğu söylenen yere ka dar gitmek zahmetine katlan muş; diğerinde, hareketinden evvel bir de kendisi soruşturup jboş yere çağırıldığını anlayınca karargihımdan çıkmamış... Fakat bakım; bu tehlikeli şa ka, ne gibi mahzurlar doğur maktadır: Bundan sonra sene nin ber “1 Nisan günü" nde it- faiyeye bu neviden bir ihbar vaki olsa, itfaiye ya bos bulu” nup yangın olduğu söylenen ye re koşacak ve o esnada bir baş- ka civarda zuhura gelmesi muh- temel yangına tam zamanımda yetişmekten geri kalacak, ya hut her yangın İhbarmı bir de kendisi soruşturmak ihtiyatım- da hulnnarak bilmecburiye 70“ man kaybedecektir. “Yalaner eyi yanmış da kimse İnanma- İ mış” derler, bunu isbat için par- lak misaller mi göstermeğe uğ- 1yoruz? “1 Nisan" dinen şeyi, başımı- diye yakaaldılar, Suçsusuz.,, dedi- ler. Şahit olarak “dinlenilen jandar ma onbaşısr Mazlum da şöyle ifa” de verdi: — Sabah saat 4,5 sıralarında idi, Kalkıp ba'şeye çıktım. Biraz ge- indikten sonra birdenbire acı acı| düdük sesleri işittim. Ve koştum. pılmamıştır. Bu vaziyet karşısında diğer tüc| carlar da eskisine göre fiyatlara satışa başlamışlardır. Toprak mahsulleri Ofisi lüzum görülürse yeni buğllay mahsulü piyasaya çıkıncaya kadar nazım rolünü oynamakta devam edecek » tir, m Yalova kaplıcaları haftaya açılıyor Havaların iyi gitmesi ve pas normal | kalyanın gelmesi dolayısile Ya- lova kaplıcaları önümüzdeki cumartesi gününden itibaren & çılataklır. bunun için büyük o- telde hazırlıklara başlanılmış» tir. Yalova bu sene çok değişmiş tir. Büyük otelin karşı tarafına kapalı bir sinema ve tiyatro sa- tonu İnşa edilmiş, vadinin iki ta rafındaki ağaçlıklı tepelere yi- lankavf yollar açılmıştır, Büyük otelin yan tarafına isahet eden posta ve jandarma klübeleri de yıkılmış, buraları park haline konulmuştur. Büyük Tayyar o- telinin yanımdan geçen derenin de üstü beton olarak muntazam »ir şekilde kapanmaktadır. Bunlardan başka büyük ole lin banyo salonuna elektriki! masaj Aletleri ve birçok modern tertibat getirilmiştir. Çocukların bayramı yaklaşı. yor. Yavrulara #yi bir bayram Gardiyanlar; — Firar var, davranm, dediler, Hemen silâhbaşı yaptım ve süngül mü alarak bahçeye fırladım. Duvar kenarma yaklaştığım 2 man Abdullah ile Maksut ejlerin uzatmışlar duvara tırmanıyorlar, bir jandarma da tüfeğini dağrult- muş: — Durun, yoksa ateş «lerim, diyordu. Nihayet yakaladık ve tekrar hap! settik.,, Bundan sonra mahkeme şimdi Denizlide bulunan ve suçluları ya-. kabyan jandarmanın dinlenilmesi için ora mahkemesine talimat ya | sılmasına karar vererek mubake * za kim musallât etmiştir? Bu ği istifade e der ke ; haddini aşanlar e göklere! dik “1 Nisan nldatması” ne dir? Senenin bir gününü doldu- ran hâdiselere karsı, Biribirimi- 76 karşı itimatsızlık uyandır. mak kimin hakkıdır? Böyle müfsit bir an'ane aramızda na sıl yer tutabiliyor? Senenin hir günü söylenen her ciddi sözü tereddütle karşı” mağ: davet eden bu fena iti- yadın, üç yüz altmış dört gün pişmanlıktan başımızı döveceği» miz hâdiselere sebebiyet ver- mesi mümkündür, Bugün itfaiyeye, yarm can /kurtaran otomobillerine, öbür gün ölüm yatağında kıvranan İhastalar için doktorlara, hnki- katen muhtaç kimseler için baş- 'ruracağımız kapılara, Nisanm iibirinei günü — sırf o Nisan Ba- lığımm menhus eğlencesine ka- pılıp hile yapmaklığımız. zannı meyi başka bir güne bıraktı. saltmda — bakamaz olacağız. Sarkıntılıktan altı aya mahküm oldu Fatih ve Samatya askerlik şube Bu saçmayı aramızda lâğvet- meliyiz. Zaten “Bir Nisan” sebe- biyle aldatmak, bir zekü ve fe si memurlarmdan dün sabah Lâleli geçerken Naciye adında 16 yaşm Ma bir kıza rastlamış, kız hoşuna giderek peşinden takibe başlamış- Ahmet Batu, attığı sözlerin hiç birine cevâp alamayınca genç kı. za hakaret etmiş, yakalanarak cür geçirmeleri Için hezrlanalım. mümeşhut üçüncü sulh mahke - mesine verilmiştir. Hâkim Kâmil, Ahmet Batunun suçunu sabit bularak kendisini 2 gün hapse ve 3 lira da para cezâ- sna cezası tecil edilmemek üzere mahküm etmiştir. Tevkifhanedeki hâdise Mahkümlardan Kör Bekirin tey kifhanede bir Lâz mahküm tara - fından öldürülmesi üzerine mev * kuflar iki cepheye ayrılmışlar ve bir gün kavga çıkararak tevkif « haneyi altüst etmişler, biribirleri. ni de yaralamışlardı. Suçlu olarak sorgu hâkimliğine verilen mevkuflardan Hasan kap-| , İtanet mahsulünden ziyade, bu- güne kadar tanıdığımız ve hür met ettiğimiz ahlâk nizamları- na hiç heklenmedik bir taarruz demek oluyor. Yekdiğerimizi şüphe ile telâkki etmeğe sevke- 'den ve bn telâkkiyi köklştirip korkunç bir ikinci tablat haline getirebilecek eğlencenin tadma Tânet olsun, tan, Mustafa, Kürt Yusuf, Hasan ve Rilatin dün birinci sulk ceza mahkemesinde mühakemesine baş lanmıştır. Suçluların hepsi de: — Kavganm nasıl çıletığını bil- miyoruz. Bir kör dövüşüdüz baş - Tadı, Kimin kimi yaraladığını da farkedemedik, demişlerdir. Kavga cünasında hiç yoktan ya ralanan Kirkor adında bir mah - küm iyi olduktan sonra müğdeti- ni doldurmuş ve tevkifhaneden çıkmıştır. Kendisi davacı olduğun dan mahkemeye celbine karar ve. rilmiş, duruşma başka bir güne bırakılmıştır,