15 Aralık 1938 Tarihli Yarım Ay Dergisi Sayfa 7

15 Aralık 1938 tarihli Yarım Ay Dergisi Sayfa 7

Yukarı Mezopotamyada Tarihi Bir Kasaba: KEZ ELE TERE 7 la denilen mefbumun kâinatta ne yüksek bir hâkimiyeti vardır ? Varı yok ve yoku var etmek eti ve çerçevesi dahi- Kızıltepe de Milâttan hep bu Hindedir. yüzyıllarca Yukarı Mezopotamyanın en geniş, ileri ve mamur bir şehri iken bugün nihayet bin insanlı küçük bir kasuba haline gelmiştir. Evet, Kızıltepe, İsa doğuşun. dan çok zaman önce bir milyon nufusa malikti. Şehrin benliği civarda yapılan kazızlarla açık surette anlaşılmaktadır. eşilse ve kazılsa bir bir harabeye tesadüf olunmaktadır. Birçok köylüler inşa eys ledikleri yeni binalarının taş ihtiyaçla- ımı bu enkaz ve harabelerden temin mektedir. Zaman tesirile ehemmiyetni kaybeden kasaba, Artıkoğulları devrinde yeni bir alâka gördü. Birçok noktalardan ihya edildi. Yüksek mimari kıymeti haiz Ülu Cami, Rasat kulesi ve Herzem köyündeki medrese harabesi bu alikanın vücut verdiği kıymetli eserlerdendir. Artık. oğulları bükümetinin inkırazı üzerine Yazan: Ali Enver TOKSOY öksüzlük yine baş gösterdi ve bu hal Cumhuriyetin kadar devam eyledi. Filvaki, ilânına Artıkoğullarının o tarihte Kiziltepepe ATATÜRK anıtı bir şöhret yapan Koçhisarları bize yirmi otuz sene evveli, bakımsız, harap bir köy, halinde geçti. Yenilik büyük Arkadaşımız Toksoy ilçebayla konuşuyor Kiziltepe Jandarma ve güzellik namına her şeyden malın, bulunan bu köy 1939 de kaza merke ğine kalbedildi. Esasen köylüğü birli yeni bir Cumhuriyet kasabası hüvüy iii ve benliğini almağa başladığı tarih ii 1939 dir Balim: köyde ogün bugün birgi yeni ve faydalı eserler meydana geti mek suretile şimdi taşıdığı man temin edildi. bellibaşlılarını Hükümet konağı, bir Jandarma dair modern bir İlkokul kurağı, bir nüm karakolu inşa edilmiş, tesis olun; Jandarma parkına Büyük Şefimizi i büstleri dikilmiş, yirmi metre genişlik, bir cadde açılarak döşenmiş, müteadii Yapılan işler arasıng verelim ; âgir ğerli idarecilermizden olan Kaş Kâmran İuğmanın çalı malariyle bir kısım köylerde köy hi nununun fatbiki imkânı hasıl olmu ve bu suretle birçok köy yolları ol mobil işler duruma getirilmiş ve jandarma nümune karakolu inşs edil miştir. Kasabayı, Mardin ve Derik ki za merkezlerine, Mardin istasyonus ve Derbesiye mevkiine bağlıyan yolla kış ve yaz ayni intizamı muhafaza mektedir. aribi sarın muha fa 5 İunda da gereken ulu alınmışt Mezopotarıyanı mü Kızıltepe yukarı zengin bir zahire ambarıdır. Gayet | bit ve mahsuldar olan arazide, herne bububat büyük bir berektle yetiştiği