1 Şubat 1939 Tarihli Yarım Ay Dergisi Sayfa 16

1 Şubat 1939 tarihli Yarım Ay Dergisi Sayfa 16

Tarihimizden Yapraklar : ABDURRAHMAN HIBRİ bdurrahman Hıbri — Enisülmüsami- rin adı ile Edirnenin ilk tarihini ya- zan zattır ki 1012-1604 tarihinde dünya- ya gelmiştir. Babası yine Edirne oku- muşlarından Salbaş Hasan efendi adında bir zat idi; bunlara o zaman, Ekmekçi oğulları derlermiş. Lâkin yine o asrın adamlarından Edirneli Ekmekçioğlu Ahmet paşaya bir münasebeti olup ol- madığını, gördüğüm tarihlerden anlıya madım. Edirnede büyüyüp yetişti. Babasından ve o zaman Edirnede ya- şamakta olan bir çok okumuşlardan ders alıp bilgin bir adam oldu. Babası Hasan efendi, 1039:1630 da İstanbulda sahan müdderisi olarak öldüğü zaman, şında bir genç idi. İstanbulda E- dirnekapısı dışında Emirbuhari zavi- yesi bitişiğine gömülen babasına şu tarihi söylemiş ve mezarı taşına yar: dırmış idi: Ukbaya, Hasan efendi merhum Etti bin otuz Mer rihlet; a edip ana Hakiaâlâ yam ide riyazı cennet. 1030 Hibri merhum, ömrünü okumak ve bazen de bazı okutmakla geçirmiş, Karaca beyin mezar taşı Yazan : Osman Nuri FERMENCİ Edirnede gazi Mihalin kabri Rumeli kazalarına kadılık ile gitmiştir. Bursalı Mehmet Tahir beyfendi merhum “ Osmanlı müellifleri ,, adlı eserinin üçüncü cildinin 97 nci sahifesinde Hıb- rinin tercümeihalini yazdığı sırada; “ Hıbri, mesleği olan ulumu şer'iyede » ihtisası olduğu gibi, tarih ve edebiyatta da behre sahibi bulunduğuna âsarı şahittir ,, diyerek merhumun sekiz eser yazdığını söyliyor ve adlarını sayıyor ki biz de burada yazalım; I — Riyazülarifin: Müellifini islâmi- yeden Hüseyin Va'izin telifatından olan “Hadisi erbain,,in tevsian tercümesi olup bir nüshası Fatih kütüphanesinde vardır. — Enisülmüsamirin : Edirne tarihi olup İstanbul kütüphanelerinde ve bazı ellerde bir kaç nüshası vardır. 3 — Defteri Ahbar; Altı defter bir hatime üzere mürettep tarihi bir eser- dir. Bunun da bir nüshası şeyhislâm Ve- liyuddin efendi kütüphanesindedir. — Hadaikuleenan : Mütâyibat ve derunu hümayununda Revân odası kü- tüphanesinde mevcuttur. 5 — Divançe: Tarzı malüm üzeredir. 6 — Nücumdan evkatı hamseye ait risale. — Tarihi Fethi Bağdat: Edirnede Sultan Selim kütüphanesinde Bâdi efen dinin kitapları arasındadır. 8 rihi Fethi Revân : Edirnede Sultan Selim kütüphanesinde Bâdi efen- dinin kitapları arasında idi. (Ancak bu son iki Edirnede Bâdi efendi merhumun kitapları arasında şimdi yok- tur.) Hıbri merhumun en mühim eseri Eni- sülmüsamirindir ki bir mukaddeme ile on dört fasıldan ibarettir. Mukaddeme sinde kitabın telifi sebebi ile tarihin den bahseder ki 1046-1637 senesindedir. Birinci faslında: Edirnenin fethi ve fatihinden İkinci Tamda; sokaklarından ve sarayını çüncü faslında: Edirnedeki cami lerden, imaretlerden, namazgâhlardan. Dördüncü faslında: Edirnedeki med: reselerden, darülkura, hanikah ve zavi' yelerden. Beşinci faslında: Edirnedeki han lardan ve kervansaraylardan Altıncı faslında : Edirnedeki hamam: lardan Yedinci faslında: Edirnede birleşen üç nehir ile bahçeler ve köprülerden, çeşme ve sebillerden Sekizinci fasılda : Edirne vilâyetinde olan kasabalardan, mesireler ve ziy retgâhlardan. Dokuzuncu faslında: Edirnede öl müş, gömülmüş olan azizler ile okumuş adamlard Edirne kalesinden, Onuncu dinde Edirnede padişah- lik eden sultanlardan Onbirinci faslında: Edirnede Or manlı imparatorluğu devrinde yaşadığı zamana kadar gelip geçen kadılardan.