30 Mart 1930 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

30 Mart 1930 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

ran zevatı mütealiyenin mümes- sili olmadığından müekkilim Arif | Oruç B, in efkârı umumiyeyi teh- yiç edecek havadis yazdığını müstehçen ve hayasız resmi ikti- basen meşrettiğini iddia eden makamı iddia bu mevzilerdeki | delailinin — nelerden ibaret olduğunu evvel ve ahır beyan buyurmamış olduklarından delâ- ilin cümhuriyet müddeiumumiliği tarafından sert buyurulmasına | intizar ediyorum,, demiştir. Buna karşılık olmak üzre cümhüriyet müddel umumi mua- | vini Muhlis bey. *“Esas hakkında söylerken delâili tadat edeceğim,, demiştir. Avukatımız Nuri bey büyük bir heyecan içinde tekrar söze başlayarak. “Riyasetpenah, suçune ismini teşkil halı ile suçun delilinin teşkil eden bali ve şuça ait delâil ile suçluya alt delâilin yekdiğerinden ayrı ayrı şeyler olduğunu arzu kayt mecburiyetinde kalıyorum. Makamı iddia her nevi iddia- sını delâil ile irat va ikameye mecburdur. Eğer Mmakamı iddia bu resmin müstehçen olduğuna delil ikame etmek İstemiyorlarsa biz bu res- min müstehçen olmadığını İspata amade olduğumuz gibi efkârı teh- yiç ettiği iddia olunan ve gene delil ikamesine lüznm görülmi- yen havadis vermek mes'elesinin de aksini tedlile müheyyayız. Reis — Yani ehli hibremi is- tiyorsunuz. Avukat Nuri B. — Evet Reis beyefendi hazretleri sanayiti nefi- söye — müntesip “ ehli | hibreye ihtiyaç olduğuna kaniim ve eh- li hibreyi de mahkemei celileni- ze getirreceğiz demiş ve bu talebi kanüniyeye binaen heyet müza- kerede bulundu müstehçen ve hayasız resim ihtibası husnsunda sanayli nefise erbabından müte- gekkil bir heyetin 5 nisan tari- hinde istimaını kabul etti. Müteakiben Behçet B. tara- fından ikame olunan hakaretamiz meşriyat davasına başlandı. Tütün İnhisar - vekillerinden Faruki B. açılan davanın Behçet beyin şahsina ait olmadığını ve ve ancak bu davanın İnhisar ida- resine ait bir dava olduğunu söyledi. Avukat Nuri B. cevaben söy- lediği beyanatında: Rets beyfendi hazretleri, tetkik buyurduğunuz altıncı istintak dairesinin 142 Nu- maralı ve 17-2-80 tarihli kararna- mesine nazaran Behçet B.in şahsi birdavası müvacehesindeyiz. Beh- çet B.in istidayı şahsisi nerede?, Uusulün 350 inci maddesine na- zaran beyan ve zabıt verekası nerede?,. Müdahale yolu ile da- va açılmış İse evrakı nerede Bu mevzide davayı şahsinin rüey- yetine imkân yoktur. Dosyada bir istida vardır. İstintak kana- lından geçen bu istidanın ka- nalından geçen bu istidanın ka- zarnamesi nerede? — Arzettiğim ikı hal müekkilim — Arif Oruç B. in mahkemel celilelerine sevki — hususunda — büyük bir Avukat Nuri B.in bu metalibi mahkemece varit görülmüş ve evrakın — tekemmülü — kanunisi için makamı iddiaya iadesine karar verilmiştir. 30 Mart. ahili, harici telgrafla 6,000,000 “eaeşe— Amerikada işsizlerartıyor ! Amerıkada iş buhranı gayet mühim bir şekil almıştır. Amele- den boş kalanların miktarı alti milyondan fazladır. Ayandan Mr. Broklark, Salibi Ahmer ve ordu kumandanlanlığı tarafından boş ameleye yiyecek ve giyecek teda- rik olunmak üzre elli milyon tah- sisat itasını teklif etmiştir. Amerika amele ittihadı, vazi- yetin pek tehlikeli olduğunu ve ittihada mensup ameleden yüzde | yirmi üçünün boş bulunduğunu ilân etmiştir. İnşaat amelesinin yüzde kırk üçü boş geziyor. Bütün büyük şehirlerdeki yar- dım cemiyetlerine, lane için vu- ku bulan müracaatlar şimdiye kadar görülmemiş surette artmış- tır. Yalnız Nevyorkta fukara has- tanelerine günde on beş binden ziyade hasta amele müracaal et- mektedir. Hindistanda va- ziyetin vehameti U aypeoeşar Hindistanda cereyan eden ahval ciddi bir surette tetkik e- dildiği takdirde vaziyetin gittikce vehamet kesp ettiği ve belki de yakında şiddetli bir ihtilal vuku bulması melhuz bulunduğu görü- lür. Gandinin etrafında toplan- mış olan Hintlerin mıktarı gün- den güne çoğaltmaktadır. Ve bu günki ahvalın cereyanı de- vam ederse Gandinin mayetinde oldukca kuvvetli bir ordu top- lanmış — bulunacağı - anlaşılıyor. Hindistanda İngiliz boyunduru- gundan kurtulup istiklalımı elde etmesi ve kendi mukadderatın! bizzat sahibi olması hususunda Gandinin neşr ettiği fikirler mem- leketin her tarafına yayılmış, hint hıssıyatını tahrik etmiş ol- mağla elyevm umumt bir teham- mur husule gelmiş dir ki yakında bir feverana muncer olması ihti- maldan uzak değildir. Acaba İngiltera — hükümeti menbatı serveti olan Hindistanda bu feveranın zuhurine meydan vermiek isteyecek mi? Acaba son dakikada siyasi bir çevirme ha- raketi ile Hintlilerin mutaleba- tını kâmilen olmasa bile hiç de- ğilse oldukca makul bir hudut dahilidde tatmine temayul etme- miyecek mi? Vakaa Hindistanın İngiliz hü- kümranisi altına geçtiği tarihden beri defaatla memleket dahilin- de karışıklar, kıyamlar vuku bul- muş isede bunlar hiç bir vakıt ehemmiyetli hadiseler teşkil et- memişler, ve İngiliz hükümeti bunları bastırmağa muvaffak ol- muştur. Halbuki bu defa mes'ele büs- bütün başka bir mahiyeti haizdir ve her halde büyük bir ciddiyetle telakkıye sezadır. Bu günki Hint- liler büsbütün başka bir zihniyet ile mucehezdirler ve her halde esaret boyunduruğundan kurtul- mağa karar vermişlerdir. Zaten bu huhusu İngiltera hü- hümeti de keh iyi anlamıftır, ve siyasetini ahvalın icabatına uy- durmağa çalışmaktatır. Hindistan — vaziyetini tetkik mahsuse Hintlilere karşı siyasetine — tebdili karar olduğunun ilk emaresini 30 bin dantelacı —mmode Gümrük resminden dolayı nümayiş yaptı Calais 58 ( A.A ) 30 bin kadar dantelâcı kadın ve erkek amele Amerikaya ihraç olunan dantelacılardan alınan gümrük resminin artırılmasına karşı protesto makamında olmak üzre dün şehrin büyük sokakla- rını dolaşmak suretile bir nüma- yiş icra etmişlerdir. Nümayiş tam bir sükün içinde cereyan etmiş- tir. 39 kı'şi İdama mahküm Hanol 28 (A.A ) Yenbay kargaşalıklar dolayi- sile cinayet Mahkemesi 39 kişiyi idama 38 kişiyi müebbet hidema- tı şakkeye 9 kişiyi 20 sene ve 1 kişiyi 5 seneye ağır hizmetlere, 5 kişiyi de hudut haricine çıkarıl- mağa mahküm etmipir, Almanya da Yeni kabineyi kim teşkil edliyor Berlin 29 ( A.A ) M. Brunning yeni kabineyi teşkil vazifesini kabul etmiştir. Konsorsiyom İera komilesi reişi Ankaraya gidiyor Konsorsiyom icra komitesi re- isi Nurullah Esat B. bir iki güne kadar gidecektir. Esat B. Ankarada paramızın istikrarı hususunda tetkik edile- cek kanunlar hakkında direktif alacaktır. Borsadan Herederi Cekilen acenteler Geçen hafta içinde kambiyo borsasindan üç acente çekilmiştir. teşkil ediyor idi. Bu heyet Hin- distanın muhim yerle-ini dolaştı, vaziyeti yakından tetkik etti, Hintlilerin haleti ruhtyesine mut- tali oldu, ve neticei tetkikatını rapor şeklinde hükümete tebliğ eledi. Elyevin Makdonald hükümeti bir taraftan bu raporu tetkik ve diğer tarafdan Hindistanda cereyan eden ahvalı taakip eyle- mekte olud bir kaü hafta sonra Hintlilerin yeni mukadderatını tespit edecektir. K Eğer İngiltere b etinin başında muhafazakârlar| bulunsa ydi, belki Hintlilerin mukaddera- tında büyük bir tehassul husvline meydan verilmek istenilmez, ba- zı ehemmiyetsiz ıslahatın İcrası ile Iktifa etmek istenilir ki o hal. de Hindistanda ihtilal kopacağı şüphesiz idi, Halbuki elyevm İngilteranın idaresi amele fırkanın elindedir, ve biz öyle zannediyoruz ki hiç ümüt edilmediği Mısırdaki ingiliz askeri kuvvetlerini geri çekmeğe karar veren Maktonald hükümeti Hindistan hakkında dabi liberal bir siyaset gösterecek, bazı kayt- lar altında olsa da Hintlilerin kendi mukadderatına — sahis ol- duklarını tazammün eden bir vaziyet ihdas eyleyecektir. Verancak bu surette Hindis- tanda büyük ihtitalın kopmasına meydan verilmiyecektir. Sukut mu eı—lec_ek — ieoeğl Hamdullah Suphi heyetinin bu sene «Kurultay» da suku- tuna muhakkak nazarile bakılıyor Ankara 30 (Hususi) 15 Nisanda Ankarada akt olü- nacak Türk ocakları kongresi çok ehemmiyetli olacaktır. Bu seneki kurultayda Hamdul- lah Suphi B. heyetinin sukut edeceğine kat'i nazarla bakıl- maktadır. Kurultay murahhaslarının isim leri bildirilmektedir . . . Son zamanlarda ademi muvaf- fakiyetler içinde — yuvarlanan Hamdullah Suphi B. heyetinin lâyıki veçhile çalışmadığı anlaşıl- miştır. Gümrük resmi -soğt— Yeni kanun meelisden çıktı! Ankara 29 (ALA ) Meclis bzgün halı gümrük res- mi tenziline ait kanun lâyihasını müzakere etmiş ve tenzil aley- hinde serdedilen mütalaat üzeri- ne İktisat Nekili tarafından veri- len izahattan sonra kanun reye konularek kabul edilmiştir, Belediye kanunu Meçliste müzakere edildi Ankara 29 ( Hususi ) Bugün B. M, meclisinde 49 uncu maddeye kadar kabul edildi İsmet paşa İzmire mi iidecek İzmir 29 — (Hususi) Baş ve- kilin — İzmire geleceği burada şayidir. Yeni Banka Bu muhakkak teşkiledilecek Ankara, 30 (Husust) Cumhuriyet bankası kanunu. nun bu hafta içinde meclise sev- kine çalışılmaktadır,. Bu kanunu bazı meb'uslarımız mecliste tenkit edeceklerdir. Sinek mücadelesi zmir. sihiyye müdüriyeti faaliyete geçti İzmir 29 ( Hususi ) İzmir de sıhhiye müdiriyeti sinek mücadelesine başlamıştır. - Sui istimal Kasaba hattında yeni bir sui istimal keşfedildi İzmir 20 (Hususi) Kasaba hattında mühim bir sul istimal meydana çıkarılmıştır. Bu hususta ehemmiyetle tah- kikat yapılmaktadır. Aşk yüzünden İzmirde genç bir çoban kalbinden yaralandı İzmir 29 (Hususi) Emir alem köyünde, arnavut * namında bir şahıs aşk yü- zünden Hüseyin oğlu İsmail na- mındaki genç bir çobanı kalbin- den yaralamıştır. Ç Hâdisenin tahkikatı yapıl- Maktadır. Konyada Hayat gittikçe Pahalılaşıyor Konya 29 ( Hususi ) Konyada hayat gittikce paha- Haşmaktadır. Bugün belediye verdiği kararda etin okkasını alt- mış kuruş olarak kabul etmiştir. ;iıııı bu vazivetten çok Mmüşteki- llr. İbket alalı (Birinci sahifeden devam) bunların miktarı Yunanistan W mum nufusunun beşte birine Ç” kıyordu. Bu gün ise bir yeni fus kitlesi memleket için besler” mesi lâzım dır. Muhacirler, Yunanistana, © evvelce orada bir az bilinen hâ” helik ve ipekçilik san'atlarıf! getirdiler. Bu adamların mu! &l vaziyetine gecmelerinde Y nan Mühacır İskân komisyon! büyük faaliyeti görülmüştür. Son zamanlarda Yunanistâfı da mühim bazı nafia işlerine teşebbüs olunmuştur. Bunlardâ” biri Atina şehrine su getirm* işidir. Bu İşin yapılması bir Am€” rikalı şirkete havale olunmuştU”" 1926 senesinde Amerikalı şi” ketle su getirme kontratı akt0” lunduğu esnada Atina şehrindt nüfus başına yevmiye ancak ? galon su düşüyordu. İşi uhtesin? alan Amerikalı şirket Roma imp*” ratoru Adriyan tarafından Mıladı? 180 uncu senesinde inşa edilmiş « yollarını ve kemerini tamir etti. Bu eski yolun su szan bir çok mahallari kapadı: çok hasara uğramış yerlerine demir borular yerleştirildi. İşte bu muvakkat tamirler yüzünden Atina şehrinift suyu yevmiye adam başina Üf galondan 9 galona çıktı. Amerikalı şirket şimdi Atin& şehri için bir büyük su bendi sarB!” cı ve tünel inşasile meşğuldür: 1930 senesi içinde bitecek olat bu inşaat sayesinde Atinada hef adama yevmiye asgari 45 galof su verilebilerek bugünkü su yok” suzluğu ortadan kalkacaktır. Yunanistan'da yine Amerikali müteahhitler tarafından yapılani Selanik ve İstrumca vadisi civarin” daki bataklıklerın kurutulması ame* liyesi de söylemeğe şayandır. Bu iki proje Yunanistanın buğday istihsalâtını — fazlalaştıracak — ve böylece memleketin ticaret muva” zenesine en büyük derecede ihlâl etmekte olan buğday ithalâtını! önüne geçmeğe muvaffak olmak esbabına tevessül eyleyecektir- Kurutulan arazinin bir çok muha- cirlere iş vermesi, malarya belasın! ortadan kaldırması 5000 muhacif ailesine yuva olması faydaları da sayılabilir. Yunanıstanın mühim nafis işlerinden biri de son günlerde teşebbüs olunan çok yeniş mik” yasta yol yapmakdır. memlekett€ bugün mevcut olan yollar tamif veislâh edilmekle beraber 2000 İngiliz mili uzunluğunda yeni yol” lar yapılacaktır. Bu yollar yüzünden, Yunani#” tanın bugün muvasale ve muna” kalat mümkün olmayan bir çol kışımları Ticarete açılacılacaktif” Yeni yollar tamam olunca Selâ* nik, Patras ve saire gibi ticaret Hmanları Atina şehrine mükem” mel otumobil yollarile,bağlanm!! buluuacaktır. ee L AM Feyizli yağmur Zareoeşçi— - Konya çifcilerinin yüzü güldü Konya: 20 ( Hususi ) Burada feyzli yağmurlar yağ” maktadır. son zamanlarda a ve havalisi susuzluktan g müşkül vaz'iyette idi Her K büyük bir vevinç içindedir. ee v8 mahsülim” bereketli olacAR tahmin edilmektedir.