25 Mayıs 1930 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

25 Mayıs 1930 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

Çok acayip bir beyanat ! Bakallar cemiyeti kâtibi şimdi de ne diyor? Bizim bildiğimıîz— hiç bir bakkala yardım edildiği yok tur Bakkallar - cemiyetinin 4000 ilra ile Bakkallar Kooperatifine iştırak — ettiği yazılıyordu. Bu hususta bir muharririmiz cemi- yet kâtibi umumisi Fethi B le görüşmüştür. Fethi B. şunları şöylemiştir : — “Ortada böyle bir mes'ele yoktur, ve zaten böyle bir şey olmasına da inkân mevcul de- #ildir. Çünkü Bakkallar Ce- miyeti bakkalların olduğu gi- bi Kooperatifte bakkallarındır. Cemiyet heyeti idaresi koopa- ratif müessisleridir. Kooparatif ve cemiyet ayrı ayrı teşeküller değildir. Her iki heyeti idarede bu sene nihayetine kadar birdir, yalnız kanunen ve talimatname mucibince müessisleri tarafından alınmasi lâzım gelen hisse alın- | mıştır. Mesele bundan ibarettir. | 4000 lira vererek iştirak filân yoktur. Bakkalların kredi ile a verişine gelince: Kooparatif tev- | ziat yaplıkca hissedarlarına kredi * yapmaktadır. Zaten bunun sebe- bi teşekkülü bakkallara yardım- dan başka bir şey değildir. Yarın — Bizim bildiğimize göre Bakallar cemiyeti Koopera- tife 4000 lıra sermaye ile iştirak ettiği gibi Kahveciler cemiyeti- nin de 1000 lira ile İştirakını te- min etmiştir. Bu bapta Cemiyet- ler Murakiplarindan İbirinin ra- por verdigi söylenmektedir. Bun- dan başka Kooperatif müessis- lerinin kanunen almaları lâzım- gelen aksiyonları olmamaları yü- zünden Kooperatifin teşekkülüne ticaret müdüriyetince müdahale edildigi ve bunun üzerine mües- sislerin kanuni iştiraklerine çare aranmıştır. Bakallar cemiyetinin dört bin lira ile iştirakine rağmen hiç | bir bakkala kıredi açılmamıştır. | Ve bugün Kooperatif bir top- tancı bakkal gibi tedarikâtına, bakkal bakkal dölaşarak mahreç aramaktadır. ——— Belediye reisinin marifeti Seydiköy belediye reisi para ile şoför vesikası İzmirde münteşir “ Hizmet , | refikimizde şu şayanı ibret fıkra- yı okuduk: “Seydiköyünde belediye reisi Timreşli. Hasan Selim efendi hakkında mühim miktarda bir sulistimal yapıldığı vilâyete ihbar edilmiş ve tahkikata vilâyet mektupcusu Şevket bey memur edilmiştir. Şevket bey Seydiköye giderek 10 gün kadar bu işle meşgul ol- muştur. Belediye reisi Hasan Se- lim efendinin suiistimali hakkın- I etmekte olduğu zannedilmektedir. daki iddia şudur : 1i — Hasan Selim efendi acemi şoförlere muayyen bir para mu- kabilinde ehliyetnameler vermiş- lür. | 2— Bakkal ve sair esnafı ce- | zalarla tehdit ederek rakı,zeytin yagı ve saire almıştır. nız mümessillerine 092,500 - lira vermiştir. Meclisi idare azalarile hisse- darlara verilen hakkı huzur te- mettü ve saire bu hesaptan ha- : riçtir., Bunlar vaziyetten bilistifade kolayca para kazanmak yolunu buldukları için meşru rekabet- lerden — Müteessir olmağa baş- lamışlar, türlü —çarelere baş vurmuşlarsada bir faide te'min etmeyince iktisadikaideleri nazarı itibara almıyarak bir sigorta tr üstü vücuda getirmeğe başl- amışlardır. Anadolu sigortasının 1020 se- nesi bilançosunda yazılı meclisi idare raporunu ve Mili Reassürans şirketinin fen müşaviri tarafından slgorta şirketlerine'yazılan mek- tubun mütalaasından h üzere kendilerile rekabete giri- şenleri ezmek için sigorta trüstünü mı dağıtmış! 38 — Milli emlâk idaresine ali bulunan bazı arsaları hak sahibi olmıyan köylülere tevzi etmiştir. <4 — Bayramın arife günü, Seydiköylü Bayram ağaya, bir tanzifat arabasını 20 liraya sat- mıştır. Yukarıda yazdıklarımız iddia halludedir. Henüz bunlar - kati- yetle tesbit edilmiş olmadığından sul istimalin miktarı hakkile | anlaşılmamıştır. Fakat sui istimal mikdarının 10 bin lirayı tecavuz Mektupçu Şevket bey, beledi- ye reisi Hasan Selim efendi hak- | kandakı tahkikatını ikmal etmiş ve sul istimal etrafında hazırladığı raporu vilâyete vermiştir . Hasan Selim efendiye evelki | gün işten el çektirilmiştir. , yaparak memleketin sigortacılık sanatini öldürmüşlerdir. Bu sebeple yerli şirketlerin kısmı azamı kapanmak derecele - rine gelmiş ve s'gorta komlayon- culuğile geçinen ve kumpanyaların ellerindeki portföylerin sahibi ha- kikisi bulunan bir çok Türk allesi- nin elleri bögürlerinde kalmıştır. Paramızın harice gitmesine mani olmak ve halkı zararlan vikaye etmek maktaaila tesis olunan MİLLİ REASSÜRANSIN faaliyeti az zaman içinde bunun temamen aksini göstermiş hükü- met alacağı 200,000 liraya mu- kabil bu sene 300,000 İiradan fazla sigorta ücreti vermek mecburiyetinde bulunmuştur. A- hali erbabı, ticaret ve sanat ise geçen seneye nisbetle üç misli fazla sigorta ücreti vermek izti- rarında kalmıştır. — Memleket hakkında pek za- Mecli ecliste —>romta Dün müzakere edilen işler Ankara; 24 (Telefon) — Meclisin bugünkü içtimaında Devlet demir yolları bütçesi ve hariçten getirilecek tohumluk- larinı gümrük resminden istisna- sı hakkındaki layiha kabul edil- miştir. Buudan sonra inikat edecek | olan beynelmilel parlam&ntolar ticaret kongresine meclis namına İbrahim Alâeddin ve Nahit bey- lerin murahhas olarak gitmeleri kararlaştı, İktîs:_iî_lgçclisi Heyeti vekile münhallere yeni âza seçti Ankara, 24 (ALA) Âli iktisat meclisinin geçen son içtimaında kura neticesinde meclisten ay- rılmış olan âzalar yerine hey'eti vekilece şu zevat intihap edil- mişr : Kütahya — meb'usu — Niyazi Saim bey, İstanbul ticaret odası kâtibi umumisi Mehmet Vehbi, Ziraat bankası umum — müdür muavini Salâhettin, sabık ticaret müdürü Hüseyin Münir, İstan- bul Sanayi ve Maadin bankası müdürü Sadettin, İstanbul Darül- fünun Coğrfya muallimlerinden Sadi beyler. Ankara, 24 (AA.)— ÂHi iktisat meclisi bir Hazirana müsadif pa- zar günü saat 15 de beşinci içti- ma devresi müzâakerelerine baş- hyacaktır. Meclisin ruznamei müzakeratı 1 — Haziran 927 ve 928 tediye muvazeneleri 2— Zirai kredi- dir. Devlet bankası Mütehassıs dün raporunu vekâlete verdi Ankara,24 1Telıfonı — Müte- hassıs M, Morf devlet bankası hak- kındaki tetkikatını bitirdi ve rapo- runu Maliye vekâletine vererek İstaubula gitti. Vekil, Başvekil İs- met paşayı ziyaret ederek bu ra- por hakkında malümat vermiştir. Tavuk layıhası bir müddet kaldı Ankara, 2a ( Hususi )- Mem- lekette tavuk cinsinin ıslahı. ta- vuklarımızın hastalıktan vikayesi ve teksiri hakkında iktisat vekâ letince hazırlanan kanun lâyiha- sının müzakeresi bir müddet için tehir edilmiştir. rarlı olan bu müe iktifa etmeyerek iktisadi buhran dolayisile ekmek Pparasıni güç tedarik eden halkı sigorta ücret- lerini bir ayda ödemeğe mecbur etmiştir. Diğer taraftan Milli Reassüranı bir Türk anonim şirketi olduğu halde kanun hilafında bazı kuyu- dat ve muhaberatı fransızca yap” maktadır. Millet ve devlet zararına ha- reket eden bu sigortacılar trüs- tü hakkında devairi aidesi ve müddei nmumiliğin nazarı dik- katini ehemmiyetle celp ediyoruz. Urdır. Bombaz sqkaklarında 200 bin ihtilâlci! ——rrevaş desas —— ş Hint ihtilâli için sonuna kadar müca- deleye karar verdi Bombay 28, (A. A.) Takri- ben 200 000 kişiden mürekkep bir halk kitlesi bu akşam Bom- bayın Mecusllerle meskün - olan mahallesinde dolaşmıştır. 400 ka dar polis numayişçileri Avrupa- | hların oturdukları mahalleye gir- mekten men'etmeğe çalışmışlar- Nümayişçiler 3 saaten- beri polisler tarafından adeta abloka altına alınmış bir - vazi- yette ve yol, kenarlarınai çome- lüp oturmuş bir vaziyette b - lanmaktadır. Nümayişçiler 4 sa- at kadar bu vaziyette beklemiş- ler ve mahalli hükümet nezdin- de müteaddit teşebbüsletde bu- hunmuşlardır. Hükümet bu 200 bin kişilik alayın cebir ve şid- dete müstenit hareketlere kalkış- mamafı şartile yoluna devam etmesine müsaade etmiştir. Nü- mayişçiler Büyük bir caddeden geçtikten sonra geniş bir saha- ya gelmişler ve rada bir içtima yapmışlardır. Bu ictima esna- sında kabul edilen bir karar süretinde zabıtanın Gandi ve taraftarları tarafından girişilen hareket ve möcadeleye karşı gösterdiği şiddetli mukabeleler takbih edilmiş ve istiklâl elde dilinceye kadar ayni şekilde mücadeleye devam edilmesi ka- rarlaştırılmıştır. [ Madam Naydu mahküm edildi Bambay, 23 (A.A) Gandinin oğlu Mailal Gandi ile kâtibi Pya- relal birer sene hapse mahküm edilmiştir. Madam Naydu da 9 ay hapi* cezasına mahküm olmuştur. Ankarada bir cerh Ankara, 24 ( Telefon ) — sabah Çangırılı Altındit lek ismindeki kadını dostu $0 Rahmi kıskançlık yüzünden b" çakla bir çok yerlerinden keli surette yaralanmıştır. Rahmi yakalanmıştır. Meleği? Hayatı tehlikededir. Amerikalı tayyareciler manevra yaptılar Ankara, ?4 ( Telefon ) — rimizde bülunan Amerikan taY” yarecileri bu sabah Ankara üf tünde muhtelif manavralar yaf” tılar. Beyaz kadın tacirleri Buenos - Ayres, 23 (A.A) ” Beyaz kadın ticareti yapan cemiyetin reislerinin evlerin yapılan tahrriyat esnasinda bir takım vesikalar elde edilmiş, 80 kimse tevkif olunmuştur. Bunlâ” riın cürüm ortakları olmakla 287 nnaltında bulunan 409 kişinindt tevkifi emredilmiştir. Bunlarda? bir çoğu kaçmış yahut saklar” mıştır. Malta başvekilini öldürüyorlardı — » Malta, 28 (ALA) — Maltö nazırlar meclisi reisi lort Stri” ekland'a adliye binası koridor” larında revolverle taaruz edil” miştir. Başvekile bir şey olma” mıştır. ,Mütaarrız miştir. £ DOTUMA CA GN Yakında bailıyoruz ! İHTİLÂLİ KEBİR! Yeni tefrikamızdan bir sahne Mukaddes bir yangın gibi yıllarca yeryüzünü | yakan, kasıp kavuran Büyük. Fransız ihtilâli | nası) hazirlandı ? Nasıl patlak verdi ? Büyük ihtilâlden doğan muazzam | inkilâp ! Yeni tefrikamız ne bir romandır DİKKAT : ne de bir masal İhtilâli Kebir ! Pek zakıııda tevkif edilr — İ