2 Haziran 1930 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 3

2 Haziran 1930 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 3

2 Haziran İbretler.. İ y marüye- ze de öyle bağırdılar ! — Eczacılar mes'elesi münasebetile — Bir kaç genç eczacımız Yarın'da, yalnız hak ve hakı- kat stöylenilmeğe çalışılan Ya- Tın'da mesleğin girdiği tehlike- , Sırf ilim ve meslek aşkıle töylediler. Haleti ruhiyeyi dikkatla takip ediyoruz : Gençlerin hücumu önünde cılar cemiyeti — evvelA, Gdehşetten büzülmüş bir mahluk Zibi, sustu. Lâl kaldı. Sonra kendini toparladı, ictima akt etti ve bu genç- ( meslek — düşmanları ) Olarak ilân ettiler. Ve onların bir gazetesinde temiyetin relsi sıfatile bir meb'- Üs ortaya çıktı. İlk hakikatı 'an gence, cüretle ve is- tihza ile, ilmi değil, siyasi ve Manalı bir cevap döşendi. Merak ettik, bu genç ec- Zacıların vaziyetlerine baktık. Bunlar, şikâyet ettikleri tah- dit işinde eczaneleri ellerinde Llıılnlıııı.. kanunun nimetini Börmüş adamlardır. Mesleğe çok aşık oldukları için çok düşman ilân edildi- Hatırlarız ki dokturlar mes- elesinde de böyle oldu. Genç hekimler haysiyet dıvanına çekildiler. Hatırlarızki , ve nekadar hışımla — hatırlarızki matbuat hürriyeti meselesinde de böyle oldu; Arif Oruç'a kelepçe vu- rulduğu zaman bize de (hürri- Yet düşmanları) diye bağırdı- Hep aynı. Bu ruh, eskilerdeki ruh, bi tün mesleklerde bu günü elle- rinde tutanlardaki ruh hep aynı Hep tepelemek, hep tethiş, hakikat — ve hürriyet korkusu,hep aynı. İlim ve mesleklerin hür evladları önünde hep aynı Manavra: Afaroz! tepelemek! Anlaşılıyorki iki nesil, bü- tün cephelerde, bütün ilim ve Mmesleklerde, bütün hak ve hürriyetlerde, artık kendileri- Di tutamaksızın bi aman bir tidale girmişlerdir. Efendiler! Susturmak — ce- berutu kadar susmak ülviyeti nide tatmadanm . yöçenkıidl? Katil kim? Meç—h*ı:lhkaldı Çatalcada Hava hanımı pa- Kalla tama ederek iki Hasan, Başoj ve Süleyman isminde ların n öldürmüşlerdi. Dün bun- mahk esine Ağır ceza bakılmıştır. Mu- karar verilmiştir. Konyada endişe ! Konyada buğday fiatları pek düşmüştür. Bu hal bug- ;day tacirlerinin ve köylünün en- ğ Mucip olmaktadır. olis müdürü İşe başladı Şerif B. veda etti İstanbul polis müdürlüğüne vekâleten tayin edilen Ali Riza B. dünden itibareu yeni vazife- sine başlamıştır. Mumalleyh dün kencisini gören bir muharririmize yeni tayin edil- diğim İstanbul polis müdür vekâ- letini ifaya başladım. Şimdilik bir şey söylemekte mazurum. Demiştir. Şerif bey vazifesinden ayrıldı Üç ksenedenberi İstanbulda polis müdürlüğü eden Erkânı harbiye kaymakamı Şerif bey ordudan aldığı emir üzerine dün vazifesinden ayrılmıştır, Şerif bey polis müdiriyetinde bulunduğu müddetce inzibat ve asayişi temin için polis alaylarını yeniden teşkil etmiş, polis moto- siklet, velostpet ve muhabere bölüklerini ihdas etmiştir. Ayni zamanda polisde şimdi- ye kadar yapılmıyan sıhhiye teş- kilâtları yaptırmış Türk polisinin fikren terakkisi için adli hırslar, Fransızca, İtalyanca ve Almanca dershaneleri açtırmıştır. Şerif beyin yaptığı en mühim işlerden biride polis teavun san- dığını ihya etesidir. Kaymakam Şerif bey namus- lu ve ciddi bir Türk zabıtı oldu- ğu cihetle kimseyi incitmemiş, İstanbulda vukubulan zabıta vu- kuatını günü gününe takıp ederek üç senelik sayile inzibat ve asa- yişi temin etmiştir, Polis müdürü Şerif beyin İstanbul merkez kumandanlığına tayin edilmesi mutasavver oldu- gu istihbar kılınmıştır. Şerif B.yin son tamimi Şerif B. dün bütün polis teş- kilâtına şu tamimi göndermiştir. “Aldığım emir özerine vazifei asliyeme iltihak ediyorum. İstan- bul zabıtasıla beraber bulundu- ğum üç sene zarfında bilumum arkadaşlarımın üsdelerine mev- du vazifemin hüsnü ifasında göz- terdiği gayret ve fedakârlığa takdiren teşekkür eder ve her umuru hayriyenizde muvaffaki- yet dileyerek veda eylerim., — oe rrimtasaa Otomatik çeşme! Samsun belediyesi şehir da- hiline yeni bir su getirterek hunu otomatik çeşmelerle sokaklara taksim etmiştir. Bu çeşmelerin hususi — bir mahalline 1 kuruş atılınça çeş- me akmağa başlayarak tam iki teneke su vermekte ve tekrar kesilmektedir. — sese— —0 Vakıf akarların yeni şekli Evkafın ıslahı hakkındaki ka- nun layihasma Dazaran vakıf ü temamen Yeni ve asri bir şekilde idare edilecektir. Bu şeklin teşkil edilecek bir evkaf bankası süretinde “olması muh-; Ktemeldir. Murahhasların üçüncü günü (HERGMA ç3 < SD AMAYA UN ALASMDAN SRL A AO AELEUR R T Dün Istanbulun şayanı tamaşa yerleri hayret ve zevkle gezildi Kongra dün Galatasarayda içtima ve heyeti idareyi intihap etti, reis ipka edildi. Beynelmilel Turizm ittihadı | murabhasları dün şehrimizde ü- çüncü günlerini yaşamışlardır. Misafirlerimiz saat 10 da Ga- latasaray konferans salonunda toplanmışlardır. Bu taplanış, evvelki gün, küşed edilen umu- mi kongrenin ikinci bir celsesi olmuştur. İçtimaa M. “Enberg, riyaset etmiştir. Bir buçuk saat devam eden bu celsede yeni idare heyeti in- tihap edilmiş ve riyasete ittifak- la ve ipkaen eski reis M. Tem- berg intihap edilmiştir. Tekrar teşekkür Bnndan başka reis Türkiyede görmekte oldukları misafirper- verliğe tekrar tekrar — teşek- küre borçlu olduklarını söylemiş- tir. Reşit Saffet B. de güzel bir ifade ile cevap verecek Türkle- rin hasailinden bahsetmiştir. Müteakiben Pazarertesi günü içtimaa devam edilmek üzre içti- maa nihayet verilmiştir. Badehu Murahhaslar serbest kalmışlardır. Müzelerde: Saat üçe doğru tekrar otelle- rinden otomobillerle asarı atlika müzesine gelmişlerdir. Kendile- rine burada Müzeler müdürü Halil B. ile Profesör Monceri izahat vermiştir. Seyyahlar mü- zemizdeki âsarı hayretle ve tek- dirle seyir etmişlerdir. Sonra Topkapı Sarayına git- mişler orasını da uzun uzadıya gezmişlerdir. Bilhassa Türk çi- nileri onları teshir etmişlerdir. Vapur tenezzühü Müteakiben gene otomobil- lerle Sarayburnu parkı rıhtımına gelerek tahsis edilen “kalamış, vapuruna binmişlerdir. Vapurda güzel bir büfe ve mükemmel birde cazbant vardır. Mürahhaslar program muci- bince bir dniz gezintisi yaparak Büyükada Yat kulübe çıkmışlar- dır. Akşam yemeği orada yenil- dikten sonra 12 ye kadar dans edilmiş ve sonra koprüye muva- salet edilmiştir. Murahhaslardan bazıları ile konuşan bir muharririmiz hemen hepsinin, gerek İstanbula, gerek Türklere karşı derin duyguları olduğunu öğrenmiştir. Büugünkü program.. Beynelmilel murahhaslar bu gün üçüncü içtimalarını yine! Ga- latasarayda aktedeceklerdir. Ser- kldoryanda resmi azası yemek yedikten — sonra tekrar kongre — müzakerelerine devam edilecek, akşama doğru Bentlere kadar bir berri tenez- züh yapılacaktır. Akşam Ta: yada Tokatlıyanda yemek yeni- lecek ve gece matbuat cemiyeti tarafından bir balo verilecektir. kongrenin Gayri mü;ı»dillerin— Taksiler 5 kuruş aL: emlâki Gayri mübadillerin Yunanis- tanda bırakmış oldukları emlâk ve erazi kıymetlerinin takdiri ile meşgul komisyönun mesaisi ile- “lemektedir. İstihkak - sahipleri- nin Yunanistanda bırakmış ol- dukları emlâk ve erazi ile bura- daki Yunan emlâki miktar ve kıymetleri hakkında komisyonca kat'i değilse hemen yakın bir ka- naat hasıl olmuştur. Türkiyede kalmış $Yunan emlâki gayri mü- badillerimizin Yunanistanda bı- ragmış oldukları emlâkten az bulunmakla bu iki miktar ve kiymet arasinda bir nisbet bu- lunmağa çalışılmaktadır. Bu mesai neticesinde yüzde kaç nisbetinde istihkak - sahiple- rine trdiyat kabil olacaksa bu tesbit edilecek ve bu nisbete göre bonolar verilecektir. Ma- mafih henuz bu bonoların han- gi makam tarafından tediye e- dileceği tekarrür etmemiştir. Bu bonolar ağlebi ihtimal Maliye Vekâleti tarafından tediye edi- lecekter. Fakat bunun hemen pek yakın bir atide kabil olamayacağı zannedilmektedir. —. —srsortedsse Genç çocuklar Yeni hıfzsıhha kanunu muci- bince çocukların münasebetsız yerlere gitmeleri ve geceleri geç vakit sokaklarda — dolaşmaları menedilecektir. arttı Köprü mururiyesinin kalktığı malümdur. Buna ragmen bazı şoförler hala müşterilerinden 10 kuruş köprü parası almaktadır- lar. Sebep olarakta emanetin oto- mobillerin belediye aidatına zam yaptıklarını ileri sürmektedirler. Halbuki, şöförlerin zarar elmemesi için taksi ücret- lerine beşer kuruş zam yapmış- tır. Binaenaleyh biç bir şoför, müşteriden köprü parası alma- yacaktır. Talep edenler varsa e€en yakın zabıtal belediyeye ih- bar edebileceklerdir. emanet VD Tei bersendan İneboluda çirkin bir hadise İneboluda ğeçen Salı günü sabahı işlerine enler büyük ı::ıı-ılıı dıı!ıırlırıkıuAvukıt Vehbi bey namında bir zatın yazıhane- sinin bulundugu binaye yapıştı- rılmış bir takım kayıtlar görmüş- ler ve merakla okumuşlardır. Bu kayıtlarda Avukat Vehbi beyin iki evli olduğu halde hiz- metçisininde hamile olduğu gibi bazı” münasibetsiz şeyler yazıl- mıştır. İnebolu müddei umumiliği bu kayıtları yapıştıranlar hakkında tahkikat ve takibata başlamıştır. Türing sigarası İnhisar idresi seyyahin kon- garesi münasebetile Turing siga- rası imal etmiştir. Hüvelbaki fgkat Ö | gümrükleri teftiş Her seferde 30 para fazla.. Evvelki gece #aat on ikiden itibaren köprü — müruriyesinin kalktığı malümdur. Müruriyenin saat on ikide kalkacağını duyan bir kısım halk köprünün iki ta- rafında toplanarak bu saatin hululünü beklemişler ve tam sa- at on ikide şapkalarını havaya atarak ve “Hurra, — diye bağırarak köprüyü koşa koşa bir baştan bir başa geçmişlerdir. Evvelki geçe köprünün iki tara- fındaki salaş barakalar da orta- dan kaldırılmıştır. Diğer taraftan dün sabah iş- lerine gitmek üzre tramvaylara dolan halk tramvay parası verir- ken biletcinin: — 80 para daha! tarzında nahoş bir ikazı ile karşılaşmış- lardır. Her defa tramvaya binişte verilen bu ücret bilhassa Şehre- mini, Topkapu ve Edirnekapu semtlerinde oturan ve her gün bir kaç defa tramvaya binmek mecburiyetinde olan fakir halka ağır gelmektedir. Diğer taraftan müstacel iş- lari için kısa mesafeler dahilinde de tramvaya binenlerin bu defa yaya yürümeği tercih edeceği ve binnetice tramvay yolcuları- nın azalacağı tahmin edilmek- tedir. .. . Hukuk fakültesi . relsi Tahir B. reis intihap edildi Dün Darülfünunun hukuk Fa- kültesinde müderrisler —meclisi toplanmış ve Fakülte riyaset in- tıhâbı yapılmıştır.İetihabata bü- tün Fakülte müderrişleri iştirâk etmişlerdir. tasnifi ara netice- sinde reis Tahir beyin - ittifakla tekrar riyasete intihap edildiği anlaşılmıştır. Tahir B. hukuku ceza müderrisidir. Darülfünunun eminlik intihabı da temmuzda 'yapılacaktır. Da- rülfünun mahafilinde eminliğe en kuvyetli namzetlerin Yusuf Ziya. Tahir ve Muhittin Adil Beylerin olduğu söylenmektedir. edilecek Gümrükler umum müdiri İh- san Rifat bey bir kaç güne kadar şehrimize gelecek v hafta kadar kaldıktan .:"I:lr cenup vilâyetleri gümrük teftiş. etmek çıkacaktır, — Ötere idarelerini seyahata Samsunda tahmil ve tahliye Samsun limanında tahmil ve tahliye işleri için bir gurup te- şekkül etmiştir. Hamallar da mı başladı! Samsun gümrüğü haricinde- ki hamallar birleşerek gümrük nakliyatını inhisara almak iste- mişler ve bir de tarife yapmış- lardır. Tüccar bundan müşteki-