20 Haziran 1930 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

20 Haziran 1930 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Darülfünun-f daki vaziyet [_B_'._rincîîurhîf'edenrdevım l Darülfünun müderrisleri son zamanlarda esasen vurulan dar- belerden çok mütcessir bir ha- va içindedirler. Darülfünun e- mini Neş'et Ömer B. aleyhinde bu yüzden basıl olan (şiddetli aleyhtar cereyanı müteaddit mü- nasebetlerle de kayıt etmiştik. Darülfünunda Baremede ithal edilmemek — suretile vaziyetleri düşünülmeyen hocaları emin Ne- şet Ümer Beyin hiçe sayar bir vaziyet almasından mütcessiren darülfünunda —mü- aktdetmiş- müderrisler taaddit — içtimalar lerdir. Tıp fakültesi müderrisleri de ayrıca müttefikan tıp fakültesi- | nin milli tehlükeler zamanla- | rındaki hizmetlerini müdafaa ve izah ettikleri 8 sahifelik uzun bir muhtra hazirlamışlardır. Bu muhtıra da evelki günki içtimada müderrisin meclisinden | Başvekâlete verilmek üzre tastik olunarak çıkmıştır. Muhtra İsmet | Pş.ya gönderilecektir. Vaziyet böyle had ve müzebzep bir halde iken dişçi fakültesine bir mual- lilmin usul ve kanun çiğnenerek tayini meselesi çıkmış ve bu yüz- den artan teşevvüş üzerine Tıp fakültesi reisi istifasını vermiş- | tir. Fakat Fakülte relsi Süreyya | Alı B. in evelki gün yüksek ted- risat müdürü Şükrü B, bir mek- tupla rica ettiği istifa keyfiyeti üzerine dün birden bire Istifa- sının kabul edildiği ve Darül- fünun emini Neşet Ömer B. in Süreyya beyin yerine Tıp fakül- tesi riyasetine vekâleten tayin edildiği bildirilmiştir. Neşet ömer B. riyasete gel- mek suretile tıp fakültesi derrislerinin önümüzdeki pazar günü mukarrer olan ve nihai bir karar verilecek olan içtimaın ö- nüne geçilmiş oluyor. Bu manev ralar ve usulsüz harekâtta israr bir darülfünun emine yakış- tırılabilir mi? Mü- | | | | Aleyhindeki haklı ceryana |Amerika gümrük tarife- karşı evvelâ kanun ve en bü- yük ilim Mmüessesemizin düşü- nülmesi ve iskemle aşkından feragat olunması lâzım gelmez- mi? Bahusus ki bunun için gayet garip bir muamele ika olunmuştur. İradel milliye ile tayin olun- müş bir fakülte reisinin istifası iradel milliye ile tastik olunma- dan muamele yapılmıştır. Darülfünunda cereyan etmek- te olan bu hal yalnız Darülfü- nun mühitinideğil bütün milleti Müleessir etmektedir. Ekrem bey D. V. kalemi mahsus müdü- rü Ekrem bey Ankaradan şehri- mize gelmiştir, Yeni bir duba Tahlisiye idaresi Boğaz hari- cıne yeni ve Zâtulhareke bir du- ba koyacaktır. iyi bir fikir edinebiliriz, Fener bahçeden temiz ve muvaffak bir oyun bekleriz, Zeki bey ne diyor? Fener bahçe kaptanı Zeki B. maç hakkında şunları şöylemiş- tr, “En kuvvetli şeklimizle sa- haya çıkacağız güzel bir oyun göstereceğimize eminim, takı- mimin İyi oynayacağından ümit varım,, İ | verdiği cevapta Yakınlaştı mı ? Prağ, 19 (A.A) — Küçük iti- lâf konferansının Fedakârlık vergisine iti- | raz ediyorlar Berlin, 18(A.A.) — Gazete- lerde görülen bazı haberlere na- zaran Bruning kabinesi çok müp- kül bir mevkiye düşmüştür. M. Moldenhaver'in fedakârlık vergi- si hakkında Relschtağ meclisinde tevdi ettiği kanun lâyıhası parla- mentodaki mühtelif — fırkaların itirazını mucip olmuştur. Sakson- ya hükümeti bu lâyıhaya aleyhtar | olduğunu bildirmiştir. Borçlar mes'elesi Londra, 18 (Ar A.)— Borçlar meselesi hakkında İngiltere ile Rusya arasında zakeratın teahhüre uğramış ol- ması meselesi hakkında avam kamarasında sorulan bir - süale M. Henderson, bu mesele ile uğraşmak üzre mütehassıslardan mürekkek bir miet ve birkaç tali komite teş- kil edilmek üzre olduğunu söy- lemiştir. İşlerine gelmedi Cenevre, 18 (A.A) — Mecburi çalışma meselesile meşgul olan | komisyon madenlerde her gün 7,5 saat çalışılması esasının ka- bulü hakkında-İngiliz murahbas- ları tarafından dermeyan edilen | teklifi 138 muhalif ve 8 müsten- | kif reye karşı 27 rey ile reddet- miştir. Müthiş bir kadın Paris, 19 (A.LA) — Müstemle- nât amelesile ecenbi ameleye birtakım seiaileler ve gazete ma- kaleleri yazan bir ras kacını te- vkif edilmiş ve hudut haricine çıkarılmıştır. Bu kadın İspanyaya İtalvaya ve Fransam Asya ve Afrkadaki bütün arasine propa- ganda relsleri göndermeği taa- hhüt etmişti. sine itirazlar oluyor! Bruksel, 18(A . A) — Yeni Amerikan tarife kanunun parla- mentoca babnl edilmeşi üzerine, Belçikanın Vaşington seferi bu tedabirine vahameti hakkında Ameriga hükâmeti nezdinde son bir teşebbüste bulunmağa memur edilmiştir. Roma, 18 (A.A) — Gazeteler, hükümetin yeni Amerikan güm- rük tarifelerine karşı mukavemet tertibatı alması lâzım geldigini yazmaktadır. Bir transatlantik karaya oturdu! Nevyork, 18 (A. A) — Presi- dent Roosevelt,, ismindaki Ame- rikan posta vapuru bu gün Nev- york limanında Robbins Reef mevkiinde karaâya düşmüstür. Vapurüun içinde Hambourg'tan ve Southampton'den gelmekte olan 850 kadar yolcu vardır. Krala sadakat Bükreş 18 (A. A.) Mebusan meclisinde âzadan M. — georges Bratiao liberal fırkası namına kırala sedakat beyan etmiştir. Akim kaldı Busuos Ayres, ( A.A ) — Bo- livyanın cenubundaki isyan te- şebbüsü akim kalmıştır. 25 haziranda | toplanacağı rivayet edilmektedir. | başlıyacak mü- | | Kaçakçı Yunanlı kaçtı Ayvalık, 19(Hu., Mu.) — Bir | | motörü tarafından Çeşme açık- larında bir Yunan kaçakçı kayığı | yakalansrak buraya getirilmişti. İ Kaçakçı yunanlı dün gece bir | kayık çalarak Midilli'ye firar | etmiştir. | Ayvalığa rumlar gidiyor | Ayvalık, 19 (Hu. Mu.) — Ec- nebi tabilyetinde rumlar Ayvalı- | ğa gelmeğe başlamışlardır. Ayvalıkta bir cinayet | Ayvalık, 19 (Hu.Mu.) — Dün | gece Sakarya mahallesi muhtarı Hayrullah B yeğeni fotografçı Esat tarafından kama ile vurul- | muştur. Carih - yakalanmıştır. | Mecruh tahtı tedayiye alınmıştır. | Bir otomobil kaçak siğara kağıdı Ayvalık, 19 (Hu Mu.)— Bar- gamadan Edremite sevk edilen | kaçak sigara kâğıdı dolu bir oto- | mobil Ayvalık polisi tarafından Ayvalığa girerken yakalanmış- | tır. Ja ponlar Çekleri vendiler Prag, 18 (A.-A) — Davis ku- pas! için yapı'ân teniş maçında | Japonya Çekoslovakyayi ikiye | karşı üç ile mağlup etmiştir. Avrupa mıntakasına ait final maçında Avusluralya ; yenmiş olan italyan takımı ile ile Janpon ekipi karşılaşacak- | lardır. Ne va takımını Yeni itilâfname Yunan meclisinde pazartesiye bırakıldı Mübadele itilâfnamesinin Yünen meclisinde tasdiki pazartesi gü- nü aktedilecek celseye kalmıştır. Pazartesi günkü celsede bu itilâf- müddet evvel ayvalıkta gümrük | bık Kayserle Prenses Hermine bir Felemenkli aile tarafından vukubnlan davete icapetle Leydi yakınında kâin Kaag gölü üzerin- de motörlü sandalla gezinti yap- | maktalar iken bunlardan birinde kıfltasîci_kedecekler bir infilâk vukua gelmiş davetli lerindön 4 kişi ile makinist ağır surette yaralanmıştır. Sabık kay- serle refikası diğer gemide bu- lunmakta idiler. Kcmonistlerle sosyanisilir çarpıştilar Berlin, 19 (A.A.)— Srksonya da- hilinde bulunan Jlauchen'de ko- munistlerle milliyetçi sosyalistler | arasında bir çarpışma olmuştur. Bir komonist ölmüş, müfrit milliyetçilerden d9 iki ağır rette yaralanmıştır. Veissenfels' de müfrit milli- | arasında çıkan bir arbedede 8kişi ağir | yaralanmıştır, Neye istifa etmiş Paris, 19 ( A.A ) — Berlin- den bildirildiğine göre maliye nazırı M. Molden haverin istifası fedakârlık vergisine karşı göste- ! Amsterdam, 19 (A.A,) — Sa- İ | j | | İ yetçilerle komonistler rilen muhalefetten münbaistir. Kont Bethlen Londrada, 18( A.A ) — Kont Bethlen kıral ve kıraliçe tarafla- rından kabul edilmiştir. Romanya orta elçisi Paris, 17 ( A.A ) — M. Dou- mergue ile M. Tardleu kendile- rine veda etmeğe gen Romanya orta elçisini kabul etmişlerdir. namenin tasdik edileceğine muhakkak nazariyle bakılmaktadır. Tatbik hazırlığına devam ediliyor! Türk - Yunnn itilâfaamesinin kabul ve tasdiki her iki hükümet tarafından resmen komisyona tebliğg vakı olduktan sonra itilâfnâme- nin tatbikına başlanacaktır. —— a— Hiddetle kalkan z anla oturur! iy MKRTL M NPATE LAGT LAĞ A AĞT a Li S ODETERP A ERLDEGALD, | Ortaköyde Mecidiye mahal- | lesinde | Değirmen — sokağında oturan kapıcı Emin ef. evinde kiracı Ülviye ve Melâhat hanım- ların kira borcu olduğundan kendilerinden para istemiştir- Ev sahibi Emin efendinin kira istemesi Melâhat ve Ülviye ha- nımları canlarını sıkmiş, bu yüzden aralarında ağız kavgesı başlamış- tır. Kavga arasında Emin efendi hiddetlendiğinden eline bir bısak almış ikt kadının üzerine bücum etmiştir. Ülviye ve Melâhat hanımlar Emin efendinin bıçak çekmesin- den korkmuşlar, feryat ederek polis çağırmağa başlamışlardır. Kadınların feryadını- duyan Ortaköy — polis | merkezi mü> rettebatından Halit efendi koşa- rak gelmiş, elinde bıçakla höcum eden Emin efendinin elindeki bıçağı alarak kanlı bir hadiseyi menetmek istemiştir. Emin efendi polis Halil efen- dinin müdahalesine kızmış, ha- karet ederek — bıçakla üzerine hücum etmiş, elinden kolundan ve salr yerlerinden biçareyi yaralamıştır. Polis Halit efendi Emin efen- dinin elindeki bıçağı almağa uğraşırken bir kaza olmuş Emin efendi bacağımdlan ehemmiyetli bir surette yaralanmıştır. Beşiktaş polis merkezi gerek carih Emin efendinin ve gerekse Polis Halit ef. hakkında tahki- kata başlamıştır. Yeni belediye meclisi intahabatı yapılacak Belediye cemiyetinin intihap müddeti oğustosun #onunda bit- mektedir. Eylülde yeni intihabat yapılacaktır. Şekli — değiştirilmiş olan bu defaki intihaba kadınlar da iştirak edecektir. İntihabat hazırlıklarına şimdiden başlan- mıştir. | veçhile | senelerce Soruluyor! —e Gümrükte ne ka- dar'kaçak 'eşya var ? Rüsumat umum müdürlüğün” den İstanbul rüsumat başmüdür lüğüne bir tezkere gönderilmir tr.J Rüsumat umum müdürlüğüne Malive vekâletinin Rüsumat V" umüm — müdürlüğüne — ihsi gönderildiği zannedilen bu tah” riratta gümrük anbar ve dep0” larında ne kadar sahipsiz eşyö olduğu ve ne kadar kaçak yaka” lanarak depolara atılmış olduğU sorulmaktadır. Bittabi istenilen cevap tab" minata istimal edecektir. Bundan evvel de yazdığımız gümrük — usullerimizi0 berbatlığı yüzünden milyonlarca liralık kaçak ve sahipsiz eşy& yüz Üstü kalmış ve | hatta bunlardan bir çoğu çürü: müş ve harap olmuştur. Bittabi ( bu yüzden hazinede zarar gör” | müştür. | İstanbul rusümat başmüdüriyeti Bu tahrirat * dolayisile sahipsiz ve kaçak eşyanın tesbiti- başlıyacak ve neticeyi bir rapolâ bildirecektir. Çok geç! — moayen İhracatımızın ve- Vacı için rapor hazırlanıyor. Ticaret Odası (hracat qynıııı-’l Avrupada revacini ; temin için yeniden bir rapor yapmağa başlamıştır. Bu rapor bundan evvel yapılan raporlardan tema- milayayrı olacak ve daha fazla zın ihracat eşyamızın ayrı ayrı etüt- lerini taşıyacaktır. Meselâ bu cümleden olarak 1925 senesin- deki herhangi bir ihraç madde- sinde istihsal vaziyetimiz, ihraç pazarlarımız, 1925 le 1980 ara- sında bu maddenin geçirdiği safahat ve bu madde üzerine çıkan rakipler, şayet bu rakip- lerle rekabet edemiyorsak — bu- nun sebepleri tetkik edebilecek- tir. Bu raporda tütün, üzüm, incir, afyon, pamuk ve müma- sili maddeler tetkik edilecektir. Bu tetkıkatın kuüvvetli - olması ve sağlam esaslara istinat etme- si için İstanbul ticaret odaların- dan istatistik ve malümat telep edecektir. | Ihracat eşvası nasıl kont- rol edilecek ? - Meclisten yeni çıkan ihracat eşyamızı. koruma — kanununun tatbikına başlanmak üzeredir. Bu kanun mucibince İktisat ve- kâleti başlıca ihracat merkezle- rinde konatrol için daireler tesis edecektir. İhraç edilecek mallar tüccar tarafından bu merkezler- deki eksperlere muayene etliri- lecektir. Karışık mal göndermeğe teşebbüs edenlerden beşbin lira-/ ya kadar ceza alınacaktır. Emanet kadrosu tesbit edildi Emanet kadrosunda vukubü” lacak tebeddülât tesbit edilmiştir- ni kadronun | teşrini evvelde “ gatbika başlanacaktır. j Ş 4