21 Mart 1936 Tarihli Ağaç Dergisi Sayfa 17

21 Mart 1936 tarihli Ağaç Dergisi Sayfa 17

ya az geliyor. Bu eserinen can alacak yerlerinde bile, piyano ile orkestro, en iptidai birliğe varama- dılar. Ulvi Gemalin sonntı oyun sayılığı besbelli. Zira piyano ile vtkestro hiç bir mana ifade etmi- yen seda ve aksi sedanın girişdiği uzun ve sonsuz bir muhavere halindedir, Ne yazık ki Ulvi Ce- malin “Bayram, ında dü “Konser- fino, sunda da fakirlik en bâriz hassa olarık kaldı. Ulvi Cemalde görülen kusur lar Necil Kazımın “İli orkesiro parçası, bir yaz hulırası, şir, çifte tekli, adındaki parçalarında fazlasiyle © mevcuttu. Üstelik onun Oobir de geirdne aralı var. Eserleri biteviye kücük vari» yasyonlarla asli madilesini tekrar- layor, «durmadan aynı musiki cüm- leleri kulağımızı yalayıp geçiyor- du. Parçalar son derece dağınık ve İslikametlsizdli. Kompozitör bes- telediği şeyin sık sık esas plânını unutuyor, ne diyeceğini şaşırıyor, tolorruat üzerinde israr ediyor, yoruluyor ve dinleniyor. ( telli) si ise kıvrak bir dans havası olacak yerde, karakteri dejenere olmuş bir afyonkeşin hulyalarım anlatan marazi bir etüde dönmüş- tü. Bununla beraber bu konserde asıl dikkatimizi bağlıyan şey, şel ve şefin bir jesti oldu. Almanlara has mekanik vir vekâr ve cididi- yetlle genç o kemipozitörlerimizin parçalarını çaldırdıktan soüru, şef, melekleri bile alay ctmeye davei wlen bir şekilde yavaşencık kolu- nu kaydırıyor ve kenaradı hazır bekliyen okompozitörleri şahadet parmağının ucu ile çağırarak, İhal- ka teslim ediyor. Harikulüde beliğ olan bu jest - V yaratıcı ya nalkürim O e&ğe Vı olduğ için kıymet iiba izle nihayet bir tercümanı olan şelin buna cüret emmesi ve yaratıcının bunu haz- melmesi akılları durdurur - aca şuurlu mudur? İster şuurlu olsun isler şuursuz, bizim için mühim olan Türk sanatkürıdır. Türk bes tekâr, Guo Vndis ? ME THOMAS MANN VE ALMANYA Almanya içinde ve dışındaki wlebiyata dair İsviçre matbuntm- da yapıinn biv münakaşaya (Tho- AGAÇ mas Mann) da bir mektup gön- dererok karışmış, Almanya dışın daki edebiyatın bir Yahudi edebi-, ti olmadığını, Alman romanının cüternasyonul maliyet alışında Yahudi ( Wassernnnn) kadar kon- disinin ve kardeşi ( IHeinrieh Mann ) ın tesiri olduğunu, halbu- ki kendilerinin Yahudilikle ulaka- ları bulunmadığını söylemiş, Ak manya içinde bülünan hukiki ediplerin de imkân bulabilseler derhal Almanyadan çıkacaklarım ilâve ederek mektubunu şöyle bi- Lirmişlir; “ Binlerce insani, ahlaki ve estetik müşaledenin her gün bes- İedliği derin bir kanaal, bütün Al manyada hüküm süren İdareden ne Almanya, nede dünya için hiç iyi bir şey çıkmayacağım banu ispat elli, Bu kanant, beni üç se- nelir o bütün dünya karşısında Almanlıktan çıkarmaya kalkışın- lardan çok dalın derin surette kök saldığım bir memleketten uzak kalmaya maliküm etti. Şimdi ru- husun bütün derinliklerine kadaö eminim ki kör bir köle memleke- tinde yaşayacağına oradan kaçıma- yı tercih oedenlere, uymakla bu günkü ve yarınki dünyaya karşı borcumu yapmış oldum. , , (Thomas Maun) bütün ne- teçlerini evvolden kabul eliiğini bildiren bu mektubile nenba Al- İri manyayı nasıl bir harekete sevk edecek ? Kendisi şimdiye kadar Almanyaya girmekten menedil- memişdi. Kitapları serbestce sali- iyor, yazıları edebi mecmunlarda yer buluyordu. B.A. SOVYET RUSYADA TÜRK RESMi Eski, yeni Türk ressaımları- nın eserleri bir sergi halinde top- landı ve Moskovaya, Kiefe, sonra Bükreşe | gönderildi. Bu sergi, şimdiki Türk resmini temsil etmek iddiasındadır. Sergiyi teşkil eden egerlerin bu iddiayı ne dereceye kadar haklı gösterdiğini bilemeyiz. Ancak serginin gerek Moskovada, gerekse kielde büyük imuvallaki- yet küzaudığı, alkışlandığı söy- lendi ve Sovyel gazeteleri sanalı- mız hakkında methiyeler yazdılar, Dostluk çilvelerinin bu alkış- İunalatda ne dereceye kadar rol oyundığını arayacak değiliz, Aw- &ik görek oOMoskovada, gerekse Kiefde bu kadar sükse yapan ma- hut sergiyi burada, Ankarada da görmek isteriz. Medihlerin ne de- rece yerinde olduğunu © zaman anlamış olacağız. Bir çok sanatkârlarımız bu sergiden hnberdar olmamış- lar, işi irake davet edilmeimişlerdir. Bu cihet, serginin toplamına ruhu hakkında iyi bir fikir vermiyor. JE, İğrçgi Sahibi : N F. KISAKÜREK Ü. Nes. Mu.ı H. V. FIRATLI Basim yeri; Ankara - ULUS A e a Her cumartesi çıkar EEE i 187 ankara ı İÖ Lira rı 5 tira Posla Kulunu Yıllık Abone 6 Aylık abons