2 Ekim 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

2 Ekim 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

DÜNYADA OLUP BİTENLER Eden — Mendes - France Teklifler onlardan gelecek Dokuzlar toplanınca... A merika Hariciye Vekili Mr. Foster Dulles ve Fransa Başvekili M. Men- des - France Londra'ya vardıkları za- İngiliz gazeteleri «tamam» diye düşündüler. «Tamam» kelimesi, işlerin hallolunduğuna — delâlet etmıyordu Bu emekti ki, İngiliz gazetecılerı dokuz- ların en mühim ikisiyle —üÜçüncüsü E- den'di— işlerini tamamlamışlar, beya- natlarını almışlardı. Diğer hariciye ve- killerini karşılamağa da basın mensup- ları gitmediler değil, ama hiç birinde meydan o kadar kalabalık olmadı. Bur istisnası vardı: Alman temsilcisi için... Dokuzlar, — Londra'da — toplanmış bulunuyorlar. Dokuzlar şunlardır: Fran- sa, İtalya, Belçika, Hollanda, Lüksem- burg, Almanya (yâni suya düşen Avru- pa Savunma Camiasını teşkil etmeleri mutasavver altı memleket), İngiltere, Kanada, Amerika. Yapılan iş de şudur: Almanyanın — silâhlanabilmesi — için bir çare, bir formül bulmak. Böyle bir formül, meşhur Avrupa Ordusu ile bulunmuştu. Hattâ Fransız- lar bulmuştu. Sonra yine onlar caydı- lar ve yeni yeni formüllerin aranması lüzumu hasıl oldu. Ne yapılacaktır? Foster Dulles, da- ha Londraya iner inmez gazetecilere AKİS. 2 EKİM 1954 Amerikan görüşünü anlattı. — Amerikan Hiç bir teklif yapma- mak. Foster Dulles: «— Teşebbüs sıra- sı Avrupalılardadır» dedi. konferansta Avrupalılar ko- nuşacaklar, aralarında anlaşmaları için Amerika yardım edecekti. Amerika, sü- Hakikaten Avrupalılar bu- çocuk oyuncagı haline getirmiş- lerdi. Yapılan iki gün sonra bozuluyor, bilhassa Fransa oynak bir kadın gibi mütemadiyen fikrinden cayıyordu. Londra konferansının teklifi. Ingıl— bılhassa Ingıltere VU amiasına girmiyor diye andlaş- mayı reddedince Batı Avrupa merkez- lerini dolaşmış ve kendi plânına taraf- tar toplamıştı. Bu plânın esası, Alman- Yi Brüksel andlaşmasına katılma- sıydı. Sonradan — Fransa Başvekili M. Mendes - France da Strasbourg'da Av- rupa Konseyinin toplanması Vesılesıyle oraya gitti ve Konsey azaları kendi plânını anlattı. Fransa da esas itiba- riyle Eden plânını destekliyordu. Fa- kat ilâveten bazı kayıtların konması ta- raftarıydı. İstiyordu ki Amerika ve İn- giltere Avrupa latasında daimi surette asker bulundursunlar ve kendilerini Al- manlarla başbaşa bırakmasınlar. Fran- sayı korkutan ihtimal buydu: Almanlar- la başbaşa kalmak! Zira şu son asrın tarihine bakılacak olursa Almanya, iki taraf nereden başlarsa başlasın daima Fransayı geçmiş, sonunda onu ezmiş, Fransızlar da — yakalarını başkalarının -İngiltere ika'nın- yardımı sayesinde kurtarmışlardı. Şimdi, İngil- tere ve erikanın iştirak etmiyeceği bir camia içinde eski düşmanları ve ezeli rakipleriyle başbaşa kalırlarsa, ta- rih mutlaka tekerrür edecek, Almanya Fransayı yine ezecekti. Londra 9' lar burada toplanıyo