2 Ekim 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

2 Ekim 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

DÜNYADA OLUP BİTENLER Sık sık kabine buhranları olur, hükü- metler kurulup çözülürdü. Parlâmento- da birtakım kombinezonlar yapılır, po- litikacılar aralarında anlaşp boz uşarak memleketlerini — istedikleri yere sürük- lerlerdi. Kürt dâvası da Irak'ta çok mü- him bir mevki işgal etmektedir ve belli başlı meselelerden biri halindedir. Üs- telik komünistler de bulanık suda balık avlamak sevdasındadırlar. Bunlara mukabil gerek Kral Fay- sal, gerekse onun amcası olan veliaht Abdülillah artık memleketi sağlam bir idare altında ileriye götürmenin zama- nının geldiği kanaatindedirler. Öyle gö- rünüyor ki., hâlen yapılmakta olan, si- yasetin ayağa düşmekten kurtarılması hareketidir. Bir defa mevcut kötü hava dağıtıldıktan sonra daha sıhhi bir temel üzerine yeni politika hayatı kurulacak, partiler ve diğer siyasi teşekküller ken- dilerini derleyip toparlayacaklardır. Nuri Sait Paşanın son tedbirlerinden önce küçük Irak'ta bir düzine siyasi partinin; bulundugunu bilmek bir fikir verebilir. Ancak bu yapılırken dikkat edil- mesi gerekli bir husus siyasi hayatı büs- bütün öldürmemek, hürriyetleri yerine başka şey gelemiyecek şekilde ortadan kaldırmamaktır. Siyasi partilerin kurul- ması için pek fazla sert tedbirler koy- mak, mecburen güdümlü partiler mey- dana çıkarır ki bundan evvelâ zarar görecek olan yine İrak'tır.. Irak'ın diktatörlüğe mi, yoksa ha- kiki demokrasiye mi kaymakta olduğu yalanda anlaşılacaktır. Güney Amerika Bu sefer de Şili... Dunyanm en güzel şehirlerinden biri olan Santiagonun denize bakan gü- zel bir sarayında, bir adam yumruğunu masaya vurdu ve : «— Tedbir almalıyız!» diye bağır- Etrafındakiler tasdik ettiler Ertesi gün Şili'de orf'ı 1dare ılan o- lundu. Hem de altı a Denize nazır sarayda yumruğunu vuran ada- mın adı İbanez'dir. İbanez, Şilinin kud- retli reisicumhurudur Ko münizm bu sefer de Şilinin kapısını çalmıştı. Ted- bir almak gerekiyordu. ney Amerika, ki Kremi çekmektedir. İki dünya ha sınd hattâ ikincisinin içinde Nazi Al- anın — liderleri Güney bakıyorlardı bir hayli kaman rışıktır. Üstelik şimaldeki komşularına karşı bir kompleks duymaktadır. Hangi cereyan Amerika aleyhtarı ——Amerika Birleşik Devletleri aleyhtarı— bir kılı- ğa bürünürse o cereyan alâka çekmek- te, rağbet görmese bile merak uyandır- maktadır Naziler yenildikten — sonra, ahada olduğu gibi Güney Amerıka ışlerınde de kızıllar onun yerine geçti- ler Amerika kıtası, komünizmden ma- sun değildir. Bir defa zemin müsaittir. Güney Amerika çok zenginlerle çok fakırlerın /— yanyana yaşa dkları yerdir. tulmak gayesini benimseyince bir takım kimseleri aldatmaya muvaffak olmakta- dır. hedef Guatemala idi; bugun lide komünist tahriki neticesi mitingler, nümayişler yapılıyor, 48 yıldızlı Ame- rikan bayrağı yakılıyordu. Şimdi anla- şılıyor ki iş orada kalmamış ve kızıllar daha ileri gitmişlerdir. Santiago Komünizm 22 kapısında bekliyor Başkan İbanez Yumruğunu — masaya — vurdu İbanezi en ziyade endişeye ren grevler olmuştur. Bunlar gün geç- tikçe gelişiyor ve memleketin iktisadi- yatını tehlikeye düşürüyordu. Maden- deninde grev dört hafta sürmüş ve dika lıderlerıyle hükümet temsılcılen tevkif edilirse larak umumi bildirmişlerdi. bütün memlekete şâmil grev ilân olunacağım Hükümet, bütün bu hareketlerden gençlik teşekküllerine lar, bir takım büyük isimler altında iş- çileri kışkırtıyorlar hükümeti devirmek istiyor Işte, reis İbanez yumruğunu bu sırada masaya vurdu. Eğer müsamaha gösterilmekte devam olunursa grevler mutlaka dâha vahim hâdiselere yol aça- caktı. Yapacak bir tek şey vardı : Örfi idareyi ilân etmek. Kararını Kongreden geçirdi ve memleketin bir tek kısmı (Aysen eyaleti) müstesna olmak üzere her tarafta askeri idareyi kurdu. Bir memleket daha komünizm teh- likesine karşı zecri tedbir almak lüzu- munu hissediyordu. AKİS. 2 EKİM 1954