2 Ekim 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

2 Ekim 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

Her halde Pierro, Ugo ve Saverio o kadar parlak bir vasiyette değillerdi. Üstelik yüksek kimselerin himayesine mazhar olduklarından, bütün İtalyanın nefreti üzerlerindeydi. Suçları sabit ol- duğu takdirde, hâkimlerin — şefkatine guvenemıyecekle rdi. Montesi hâdisesi nedir? undan 17 ay evvel, Roma yakınla- rındaki plajlardan birinde bir genç diyor, erkek arkadaşlariyle düşüp kal- kı Avrupada, harpten bu yana bu neviden genç kızlar, delikanlılar ço- ğalmıştır. O da onlardan biriydi. Adı Vilma Montesi idi. Polis tahkikat açtı. İlk elde edilen netice, «kaza sonunda ölüm» oldu. Şim- di anlaşılıyor ki, polis müdürü POlıtO tahkikatı o tarafa sevketmekte büyü bir ustalık — göstermiştir Bıldırıldıgıne göre ilma Montesi ayaklarında egzama varmış. Kız, deniz suya egza- maya iyi geldiğinden sabahleyin Ko- madan yola çıkmış, plaja gelmiş. Pla- ya sokmuş. Bu sırada fenalık geçirmiş ve düşmüş. Baygın olduğundan sular kendisim açıklara — sürüklemiş, bogul— muş. Sonra sular vücudu —daha doğ- rusu cesedi— tekrar kıyıya atmış. Vil- ma da böylelikle bulun Yaln i taydı. Bu, egzama tedavisi için garip bir kıyafet değil miydi? Bilhassa, aya- ğında külot bulunmaması — üzerinde Bir müddet sonra bir genç kız bir gazeteciye müracaat etti ve Vilma Mon- tesiyle beraber o gece bı partide ol dı. Bir yandan iddianın hakikat olup ol- madığı araştırılırken diğer taraftan da gazeteci yalan söylemekle suçlandırılı— yor, hattâ kendısıne tazyik yapılıyordu. İhbarda bulanan genç kız da Vilma Montesi gibi iyi aile kızıydı ve harp sonunun kurbanlarından biliydi. O da partilere gidiyor, rkek arkadaşla- riyle düşüp kalkıyor, sevdiği adamla- rın metresi 'olmaktan çekinmiyordu. Bu nesil, hayatı başka gözle gören nesildi. Ugo Montagna'ya âşık olmuş, bir müd- det beraber yaşamışlar, fakat adam ay- gelince kendisine kapıyı göstermekten çekinmemişti. O zaman kız, intikam almaya karar vermiş ve --n bıldıklerını gidip gazeteci dostuna söylem Hadıse az zamanda skandal mahi- yetini aldı. Bu kadar yüksek kimselerin ismi ise karışınca, meseleye politik hü- AKİS. 2 EKİM 1954 vıyet verilmekte de gecikilmedi. Bil- a komünistler, bunu hükümete hü- cum için vesile ittihaz ettiler. Hıristi— yan Demokrattan, suçluları korumakla itham ediyorlardı. — Nümayişler tertip- lendi, Mecliste sorular soruldu. Bir yan- dan da tahkikat devam ediyor ve bü- tün İtalyan umumi efkârının gözü hâ- kimlerde bulunuyorı kimlerin kestıklerı tevkif mü- zekkeresi işte bu dramın son perdesi- dir. Yapılan tahkikat Vilma Montesinin egzamalarını - tedavi ederken ölmediği hakikatini ortaya koymuştur. Anlaşılmış bulunuyor ki vaka gecesi hakikaten Markinin av köşkünde toplanılmış ve genç kadın orada cereyan eden bazı hâdiseler sonunda ölmüştür. Ortada gerçi bir cinayet yoktur ama ölüme ka- sıtsız. sebebiyet vermek vardır maso Pavone'nin meseleden — haberdar olduğu meydandadır. evkiflerden iki gün sonra, İtalyan Meclısı açıldı. Solcu mebuslar Başvekil Marrio Scelba'yı şiddetle itham ettiler. Hâdise sırasında Scelba Dahiliye Vekili idi. Ustelık Başvekılın ismi Sıcılyalı meş hur haydut Guiliano'nun d 1 hâdisesine de karışmıştı Komü hibbi Pi enni'nin sosyalıstlen ve komünistler Scelba'nın istifasını ıste— mektedirler. Bundan bir kabine buhran çıkardıkları takdırde, elbette ki gaye— lerin ş Şımd leı' en zıyade eski polis müdürüne çevrılmıştır Eğer Polito, su- çu kendi üzerine alır ve kendılıgınden bu şekilde hareket ettiğini bıldırırse mesele kalmıyacaktır Fakat böyle reket etmek için — daha yukseklerden emir aldığını söylerse, o takdirde me- sele tam mânasiyle milli bir skandal mahiyetine bürünecektir. Umumi efkâr, meseleyi ele almış- Irak Partisiz kalan memleket ır sabah Iraklılar, kendilerini, daha mleketlerini ıyas Par- tısız buldula Irak'ta bir tek siyasi partı kalmamıştı Herkes hayret etti. neşte eriyen kar gibi, siyasi part ler nereye kaybolmuşlardı? Sualin cevabını dünya ajanslarının yayınladıkları bir telgrafta bulmak ka- bildir. İşte, bu mevzuda bizim Anado- lu Ajansının verdiği haberın tam met- "Tİrak Hükümeti — yeni bir Cemi- yetler Kararnamesi çıkararak 1922 ta- rihli kanunu ılga ış ve siyasi parti- lerin teşkili için yenı şartlar ihdas et- miştir. Yeni kararname aynı programa sa- hip iki partinin aynı zam, anda mevcuft olmasını, talebelerin kaydolmalarım ve ırk v rına — dayanan cemiyetler menetmektedir. Irakta hâlâ mevcut bulunan tek kurulmasını DÜNYADA OLUP BİTENLER Nuri Said Paşa Partilere paydos siyasi parti de bu suretle lâğvedümiş olmaktadır. Bilindiği gibi bu sosyalist Umma Partisidir. Diğer partilerin bir kısmı kendi kendilerini, — geri kalanını da hükümet kapatmıştır” M emleketler siyasi partiler zaman mı, yoksa ortadan duklarında mı mesut yaşar, bu bir akademik münakaşadır. Bir tez ve- ya öteki haklı görülebilir. Ama demok- ratik memleketlerde — partilerin VCU- diyeti şarttır. Halbuki, işte Irakta mev- cut tek parti bile kendi kendini cetvel- den silmektedir. Bir zamandan beri Irakta garip hâ- dıselerın cereyan ettiği gozden kaçmı- ordu. Meselâ Kral Sait Paşayı olduğu 3 a kabıneyı kurm, sonradan gelsın tertibi başvekılın itimat istemesi işe başlamasından çok sonrası için tesbit edilmişti. i karışıklıklar oluyordu. — Gerç çapı büyük değildi a ğişiklikler olduğu anlaşılıyordu. siyasi parti kendi kendini feshetmişti. Kral, parlâmentoyu dağıtmıştı. Sert ted- birler alınıyor, bazı hürriyetler tahdit o- lunuyordu. Bunların birhaylisi komünist temayüllerle mücadele içindi. Anlaşılı- yordu ki —Irak Batıya yaklaşmaktadır. Zaten Nuri Sait Paşanın garp demok- rasileriyle daha sıkı bir işbirliğine ta- raftar bulunduğu evvelden beri bilini- yordu. Kral Faysal da kendisini o se- bepten dolayı 12 nci defa olarak hü- kümeti kurmaya memur etmişti. Irak, sağlam ve müstakar bir re- jim, — daha doğrusu kuvvetli hükümet peşindedir. Şimdiye kadar Doğulu dos- tumuz, bütün Orta Şark memleketleri- nin malum durumundaydı. Yâni bir kı- sım politikacılar memlekete hâkimdiler. 21