9 Ekim 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

9 Ekim 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

dağ'ı senede bir mılyon lira kazanıyor- du, —Kurumun bu işe el koymasından sonra senelik vasati kazancı beş milyon liraya yükseldi. İktisadi hayattaki yük- selme birden, mühim bir farkla ortaya çıkıvermişti. Daha başka faydalar temin edildi. Samandağı'nda — toprak sahipleri mah— duttu. Para kazanmada İ ile yarış edip, çalışması sayesinde top- rak edinmeğe başlayınca, amandağı'- nda herkes toprak sahıbı olmağa baş- ladı. Herkes kendi çapında kendi ka- rarınca ufak veya büyük arazi sahibi olmuştu ve ekiyordu. Insanın toprak insanının istediği de budu Kadınlar erkekleri geçiyor İ u çalışma seyri içinde erkek - ka- dın çalışanların nisbeti üzerinde bi- raz duralım. Kadınların bizde çalışama- dıkları ılerı sürüldü. Hattâ, verilen ra- kamlar da bu sözü biraz haklı çıkardı. Artık — çıkaramıyacak! k — işçiler biraz kızacak, burun kıracak ve işleri- nin elden gittiğinden dolayı sinirlene- cekler. Durum şudur : 1953 senesinin ayında iş alan erkek sayısı işçi kadın — sayısı 13.573 dür. Şimdi 1954' e bakalım. Görürüz ki, ilk sekiz Aayda 72.968 erkek işçi, 62.400 kadın işçi vazife almıştır. Fark on bi- nin altında görünmektedir, — ve geçen seneye nisbetle işçi kadın — adedinde muazzam — denilecek kadar büyük bir fazlalık vardır. Nisbet itibariyle yuzde 340 kadın işçi miktarı —artmış görün- mektedır. Kurumun 22 yerde şube ve ajan- ları vardır, faaliyet — göstermektedir. işçinin iş bulmasında, yerleşmesinde bu mühim merhaleleri göstermiştir. U şubelere bağlıdır, faaliyetlerine katılmaktadır. Gelir nereden? G örüyorsunuz ki, İş ve İşçi Bulma Ku- VU rumu durmadan faaliyet halindedir. İşçileri almakta, iş yerine sevketmekte, memnun olmalarını temin etmektedir. Bu işleri yapabilmek için yüzlerce me- mur çalıştırmak Zzorundadır, memurla- rı, ücretlileri temin etmek için para lâ- AKİS Hoşunuza gittiyse hemen Abone olunuz AKİS. 9 EKİM 1954 ÇALIŞMA Pamuk toplayan kadınlar İşte erkeği geçiyorlar zımdır. Siz diyeceksiniz ki, Kurum dev- let bütçesinden para alır ve bu işleri yerine getirir. Değildir, devlet bütçe- sinden aldığı para mühim — bir miktar değildir. Esas, Kurumun faaliyetlerini idame ettirmesine yardım eden beledi- yelerdir. Belediyeler ve sair teşekkül- ler, Kuruma daıma müzahir olmaktadır. Bu suretle, Kurum niş, insan ve sosyal hayat için Önemli vazifesini ya- pabilmektedir. Her şey işçi için : K urumun ilk ölçüsü, her şey işçi çin. Işçının iş bulurken, bir gece- nin ertesı işe başlıyabileceği de hesaba katılmıştır. arınma — yurtlan yaptırılmıştır. Denizli'de bin kişilik, A- danada 154 kişilik barınma yurtlan var- dır. İşçi gelir, işine ertesi günü başla- ması Zaruridir, otel aramaz, yurda gi- der. Burada duş bulur, banyo bulur, iyi ve temiz bir yatma yerini bulabilir. Söke'de bin yataklı bir işçi barındırma yeri yapılmaktadır. Kurum şunu bile düşünmüştür : rele'de — vapur bekliyen işçiler bulunabılır Bunları sokakta bırakmak oğru olamaz. Örnek yurt tâbir edi- len bır yerde işçileri barındırmak kaa- bildir ve barındırılmakta!: Köylere inen teşkilât : mun son faaliyeti, iş hayatını, işçi hayatını köylere indirmek nok- tasında toplanmaktadır Konya'nın Lâ- dik köyünün bir zamanlarki halini dü- şününüz, buralarda en güzel halılar do- kunurdu. Soma olanlar oldu, hah do- kumacılığı durdu, bir daha ele alınma- dı. Şimdi, bir firma burada halı üzerin- de çalışmağa başladı, — fabrika kurdu. Kurum ile bir anlaşmaya vardılar. Yüz işçi burada çalışacak, öğrenecektir. Bu işçiler Ladik'in köylüleridir. Bir sene kurs mahiyetinde görecekler, ogrene— ceklerdir. Sonra, yenileri gelecek, öğ- renenler, yurdun bir tarafına gidecek veya bu fabrikada ücreti ile çalışacak, Köylü için çalışma imkânı, zemini ha- zırlaması — bakımından faydalı olacağı muhakkak. Iş ve İşçi Bulma Kurumu, muh- telif iş sınıflarını daha iyi evsatîa ye- tiştirmek için kurslar açmıştır. Bura- larda işçiler bir sınıf üste çıkabilmek için çalışmaktadırlar. Siz zannedersiniz ki, Kurum sade- ce işçilere iş bulur, yerleştırır Münev- verin işsizlik derdini de halleder. Me- selâ Ankara şubesi mimara, mühendise iş temin etmiş, hem de yuksek ücretle bu yerleştırmeyı yapmıştır. Yedi yüz veya bin beş yüz liraya işe yerleştiri- len mimar, mühendis veya mütercim vardır. Şehre indiği zaman Kurum, yazı- nın başında da belırttıgımız gıbı şe- hirlinin her türlü işçi derdini hallet- mektedir. Size bır kolaylık, bir hatırlat- ma olsun, zamanında hemen Kuruma danışmanız için söyliyeyim, şu hizmet- lerde de bulunurlar: Çocuğunuz var, o gece bir yere gideceksiniz, Kurum o gece için bir kadın bulabilir, hasta- nız var bekleteceksiniz, size bir hasta- bakıcı temin edebilir. uruma bir talepte bulunduğunuz zaman, sorulan suallerden sıkılmayınız. Çünkü memur, hangi neviden bir işçi- ye ihtiyacınız oldugunu ilerideki sa- katlıktan önlemek için sormak, bilmek zorundadır. İşçi, Kuruma iş için müracaat et- tiği zaman Öyle bir masanın önüne gi- der ki, o masanın başındaki memur, o işin ehlidir, bilir, o işçinin oO işde ne kadar ehliyeti olduğunu kısa bir soruş- turma ile tesbit edebilir. Bu bakımdan, size gönderilecek 1şçımn ne evsatîa ol- duğunu da sizden sorar Bu Kurum emrınızdedır Taleple— rinizi beklemektedir. 15