9 Ekim 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

9 Ekim 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

İKTİSADİ VE MALİ Amerikalı iş adamları Davet olunduktan sonra... Dış münasebetler Yabancı iş adamları memleketimizde ir yandan milletlerarası çeşıtlı teş- iğer yandan nomik kalkınma içinde bulunmamız do- layısıyle garp alemiyle — temaslarımız gün geçtikçe artmaktadır. Bu temasla- rın bizce asıl mühim olan yönü iki ta- fli olmasındadır.. Gün geçmiyor ki bir devlet adamımız, bakanımız, Baş- bakanımız Cumhurbaşkanımız — gibi ümtaz — şahsiyetlerimiz yurd dışında bir seyahatte bulunmasınlar. Yine gün geçmiyor ki, bir yabancı devlet adamı, bir NATO memleketi üyesi Turkıye ziyaret etmesin. Artık milletlerin sıyası hudutlar üzerine setler çektirip de in- ziva halinde yaşadıkları devirleri tari- he mal etmiş bulunuyoruz; milli, siyasi hudutlar beşerı münasebetleri tahdit «Tek bir dünya» sı belki bugün için bir ideal amma, mil- letlerarası bir camiada yaşadığımız da bir gerçek. Devletler birbirleriyle birer dost- luk paktı imzalamı irlikte hazırladık- Fakat bu istikbal için kâfi bir teminat değildir. Asıl teminat ya- pılmış olan andlaşmaların, tesbit edil- miş olan prensiplerin halka mal edil- mesindedir. u bakımdan geçen hafta iki ayrı kıtaya mensup gayrı resmi, iş adamları, bankacılar, basın mensuptan ve sana- AKİS. 9 EKİM 1954 yicilerden müteşekkil iki ekibin mem- leketimizi yine gayri resmi teşebbüsle- rin misafiri olarak ziyaret — etmelerini memnuniyetle karşıladık. Bunlardan birincisi İş Bankasının davetlisi olarak memleketimize gelmiş- tir.Ekip Amerikalı ve Kanadalı bankacı- lardan, iş adamlarından, matbuat mü- messıllerınden murekkeptı Heyet ls— tanbulda pamuklu — sanayii mensucat fabrikalarını, 'Ampul sını gezm iş nra zmire gıtmıştır ir'den son bazı sınai şehirle- rimizi Ziyaret edecek tetkiklerde bu- lunacaktır. Ikıncı ekip, Alman sanayı müdür ve murahhaslarından — mürekkeptir. Memleketimizin güzide teşebbuslermm —Türkiye Emlâk Kredi Bankası, Sü- merbank, İş Bankası, Etibank, Makina e Kim istrisi mu— daveti gelmişlerdir. yatırım mevzulariyle Onlar aşlamak Üüzere seya- hatlarını devam ettirmektedirler. Anka- ra, Zonguldak, Eskişehir, İzmir, İsken- derun ziyaret edecekleri şehırlerımız arasındadır. İşte butun bu temaslar, ziyaretler, iadei ziyaretler bize gösteriyor ki mü- nasebetlerimiz millt hudutları aşmakta- n mizi Zziyaretlerini gerçek m olarak milletlerarası topluluga katıldı- ğımız mânasında anlamalıdır. Türkiye'nin meselelerı kuşun uçmadığı, sakin karşılaştığımız güçlüklerden — daha çok bu temasları artırmak arzusiyle meşbu SAHADA bir milletin bu arzusunu yerine getire- cek imkânların mahdutlugundadır Fa- kat —eğer dâva önce zihinlerde çözü- lüyorsa— Türkiye bu dâvayı çözmüştür. Maddi imkânları temın etmek bıraz Za- larak selâmlamakta, diniz, gidenlere yolunı açık — olsun, Allah işinizi asan etsm demekte yerden göğe kadar haklıyı Ziraat Milletlerarası Zirai Krediler Konfederasyonu Kongresi 1lletlerarası hayata katıldıgımızın arını memleketimizde akdetmelerinde örmekteyiz. Son günler zarfında da İstanbul bazı beynelmilel toplantılara sahne olmuştur. Milletlerarası Zirai Kre- diler Konfederasyonu üçüncü toplantı- sını İstanbulda Yıldız Köşkünde akdet- Iktısadı kalkınmamızda büyük olan zirai kredilere ait bır kongrenın İstanbul'da toplanmış olması hiç şüphesiz müstesna bir değer taşır. Artık dünyanın belli başlı bugday ih- raç eden memleketi haline geldık ar- tık senede istihsal — ettiğim mahsü miktarı 13 14 milyon ton cıvar nda. Pamuk 1st1hsalımız 160 bin sula- rında. iç şüphesiz bu 1st1hsal fazla lıgı kendılıgınden husule gelmedi, alın- n kararlarda Ziraat Bankasmm oyna ş olduğu ol büyüktür. — Köylü Vatandaşlarımıza açılmış olan kredi yıl- da 1 milyar 400 milyon lira civarında- dır. Bazı iktisatçılar milletlerin iktisadi hayatlarım — kullanmış oldukları müba- dele vasıtalarına göre ayni iktisat, pa- ra iktisadı, kredi iktisadı gibi adlar al- tında bazı kısımlara ayırırlar. Biz eğer son — yıllar zarfında kredi hacmindeki gelışmelerı nazarı itibara alırsak diye- bilirsiniz ki, Türkiye'de kredi iktisadı devrım yaşıyoruz. Milletlerarası Zirat Krediler Kon- federasyonu Kongresi İstanbulda yapı- lrken dünya buğday müstahsilleri top- lantısı da Pariste aktediliyordu. — Ge- çen son bir kaç yılın bolluk seneleri ol- ası Amerika Birleşik Devletleri, Ka- nada, Arjantin, Avustralya gibi memle— ketleri stok yapmak zorluklariyle kar- üstelik düşen buğday fiyat- buğday istihsalinin koordinas- istihsalle karşılaşılmaması, ve buğday fiyatları hususunda görüşülmüştür. 21