9 Ekim 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

9 Ekim 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

Alide Valli Piero'nun şahidi tünlük kendilerinde olduğundan, — her a zdı iki taraf ta elli nısbetınde bir azalttma yaptı mı bu tünlük — baki kalacaktır. Onu elden çıkarmaksızın da atom stoklarının imhası yoluna gi- dilecektir. Sovyet plânının bu suretle dahi kabulü ne mümkündür ve tabii ne de tavsiyeye şayandır. Şimdi şınskı bir ara bulma tezi üzerinde müzakere — açılmasını — iste- mektedir. Her defasında yapıldığı gi- bi... Fakat ne kadar yumuşak — konu- şursa konuşsun, en sonda — Rusyanın menfaatini korumayan bir uzlaşmaya gitmeyecegı tabndır Sovyetlerin men- faati ise Amerikanın — atom si- lahları stokunu yok etmektir. Bu öyle- sine açık bir oyundur ki, göze derhal batmaktadır. Buna kabl Amerika- endi men faat ini düşündüğü . Onun da istediği mevcut edip, yeni silâh imalinin kontrolunu temin etmek, ya- ni Rusyayı yeni giriştiği imalat saha- sında durdurmaktır. b müzakereler bir defa da- ll tler arasında Eksik saydı, iki — taraf ta atom silâhlarının menini istediğine göre, evvelâ sen el- ini yukarı kaldır, evvelâ ben elleri- mi yukarıya — kaldırayım — münakaşası yapmazlar,. güvenle bu dımla rını atarlardı. Halbuki şimdi, her tek- lifin altında mutlaka — bir bit yeniği aranmaktadır. unun başlıca sebebinin de iki dün- ya arasında mevcut Demir Perde oldu ğunda hiç kımsenın şüphesi bulunma- AKİS. 9 EKİM 1954 malı. Demir Perde ortadan kalkmadık- ça blokların birbirlerine karşı — itimat beslemelerının imkânı — kalmaz. — Öte anda nelerin olup bittiği ciddi şekıl— de bılınmedıkten sonra, Kremlinin sa: orada burada casuslar çalıştı— rıp, her yere nifak tohumlan ekmeye gayret ettikten sonra — batılıların — bu zatlara inanmaları ve hareket tarzları- nı ona göre ayarlamaları sadece akıl- sızlık olur. — Farzedelim erika Rus plânını kabul etti ve atom stol ku— nu im a etti. , Rusya o cayar: Ya, Demir Perde sınde kontrole müsaade — etmezse? O zaman gitti mi stoklar, gitti mi üstün- lük? Aıtık dünya, ayıklasın pirincin ta- şını Vışı nskinin plânı üzerinde ihtimal ki, yeniden müzakereler — başlayacak- tır. Fakat bunların müsbet bir netice Verecegını Vi m bombası kâbusu nun üzerinden Ikacağını a sanmak ıçın mutlaka biraz safdil ol- mak icap etmektedir Italya Montesi meselesinde yeni perde İtalyan Meclisinin açılış günleri, tıp- kı öteki Meclislerin açılış günleri gibi gayet kalabalık olur ve alâka uyandı- O gün İtalyan Meclisi açılıyor- du ama, kapılara biriken — kalabalık her zamankınden de fazlaydı Umumi efkâr Montesi meselesinin akıslerı ile öylesine meşbu bir hal almıştı ki, hü- kümete yapılacak hucumları dinle- DÜNYADA OLUP BİTENLER mekten hususi bir zevk alacağı muhak- kaktı. Zaten Romalılar gladyatorlen seyretmekten zevk alırlar Scelba — hükümetinin muşkül bir mevkide bulunduğu söylenilip mıştı. Komünistler ve Nenni'nin yalistleri (Moskovaya - bağlı Meramları em ki, ciye vekilinin oğlu idi ve polis müdü- rü tahkikatı sekteye uğratmak için gayret sarfetmişti, o halde iktidarı it- ham altında bırakmak kabildi. Halbuki Scelba hükümeti itimat re- yi almaktan geri kalmadı. — Tahkikat tmiş adliyeye — gelmişti. Bundan sonrasını, adliye halledecekti. Hem İtalya muhım kararların arefe- sindeydi. Gerçi bu, suçlu varsa ceza- landırılmamasını elbette ki, icap ettir- mezdı ma, suçlu Piero Pıccıonı Ugo Montagna v.s. idi. — Yoksa to yekun hrıstıyan Demokrat partiyi itham al- anda bırakmak doğru olmazdı. eclisin, Montesi meslesini ele al- dığı celsesi hayli heyecanlı oldu. Ha- tipler büyük büyük laflar ettiler, fa- kat sonunda aklı selim galebe çaldı yesi gözden kaçmadı ve neticede Scel ba hükümeti itimad aldı. Fakat bütün bu — gürültü patırdı herkesten fazla Italyan basınının işine yaradı. günlerce sansasyonel azeteler -büyü başlıklarla havadisler neş- Silvano Muto Meseleyi keşfeden gazeteci