23 Ekim 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

23 Ekim 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

Atatürk büstü Yumruğuna — güvenmek — lâzım sün tahakkukunu temenni ediyoruz. Or- ganizatörlerin muvaffakiyeti boks tari- himizde bir sahife açacaktır. Atletizm Bir dev yenildi 1954 Avrupa Atletizm Şampiyonası- nın hazırlıklarına başlanıldığı gün- lerde ortaya bir haber çıkmıştı. «Spora da politika girecek» deniliyordu. Tabii buna inananlar olduğu gibi dudak bü- kenler de çıktı. Fakat 13 Ekim tarihi, pek az kimsenin bildiği bir hakikatin perdesini yırtıverdi. Avrupa Atletizm Şampiyonasını hatırlıyanlar, 5000 met- re koşusunda dünyanın 3 dev atletini ayni pist üzerinde seyredenlerin heye- candan birbirlerine girdiklerini de ha- tırlıyacaklardır.. Dünyanın gelmiş geç- miş en muazzam uzun mesafe koşucusu Çek lokomotifi Zatopek'in ancak üçün- cü geldiği bu koşuda «Politika vardı», Zatopek bilhassa mağlüp oldu» bir saniyelik bir farkla yaklaşmış ve bu sözleri söyliyenlerin haklı olduklarını ima etmişti. O gün yapılan yarışta İn- giliz Chataway, Rus Kutz ve Çek Za- topek arasında en formda görünen Cha- taway'dı. Fakat demir perde gerisinden iki kuvvetli atletin yarıştığı bir koşuda İngiliz atletin — galibiyeti ihtimali dar görüşlü komünist idarecilerini Verdiğinden — derhal bir komplo muş ve Zatopek'in Chataway'ın tempo- sunu bozması ve Kutz'un aradan sıy- AKİS. 23 EKİM 1954 KAPAKTAKİ ATCI: SPOR W. Giraud 953 senesinin Ekim ayının 18 nci lgünü Ankara Hipodromunda mu- azzam bir kalabalık vardı. Tribün- ler dolmuşta. Herkesin merakla bek- lediği koşu, Reisicumhur koşusu idi. Ayni giyinmiş, elinde dürbün, biraz h canlı bir şahıs duruyordu. William Giraud idi. Atları ve harası vardı. Zengindi, gayesi bu memle- kette at neslinin gelişmesine hizmet etmek, kazandan büyük koşuların addi ve mânevi zevkini beraberin- de çalıştırdıkları ile paylaşmaktı. seneki Reisicumhur ko- şusuna Nur isimli atı iştirak etmişti. Favori idi. İki sene üstüste bu büyük ko- şuyu Nur kazanmıştı. Fakat bu defa start verildikten sonra, koşunun ta- bii galibi Nur koşmadı, sahibini de, at yarışları merakllarını da hüsrana uğrattı iraud, elli yaşındadır. As- len Fransızdır faka asil olan ailesi sında her zaman ismi dır. duyulmakta- rılması kararlaşmıştı. Netekim yarış gü- nü evvelden yapılan telkin ve alınan emir Üüzerine Zatopek, Chataway ile omuz omuza didinirken Ku arayı 60 ğgüslemişti. Evdeki hesabın çarşıya uy- maması netıcesı, fınıştekı sürati ile Cha- taway da Zatı önünde ikinci ol- muştu. Pek basıt gorunen bir geçme geçilme hâdisesini o gün ancak atletızm mütehassısları anlayabilmişler, fakat 13 Ekim tarıhınde Londrada yapılan bir müsabaka her ondranın Whıte - Cıty Stadında yapılan Londra - Moskova atletizm kar- şılaşmalarının ekserisini Ruslar kazan- dılar. Bilhassa kadınlar arasındaki mü- sabakalarda ingiliz kadın — atletlerini h ağlüp ettıler Faka.t evet fa- Rus TI merakla bekliyordu. Daha iki üç ay ev- vel İsviçrede bir etiri böylece mağlüp edilen Chataway dün- a 5000 metre rekortmeni Kutz'la he- saplaşacaktı. İki şampiyon — hakikaten sadece birer atlet olarak işte böyle ya- rıştılar. Sta.rterın tabancası ile başlayan unda final hakemlerinin kro- hattâ İngiltere'de günün mev- zuu olarak kabul edilen hâdise Chata- W. Giraud'un, küçük yaştanbe- ri atlara karşı hususi bir merakı var- dır.. 1946 da atlarının yetiştiricisi Sedal Evlıyazade ıle bırhkte büyük zılçullu mevkiinde «Cennet» harasını kurdu. O günden beri koşu sahaları- nın en nadide tayları bu haradan çıkmaktadır. İki a Gazi Koşusunu ve üç koşusunun favorisi idi. Fak ne, hâdise 1953 te olduğu gibi cere- yan etmedi. Lutteur rahat ve güzel bir koşu ile birinciliği, sahibi W. Giraud' da kupa ve ikramiyeyi aldı. Bizde Reisicumhur — koşulan Fransa'nın meşhur Arc de Triomphe ayarındadır. Reisicumhur koşularının en iyi derecelerini daima W. Giraud'un adarı yapmıştır. azı aygırlarını devlet harala- rına veren Giraud'un me et çılığının — kalkınmas b rolü oynayanlardan birisi olduğu mu- hakkaktı way'ın galibiyetidir. Bannister, Prie gibi meşhur İngiliz atletleri arasında parlı- yan Chataway, ipi yeni bir dünya re- koru ile göğüslediği zaman eski rekort- Giraud ve Lutteur 25.000 T.L.