18 Aralık 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

18 Aralık 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

İKTİSADİ VE MALİ Polatkan bütçe komisyonunda Çetin bir ceviz Maliye Bütçe müzakereleri ahiyeti itibariyle bir kanun olan bütçe kendi adını taşıyan komisyo- na gelmiş bulunmaktadır. Bu satırların intişar edeceği zaman mezkür komis- yonda bütçe müzakerelerine başlanmış olacaktır. Bu komisyondaki müzakeler- den sonra butçe Buyuk Millet Meclısın— de umumi müzakerelere mevzu teşkil edecektir. lşte komisyondaki müzakere- ler olsun, işte Büyük Millet Meclisinde- ki genel müzakereler olsun, bunlar ba- zı esaslar dairesinde cereyan etmelidir- ler. Bir kere mesele sadece kendi za viyesinden ele alınm ıdır Önce butçe nedir suali cevaplandırılmalıdır. Bu su- alin cevabı da bütçe hükümetin icraat programının akçelı yönüdür diye veril- melıdır. Sual ylece cevaplandırıldık- tan sonra üzakere ve munakaşalar musbet netıceler Verebılır Zira dene cektir ki, hükümet programında fîlan— ca falanca meseleler ele alınmıştır. Bu meselelerin çözülmesi demek para sar- fetmek demektir, onun 1ç1n butçenın falanca giderler kısmı a şu meb- lağ konulmuştur. Bu zarurıdır çunku hükümet etmek demek para sarfetmek demektir. Gene bütçe müzakereleri sı- rasında cevaplandırılacak diğer bir so- ru da utçenın vazifelerinin neler oldu- ğunun tesbitidir. Bu sual de şu şekilde cevaplandırılmak gerekir: — Bütçe bir memleketinin iktisadi hayatının aynası- bazı kaynaklarını da besliyecektir, aca- ba iki taraflı olan bu gıdalarıma hâdise- AKİS, 18 ARALIK 1954 si milli ekonominin hayrına mıdır y k sa zararım mı? Bütçe gerekçesi incel diği, veya muhtevası dıdıkl ndiği vakı u sual müsbet olarak cevaplandırılmak gerekır Bütçenin iktisadi hayatın genel görünüşü olması bazı neticeler doğurur. Ezcümle bütçe iktisadi hayatı muvaze- ne halinde tutmak zorunda! dır İşte büt- çe incelenirken bu keyfiyet de nazarı itibara alınacak iktisadi hayatımızı teh- did eden tehlikeler varsa bu tehlikele- rin nasıl bertaraf edileceği bütçede gösterilecektir. azımızın başında — bütçe mahiyeti itibariyle' bir kanundur demiştik. Her kanun gibi bütçe kanunu da adalet ül- küsüne ulaşma — iddiasında — olacaktır. Yalnız buradan bahsolunan adalet hu- kukı adalet değil, mali adalettir bütçe sam olarak sarsıntısız. olarak âmme hızmetlerını çevıreb ilmek için Vatandaş— lara adil külfetler yüklemiş olmalıdır. Adil olmıyan bir bütçe hatalı tahmin- lerle doludur demektir. Halb ki hükü- met etmenin diğer bir yö de basi- rette toplanır. Şunu soylemek istiyoruz. Bütçe kanununun müzakeresi vergi sis- temimizin ele alınıp incelenmesine fir- sat teşkil etmelidir. Gelir Vergisi kanu— numuzun boşlukları doldurulmalı, kü- çük esnaftan alman vergiler kaldırılsa da iktisadi hayatın 1ç1nde bulunduğu enflasyonı durumla cadele zımnın- da buyuk zirai 1şletmeler1 gibi Vergısımn şumulu içine sokmak, kolay- ca para kazanan serbest meslek erbabı ile dış ticaret rejimleri dolayısiyle inhi- sar durumuna olan ith lâtçıların odedıklerı vergi nisbetleri ar- tırılmalıdır. yandan bunlar yapılır- ken öte yandan terazinin diğer küfesine bakmalıdır. Fiatlar şahlanmış, dörtnala koşmaktadır. Geçen hafta 35 tekel mad- B SAHADA desi hiç beklenmedik bir zamanda bir basın konferansı esnasında birden bire pahalaşıvermıştır Bun bir iki gün son- anbulda muş, sinema, muhalle- bı f'ıatları takıp etmıştır Yeni yılda ti- carethane kiraları serbest — bırakılacak kunçtu lira kira ödemekte olan kiracılardan 1500, 2000 lira kira isten- mektedir. Bu rakamlar yıllık değil ay- lık kira bedelidir. lktısadı hayatımız şu gözönünde tutulacak hususlar bunlar- dır. İktisat Enflasyonla mücadele E nflasyonun çeşitli tarifeleri vardır. Bunlardan biri: uayyen bir devre zarfında fi t arın daımı olarak yükselmesidir. Diğer bir tarif enflâsyon muayyen bir zamanda, muayyen bir ce- miyet de emtia miktarı ile nakit mikta- rı arasındaki nisbetin bozulması dedir. nun tarzında da tarif ederler. Bazı iktisatçı- lar işin daha kolay yolunu bulmuşlardır. Onlara göre enflasyan nakti — sebepler dolayısiyle husule — gelen devamlı fiat yükselmeleridir. Bütün bu tarifler dik- katli olarak ıncelenecek olursa birbirini erhetmel herbiri - enflâsyon hâdis ise- e a enflâsyonu belirtmek istemiştir. kımdan da birbirlerini tamamlarlar. edelim ki, gün geçtik- çe hergün birbirimizi, vekilimizi, millet- vekillinizi, memurumuzu, işçimizi şılayan fıat yukselmelerı 1ktısad1 ddelesi 9 20 zam görmüş- tur Mılletvekıllerının dahı pek de hak- li olarak 1950 satın alma — güçlüklerini muhafaza edebilmek için kendi maaş ve diğer gıda — maddeleri ile daha da çoğaltabilirsiniz. Böyle zamanda devletin mahiyeti icabı iktisa- di hayata müdahalesi gerekir. Bu mü- dahale iktisadi hayatı muvazene halin- de tutabilecek takatte olmalıdır. Maale- sef şurasını belirtmek gerekir ki iktisat 11