16 Nisan 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

16 Nisan 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

Ankara'nın eski evlerinden Yakında — göremiyeceğiz Bu proje ne olacaktı, yacak ve hazırlıyacaktı? roje tatbik sahası bulunca, darmadağın bir şehrı daha düzgün hale — getirme belirecekti. Mesela bu şehirde, bir sanayi böl- gesi olacaktı: fabrikalar, tezgahlar, bu mahalde toplanacaktı. Meselâ bu şehirde bır üniversite muhiti olacak- tı: bütün fakülteler, hattâ talebele— neleri toplı- bir yerde yerleşecek, şubelerini etra- fında toplıyacaktı lar bir bölge üzerinde buluşuyordu. gürültülü hadiselere her zaman sahne olan bazı "eğlence yer- , bunların da bir araya gelirilmesinde bugüne kadar bilin- sarfedilen gayret toparlana- ir noktaya teksif edilecekti. Şehrin şurasında burasında siv- rilmiş mahallere bir şekil vermek i- cap ediyordu; yeni ımar plânı bun- ları da 1çıne alacakt Yeni plân 750 bın ilâ bir milyon nüfusa göre ayarlanıyordu. Ayarlan- ması lâzımdı, çünkü şehrin nüfus düzensizlikten kurtarmanın yollarını buluyordu. Yani kısa tâbiri ile aya- ğımızı denk atıyordu lân ile, bir mılyon nüfusa gö- re bir iskân yapmak yolunu hazırlı- yorduk Plânları — tetkik Müsabıklar - yirmi kadardır pro- jelerini gönderdiler, Ankara ser- gi evinde her biri ayrı ayrı yerlere Mildi ve Jüri çalışmalarına başladı. AKİS, 19 NİSAN 1955 Jüri, Ankara Valisi Kemal Aygün belediye başkanı sıfatı ile - ve yerli, yabancı on beş profe sorden teşekkül Jurının faalıy 15 Nisan evam edecektı Çalış- malar, projeleri tetkik tam bir tumiyet içinde cereyan ediyordu, hangi plânın üzerinde durulduğu, hangisinin sempatik karşılandığı söy- lenmiyordu, bu hareket beynelmilel kai undu, jürinin seçimi de 'beynelmilel kaidelere uygun olarak yapılmıştı. İtiraza mahal yoktu. Şu satırlar bu mecmuada okun- duğu sırada, Ankara'nın kaderini de- ğiştirecek olan plânı kimin yaptığı, kimin müsabakayı kazandığı ilân e- dilecektir. Bu suretle şehrin kaderını değiştirmeyi kararlaştıran mal Aygün, şehrin kaderini planlaş— tıran kimseye müsabakada — kazan- dığını bildirecektir. Şehir nereye doğru gidiyor Yapılan şehir kendi kendine büyüme isti- kametini tayin etmiştir. Ankara, Gazi istasyonu cihetine dogru ilerlemekte- bilhassa buralarda ol- maktadır. Binalar, mahalleler bu yönde ku- rulmakta, eski şehir yavaş yavaş çok geriye duşmektedır Plânda bu büyü- menin tanzim şeklini bulacağız. Ya- ni, yeni plân bize, Gazi istasyonu ci- he tine doğru ıden ve gidecek olan bir şehrin imkânlarını gösterecektir. Fakat burada akla bir sual gelip ta- kılmaktadır. Şehir büyüdükçe, Al- tındağ'lar, Yenidoğan'lar ne olacak- tır? Bunlar şehrin ortasında bir ha- rabe yığını gibi kendilerini daima gösterecekler midir? Altındağ, Yenidoğan 1946 da de- kratik hayata girişimizin tipik örnekleridir. Bir seçim heyecanının ve azanma hırsının içinde bulunuldu- tetkiklerin neticesine göre, . BELEDİYECİLİK ğunu düşününüz. Bu öyle bir devir- dır ki - ıktıdarlar ve politikacılar 1- çin - andaş vicdanını incitmemek, sandık, onune giderken, istenilen par- tiye rey, vermesım temin etmek lâ- zımdır. e Ankara gibi bir şehre iş için va akın ederse, bunlara yatılacak, barınılacak ev verilmez- se, el çabukluğu marifet bir dağın sur b n nüfuslu bir- mahalle, bir şehir tü Buraya hiç kimse 1946 senesınde el uzatamaz, hiç kimse bir şey söyliyemez. Çunku yüz küsur bin insan!. Hattâ bu şehirleştirmek için su trik gibi lüzumlu maddeler sevkedı- lir, çeşmeler nutuklarla açılır. durum 1946 senesinde böyledir, 1950 senesinde böyledir, 1954 senesinde de hiç bir değişik zıhnıyetle hareket e- dilmemiştir. Bunlar hem rey emri vâkileridir, hem bu kadar vatan- daşı nereye yerleştırecegız endişesi- nin mahsulleri.. Fakat, Altındağ gibi, şehrin en üksek mevkiine yerleşmiş bir ma- halleyi ele almamak, bugünkü Anka- ra Valılıgı için bir üzücü nokta olsa gere'ç. Şimdi, Altındağ'ın daha iyi bina- lara kavuşması için iyi bir tertip dü- şünülmüştür. Tertip zordur, seneler- ce uzerınde işlenilmesi lâzım gelmek- - Toprakta nasıl "nadas" yapılırsa burada da evler için bir başka lü nadas tatbik edilecektir. Vatanda— şa daha gerilerde, i şanması mümkün ev cek, eskiler yıkılacaktır. Bu tabiatiy- le yukarıda da işaret ettiğimiz gibi, zaman ve imkân işidir. Fakat bu böl- geyi kurtarmak, şehrin uzaktan man- zarasına ir şkl vermek İcap edi- i na mecburuz - bu yol- dan hareket etmek elzemdir. Kale'nin ve civarının görünüşü Yeni bir şekle muhtaç