30 Nisan 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

30 Nisan 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

bulunmaz hale geldi. da yükselmişti. Hem tın ithaline müsaade verdiği halde.. Bedelsiz ithalâtı açıkgöz tacirler şöy- le anlamışlardı: bir mal ihraç ede- ceksin, faturasını alçak alıp aradakı bırakacaksın farkla mal ithal edecek ve istediğin fiyata satacaksın. Böylece de muaz- zam bir kâr temin edeceksin. Hattâ hükümet dışard aki dövizin menşeini sormıyacağına öre karaborsadan döviz temin eder ve dışarda paran varmış gibi ithalât yapıp o malı ge- tirirsin, satıp parasını afiyetle yer- döviz karaborsasının fırlaması işte bu yüzdendi İhtiyaç bulunan mallar gelecek- ti. Gelecekti ama, öyle bir fiyata ge- lecekti ki hayat pahalılığı azalacak yerde yenıden artacaktı. Kararname, faydadan ziyade zarar doğuracaktı. Şimdi gazetelerde bu kararın ip- tali yoluna gıdılmesı hususunda bir neşriyat başlamıştır mevzuu olan şey Adnan Menderesın bir kara- rını geri alması olduğu için bazı baş- muharrirler ve gazete sahipleri son derece kibar, son derece ihtiyatlı, son derece nazik, iltifat dolu yazılar yaz- makta ve bunların bir yerinde "yan- lış yoldan dönmek büyüklüğün şa- nındandır, lütfet de şu yanlış kararı tashih et" demektedirler. Vatan gazetesinin basın âşık başyazarının makalesi bu vâdide bir şaheser olmak istidadını göster- mektedir! Cumhuriyet Halk Partisine gelin- ce ihtimal ki o, nüz böyle bir ka- rarın çıktığını dahı duymamış, piya- sadaki tesirlerinden haberdar olma- uhalefet partisi Halbuki İstanbulda herkes bu kararnameden bahsetm ekte, onun münakaşasını yapmaktadır. Almanya Vapur inşaatı artıyor A KİS sütunlarında şimdiye kadar müteaddit defalar Alman iktisa- di kalkınmasından, "Alman Mucize- sinden" bahsettik. Biz öyle zannedi- yorduk ki bu kalkınma daha ziyade kıta Avrupası sanayi dalları üzerin- dedir. Bu kerre edindiğimiz bilgiler eski zannımızın hatalı olduğunu or- taya koymuştur. Alman kalkınması şakuli değil ir. Zira Almanya kara denız sanayilerinin hepsinde göstermektedir. Batı Almanya Federal i Büyük Brıtanyadan sonra tersanelerde gemi inşaatında dünyada ikinci gelmektedir.1955 se- nesinin başlangıcındaki durum bu- dur. İnşa halinde bulunan gemilerin nisbeti 1955 yılının ilk aylarında dün- a gemi inşaatının 2 13,2 sine baliğ olmaktadır. Federal İstatistik büro- sunun yayınladığı bu rakamlar Al- manyanın ihracat ıçın inşa ettiği ge- milerin dünya gemi ihracatının 1/4 üdür. Ayni büronun neşrettiği ra- AKİS, 29 MART 1955 Altın fiyatları ükümet al- İKTİSADİ VE MALİ SAHADA Adenaver ve parti İiderleri Denizlere hakimiyet peşinde kamlara göre Almanya 402 bin ton- luk gemi ihracına mukabil kendi ih- tıyaçları için 370 bin tonluk gemi ın şa etmektedir. Batı Almanyaya gem sıparışınde bulunan başlıca memle— ketler şunlardır: 1 — Liberya, 194 milyon 935 bin Alman markı değerinde 17 ryeç. VÜ9, mılyon 151 bin mark degerınde 31 gi 3 — İngiltere, 18 mılyon 252 bin mark degerınd 5 gemi, 4 — İsveç, 17 mılyon 588 bin mark degerınde 19 g 5 — Arja ntın, 17 milyon 244 bin mark değerinde | gemi. Bu devletlerden maada Endonez- ya ile Birmanya 14 Milyon marklık, A.B.D. 13 milyon marklık ve Fransa 3 milyon 510 bin marklık siparişler- de bulunmuşlardır. Birliğini kurduktan sonra büyük bir imparatorluk kurmaya kalkışmış olan Almanya ilkin Avrupada hege- monyasını tesis ettikten sonra nufu— zunu Avrupamn ılerısıne de götür rek denizlere hâ olmak ıstıyordu ve hattâ Alman mparaıoru ikinci Wilhelm Almanyanın istikbali deniz- lerdedir, demişti. 20. asırda bir çey- rek asır içinde iki büyük dünya har- binin ana sebebı Almanyanın demzle— mak istemesidir. Fakat iki büyük harpten sonra dünyanın po- ik manzarası değişmiştir. Artık Hür devletler arasında harbe müncer olabilecek bir rekabetten bahsolun- mamaktadır. Hattâ durum o şekilde- dir ki NATO, SEATO, Balkan İtti- fakı, ANZUS gibi paktlara girmiş o- lan devletlerle girmemiş olan devlet- ler arasında bir tefrik gözetmek bile hatadır. Dünya bugunku haliyle ikiye bölünmüştür: Hür âlem, Komünis Gün geçtikçe her. sahada kalkın- dıgını muşahede ettiğimiz Almanya hür âlemin en büyük kuvvet unsurla— rından biridir. Onun için ona iki ci- han harbinin müsebbibi nazariyle bakmak ve bu yüzden kin gütmek hataların en büyüğünü işlemektir. Nüfus Artış azalıyor Birleşmiş — Milletler Teşkilâtı tara- fından yayınlanan dünya nüfus yıllığı dünyada doğum nisbetinin git- tikçe azaldıgını gostermektedır Bu- isbet 1939 nis- betinin ustundedır Fılhakıka 1939 da Fransada doğum nısbetı 147 1947 de 23,8 1953 te 18,7 u devreler zarfında çocuk olumlerımn azaldıgı da müşahede e- dilmiştir. nsaya ait rakamlar bu merkezdedır Dıger memleketlerle il- gili rakamlar gözden geçırılınce va- rılan netice sudur. ortalaması gittikçe artmaktadır Ve bunun ir neticesi olarak dünya nüfusu da arı ta- caktır. Dünya memleketlerinin % inde doğum nisbeti B0 dedir. Sanayileşmiş memleketlerde bu nisbet 20 25 in altına düşmekte- ir. Asya ve Afrika kıtasına ait mem- leketlerden elde edılen bılgıler nata- doğum nisbeti 1947 de %O 34 3 ıken 1963 de 26 021 5 e düşmüştür. Amerika Birleşik letlerinde de doğum nisbeti 1947 de 96 0 25,8 iken 15, 4 e düşmüştür 5