30 Nisan 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 3

30 Nisan 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 3

Haftalık Aktüalite Mecmuası Denizciler Caddesi Yeni Matbaa - Ankara P. K. 582 — Tel: 18992 Fiatı: 60 Kuruş * İmtiyaz Sahibi: Metin TOKER * Yazı İşlerini fiilen idare eden: Cüneyt ARCAYÜREK * Ressam: İzzet ÇETİN * Karikatür TURHAN Fotoğraf : ASSOCIATED PRESS — HÜSEYİN EZER * Klişe: Doğan TORUNOĞLU Abone — Şartları: 3 aylık (12 nüsha) : 6 lira 6 aylık (25 nüsha) : 12 lira 1 senelik (52 nüsha) : 24 lira * İlân — Şartları: 4 Renkli arka kapak (Tam sayfa) : 350 lira Kapalı içi 300 lira ve metin sayfaları Santimi 4 Lira * Dizildiği ve Basıldığı Yer : Yeni Matbaa — Ankara Kapak Resmimiz Prof. Fuat Köprülü Sandalyasız Bakan Kendi aramızda Sevgili AKİS Okuyucuları Partılerarası munasebetler, daha doğ rlerin teması bir tek noktada - ama bir tek - hayır- h netice vermiş bulunuyor. Artık dış politikada neler olup bıttıgın- halefet partisinin, Muhale- fetin neler düşündüğünden iktidar partisinin haberi vardır. Menderes ile İnönü güzel bir adım atmışlar- dır. B ndan bir kaç ay evvel, gene bu sutunlarda, 'müştere dış po- litika" nın 'bir şartı olması lâzım geldiğini ifade etmiştik. Muhale- fet partısınden işbirliği istemek i- ükümetin — vakıf ledeki niyetlerini anlatmak lâzım- dı. Şimdi bu yola gırıldıgını görüp de memnun o mamaya imkân yok- tur. Ancak, eğer temeli atılan âde- tin devam etmesı isteniliyorsa par- tilerin partizanca — hislerinden ve gayretlerden — sakınmaları lâzım- Vazifelerin ilki Cumhuriyet Halk Partisine düşer. Adnan Men- deres bundan senelerce evvel de İs- met İnönüyü pek âlâ davet edebi- lir ve onunla dış politika mesele- lerini görüşebilirdi. Hattâ zaman zaman böyle bir niyeti olmuştur da.. Ama neden yapmamıştır? Sa- dece o zamanki Ulus gazetesinde "Bu Adnan Menderes var ya, adam başbakan olduğu halde mem- leketin dış polıtıkasını bile idare- den acizdir ve İsmet İnönüden yar- dım dılenmekte, ondan direktif al- maktadır"mealinde bir neşriyata girişilmesinden — çekindiği — için.. Cumhuriyet Halk Partısı bununla a kalmaz, tâ koylere kadar bü- tun memlekette "resmi makam- dedir. Adnan Menderese bile dış . polıtıkada nasıl hareket etmesi lâ- dir” diye propagandaya girişebi- lırdı İktidara henüz gelmiş olan e Halk Partili bazı genç muhte- rıslerın yaylım ateşi altında bulu- an Menderes hükümeti eğer o za- man öyle adım atamadıysa mesuliyet ve günahı Muhalefete a- ittir. imdi Menderes kıymetı- rektif alacağını iddia edenlere an- cak gülünür. Ama buna rağmen Cumhuriyet Halk Partisi dış po- litikada fikir teatisini istismar e- isi malümatı partizan maksatlarla günün birin- de kullanacağı şüphesini uyandı rırsa partilerarası münasebetlerin tek hayırlı neticesi de az zamanda kaybolup gider. İstışare mütema- sında olmıyacaktır. İşbirliğinin devamlı olması isteniliyorsa par- tilerin bu iş için selâhiyetli şahsi- yetleri tesbit olunmalı, onlar vası- tasiyle daimi temas muhafaza edil- melidir. İşte, "partizan gayretler" o zaman bahis mevzuu olabilir. Tehlıke oradadır. rika ve İngilterede de her iki partının mesul şahsıyetlerı bil- hassa dış politika meselelerinde devletin bütün sırlarına vakıftır- lar. Hattâ erikada cumhurbaş- kanı itimad ettiği gazetecilerle her şeyi konuşur. Ama orada artizanca istifade etmek politikacıların, atlatma gayretiyle istismar gazetecılerın hatırından dahi geçm Politika veya gaze- tecilik adabı bunu i ıcap ettirir. Biz- e bu âdet yeni olduğu için bu âdab da henüz teessus etmemiştir. CH an bir imtihanın arefesindedir. Mevcut olmayan âdetlerin te- essüsüne çalışmanın güç bir şey olduğunda zerrece şüphe yoktur. Başka memleketlerde tabıı telâk- ki edilen tutumlara bizim yabancı bulunduğumuz da aşikârdır. Şar- kın kendine gore bir polıtıka anla- yışı vardır ki, seneler senesi içimi- ze işlemiştir. Bu anlayışın ise her mânasiyle batılı bir rejim ola! mokrasiyle bir alâkası yoktur. Bizde çok zaman bütün silâhlar mubah sayılmakta, karşı tarafın zaaflarından istifade açıkgözlük yerine geçmektedir. Şarkta bir noksan yakala dan derhal istifade yoluna gıdılır ve İngilizlerin tabiriyle açı nun icapları yerine getırılmez Bü- tün bunları bir tarafa bırakabil- mek için parti büyüklerinin sami- mi şekılde elele vermeleri gerekir. e iktidar partisine de bir vazife duşmektedır İstişareler a- Tasını tin aksi tezi desteklediği görülebi- lir. man kızmamak, mutlaka kendi fikrinin doğruluğuna kani 0- lup karşı tarafı vatana ihanetle suçlandırmamak politikanın umu- efkâr önündeki münakaşası sı- rasmda da başka kanaat sahipleri- ni "ee, istişare esnasında düşün- cesini soyledı ya, şimdi ne diye 1- tiraz ediyor" diye ıstışarelere son vermemek lâzımdır. İki el bir baş içindir ve iki baş bir baştan daha İyi düşünür... Hele bazı kararlar, alındıktan sonra değil, alınmadan önce münakaşa edılırse memleket için daha hayırl olur. Ama istişa- reler elbet kı hükümeti bağla- ve er selede muhalefetın degıl hukumetın dediği emokrasilerde seçmen bir partıye kendi bildiğini yapsın, a- ma muhalefetin haklarına riayet etsin diye rey verii Saygılarımızla AKİS