30 Nisan 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

30 Nisan 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

İKTİSADİ VE MALİ SAHADA 1953 senesinde dünya nüfusu milyar 547 milyon idi. Bu rakam 1950 ran 92 milyonluk bir artış gösteriyor. Dünya nufusu nun temer- küz ettiği bölgeler gözden geçirilecek olursa başta Orta Avrupanın geldıgı görülür. Bunu güney Asya ve 'güney Avrupa memleketleri takip etmekte- dir. Nüfus yıllığı hicretlere tahsis et- tiği bir bölümde. A.B.D. nın muhacirlerin büyük bi kabul ettiklerini bıldırmektedır il- letler arası nüfus hareketleri gün geçtıkçe artan bir seyir takip eder- B.D. anada da buna mu- vazı olarak gıttıkçe artan sayıda mu- hacir kabul etmişlerdir. Filhakika 1953 senesinde A.B.D. 189 bin, Kana- da 169,999 muhaciri kabul etmiştir. Birleşik Krallık aynı yıl zarfında 78 bin, Avustralya 75 bin muhacir ka- bul etmişlerdir. Nüfus hareketleri, nüfus artışları, nüfus pramidinin terekküp tarzı dün- ya iktisatçılarını zaman zaman meş- gul etmiştir. Bunlardan bazıları dün- yadaki nüfus artışından endişeye düş- ir. Birleşmiş Milletler Teşki- lâtı bazı eksik yonlerıne rağmen İlk defa olarak dünya hareketleri- ne ve nüfus meselelerıne yakından. alâka göstermektedir. Afrika ve As- yaya ait bilgiler tamamlandığı vakit roblem gili diğer problem €f daha kolaylıkla çözülecektir Beynelmilel Temaslar Dünya Bankası Milletlerarası İmar ve Kalkınma Bankası milletlerarası Maliye ye urumunun statülerini hazırladığını bildirmiştir. Bu kurum bilindiği gibi hususi sermaye yatırımları ile ikti- saden geri kalmış memleketlerin kal- kındırılmasını hedef tutmaktadır. Ha- zırlanmış olan statüler dünya banka- sının 56 azasının ibine arzolun- muştur. Milletlerarası Maliye Kuru- munun başlıca özellikleri aşağıdaki noktalarda toplanacaktır — Milletlerarası Maliye Kuru- munun ana gayesi aza memleketlerde ve bilhassa iktisaden az — gelişmiş memleketlerde müsmir hususi teşeb- büsün inkişafını temin etmekdir. 2 — Bankanın bütün âza memle- ketleri - yalnız bu memleketler - Milletlerarası Maliye kurumunun ü- yesi olabılırler Muessesenın 100 mil- sermayesine iştirakleri nisbetinde iş- tirak payı ©diyebileceklerdir. 3 — Milletlerarası Malıye kuru- munun kurulabilmesi için üye mem- leketlerden en az otuzunun kendile- ne sunulan statüleri kabul etmesi ve 75 milyon doların ödenmesi gerek- mektedir. 4 - Milletlerarası Maliye kuru- munun öÖzel bir başkanı olacak, fakat Dünya Bankası idare meclisi başkanı 14 aynı zamanda Milletlerarası Maliye urumu idare meclisi başkanlıgını de- ruhte edecektir. Bankasına bağlı olmaksızın çalışa- cak ve bilhassa Dünya Bankasına borçlanmıyacaktır 5 Mi lletlerarası Maliye Kuru- mu tahvıller ihraç etmek suretiyle i ana getirebilecektir. Bununla beraber faalıyetınin ilk yıl- larında kurumun bu yola başvuraca- ğına pek az ihtimal verilmektedir. kuruluş hazırlıkları safha- sında bulunan mılletlerarası maliye kurumu statüsünün tetkik e de an- laşılacağı üzere mılletlerarası faaliyet lerde bulunacak müesseselerden biri olacaktır. Gayesi bir yandan hususi teşebbusun Jteşviki diğer yandan az inkişa memleketlerin kalkın- malarımn teminidir. Bu müessesenin kurulabilmesi için, dünya Bankasının hazırladığı statülerin otuz aza mem- leketçe kabulü ve 100 milyon dolar- lık sermayesinin 75 milyon dolarının ödenmesi gerekmektedir. Statünün tetkikinden çıkan diğer bir mâna da meydana getirilecek kurumun Dün- ya Bankasından müstakil olarak ça- lışacağını beyan etmesine rağmen âza olabilecek memleketlerin Dünya Ban- kası azalığını olması- ır. Bu şartı bir bakıma tabii karşı- ruluş gayelerinden biri de iktisaden az gelişmiş memleketlerın kalkınma- lıdır. Onun için aynı amacın ulaşıl- ması için meydana getirilmiş müesse- selerin aynı memleketlerle çalışma- yı arzulamaları tabiidir. Mesele şim- di Dünya Bankasına üye memleket- lerin Dünya mali kurumuna âza olup olmıyacaklarındadır Bizim kanaati- miz böyle bir teşekkülün faydalı hem de çok faydalı olacağı merkezinde- dir. 100 milyon dolarlık bir sermaye büyük işler başarmak için belki ki- fayetsızdır amma büyük eserlerın men hemen hepsinin pek kü mayalardan meydana geldiğini unut- amalıdır. Onun için Dünya Banka- sına âza memleketler Milletlerarası Maliye Kurumuna da üye olmakta acele etmelidirler. AKİS, 30 NİSAN 1955