30 Nisan 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

30 Nisan 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

ni araştırdı ve bunu uzayın geomet- rik bir özelliği olarak tefsir edilebile- ceğini gösterdi. Bir bulunan büyük bir kütle, meselâ dünya, etra- fındaki uzayın seklini değiştirir ve bu sebeple yakındaki küçük kütleler dünyaya doğru harekete zorlanır. teorıyle fizik ve geometri arasında r bağ keşfedilmiş oluyordu. Çünkü geometrısını tespit eden şey, maddenin hareket şeklidir. ler de filozofları şiddetle ilgilendir- diler, itirazlara sebep oldular. 1919 da astronomik rasatlar genel izafi- yet teorısının bir sonucunu gerçekle- n yanından geçen ışığın Eınsteın 1n hab er verdıgı şekilde gü- meydana gıktı. Böylece genel izafiyet teorisinin Newton'un gravitasyon teorisine Üüs- tün olduğu ispat edilmiş ol n gayretini gravitasyon ile elektromanyetizma olaylarını birleş- haklı olduğunu anlamamıza izin ver- medi. İyi insan İzafiyet teorılerıyle Einstein klasik fiziğin iki büyük eseri olan New- ton mekaniği ile Newton gravıtas— kanununu yıktı, yerlerine yeni- lerini koydu. Bu başarısıyla da ilmin tarihinde Newton gibi ancak bir iki asırda bir gelen müstesna dehalar yanında yer aldı. Fakat ayrıca şah- siyetinin kuvveti ve değişikliği saye- sinde halk arasında büyük bir şöhret kazandı. Öyle ki senelerdir halkın muhayyı]esınde bilgin tipinin biricik örneği olarak yaşıyordu. Karma ka- rışık, bembeyaz saçları, pejmürde kı- yafeti ve kaygısız haliyle daima in- sanlardan ve meselel erınden uzakta yaşıyan bir filozofa benzıyordu Fa- kat İçtimai meselelerle yakından il- gilenirdi. İnanmış bir hürriyet taraf- tarıydı. Harpten, imtihandan, serbest düşünceyi engelliyen her türlü bas- kıdan nefret . Siyasi olaylara ait yorumları ço efa ekserıyetın hoşuna gitmezdi. Fakat hiç bir va- kit düşündüğünü söylemekten çekın— medi. 1952 de kendisine İsrail hur Başkanlığı teklif etmişlerdi. Bu iş için ehliyetli olmadığını ileri sü- rerek abul etmedi. Sadece hakikati maktan ve hakikat bildiğini söy- lemekten başka bir kaygısı olmadığı er halinden belli olan bir insandı. AKİS'E Abone olunuz AKİS, 30 NİSAN 1955 s P 0 R F. Bahçe Rio'yu 4-1 yeniyor Liglerde 'de yeniliyor Futbol Galatasaray şampiyon Beykoz kalecisi hatalı bir çıkış amış olsaydı. Bugün şampi- yonluk tahtında Beşiktaş oturacaktı. Fakat Suat bu hatayı affetmedi ve tam 12 nci dakikada şampiyonluğun kaderini tayin eden golü yaptı. Böy- lece uzun müddetten beri çeşıtlı de- dıkodulara mevzu teşkil eden lig şam- onluğu sona ermiş oluyı du Sarı- Kırmızılı]ar bu mühim karşılaşmaya kendilerinden beklenen oyunu a- ramadılar. 1-0 lık galibiyet trıbunle— ri dolduran Galatasaray taraftarla- rını oyunun sonuna kadar huzursuz- luk içinde bıraktı. Maçın mühim bir kısmını Beykozlular hâkim ar. Hücum hattı eğer eline geçirmiş olduğu fırsatları kullanabilseydi Bey- koz haklı bir galibiyete Ulaşırdı. Fa- kat olmadı. Son haftalardaki muvaf fakiyetsizliklere bakılarak şampiyı luk Galatasarayın hakkı değildi, de— mek doğru olmaz. Çünkü Sarı. - Kır- mızılılar mevsimin başından beri şampiyonluk almak azmi ile çalışmış- lardı. Araya giren tehir diğer takım- lara toparlanmak imkânını vermiş- mukabil Galatasaraylılar tuttukları formu uzun müddet de- vam ettiremedlier. Ve bu yüzden Fe- nerbahçeye ve hem de Beşiktaşa maglup oldular. Moral bozukluğu i- inde sahaya çıkan Galatasaraylı Futbolcular adeta topa vururken da- hi bir tereddüt ve ürkeklik geçiliyor- ardı. Beykoz maçında Galatasaraylı- ların sadece muvaffak oldukları ta- müdafaa tabiyesini hakkiyle tat- bik etmeleridir. Sarı-Kırmızılılar 50 nci yıldönümlerinde çok arzuladıkları İstanbul şampiyonluğunu böylece ' kazanmışlardır, Fenerbahçe - Atletico Kısa boylu gözlüklü bir adam Mit- hatpaşa stadının alt koridorların- da etrafını çeviren gazetecilere — Her Brezilya takımı muhak- kak galip gelmez. nerbahçe takımı cidden fevkalâde futbol oynuyor Ne- tice normal ır, edi. e 24 Ni- san P azar günü Mıthatpaşa stadında cereyan ediyordu. Beyanatta bulu- zat Atletico takımının kafile başkanı idi. Fenerbahçelıler Rio liginde altın- cı olan "Atıhletico" takımını çok. gü- zel bir oyunla 4-1 ma ”lup etmışler- dir. Doğrusu bu netice hiç - Sıyah ahadan silindiler. Ta- biri Fenerbahçeyi Brezilya takımı zannederdi. Maçtan sonra Fe- nerbahçe kulübünün ba şkanı ve tek seçıcısı Osman Kavrakoğ Neti çok memnunum Kulübüm artık gideceği istikameti bulmuştur. Kazanmış olduğumuz mu- Vaffakıyetler bunu ispat ediyor." de- i. Doğrusu istenirse Kavrakoğlu bu işte haklı idi. Kritik anlarda büyük risklere girmeyi göze alabilecek ka- dar cesurdu. Bugüne kadar vermiş olduğu imtihanlardan iyi not alarak çıkmıştır. Bütün bu olanları onun şahsında toplamak doğru olmaz. kikat olan bir şey varsa Fenerbah- çelilerin mevcut olan iç krizi atlat- tıklarıdır. İşte kazanılan muvaffaki- yetlerin en mühim sırrı da budur. Güreş Bilinen netice Geride bıraktığımız geçen hafta i- ya spor efkârının nazarları 21 Nisan tarihinde başlı- 33