13 Ağustos 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

13 Ağustos 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

yurda eşsiz ilim adamları yetıştırmış ve üniversitelerin daha mevcut ol- madığı devirlerde Türk hekımlıgını bütün dünyada şerefle temsil etmiş Ve memleketin tıb ilmi dışındaki sos- yal 1nk11aplarına ve siyasal davala- rına bile emeğini ve alnının terini ka- tarak bu uğurda sayısız kurbanlar vermiş tarıhı bir müessesedir. ma bulaşan zehirleri ken- di öz varlıgındakı savunma vasıtala- riyle yok etmesini bilen, tarihinin en yaralı dönemlerinde bile memleket davalarındaki yerini ve ödevini göz- den kaçırmamış muhteşem bir ilim abidesidir. Faniler onun Uzun tari- hinde iyi, kötü birer iz bırakarak yanı başında daima dalgalanan ümid ve şifa sembolü bir kızılay bayrağı gibi kalacaktır. Kanser Sigara tehlikeli midir? 1952 de Washington üniversitesi la- hora tuvarlarından birinde Dr. Gra- ham, Cerrahlık Kongresine başkanlık ederken sigarasını bir tablada ezdi, söndürdü ve içini çekti. Önünde, sırt- larında birer tümörle yakın bir ölü- me mahküm, üç tane fare vardı. Bun- ların sırtlarına bir yıldan beri sigara dumanından elde edilen bir nevi kat- ran sürülmekte idi. Bundan sonra Graham bir daha dudaklarının arası- na sigara almadı. Bu keşfi karşısın- da Graham'ın meslekdaşları hâlâ ka- rarsız bir halde düşünüp durmakta- Sigara hakikaten kanser yapıyor mu? Bu hususta yayınlanmış bir çok istatistikler vardır. 1954 de yapılan bir araştırmada sigara içmiyenler a- rasında kanserden ölüm, on binde bir iken, sigara içenlerde üçyüzde bir o- larak tesbit edilmiştir. 20 yıldan be- ri bütün dünyada sigara satışı dört misli artmış, buna muvazi olarak ak- ciğerkanserine yakalananlar da dört misli çoğalmıştır. Bazı yazarlar, si- ara dumanı yalnız akciğer kanseri yapmakla kalmaz, dudaklarda, dilde, ağızda, hançerde 'hatta bagırsaklarda bile kanser yapabilir,. diyorlar. Bazı- ları da farelerin sırtına katran sür- mekle husule gelen kanserin bir şey ispat edemiyeceğini düşünmektedir- ler Farelere sigara içirmek ve onları tiryakiler haline getirmek mümkün olsaydı, belki akciğer kanseri ile si- gara ve sigara dumanı — arasındaki münasebet tesıs edilebilirdi Farelere sürülen katran kesafetini elde etmek ğın insanları altmış dört yıl günde 00000 sigara içirmek icap ederdi. Hekimler ve araştırıcılarla sigara ve puro yapan firmalar arasında karşı- lıklı bir mücadele de sürüp gitmek- tedir İlmi yayınlar bile sigara fabrika- larının tesiri altına girmişlerdir. Tü- zararlı sigaralar imal etmek için de gayretler sarf edilmektedir. Dr. E. E AKİS, 13 AĞUSTOS 1955