13 Ağustos 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 3

13 Ağustos 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 3

AKİS Haftalık Aktüalite Mecmuası Sene: 2, Cilt: IV, Sayı: 66 Denizciler Caddesi Yeni Matbaa -- — Ankara P. K. 582 — Tel: 18992 Fiatı: 60 Kuruş * imtiyaz Sahibi: Metin TOKER e Umumt — Neşriyat — Müdürü Cüneyt ARCA YÜREK . Bu —nüshada — Yazı istifini fiilen idare eden — mes'ul — Müdür; Yusuf Ziya ADEMHAN Teknik Sekreter M. Nevzat ÜNLÜ Ressamı İzzet ÇETİN . Karikatür: TURHAN Fotoğraf: ASSOCIATED PRESS — Hüseyin EZER Klişe: Doğan TORUNOĞLU Haşmet EGEMEN Abone — Şartları: 3 aylık (12 nüsha) : 6 lira 6 aylık (25 nüsha) : 12 lira 1 senelik (52 nüsha): 24 lira İlân Şart 4 Renkli arka kapak (Tam sayfa) 350 lir Kapak içi 300 lira ve metin sayfaları Santimi 4 Lira Dizildiği ve — Basıldığı Yer Yeni Matbaa — Ankara Kapak Resmimiz Harold E. Talbott Rejimin kefareti * Kendi Sevgili AKİS Okuyucuları Cemal Nadirin bir nefis karika- türünde, askısı koptuğu için de- mokrasiye söven adamı hatırlıyor musunuz? 1845 i 1955 e bağlayan on yıl içinde hangimiz, bir tehev- vür ânında da olsa onun gibi söy- lenmemiş, onun gibi hıddetlenme- tiyi karanlar,o sıralarda C.H.P. i- fa Millf Şefliğinden vaz geçmesini kabahat bulmuş, ül gi gidiyorduk" — diye Hattâ 1945yıllarındaİsmetİ nönü- letin gerçek reyiyle iş başına ge- lenlerin kurdukları hükümetlerin icraatı karşıs ında "ben demedim miydi?" mutalaasıyle kendilerini haklı görmüşlerdir. Hakikaten sa- suçlandırmaması — pek güçtür. Ama memleketin manza- rasına ve milletin demokratik sa- hada son bütün engellere rağmen katettığı mesafeye bakılınca tek dır. İstikbal için ümld verici nişa- neler belki halin karanlığı içinde fazla parlamıyor, ama onlara dik- katle bakanlar zaferin kimde ka- hafazaya azmetmiş kir nesil yetış- miştir. Bu nesil iyiyi ve doğruyu seçmeyi öğrenmiştir. Misal mi istiyorsunuz? İşte son günlerde kapanan bir gazete.. O gazetenin hazin âkibeti.. Bir gaze- te ki Çıktığı gün kapışılmış, mev- cudu her yerde tükenmiş, elden e- le dolaşmış, bazı nüshaları kara- borsada satılmıştı. Tekniği mi gü- zeldi? Hayır. Baskısı mı temizdi? Hayır. Münderecatı mı zengindi? Hayır. Magazini mi boldu? Hayır. Haberlerinin hepsi mi dogruydu" Hayır. Fikirlerini herkes mi be Aramızda nımsıyordu" Hayır. Mücadele usu- lü mü beğeniliyordu? Hele o hiç.. Ama bir tek vasfı vardı: bir dâ- vayı cesaretle müdafaa ediyordu. Baskılardan yılmıyordu, menfaat dalları tutun yolundan döneceğe benzemiyordu, kısacası bir demokrasi prensibinin n vardı, haksız $ Ama memlekette umumi bir rağ- bet ve. umumi bir alâka görüyor- du. İşte bu gazete o vasfım kay- bettiği gün kapılarını kapamak zo- runda kaldı. Bu, ümit verici bir ni- şane değil de nedir?'Öteki - kapa- nan gazetenin tabiriyle, - besleme- lere bakınız. İster resmi ilânla bes- lensinler, ister lisans kolaylıkla- riyle hangisi okuyucunun ragb ve alâkasını görüyor, hangisi pi- yango bahanesiyle on binlerce lira dağıtmaksızın tirajını muhafaza edebiliyor? Okuyucunun rağbetini, alâkasını ve bilhassa itibarını?... gazete bu vadide ümit verici tek nişane değildir. Vaktiyle bir de başyazar vardı. binlerle insan sadece onun uzun, edebi bakımdan son derece sıkıcı yazılarını oku- mak için gazetesini alırdı. Zira hürriyetin, demokrasinin, insan haklarının şampıyonluğuna yapar- dı. mlekette o prensiplerin gerçekleşmesı için çalışırdı. Yahut çalıştıgı zannedilirdi. İdealist bili- nirdi. Gazetesi tiraj rekorunu e- linde bulundurur, çok bas kırmızı başlığı pembe çıkardı. gün o başmakalelere kimse dönüp de bakmıyor hile.. Halbuki boylan da kısalmış bulunuyor. Misalleri çoğaltmak mümkün- dür. Varsın tümen tümen kalem milletin hakiki arzularına tercü- Başbakanın tabiriyle, ne gam? Umumt efkâr 1945 in üze- eçen on yılın sonunda bu fikirlere ıltıfat etmemeyi öğre miştir. Kapanan gazete iklimli de- mokrasiyi kahul ettirmek için uğ- raşırken can vermiştir; öteki, hür- riyetlerimizle ödetilmek istenilen bir kalkınmayı öve öve sesi işitil- mez hale gelmiştir; bir başkasını muhalefete haksız hücumlar mah- vetmiş, beriki — dalkavukluğu, yü- zünden gözden düşmüştür. Artık millet ne istediğini biliyor, vunanlara dönüp de le. Bu en senenin en büyük kazan- cıdır. . Veyl onu gormek istemiyenle- mek için başını ku- Saygılarımızla AKİS