2 Haziran 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

2 Haziran 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

TİYATRO Amatörler Şehirli kız eçen cumartesi günü, akşam üstü Tuna caddesinin basındaki kala- balık nazarı dikkati çekiyordu. Her- kes bu caddenin başındaki Sanatse- venler Kulübüne gidiyordu. Salon tıklım — tiıklım dolmuştu. Uzun za- mandan beri dekorasyonu yüzünden kapalı kalan kulüp o gün Devlet Ti- yatrosunun bazı sanatkarlarıyle genç heveslilerden teşekkül eden "yarı pro fesyonel" bir topluluk tarafından ha- zırlanan "Şehirli - L'Arlesienne" ile kapılarını sanatsevenlere tekrar açıyordu L'Arlesienne, Alphoııse Daudet'- nin mevzudan çok şiire ehemmiyet vererek meydana getirdiği bir eser- di. Tür kçe e Ali Süha Delilbaşı tara- fından "Şehirli Kız" adiyle çevrilmiş- ti L'Arlesienne, her seviyedeki se- yırcıye hıtap edebilen bir eserdir. Bir hadisede insan ya kendini bir taıııdıgı nı.. Kimi şünür. Ama hiç sıkılan olmaz. Eser kesin çızgılerle belirtilmiş karakter- ler üzerine bina edilmiştir. Meselâ kocasının ölümünden sonra bütün ü- mitlerini oğluna bağlayan, onun gu- rurlu erkek şahsiyetine vurgun bir a- na, sessiz sedasız bir köşede duygu- lariyle başbaşa yaşıyan aşık genç kız, hisleri uyanmaya başlayan bir kızkardeş, şehirli kız ın cilvelerine tutkun delikanlı piyesin temel direk- leridir. Delikanlı şehirli kıza aşkla baglanır, onunla evlenmeye kalkar. Tam bu sırada onun birinin kapatma- sı olduğunu öğrenir, evlenmek ümidi suya düşer. Fakat içine düştüğü ar- zu çemberi gün geçtikçe onu sıkı sı- kıya kavrar. Bir türlü şehirli kızı u- nutamaz. Ölümün kurtarıcılığından medet umar. Anası o; luğundan beri aşkla bağlı olan genç. kız, bır köşede tevekkülle bekleme- den geçer. Tutar delıkanlıya yal- varır, fakat reddedilir. Kız ardan vazgeçmez. Istıraplara alışıktır Onu üzen sevdiğinin ıstırab çekmesidir. Samanla delikanlı yola gelir, aşk hükmünü yürütmeye başlar. Tam her şey düzelmek üzereyken köye şehirli kızın sevgilisi gelir. Delikan- lhma tahammülü tükenir, intihar e- der. Alphonse Daudet, eserin sonunda bir mukayese yapmıştır: — Fredri'nin şehirli kıza olan aşkı ile Balthazar'- ın Renaud kadına baglılıgı Pıyes Balthazar'ın "İnsan yırmı yaşında ö- lür müymüş? Git bak..” sözüyle bi- ter. Balthazar seneler senesi sabırla, tevekkülle bekler. Sonunda sevdiği kadım kolları arasına alır. Arzu ye- rini saf sevgiye bırakmıştır Fredri kendini "arzu" nun pençesinden kur- taramaz. Hislerinin duı'ulm asını, kıy- metli tortusunu bırakmasını bekliye— mez. İhtirası onu nihayet ölüme gö- türür. Temsil G eçen sene Cüneyt Gökçer'in sah- neye koyduğu "Jesabelle" piyesi- nin büyük başarısıyla kıyaslanırsa, bu yıl kulüp maalesef çok zayıf bir . bünü ıdare edenler için kötü bir pu- andır. Piyes seçimi ve tevzi işinin e- hil ellerde bulunmaması bu neticeyi vermiştil Piyesi oynayanlar daha ziyade he- nüz amatör kimseler.. Teknik ve bil- Sanatsevenler Kulübünde "Şehirli Kız ” Sahne küçük ama iddialar büyük AKİS, 2 HAZİRAN 1956 Okuyucu mektupları Politikacılar hakkında F tarihinde Zaferde Türk Sesi ile alâkasının olmadığını ilan e- den Dr. Sarol'un bu sefer ikinci i- lânını da gördünüz mü? Görmediy- seniz takdim ediyorum. Hususi ortaklık mukavele- siyle sahibi — bulunduğumuz TÜRK SESİ Gazetesini müşte- reken ittihaz edilen kararla 25.4.1956 tarihinde kapamış ve alâkalı müesseselere keyfıyet bildirilmiş bulanmasına rağ- men ortaklardan Atıf Sakar'ın yeniden TÜRK SESİ gazetesi- ni çıkartmaya bağladığı öğre- nilmiştir Kendisiyle ve — gazetesiyle hiçbir alâka ve irtibatım olma- dığı görülen lüzum üzerine i- lan o Dr. Mükerrem Sarol Oğuz İ. Züğürdoğlu - İstanbul Cemal Köprülünün, Edirneli C. H. P. lilerin birlikte resim çek- tirme tekliflerini nâzikçe reddetti- ğini yazıyorsunuz. Sizin de söyle- dıgmız gibi C. Köprülü kendini el- n D. P. li biliyor. C. Köprülünün D P. den çıkarılması kararı ger- çek bir karar değildir. Menderes ile F. Köprülünün danışıklı bir 0- yunudur. n bir vakit bazı İsparta milletvekilleri için nandı. milletvekillerinin mufrıt milliyetçiliklerinden D.P. nin pek- ala haberi vardı, ama iş kötüye va- rınca Menderes onları fedaya ma» bur oldu ve onlara "sizin fikriniz bence de mukaddestir ama sizi fe- da etmek zorundayım. Sisinizi ke- siniz, uslu durunuz, gene sizi ala- cağım dedi. Böyle bir T oyunu Men- deres 6-7 eylül hadiselerinde Kıb- rıs Türktür Cemiyeti Başkanına da L C Köprülü takririni geri alma- dı: Prensip adamı.. Gruptaki tax- ririn görüşülmemesi için bu oyun oynandı. 5-6 ay sonra tekrar ye alınacak. Resmi onun için çektir- medi. Fazilet Kurtaran — Ankara M ecmuanızın 26 Mayıs 1956 ta- rihli son sayısında yeni Ekono- mi ve Ticaret Bakanı Zeyyat Man- dalinci hakkında gene tecavüzkâra- ne neşriyatta bulundunuz. Zeyyat Mandalinci'den ne istiyorsunuz siz? Pireyi deve yaparcasına en ufak bir hadise dahi olmuş olsa bundan faydalanmak bir nimetmiş gibi, iki- de bir Zeyyat Mandalinci'ye çatma- nızın sebebi nedir? Ne yaptı size? Mecmuanızın nesrini menetti ve ek- meğinizi elinizden aldı da sizi aç mı bıraktı, yahut - Turkçe deyımle - babanızı mı öldürdü a? M. Faik Erbıl - Istanbul 31