15 Aralık 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

15 Aralık 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

DÜNYADA OLUP BİTENLER W Orta Doğu Bulanık denizde kaptanlar Geçen haftanın başında — New- York Times, — Suriyenin Rusya nın silâh deposu haline geldiği hak— kındaki haberleri çok — mübalâğalı bulduğunu belirterek — şöyle yazıyor- du: "İnanılır Batı kaynakları sovyet zırhlı. otolarının Suriyeye gelmekte devam ettiğini söylemektedir. Fakat teslim tarihlerini, miktarını, silâhla- rın tiplerini, teslim mahallerini tas- rih edememektedirler." Amerikalılar, alarm çalan haberle- re rağmen, Surıyenın dost olarak Rusyayı değil, Amerikayı seçeceğin- den emin görünüyorlardı. Amerikalı- "kurd"a kaptırmamak için gözcü- lük ediyordu. Fakat Suriye hakkın- daki haberler, bu memleketin kızıl posta büründüğünü ısrarla söyleme- ye devam ediyorlardı. Kara koyunu, kızıl göstermekte kimlerin menfaati olabilirdi? Fransa ve İngiltere, Mısırdaki as- keri müdahalelerini haklı göstermek veya unutturmak için, rusların Orta Doğuyu bir silâh deposu haline getir- dıgını ileri sürmekte ve müdahalele- rinin Orta Doğuya komünizmin gir- mesini önlediğini iddia etmekteydiler. İngiltere ve Fransanın maksadı a- çıktı: Komünizm düşmanı Amerika- yı kendi taraflarına çekmek.. Bundan başka Mısır — meselesinde takındığı müphem tutum, İrak halkı- nı Nuri Saidin aleyhine çevirmişti. gençliğinin büyük çoğunluğu milli- yetçi ve komünizm düşmanıydı. Nuri Said ancak, onları komünizm tehli- esine inandırarak durumunu sağ- lamlaştırabilirdi. hadiseleri ne kadar şişirilirse, Nurı Saidin ikti- darda kalma şansı o kadar artacak- ta. Iraklı diktatörün meclisi niçin ka- pattığı da ortaya çıkmıştı: Tam 40 milletvekili dış politika hakkında konuşmak için söz almıştı da, on- dan... Irakın en iyi dostları İngiltere ve Türkiye Nuri Saide yardım için elle- rinden geleni yapmaktaydılar Ingıl— terenin bu sırada yapacağı en iyi şey gölgede kalmak, fakat silâh teslimini — hızlandırmaktı. - Bundan aşka Amerikanın Bağdat Paktına daha fazla alâka göstermesinin Irak Başbakan Nuri Said ve Başbakan Adnan Menderes Siyasetimizin şimdiye kadar Bira göre, Suriyenin başında komü- nizme düşman, aşırı milliyetçi bir hükümet vardı. Fakat müstemleke- lilk düşmanı hisler ve tecrübesizlik Suriyeli liderleri ateşle oynamaya sevketmektedir. Amerikalı bir diplo- mat şunları söylemiştir: "Suriye rus yardımını arzu etmektedir. Fakat kendisini icabında tehlikeden kurta- rabilmesi için, belinden bir iple Ame- rikay, b ağlanmayı daha çok iste- mekted mek kı amerikanlar, Suriyede o- up bitenleri, oğlunun haşarılıklarını yarı mütebessim, yarı çatıkkaşlı kar- --layanbir peder gibi mütalâa etmek- teydiler. Sürüden ayrılan koyun çok geçmeden suruye avdet edecek sasen "çoban", sürüden ayrılanları Bağdatta Meclisin tatilinden, üniver- sitelerin kapatılmasından sonra da karışıklıklar devam etmiş ve örfi ida- re ilân edilmişti. Hattâ New York Times, Nuri Saide suikast tertip edil- diğini bile yazıyordu. Kısacası Irakta halkla liderler arasındaki bağlar kop- muş bulunuyordu. Halk, Nâsır'ın izinde yürümek istiyordu- Mısırdan hususi surette gönderilen propagan- dacıların sözleri, başbakanınkilerden daha çok tesir ve alâka uyandırıyor- du. Halkın isteklerine rağmen, İngil- terenin dostu makta ısrar eden Sir Nuri Said hakikaten müşkül bir durumdaydı. Irak halkını siyasetine iştirak ettirmek zorundaydı. Kurt politikacı, Suriyenin hazırladığı fır- satı kaçırmak niyetinde, değildi. Irak çizilmiş en güzel panoraması olacağı da fazla faydası için kıymetli bir yardım açıktı. Halen Iraka en dokunabilecek memleket Türkiye idi. Türkiye, Nuri Saidi kurtarmak az- mindeydi. İsraile hiç bir hususi düş- manhgımız olmadığı halde sefirimizi geri çekmiştik. Bu karar, ğ Paktında yahudilerin parmağı bulun- duğu propagandasına kolaylıkla ka- pılan Irak kütlelerine cevâptı. Nuri randımanla — kullanmak — istiyordu. Bundan başka Suriye'ye karşı bir si- nir harbine girişilmişti:.. Komünizm tehlikesine karşı, milliyetçiliğin ma- kul davranması gerektiği anlatılmaya çalışılıyordu. —Ayrıca Irakta Türk birliklerinin bulunması, Nuri Saide karşı yapılacak bir hükümet darbesi - AKİS, 15 ARALIK 1956