15 Aralık 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

15 Aralık 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

YURTTA OLUP BİTENLER çılmasından sonra bir çok şeyin yeni baştan revizyonuna girişmek gerek- misti. Meseleler o kadar muâllaktay- di ki İtalyan Generali bütün İtalyan- lığına rağmen lafları gevelemekten başka bir şey yapam Aynı gece. teşkılatın Genel Sekre- teri Lord Ismay gazetecilere malü- Mükellef basın salonu u- sesi, iri başı ile arzı endam etti. TO Genel Sekreteri on beş milletin kanını taşıdığını her vesileyle söyler, ama aslında Büyi ritanyanın teş- kilâttaki sağ ve sol koludur. NATO"- nun teşkilâtına halelin olmak isteyen ingilizler, Amerikanın askeri ve ikti- sadi sahalardaki Üüstünlüğüne Lord Ismay'le bir teselli ve telafi imkânı bulmuşlardır. Genel — Sekreterin ya- lında sadık bendesi Parsons Jr. var- ili. Suallere mümkün olduğu kadar kaçamaklı cevaplar verdi. Hele Orta Doğudan sual açıldıkça lâfı kapatmak istiyor. dem er konuşacak? Açık celse olacak mı? Kıbrıs? İngiliz - Amerikan ihti- Akis Dergisi Yazı İşleri Müdür- lüğüne Ankara Yeni Asır'ın trajını fazla merak- edişinizin sebebini bilmiyorum yorum. Ama had tanımaz neş- riyatınıza bakılırsa bizim yalnız İzmirde değil, bütün Eğede en çok okunan gazete — oluşumuza tahammül edemediğiniz anlaşılı- yor. Yeni Asır'ın bölgesindeki tirajı tündedir. Bu açıklamanın ayni sütunda neşrini talep ederim. Yeni Asır Gazetesi Nihat Özgürel zey Afrika? Yeni rus nota- sı?Almanyanın bırleştırılmesı dâva- sı?.. Tecrübeli , hiç kimseyi gü- vendirmeden butun bu sualleri me- saretle uyuttu. n o akşam, gene bizim Paristeki delegasyonumuz mensupla- ldu. Bu, ikinci uykusuz gecele- iydi. Son hazırlıklar yapıldı, uşlar tesbit edildi. Anlaşıla hava rardıkt Menderes ka an sonra Hininin teksıf kabiliyetini yordu. arttırı- else açılıyor Salı sabahı Paris puslu günlerin- den birini yaşıyordu. Chaillot sa- ayında NATO'nun Genel toplantı sa- lımı mutad seklını . Masalar eler yerlerine geçtiler. enin başı bir açık celseydi. Bu yüz- en salon, bilhassa fotografçılar ve nemacılarla doluydu. — Almanların aşında von Brentano vardı. İngiliz- ler, kurnaz gözlü Selwyn Lloyd'un aşkanlığındaydılar. Fransızların, A- merikan şamarından sonra süklüm üklüm halleri gözden kaçmıyordu. Mehmet Ali Tiney Bir - vekil daha Bizim heyette terütaze görünen Ad- nan Menderes gülümseyerek belli he- yecanını örtmeye çalışıyordu. Heye- bu sabah toplantısında hayli kalabalıktı Muharrem Nuri Birgi ve Ali Tineyden başka Şem'i Ergin ve Ismaıl Hakkı Tunaboylu göze çar- pıyordu. Fakat nazarları Uzerıne çe— ken, asık suratı, iri çen zam vücuduyla 'Foster Dulles 1d1 A— merikan bakam iri bir pehli Masaya zorlukla sıgınıştı Kalın ve usun parmaklarıyla masa- ya vurarak etrafım süzüyordu. Evvelâ gazeteciler çalıştılar. seye İtalyan Dış l başkanlık etme sırasıydı. Kon- Bakanının Açış nut- kunu Martino söyleyecekti — Salon, "yabancı"lardan süratle — temizlendi. Böylece Konsey çalışmalarının üzeri- ne bir perde iniyordu. Öğleden sonra- ki celse, daha da kapalıydı Her de- legasyondan sadece üç kişi hazır bu- lunuyordu. Türkiye masasında Men- deres, Birgi ve Tiney vardı. Menderes Konsey çalışmalarına katılan tek Baş bakandı. Herkes Dış İşleri Bakanları- nı göndermişti. Kim bilir, belki de bizde asil bir Dış İşleri Bakam bir türlü tayin edilemediğinden şimdi o makama fiilen Başbakan vekâlet e- diyordu. Beklenen nutuk, Dulles'ın nutkuy- du. Nutuk söylendikten sonra, NATO kaynakları — gazetecilere bu nutkun çok tafsilâtlı bir hülâsasını verdiler. Yalmz 1ç1nden cümle — alınmayacak- r söz, cümle halinde kâ- tıbe atfedılmeyecekti. Nutkun havası nikbindi ve Adeta diniydi. Amerikan Dış İşleri Bakanı, peygamberane ko- nuşmayı tercih etmişti O gün heyetimiz teşkilâta bir ra- por verdi. Raporda, Suriyedeki Sov- yer nüfusunun ve sızıntısının tehli- keleri belirtiliyordu. Öğleden sonra Menderes konuştu. Fâkat nutkuna dair NATO kaynakları gazetecilere hiç bir malümat vermedi. Zira dele- gasyonumuz, her Zzamanki gibi, ba- sınla temas bahsinde yaya vaziyet- teydi. Bütün ümid Menderesin çar- şamba akşamı yapacağı basın toplan- tısındaydı. O gün ögleden sonra Batı vrupa Birliği; Alm Fransa, İ- talya ve Benelüks devletlerı temsılcı— lerinin iştirakile çalışmalarına başla- yacaktı. Bunun yanında da Amerıka ile İngiltere, hiç beklenilmediği bir sırada ikili görüşme yapacaklarım i- lân etmişlerdi. Görüşmelerde Ameri- ka delegasyonu Dulles, Maliye Baka- Humphrey ve Savunma Bakanı Wılsondan muteşekkıl olacaktı. Ken- dilerine belli başlı — müşavirleri refa- kat edeceklerdi. İngiltere tarafında ise LJoyd, Maliye Bakam MacMillân ve Savunma Bakam Head bulunacak- Ci Bu arada Konsey -bir celsesini Or- ta Doğu meselelerine tahsis etti. Mü- zakere —Türkiye tarafından — verilen bir rapor üzerinde oluyordu Fakat NATO'cular bu bölgenin pakta her hangi bir şekilde -bilhassa garanti şeklinde- bağlanmasına taraftar gö- rünmediler. Zaten bunu tahmin et- mek için kâhin olmaya lüzum yoktu. Hafta ortasında durum u satırlar yazıldığı sırada duru- mu şöyle hülâsa etmek kabildir: Amerika, geçen NATO toplantısın- daki Amerika değil. Korktuğumuz bir şey, Amerikanın yeni hareket tarzına uymakta virajı geç ve güç â- lacağımız. Amerikalılar artık Asya ve Afrika milletlerim her şeye rağ- nişlemesini Önlemek istiyorlar. ingilizler buna çarnaçar uymak so- AKİS, 15 ARALIK 1956