9 Mart 1957 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

9 Mart 1957 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

YURTTA OLUP BİTENLER Osman Bölükbaşı kaldı? mücadeleleri istemiyordu. D.P. ıkamayan arzu- Devlet adamlığı nerede meselesiy- le atılan fiili ilk adımın devam etti- rilmesi, yur u huzuru getirecek ve mılletı memnun edecekti C. HP. İzmirden gelecek ses yi münasebet havasının tatlı bir meltem gibi bütün memleketi ok- Nüvit Yetkin Paçaları — sıvayınız sadığı şu günlerde bütün gözler ge- lecek haftanın başında yapılacak C.H.P. İzmir İl Kongresine çevrilmiş bulunuyor. Pazar günü vapurla İs- tanbuldan İzmire gelecek olan İnönü- nün Pazartesi günü kongrede yapa- cağı konuşma, bu alakanın bir sebe- bini teşkil etmektedır beb te bu kongrede " ler" havasının hemen akabinde top- selecek ilk seslerdir. Bu sında tek tük hoşnutsuzluk mırıltıla- rının işitilmesi de imkânsız değildir. Fa diği 1st1kametten farklı mi havanın liderin göster- olmıyacağı- C. H.P. nin İstanbuldaki gençlik kollarından birine' mensup üni- versiteli bazı gençler, partinin Ge- el Sekreterine sormuşlar: — İktidara gelmek için D.P. nin halka bol vaadlarda bulunduğunu bilirsiniz. Sizin de konuşmalarınız- a tatlı vaatlar var.. Halkın şüphe duyması karşısında ne gibi teminat verirsiniz Genel Sekreterin, lokahne asılan cevabı üşünmeden, tahakkuk im- kanlarını hesapla amadan hiçbir va- atta bulunmayız. Gençlik Kolu utten ağzı yananların yogurdu meğe hazırlanmaları iyi bir alâmettir. Devlet hayatına reyle iş- tiraki vazife bilerek umumi işlerle alâkanın bu yoldaki tekâmülü saye- sindedir ki seçmen korkusu politika adamlarının kafasında lüzumlu olan muessırıyetı kazanır a gelmek için siyasi parti- lerin tatlı ve bol yaatları daima mevcut olacaktır. Bu içtinapsızdır ve korkulacak bir şey de değildir. Halkın ihtiyaç ve meşru 1ptılaların1 okşayan cazıp f'kırlerle siyasi par- tilerin geniş seçmen' muhitini ken- di taraflarına çekmege çalışmaları genel rey usulünün bir vakıasıdır. Demokratlar da bu yoldaki vaat- larla cazibeli bir programın iş ba- şında tahakkuk ettirilmesi için ik- tidarın kendilerine verilmesini mil- letten istemişlerdir. Bu arada, geli- şıguzel konuşmalarla bilhassa, ta- hakkuk imkânları duşunulmeyen mubalagalı vaatlar da ileri sürül- müş olabilir. Meselenin ruhu orada degıldır Meselenin ruhu, halkın te- veccühünü kazanmak için umumi menfaatlerle beraber olan vaatlar- la iktidara geldikten sonra muha- lefetteki görüş tarzının esaslı rette degışmesınde, tahakkuk etti- rilmesi mümkün uğu halde askı- da bırakılan prensıplerın vakıalarla tahribe uğramasındadır. muhakkaktı C.H.EP, lıderının bütçe müzakerele- rinden bu yana daha olgunlaşan ve Kırşehır hadisesiyle İktidar cep- hesinde de makes bulan partiler ara- sındaki iyi münasebetler hakkındaki fıkırlerının İzmir kongresinin sıklet yapacağı h umumiyetle Bütçe müzakerelerinden sonra bir gevşeme gösteren siyasi havayı büsbütün ha- reketlendirmiş bulunmaktadır. Bu sebebledir ki bu haftanın ortalarında İnönüyü takıben D P. eri Adnan Menderes ve Hü . Genel Başkanı SİYASİ nin esaslı vaadi ikinci cum- hurıyetın çatısına taallük ediyordu. Hürriyetlerimizi himayesi — ajtında çiçeklendirecek — demokratik cum- huriyetçi rejimin esaslara dayanan çatışını taahhüdü, öyle düşünülmeden ya- pılmış bır vaat değildi. Tamam o- lan bir tekâmülden sonra halenin inanılmış prensıplerı olarak ilân edilip seçimlerde milletin tasvi- bini kazanmakla * bir milli kontrat olmuştu. D.P. nin serbest muhalefet zama- nındaki büyük hedefi, iktidarın kol- tuklarında tehlikeli surette unutul- emokrasinin cazip espri- siyle ruhlarda demirli kalan eski itiyatlar —arasındaki — mücadeleyi parti iklimlerinde, maalesef idea- list taraf kaybetm Hâdiseler Demokrat partiye yal- nız bir noktada hak vermiştir: "Siyasi sıstemın demokratik zih- niyet içinde Treformu yapılmadan zensizliklerin tanzim ve — ıslahına insanların iyi niyetleri, kâfi gelmi- emokratik inkılâbı yetinmek derecesine müteveccih politik bir yandırdığı hayal kırıklığı ledır kı şimdi, muhalefette enel ekreterine ilgili gençler soruyorlar: tatlı vaatlardan ağzı yanmıştır. Yarın da sizleri iktidara getirecek hoşa giden fikirlere parti- nizin sonradan ihanet etmiyeceğine alkın emin olabilmesi için temina- tınızı söyler misiniz? Gençlerın esasta endişelerini yer- siz bulm fer ve kudret ınsanlara fikirlerin rehberli- ğini kaybettırebılır Ve bunun istis- naları da nadir oluyor, Ancak zafer ve kudretin tahriple- rine karşı hakiki teminatı Aacaba nerede aramak ve nasıl elde etmek mümkündü kelimelerle tutumun u- hayatla AKİS, 9 MART 1957