15 Şubat 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

15 Şubat 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

İKTİSADİ VE MALİ SAHADA Ferit Melen Olmıyacak duaya amin demiyor Orta Doğu Petrol gelirleri eçen hafta İranın — Washington Elçisi Ali Amini, — Amerikanın mutad nutuklu öğle yemeklerinden birinde ortaya çok ilgi çekici bir fi- kir atıyordu: Orta Doğunun petrol gelirleri bir araya toplanmalı ve böl- genin iktisadi kalkınması için kulla- nılmalıydı. — Böylece etrol gelirleri çarçur edilmekten kurt lacak, bölge deki siyasi tansiyon yat ş k ve yardım dılencıhgıne lüzum kalmıya- caktı. Fakat halen bu bir rüyaydı. Pet- rol sultanları — hazinelerinin faydalı işlerde kullanılmasını herhalde gönül rızasıyla kabul etmiyeceklerdi. Memurlar Maaşlar ve fiatlar G eçen hafta ortasında, Bütçe En- cümeninde Van Milletvekili rit Melen parmağım memurların te- mel derdine basıyordu: Herşeyin fi- ata yükselirken memur maaşları ol- duğu yerde sayıyordu Şu bir çıkmayan Personel Kanunu çıksa da, fiatlar koşmaya devam ettikçe me- değişmiyecekti. Fiatlar zamanı çabucak yutacaklar- dı. Maaşlar ve fiat yükselmeleri ara- sında bir münasebet kurmaktan baş- ka çare yoktu. Fiatlar muayyen bir seviyeye ulaştığı zaman, maaşlar da o nisbette otomatik olarak arttırıl- 22 malıydı. "Echelle Mobille" adı verilen bu sistem halen dünyanın — birçok memleketinde tatbik — edilmekteydi. Echelle Mobille, memurları hayat pa- halılığından koruma için yegâne saglam garantiydi. Yalnız iyi işlemesi için bazı şartların gerçekleşmesi lâ- zımdı. Evvelâ hayat pahahlıgını dog— ru bir şekilde tâyin etmek için iyi is- tatistiklere ihtiyaç vardı. — Muhtelif bölgeler için ayrı ayrı hayat pahalı- lığı istatistikleri hazırlamak gereke- cekti. Sonra bu istatistiklere dayana- rak maaş artmalarını tespit edecek bir teşekküle ihtiyaç vardı. İcra or- ganından müstakil bir personel daire- si bu işi yapabilirdi. Bütçe usulleri de göz önünde tutularak personel dairesi her yıl maaşlara yapılacak zamları tesbit edebilirdi. Ama Van Milletve- kilinin bu temennisi Komisyonda ce- vapsız kaldı. Maliye Bakam, herhal- de temennide yeni bir masraf kapısı görüyordu. Fakat memurların sırtın- dan tasarruf yapmak acaba ne dere- ceye kadar doğruydu? Başka mem- leketlerde de — memurların Echelle Mobille talebi Maliye. Bakanlığının e hoşuna gitmemişti. Ancak bu memleketlerde seslerini işittirebilecek sendikalara sahip olan memurlar e- ninde sonunda taleplerini kabul ettir- meye muvaffak olmuşlardı. Memur- lara sendika kurma hakkının tanın- ması belki de memur haklarının ko- runması için tek çare idi. Bunun i- çin de herhalde İktidarın değişmesi- ni beklemek lazım gelecekti. Piyasa Yünlü kumaşlar Tekstıl fiatlarının tespiti için giri- şilen gürültülü gayret geçen haf- ta sonunda, yünlü fiatların eşiğinde, geldi ve durdu. Leblebi fiatlarının tespıtını bile unutmayan gayretli Ti- caret Bakanlığı, nedense yünlü ku- maşlara fiat biçmekte tereddüt et- mekteydi. iyasa, fabrikatörlerin davalarını çok iyi savunmasının bu tereddüdü doğurduğunu — düşünmek- teydi. Fabrikatörler, yünlü kumaşla- rın hakikaten çok pahalı olduğunu saklamamışlardı. Ama kabahat ken- dilerinin değildi. Ne yapsınlar ki yün fiatları pahalıydı. Bu durumda hiç de. ğilse gelecek mevsime kadar bir müh- let verilmeliydi. Görünüşe göre de bu mühleti elde etmişlerdi. Ama gel ge- lelim yapağıcılar da kabahati bir tür- lü üzerlerine almıyorlardı Sanki ku- maşlar yüzde yüz yünden mi yapı- lıyordu? Kumaşlara viskoz paçavra, çorap eskisi karıştırılmıyor muydu? Bazan yarı yarıya yünden — başka maddeler kullanılıyordu. Kaldı ki kumaşlar yüzde bin yapağından ya- pılsa bile. yapağı fiatları 1955 den beri 29 40 artmıştı. Halbuki kumaş fiatlarındaki yükselme 9 — 150-200 arasındaydı Hakikaten son zamanlarda yünlü kumaşların kalitesi düşmüş, fiatları anormal bir şekilde yükselmişti. nun sebebleri üzerinde durmak, istih- salin muhtelif stadlarındaki maliyet fiatlarını tespit etmek yerinde olur- du. Götürü fiat tespıtlerının revaçta olduğu şu günlerde kumaş fabrikatörlerine tanınması hiçbir şekilde izah edilemiyecekti. Ne)| var ki Ankarada dolaşan rivayetlere nazaran bunlar kendilerine "kuvvet- li hamiler" bulmuşlardı ve Abdullah Aker o hamilerle uğraşıyordu. Vitrinde kumaşlar Yünlülerin dokunulmazlığı var! AKİS, 15 ŞUBAT 1958