15 Şubat 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

15 Şubat 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

S P O R İstanbul Gol borsası eçen yıl şampiyonluğu son bir maçta ezeli rakibi Fenerbahçe- ye veren Galatasaray, bu yıl gene aynı duruma düştü. İkinci devre Or- talarında Beşiktaş ile yaptığı ma- çı normal olarak kazanacak diye dü- şünen Galatasaraylı taraftarlar, — o gün Mithatpaşa stadını binbir. dü- şünce ile terkettiler. Bütün hesaplar işte o gün başlayıverdi. İki puan Öön- de giden Galatasarayı 1-0 yenen Be- şiktaş şampiyonluk yolundakı ıkr rakı bi bir hizaya getiriverdi. O gün, bugün şampiyonluk averaja kaldı. Serveti olan bunun faizini, tahvil ve altını olan da borsadaki 1n1ş çıkış- ları günü gününe hesaplar. Bu iki şeye sahip olmayan veya olup da fut- bolun onmaz derdine kendini kaptı- ranlar ise haftalardır gol borsası ile meşgul oluyorlar. Beşiktaşın mağlüb ettıgı Galatasarayın averajı 3.60 a a iniverince, Fenerbahçenin 3,50 si ile arada pek fark kalmadı ve isler hayli kızıştı. Adaletin iki gol atma- sı ile averajı bir hayli sarsılan Ga- latasaray, Beykoz'u 1-0 yenerek tek- rar 3.70 e yükseldi. Emniyetin 5-1 yenilgide, Fenerbahçeye yaptığı a- zizlik, yani bir gol çok şeylere mal- ldu. Bu gol olmasaydı, Fenerbahçe gol borsasında Trakibini aşacak ve liderlik yerine oturuverecekti. Fakat bir tek gol, Fenerbahçenin averajı- nı 3,66 da bırakdı. Fenerbahçelilerin bundan sonraki bütün ümitleri İstan- bulsporda idi. Sarı-siyahlıların gol bor sasım Fenerbahçe lehine düşürece- ğini umanlar, bir defa daha hayıflan- dılar. Zira, Galatasaray rakibini 2-0 yenerek averajı 3,90 a yükseltti. Ni- hayet hafta içinde Emniyeti de 4-0 mağlüp eden lig lideri, hem liderlik sandalyesine adamakıllı yerleşti, hem de gol borsasındaki gollerinin de. gerini hayli yükseltti. Borsa şimdi 4.30 da duruyor. Bu haftanın son gü- nü yapılacak İstanbulspor-Fenerbah- çe maçının neticesi, borsaya hayli te- sir edecek değer taşımaktadır Fe- nerbahçe tek gol dahi yerse 3,66 lık averajı hayli sarsılacak ve aradaki farkı sonraki iki maçta ancak 12 gol atmak suretiyle telâfi edebilecek- tir. Taraftarlar, kalem kâğıt — elde harıl harıl durmadan hesap yapı- yor. Şöyle olursa böyle olacak, böy- le olursa şöyle olacak diye. Baka- liım borsanın son günlerinde ave- rajlar nerelere yüselecek veya düşe- cek? Ingiltere Görünmez kaza eçen haftanın ortasında, dünya- hemen hemen bütün radyo- larının aynı anda verdikleri haber şu oldu: 34 " — Spor âlemi matem içindedir. Avrupa şampiyon klüpleri kupası e- leme maçında, Belgrad Kızıl Yıldı- zını eleyen ve galibiyet neşesi içinde İngiltereye dönen Manchester Uni- ted'li futbolcular yurtlarına ulaşama- dan feci bir uçak kabzası sonunda ya- nıp kül oldular. İtalyadaki müthiş kazadan sonra spor âleminin uğradı- ğı bu ikinci kaza dünyada derin bir teessür uyandırmıştır.” Spor dunyasının kara talihi bun- dan dokuz yıl önce başlamıştı. Za- manının harika futbol takımı Tori- no, Portekizde yaptığı bir turneden sonra yurduna dönerken müthiş bir uçak kazasına uğramış ve tamamen mahvolmuştu.. İtalyan futbolu, kal- bini ve kudretini Superga'daki yan- mış cesetlerde bırakmıştı Bu hâdise üzerine — İngiliz spor teşkilatı fevkalade — kararlar almak zorunda kalmıştı. Spor temasla- rı için yabancı — memleketlere gi- decek İngiliz sporcuları katiyen u- çakla seyahat — etmeyeceklerdi. Ka- rar sıkıca tatbik ediliyor, İngiliz- ler seyahatlerini daima karadan Ve denizden yapıyorlardı. Ancak, uçak sanayiindeki fevkalâde geliş- me ve sivil havacılık — şirketlerinin tamamen tehlikesiz yolcu uçaklarım imâl hususunda gösterdikleri çalış- ma ile yorucu vapur ve tren yolcu- luklarından durmadan şikâyet eden sporcularını durumu, son iki yıl için- de İngiliz idarecilerinin dikatini çek- miş, geçen sene sonunda belki de il- kinden daha mühim bir karar almış- lardı: Artık İngiliz sporcuları hava yoluyla seyahat ediyorlar, böylece hem zamandan kazanıyor, hem de Kaleci Harry Gregg Burnu bile kanamayan talihli daha az yorulmuş ve yıpranmış olu- yorlardı. Ancak, bütün bu kazanılan- lar gecen hafta içinde tamamen kay- bolmamış mıydı? Hâdise, sivil havacılık tarihinin büyük kazalar ndan biriydi. İngiliz Manchester United futbol ekıbı Yu- goslav Kızıl Yıldız takımı ile Avrupa şampiyon kulüpler kupası çeyrek fi- nal maçını oynamak üzere Belgrada uçacaktı. Ingiliz B.E.A "British Eur- opean Airwayz" uçak şirketi, en ye- ni ve en kudretli Elizabethian ti- pindeki uçaklardan birini bu seyaha- te tahsis etmiş ve ekip rahat bir yol- culuktan sonra Belgrada inmişti. Manchester United, Old Trefford'da yapılan ilk maçı 2-1 kazanmıştı. He- le Belgraddaki — karşılaşma da 3-3 berabere bitince, gerek takımda, ge- rekse İngilterede büyük bir sevinç uyanmış, binlerce taraftar uçak ala- nına yığılarak galip kırmızı beyaz- l1 ekibi karşılamağa — hazırlanmıştı. gün Belgraddan on sekiz fut- bolcu, sekiz gazeteci ve on idareci ile Elizabethian — altı — kişilik usta personelının ideresinde saat 16 - de Münih hava alanına konmuş- tu. Almanya şiddetli bir kar fırtı- nası altındaydı. Ancak — Elizabethi- en son tip radar cihazlarım ha- vıydı Futbolcular uçak yakıt aldığı sırada dışarı çıkmamışlar, sadece personel muayene ve ikmal için ma- kinistlerle görüşmüştü. Saat 17 de kalkış için pist başına — gelen Eli- zahethian uçuş kontrolunu yaptık- tan sonra tekrar terminal binasına dönmüş ve baş pilotla meydan maki- nisti henüz teferruatı bilinmeyen kı- sa bir konuşma yapmışlardı. Bundan sonradır ki, uçak kalkışa geçmiş ve pisti normal şartlarla — terketmişti. Feci durum Elizabethian pistten havalandıktan sonra başlamış ve u- çak motorlarındaki kifayetsizlik se- bebiyle irtifa alamamıştı. Saat du adeta yere sürünerek ve büyük bir gürültü çıkararak hava alanının he- men ilerisindeki köye doğru kayan Elizabethian köyü atladıktan son- ra bir tarlanın ortasındaki ufak kulü- benin üzerine oturmuş ve derhal alev almıştı. Kar, tipi halinde yağmak- taydı. Kurtarma ameliyesi son dere- ce zordu. İngiltere ve dünyanın en büyük futbol ekiplerinden Manches- ter United'in oyuncuları işte böylece feci bir kazaya kurban gitmişti. 1909 ve 1948 de Kral Kupasını, 1908, 1911, 1952 ve 1957 yıllarında lig şampi— yonluğunu kazanan şöhretli Manc- hester United kulübünün şahane fut- bol takımı adeta yok olmuştu. İngil- tere ve dünyanın en büyük menajeri Matt Busmy yarı ölüydü. Bir zaman- ların en büyük kalecisi ve gazeteci olarak ilk seyahatine çıkan Frank Swift -Superman- derhal ölmüştü. İn giliz milli takımının gözdeleri solbek Roger Byrne, santrfor Tommi Taylor ile iki yıldız forved Pegg ve —Whe- lan artık hayatta değildi. Bütün dün- yanın üzerinde titrediği solhaf Dun- can Edwards ayaklarım kaybetmiş- ti. Kısacası Manchester United ve İngiliz futbolu kalbinden yaralanmış- t AKİS, 15 ŞUBAT 1958