1 Mart 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

1 Mart 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

dininin, ev erkeğinin, çocukların hattâ misafirlerin haleti nahiyelerini, ihtiyaçlarını hisseder, onlarla be- ra er y şıyan kimsedir. Öyle evler ardır bir sürü odası olduğu hal- de kullanışsızdır Buna mukabil çok daha küçük evlerde, kalabalık aile- ler dahi rahat yaşayabilirler.. Sa- lon . yemek odan kombinezonu A- merıkalıların "lıvıng - Toomri" dedik- leri kullanış şekli ile artık memle- ketimizde kabul edilmiştir. Bu bir- birine geçme tek veyahut iki gözlü odanın mümkün mertebe geniş, fe- rah, aydınlık olması, pılar pencerelerle daraltılmaması la- zımı tak odaları gömme dolaplarla mucehhez olduğu takdir- de daha küçük olabilir. Bunların a- dedi, genişliğinden daha — mühimdir. Evde kalorifer yoksa mimarın, plâ- nı çizerken tek soba ile ısınabilme sistemini mühimsemesi, — kalorifer varsa tesisatı evin dekorasyonumu gayet pratiktir. Bu usul, işe yara- mayan duvarlardan istifadeyi müm- kün kılmaktadır. Mimarlar bu mev- zuda ev kadınları ile sık sık konuş- malıdırlar. Duyacakları — şikâyetler onları birçok mevzuda — aydınlata- cak, onlara yeni ilhamlar verecek- tir. Birçok ev kadım kiraladığı ye- ni evin mutfağına buz dolabını veya banyoya çamaşır makinesini sığdıra- mamaktan şikâyetçidir. Çünkü kafi derecede geniş olan mutfağın veya- hut banyonun demirbaş eşyaları ge- lişigüzel serpiştirilmiştir. Bazen de, çok dar bir kapı eşyaların içeriye girmesine mani olmaktadır. Zemine ve zamana uymak gerek er tasarrufunda mimari — kadar, belki de ondan fazla rol oynıyan birşey de eşyadır Umumiyetle fazla yer tutan, büyük ve havaleli eşya- lardan kaçmak bunların yerine kü- Modern bir oturma odası Unutulmayan zeminle zaman! bozmıyacak, kullanışını haleldar et- miyecek şekilde yerleştirmesi tefer- ruatlar üzerinde durması şarttır. Her evin kendi hususiyetlerine göre is- tifade edilir küçücük yerleri var- dır. Meselâ manzaralı bir ralık, ev kadım için mükemmel bir dikiş koşesı olabilir, arsadakı çar- pıklıkları izale et u çar- pıklıklar evin iç tarafından göm- me dolaplarla kapatılabilir, bir bal- kon, bir teras, bir çatı, küçücük bir müş- fakat gömme dolaplarla bu- nu telafi etmek pek âlâ mümkün- nun ve - mutfağın istifade vul yerleştirecek boşluklar yapmak AKİS, 1 MART 1958 küçük a- çük hafif eşyaları tercih etmek lâ- azzam kollu kocaman es- ki zaman koltuklarının iki üç tanesi bir odayı kaplayıp, ancak bir kaç kişinin istirahatini mümkün kılarken bugün icabında yanyana — gelerek kanepe olabilen fakat icabında te- ker teker kullanılan küçük, hafif ve o nisbette konforlu küçük koltukları küçük bir odada dahi - birço misafi- rin rahatça oturabilmesini — imkân dahiline sokmuştur. Gene iç içe gi- ren veyahut icabında katlanıp dava- ra dayanan küçük oyun masaları, ü- tü masaları veya bahçe —masaları hem şık hem zariftir. duvardan çıkı masaları için mutfaklarda veya evin atölye diye kulanılan kısımlarında da tatbik etmek mümkündür. Çok ço- cuklu aileler için ranza usulü karyo- KADIN lalar da yer ekonomisini Bağlıyabil- mektedir. Ancak, bu karyolaları dü- zeltenlerin işi hiç te kolay değildir. Bunun yerine son zamanlarda A- merikada ve Avrupada kulanilan ye- ni bır tıp, i rer. Bu sayede gündüz boşalan oda gece daralmakta ve gündüz çocukla- n bu odada rahatça oynamalarını mumkun kılmaktadır. " Merdiven - sandalyeler, yastık — şilteler de bir- den fazla vazife gören eşyalar buna girmektedir. Mutfakta sandal- ye vazifesi gören açılır kapanır bir merdiven, yuksek dolaplara — isteni- len şeyleri koyup almayı kolaylaştı- racaktır. Oturma odasının bir köşe- sinde rahat bir oturma yeri teşkil e- den, üst üste konmuş rengâ renk fi- tilli yastıklar, icabında şilte vazifesi görebilmekte ve misafir gelince por- tatıf karyolaya şilte olmaktadır. Böy- lec adım, hem rahat yastıkları surette kullanabılecek hem tan kurtulacaktır. Zaten, modern eş- ve modern dekorasyonun hare- ket noktası da budur. Hafif eşya, küçük eşya, birden fazla vazıfe go- lay ve çabuk temizlendiği için kadınının işim de kola laştırmakta- dır ve çok daha sıhhidir. Yuvayı yapan aktile geniş bir odada Sandal- eler ve koltu klarla, kanape du- var diplerine, birbirleri uzak me- safelere yerleştirilirdi. Boylece bü- ük bir oda ancak birkaç kişinin Oturabileceği yerlere tahsis edilmiş olurdu. Bugün birbirlerine yakın kö- şeler şeklinde tanzim edilen oturma odalaı'ı, yer tasarrufuna rıayet ettı- ği içindir ki ayn şesındekı yazı masasında evın beyı- nin çalışması bir başka kösede; genç kızın kendi işleriyle meşgul olması mümkün Olmuştur. Yeme a- rı, süs olarak dur: büyük yer- an ve ler işgal eden "vitrin"lerden hava- leli büfelerden kurtulmuş. içi çok şey alan ensin bir sade dolap, ha- fif bir masa, birkaç sandalye du- varda bir güzel resim, bir. vazo ve- ya yeşillikle güzel bir yemek odası tanzim etmek mümkündür. Odalarda çapraz şekilde koyulmuş dolaplar, tuvalet masaları vaktile çok yer iş- gal ederlerdi. Birçok luzumsuz es- kilerin muhafaza edildiği ağır san- dıklar, kiler sistemi, yiyecek madde- lerin istif edilmesi adetlerinden vaz geçılmelıdır Bugün, her eskiyi mu- hakkak işe yaratmak, işe yaramı- yanları vermek, başkasına yaratmak lâzımdır. Zamana uymak için ha- fif ve az yer işgal ederek yaşamak şarttır. 27