3 Mayıs 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

3 Mayıs 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

DÜNYADA OLUP BİTENLER Orta Doğu Bahar havası Bu haftanın ortasında, Mosko- va yolunu tutan Albay Nasırın esmer çehresinde, meydan muhare- besi kazanan bir — başkumandanın muzaffer ifadesi okunuyordu. Birle- şik Arap Devleti Başkanı, hakikat- ten yeni bir zafer -tabii harp meyda- nında değil- kazanmıştı. Sam Amca- nın bir sürü talihsiz — denemeden sonra, Rusya seyahatinin arifesin— de, yenıden Nasır kartını oynamı ya karar vermesi, "pozitif notralızm in bayraktarlıgını yapan Kahire için sahici bir zaferdir. Washington - Ka hire arasında başlıyan bu yeni "bahar faati olmadığı hususunda Mısıra te- minat verilmektedir. Melik Hazret- leri Suudun talihsiz liderlik dene- mesınden sonra böyle bir teminat m Amcanın hadıselerden ders al- dıgını gösteriyor. Suud'un arkasından ikinci bir çöl kurduyla- yanı yetmiş- lik Nuri Said Paşa ile- yeni bir -mace- raya girişmeye kalkışmıyor, Arapla- rın sevgilisine dostluk elini uzatı— yor. Sam Amca, bu iyi niyet gös- terilerinden sonra, Kahirenin ne ta- vır. takındığını gormek için — biraz bekliyecektir. Meselâ küfür — edebi- yatının zirvelerine — erişen — Kahire Radyosunun Amerika ve diğer A- rap memleketleri aleyhındekı neşri- yatını bir iyi niyet jesti olarak dur- duracağı umulmaktadır. Nasır, şim- Kremlin Sarayının Merasim Salonu Peri padişahı havası"nın -bizimkiler — gibi — değil- ilk müjdecileri de Amerikan Dışiş- leri Bakanının geçen hafta 30 milyon dolarlık Mısır alacağını serbest bı- rakmasıyla ufukta belirmiştir. NeWs- vveek'in Washington muhabirine gö- re, bu karar Amerikanın yeni Orta Doğu planımn ilk adımını teşkil e- decektir. Yeni plân üç perdelik bir pıyesten 1barett1r Albay — Nâsır dık Ör", "Hitler", "Kızılların ma- şası" sıfatlarından temizlenip, artık ork Herald Tribune'e göre, "devlet adamlıgı kalitesine — sahip' olanlar — payesi yukseltılmıştır Bahar mevzulu 1lk perdede, Ameri- kanın Nasıra karşı başka bir Arap lideri imal etmeye çalışmakta men- Nâsırı bekliyor diden, Amerikaya hücumları kesmiş- tir. Ama Orta Doğunun çocuk yaş- taki iki; kralıyla uğraşmaktan ko- lay kolay, vazgeçeceğe benzememek- tedir. Onbeşinde masum Prenses Fa- zıla bıle "iki hanedandan arta kal- ma la suçlandırılmaktadır. Maa- mafih sadece Amerika — hakkındaki neşriyatın durdurulması bile, bir iyi niyet ışaretı sayılarak birinci per- de mes'ut bir şekilde kapanmakta— dır. Artık * işbirliğinin "mânevi" cep- hesi kurulmuştur. İkinci cephe, ta- bii ki pozitif notrahzm şampiyonu- nun Nasırın- bedelin ödemeden, Sam Amcanın hedıyelerını kabul- lenmesinden ibarettir. İşe — Süveyş Kanalının ıslâhiyle — başlanacaktır. Amerika dünyanın en büyük kanal temizleyicisi olan L'Essayons'u, altı ay müddetle, Birleşik Cumhurıyetın emrine verecektir. — Kanalı 6 n tonluk gemilerin geçebileceği bir hai- le getirmek, Mısırın çoktan beri gerçekleştirmek istediği bir proje- i onra, Mısıra ait olan yol in- aat makineleri serbest bırakılacak- tır. Birleşik Cumhuriyet şu meşhur zirat fazlalardan mahrum edilmeye- cektir. Talihsiz Süveyş seferinin fer- dasında kıtlık tehlikesiyle karşı kar- şıya kalan Mısırın buğday talebine kulak asmıyan Sam Amcanın, son- radan bulunma bu comertlıgı tak- dirle karşılanmaya İlâyıktır. perde burada kapanacaktır. fer antrakt biraz uzun — sürecektir. Sam Amca, aşının tutup tutmadığı- nı anlamak için biraz bekliyecektir. Test iyi netice verirse, Bırleşık A- rap Cumhuriyeti de m Amcanın "yardıma lâyık memleket" listesine dahil edilecektir. Amerika — sadece iktisadi değil, askeri yardımdan da kaçırmayac Bu unun senaryosu, Mr. Dul les'in tasvıbıyle Dünya Bankası Di- rektörü Mr. Eugene R. Black ta- rafından yazılmıştır.. Gorunuşe gö- re Nasır senaryoyu okumuş ve sah- neye konmasını tasvip etmiştir. Esa- sen pozitif nötralizmin temel pren- sibi, — askeri 1tt1faklar yapmamak şartıyle gere oğu ve gerek Batı blokuyla iyi münasebetleri devam ettirmekten ibarettir. Hiç bir kayda tabi olmamak şartıyla, ister sağdan ister soldan gelsin iktisadi yardım aranmaktadır. Yalnız izahı basit olan bu siyasetin tatbiki, bir devlet için iki devin rızası ol- madıkça son derece güçtür. Nâsır bunu tecrübeyle öğrenmiştir. Bir de- vin tazyikinden kurtulmak için öbü- rüne yaslanmak lâzımdır. Çok fazla yaslanmamaya da dikkat etmek, ge- rekmektedir. Aksi halde bir daha doğrulamamak tehlikesi - mevcuttur. Nâsırın yağmurdan kaçarken doluya yakalandığını sandığı anlar çok ol- muştur. ma gerek Rusya, gerek Amerika pozitif nötralizme rıza terirlerse, Nasırın, muvaze hafazası kolaylaşacaktır. leşik Arap Cumhuriyeti Başkanı, bu sebeple Amerikanın uzattığı dost- elini memnuniyetle yakalamış- tır. Bilhassa Moskova — seyahatinin arifesinde uzatılan bu el, Kruçefin teshir silâhlarına karşı koyabılmek için iyi bir muafiyet aşısı yerini tu- tacaktır. Rusya hakikaten, Nasırın son mukavemetlerim kırmay çalış- maktadır. Bütün tatlı dilini, ruble- sini, askeri kudretini bu uğur ferber etmiştir. Nâsır şerefine 3-4 tonluk bir Sputnik'in bile fırlatılacagım söylemektedir. müslümanların nasıl bir cennet hayatı yaşadığına — Albay Nâsır i- nandırılmaya çalışılacaktır. i lâhlardan, yeni rublelerden lâf edi- lecektir. Batının boykot ettiği bir AKİS 3 MAYIS 1958