3 Mayıs 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

3 Mayıs 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

Nasırın, bu tatlılığa tek başına mu- kavemet etmesi hakikaten çok güç- tü. Amerikanın acele imdada gel- mesi, Nâsırın mukavemet kudretini arttıracaktır. Yalnız Rusların elin- de şimdiye kadar — kullanmadıkları bir saatli bomba mevcuttur: İsrail meselesi. Rusya, İsrailin Birleşmiş Milletlerin 1947 de çizdiği hudutla- ra çekılmesı tezının bayraktarlığı- nı ele . İktisadi — yardımın da refakat ettiği böyle bir Rus tek- lıf'ını Nuri Said bile reddetmiye ce- aret edemiyecektir. Fakat tekli- tîn kabulü,, bütün Arap memleket- lerinin Rusya liderliği altında top- lanması neticesini verecektir. Reddi, Nuri Saidlerin, genç kralların sonu olacaktır. İsrail düşmanı Arap dün- yası bıyıkla sakal arasında kalacak- tır. Kurtsiyaset adamı Sir Nuri, bu tehlikeyi çoktan beri — bilmektedir. Rusyadan evvel davranıp, — Batının 1947 hudutları tezini — benimsemesi için çok uğraşmıştır. Fakat sadece Başbakan Menderesi ikna — etmeye muvaffak olmuştur. Irak bu mesele- yi daha unutmamıştır. Geçenlerde Londranın ciddi gazetesine bir beyanat veren Nuri Saidin sağ kolu Devlet Bakanı Burhan Başayan, Menderes- hani şu fetihle biten top- lantıda- NATO'yu ikna edebilseydi, işlerin başka turlu olacağını söylü- yordu. Batının böyle bir teklifle ortaya çıkması imkansızsa da, Nuri Saidin doğru bir teşhisle ortaya — çıktığını kabul etmek lâzımdır. İsrail mesele- sinde kendilerine el uzatan bir mem- leketi de, velev ki Rusya olsun. Nu- ri Said bıle reddetmeye cesaret ede- miyecektir Sa mca -Nâsır yakınlaşması' iki tarafın da işine gelen — zekice Kral Suud Fincanın — kulbu AKİS 3 MAYIS 1958 DÜNYADA OLUP BİTENLER Süveyş kanalından görünüş Dümen bır teşebbüs de olsa, İsrail mesele- Batının üzerinde Damoklesin kı- lıcı gibi sallanmaktadır. Zirve ko- nuşmaları suya düşerse veya neti- ce vermezse, Ort oguda yeni sürp- rizler beklemek lazımd Yeni Tilmizler Ibay Nasır, Batıyla flörte baş- larken, "vekâleten" Kral Suudun siyasetini yuruten kardeşi — Faysal, geçen hafta "pozitif nötralizm" bay- rağı altında sert bir çıkış yapmak tan çekinmiyordu. Mekke Radyosu- nun yayınladığı ve Suudun da tas- vip ettiği bildirilen, yedi i beyanname, su katılmamış bir pozi- tif nötralizm örneğidir Yabancılar- la her türlü ittifakı reddeden beyan- name, sadece İngiltere Ve Fransaya değil, eski dost Sam Amcaya bile çatmaktadır. Akabe körfezi mevzu- unda Amerikanın "Mısıra karşı te- cavüzü destekliyen bir tavır" takın- ması tenkit edilmektedir. Başbakan Faysalın pozitif nötralizmden dem vuran bir memleketin topraklarında koskoca Amerikan üssünün mevcu- diyetinin mânâsını — soracaklara da cevabı hazırdır: Dahran üssü, Ame- rikaya degıl Suudi Arabistana ait- Bu vap, — "vekâleten" Melik Hazretlerinin yerini almadan evvel, Suudu, memleketini nükleer — silâh deposu haline getirmekle suçlandıran Kahireyi herhalde artık tatmin e- decektir. Nâsırla arayı düzeltmeye çalışan Amerika, Suudi — Arabistan- daki beyaz ihtilâli şimdilik — ucuz atlattığını düşünmektedir. Herhalde durumdan en çok keyfi kaçan Nuri Saidin Kırallar — Federasyonu, bilhassa Ürdün olsa gerektir. Ur- suyunda değişiklik dün, artık Suudun manevi olmaktan çok maddi himayesinden mahrum kalacaktır. Bu da yetmiyormuş gi- bi şu Sam radyosu genç krallara karşı bır olum kampanya- sına — girişen Nasıra yardım elini uzatmaktadır. Nuri ç şüp hesız seçimler arifesinde çifte bıl" "ihanet" le karşı karşıya bulundu- ğunu düşünmektedir. Maamafih ni- ce fırtınalar görmüş olan Nuri Said, tan çıkarmasını bilmiştir. mal fırtınası" esmezse, geminin dü- menini daha bir müddet elden kaçır- mıyacaktır. Siyasi Günah Geçen hafta sonunda — Kahirede esen bahar havası, Orta Doğu- nun Batıya en yakın memleketi Lüb- nana sirayet etmekten çok uzaktı. Beyrutta Batı aleyhtarı rüzgârlar ortalığı kasıp kavuruyordu. Lübnan Parlâmentosunun nüfuzlu milletve- killerinden Emile Bustani, — memle- ketinin — Eisenhower Doktrınınden çekilmesini ve Trumanın meş Madde IV yardımının durdurulması— nı istiyordu. Bustaniye göre Lübnan, Eisenhower doktrinine katılmakla "kefaretini henüz — ödemediği siyasi bir günah işlemiştir." Nasır taraf; tarı müslüman şefler çoktan beri Lübnanın ittifaklara katılmasını reddetmekle beraber, Batı taraftarı olan siyasetini tenkit etmektedirler. Yeni Cumhuriyete katılmayı istiyen- erin de sayısı az değildir. Lübnan sokaklarında sık sık bombalar pat- lamakta, nümayişler yapılmaktadır. Hattâ Ramazan Bayramının ikinci günü, Başbakan Sami El — Sulhun