3 Mayıs 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

3 Mayıs 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

yalnız ben temin edebilirim ve bunu samimiyetle yapmaya hazırım. Zira bu memleketin, rejim olarak Demok- rasiyi, batılı manasıyla Demokrasiyi benimsemesinin luzumuna faydasına yürekten inanıyorum Doğrusu 1stenılırse, vatan sathı- a şöyle bir göz atanların tecrübe- 11 devlet adamı İsmet İnönüyü hak- sız çıkarmalarının imkânı — yoktur. İsmet İnönünün gördüğü hakikattir: Önümüzdeki seçimlerde, — seçim ka- nunu ne olursa olsun, iktidarın Mu- halefete teveccüh etmesine mani bir sebep mevcut değildir. D. P. tecrü- besi bir bakıma iflâs — etmiştir ve memleketin, yaralarını sarmaya ih- tiyacı vardır. İsmet İnönü, gene bu hafta içinde, fikirlerinin 1zah1n1 is- teyenlere Adnan Menderi işin aşında husnunıyetle kolları sıvadı- ğına daır inancını belirtti. Sonrası de "Eee, öyledir, bunlar kolay sanılır" dedi. Nufuz tacirleriyle, zen- gin olma meraklılarıyla hayaı bo- yunca mücadele etmiş, bu — uğurda nikbeti bile göze almış bir insan sı- fatıyla, Adnan Menderesin — derdim de, hatasını da iyi goruyordu Yaka kaptırıldığı takdirde, i doğ- rultmanın guçluklerını hissediyor- du. Hayatının en büyü ısmında devlet idare ettıgı için, parti poli- tikacılığı yüreğine ışlememıştı O ba- kımd adiseleri partiden çok, memleket menfaatı ,zaviyesinden görmeden edemiyordu. Üzüntüsünün ve milletimizin mukadderatının D. P. nin elinden mutlaka alınması lü- zumuna olan inancının sebebi oydu. Hâdiseleri tahlil ettiğinde — ise, her hangi bir seçim kanununun mukad- der neticeyi degıştırmeyecegıne ve iplerin D. P. Başkanının elin- den çıktığına kuvvetle realistce i- nanıyordu. Yeni parola, C. H. P. içinde süratle benimsendi. D. P. seçim kanununu, degıştırmeyebılırdı Hat- ta, degıştırmemesını beklemek lâ- zımdı. Bunu agırlaştırabılırdı de. Hiç ehemmiyeti yoktu. C. H. P. bü- tün kuvvetini seçim kanunu lursa olsun, ilk seçımlerde 1kt1dar1 almak hedefıne tevcih etmeliydi. Bu kabildi, zira memleket realıteleri bir ıslahı ancak ıktıdar değişikliğiy- e mümkün görüyor Parti Meclisinin meseleleri akat İsmet İnönü böyle F nürken, kendi partisinin gayre- tinden çok, karşı partinin hatala- rında ısrar etmesi ihtimaline daya- nıyordu. Yoksa C. H. P., taraftar- larım da sempatızanlarını da, ken- disine "İanet olsun" diyer ek rey vermiş olanları da tatmin etmekten uzaktır. Bu haftanın ortasında, sa- li günü toplanan C P. Meclis Grubu İdare Heyeti bu meselenin üzerinde ehemmiyetle durdu. P. de bir şeyler eksikti. Bu sebepten düşü- dolayı, Muhalefet milleti tatmin et- miyor, iktidar değişikliği gününü tacil etmiyordu. İdare heyeti bu se- başıbozukluk olarak tesbit et- ti. Dogruydu Muhalefet partisi ha- Gülek - Barlas - İnönü - Barutçu - Aksal - "Biraz görüşelim, beyefendi!" kikaten dağınıktı ve bu yüzden ken- disinden — beklenileni Grup İdare Heyeti derdi teşhisle ye- tindi. Deva başka yerde, başka tür- lü aranmalıydı. Bu ise, Parti Mecli- sini bekleyen vazifedir. G. Meclisi, bu — haftanın Sonunda, cumartesi günü — toplana- caktır. Toplantının gündemi o ka- dar mühim değildir. Genel Sekreter Kasım Gülek Strasburga hareketin- den evvel Ulus meselesinin görüşül- memesini istemiştir. Ama Ulus mese- lesi — görüşülecektir. a eğer G. . şahısların idare ettiği bir siyasi teşekkul değilse.. Zira Genel sekreter Strasburga gıderse, onun görüşünü yardımcıları müdafaa e- derler ve işler aksamaz. Bu, hiç ol- mazsa pratikte böyledir. Ulus me- selesi ise, mümkün olduğu kadar çabuk hal sureti isteyen bir mesele- dir. ira, arın — iktidara geçip memleketi kurtaracağı ümit edilen bir partinin, kendi — organını böyle çıkarması sadece hayal kırıcıdır, yapamıyordu. YURTTA OLUP BİTENLER Ulus mutlaka ıslah edilmeli, Genel sekreterin elçiliklerdeki maceraları- nı değil, memleketin meselelerini ak- settiren bir gazete haline — getiril- melidir. —Ulus işinin — görüşülmesini istiyecek Parti Meclisi azaları haklı olacaklardır. Ulus partinin inidir, yoksa Kasım Gülekin mi, bunun bi- linmesine şiddetle ıhtıyaç vardır. Fakat Ulusun üstünde bir başka dert, Parti Metlisinin çalışmalarında ön planı işgal edecektir, der lenip toplanacak mıdır ve bu, nasıl gerçekleştirilecektir ? Önümüzdeki Kurultaya kadar fikirlerin — kristal- leşmesi lâzımdır. Parti tüzüğünün ciddi ve şartlara uygun bir revizyo- na ihtiyaç gösterdiği hiç kimsenin meçhulü değildir. — 1950-57 — devre3i, Muhalefet partisinin — kendisini bul- ması devresidir. O arada tesbit edi- len nizamlar, artık gelişmiş bir de- likanlı olan C. H. P. nin ihtiyaçlarını karşılamamaktadır. Kısalmış bir el- biseyi, tarihidir dıye giymekte de- vam etmenin — mânasını - anlamak Feyzioğlu güçtür Parti, bir müessiriyet ka- zanmak için mutlaka ve mutlaka kılığına çeki düsen vermekle mükel- ftir. Muhtelif çevrelerin - kanaatinin aksine, Kurultayın gelecek sonbahar- dan evvel toplanmasına imkân yok- tur. Fakat gelecek sonbahara kadar memleket son derece kritik günler yaşıyacaktır ve bu günler sarfında G. H. P. vazife başında bulun- ması elzemdır O halde Kurultay se- lâhiyetiyle hareket serbestisine sahip Parti Meclisinin işlere bir"çeki dü- zen Vermesı Bır koordinas- ugün için Muhalefet partisinin muhtaç bulun- duğu hususlar olarak belirmektedir. Parti Meclisi azalarından bir kısmı- nın bu niyetle başkente gelmeleri ü- mit verici bir hâdisedir. D. P. n n gü- nahları! Evet, iyi. Ama bun nında . P. nin de sevapları lazım— Parti Meclisi, bir tebliğ yayınla- yarak muhtemelen pazar akşamı AKİS 3 MAYIS 1958