3 Mayıs 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

3 Mayıs 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

Kor. Gnrl. İhsan Şeref Dura Bir koltukta birkaç karpuz zamanki Erkân-ı Harbiye-i Umumi- ye Riyasetinde kurulan bir büroda atılmıştır. 1513 tarihinde Piri Reis tarafından yapılan ve — zamanımıza intikal eden bir Amerika haritası, bu meslekte atalarımızın ne kadar ileri Olduklarının eşsiz bir nümunesidir. Piri Reisin torunu olan haritacılar, 1908 de ©o zamanki Osmanlı 1mpa— ratorluğu —topraklarının — 1/100 mikyasında bir haritasını hazırlama— ğa başlamışlar, fakat araya giren harpler bu faaliyeti aksatmıştır. Cum huriyetin ilânından sonra 1925 de Türkiyenin dört başı mamur harita- larını yapmak zarureti kendini gös- terince de B. M. den çıkarılan bir teşkilât kanunu ile Harita Umum üdürlüğü tesis edilmiştir. Harita Umum Müdürlüğü kurulduğu günden bu yana kendi kabuğuna çekilmiş, sessiz sedasız ama azimle çalışmış- tır. Bilhassa zaman zaman, bazı Milli Savunma Bakanlarının ve Gene Kurmay Başkanlarının bu müesse- seye gösterdikleri yakın alâka sa- yesınde Harita Umum — Müdürlüğü günümüzün en modern âletleri ile teçhiz edilmiştir. Dolayısıyla da ça- lışmaları bir an bile aksamamıs, tam randıman ile devam etmiştir. Eleman- larının sürekli olarak ayni müesse- sede ve ayni âletler başında çalış- ması onlara geniş bir tecrübe ka- zanmak imkânını sağlamıştır. Ha- rita Umum Müdürlüğünün çalışma- ları vatan sathında pek nazarı dik- kati çekmemekle beraber, dünya ü- lerınde daıma alâka bulmuş ve yer- yüzü en — büyük haritacılarının takdırlerını celbetmıştır Böyle bir müesseseden imar işlerinde niçin is- tifade edilmesin? İşte düşünce- nin zihinlere yerleşmesi, kısa bir za- manda Harita Umum Müdürlüğünde gece yarılarına, bazan sabahlara ka- AKİS 3 MAYIS 1958 dar süren mesai yapılmaya başla- nan devrenin başlangıcını teşkil et- miştir. Yurdun dört bir tarafında "imar" durmadan gelişmektedir. Hassas ha- ritalara ihtiyaç artmıştır. Harita U- mum üdürlüğünce hazırlanan 1/1000 ve 1/5000 mikyaslı haritalar üzerinde bu hareketleri takip etmek, ayni işi Kızılayda yapmaktan çok daha zevkli olmaktadır. O halde U- mum Müdürlük durmadan yeni yeni haritalar hazırlamalıdır. İşte son ay- larda Tıp Fakültesi Hastahanesinin karşısına rast gelen binalar yığının- da, bunun için gece yarılarına kadar ışıklar yanıyor, bunun için — mesai harcanıyor ve istendiğinde arzu edi- len harita - plânların derhal tak- dimine çalışılıyor. Önce — İstanbulun plânı hazırlanmıştır. Sonra da Anka- ranın. Şimdi de Bolu, Bursa ve İz- mirin plânları yapılıyor İmarın ne- reye gitmek ihtimali varsa, harita- cılar derhal oraya gıdıyorlar. Ger- çi bunda bir sistem, bir 'program takip edilmiyor ve "yukarısı" derse oraya koşuluyor ama, yet Harita Umum Müdürlüğü de, yal- nız askeri sahada değil, sivil mem- leket hizmetlerindeki rolünü göster- yılı Harita Umum nunu çıkarılırken bu nokta göz ö- nünde bulundurulmuştur. Dairenin teşkilât kanunu, icabı halinde, Ha- ritta Umum udurlugunun dıger Ba- kanlıklarla iş birliği yapmasını ve onların da 1ht1yaçlar1na cevap ver- mesini âmirdir. Haritta Umum Mü- dürlüğü şımdı bir kanunun hükümle- rine uyuyor Az bilinen bir sanat arita Umum Müdürlüğünde hangı odaya girerseniz giriniz, — karşı- nızda 1/800 000 mıkyasında bir ha- rita bulursunuz. Bu haritaların Üs- tü yer yer. her odada başka renk- lere boyanmıştır. Renkler. Türkiye- de bu güne kadar 1/26 000 mik- yasında haritası yapılmış ve yapı- lacak yerleri gösterir. Umum Müdür- lüğün hemen her şubesinde görülen bu haritalar, her şubenin üstüne dü- sen işe göre renklendirilmiştir. Ku- mandan banları devamlı bir kontrola tabi tutarak yapılan işleri takip e- der. Harita Umum Müdürlüğünün hu- susiyetlerinden biri de sivillerle as- kerlerin elbirliğiyle çalışmalarının örneğini vermesidir. Mesai saatleri dahilinde, ast üst, sivil asker tefriki yoktur. Herkes işini bilir. Herşey bir makina nizamı içinde işler. Müesse- sede kullanılan — makinalar, mesela Fotogrametri âletleri zaten dünya- da sayıları pek mahdut olan â- letlerdir ve herbirinin değeri elli bin doların üstündedir. Bu âletlerde ça- lışan mütehassıs subaylar ise ordu- nun en seçme subaylarıdır. Bundan bir kaç sene önce alınan bir fotogra- metri âletinin monte edilmesi için memleketimize gelen fabrikanın mü- tehassisi, âlet kurulduktan sonra ça- lıştırılmasını da göstermek istemiş, a- AKİS İlân Servisi Yeniden Hizmetinizde Önümüzdeki haftadan itibaren ilânlarınızı neşredebileceğiz En faydalı İlânlar herkesin okuduğu yerlerde çıkan ilânlardır. 3I