6 Eylül 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

6 Eylül 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURTTA OLUP BİTENLER mişti. Asıl iş şimdi başlıyordu, asıl ımdı çık göstermiştir. ; iktidarı, 1954 ten beri dış yardım al- mak için çalmadık kapı bırakma- mıştır. Dışişleri Bakanlığı "bütün e- nerjişini bu yolda kullanmıştır. Ama netice hayal kırıklığından ibaret ol- muştur. Nihayet bu yılın ortasında, beklenen — krediler elde edilmiştir. Gelgelelim bu yardım eskilerine ben- zememektedir. Dolar kesesini açan- lar, yardımın gayesinin Türkiyeyi yardımsız yaşiyacak ve borçlarını ödiyebilecek bir hâle — getirmek ol- duğunu saklamamşlardır,. Mütehas- sısların , ileri sürdüğü bir sürü şart, bu gayenin tahakkukuna matuftur: istikrarın tesisi, ihracatın teşviki, yatırımların dış odeme gücünü art- tıracak sahalara yöneltilmesi, lâtın buna göre ayarlanması vs. gi- bi kabullendiğimiz şartlar, mızı bir araya getirmemizi temine çalışmaktadır. Sözün kısası, dostlar, D. İktidarından Kolomb Efendi sıyasetıne taban tabana zıt, yeni bir siyaset sahneye koymasını istemek- tedirler. Son seçimlerin / çaldığı teh- like çanından sonra yegâne kurtuluş yolunu dış yardımda gören D. P. İk- tidarı, çaresizlik içinde bu şartları iştir. Yalnız şartların ka- bulüyle iş bitmemektedir. Alınan ta- ahhütleri sahneye koymak lâzımdır. Maliyede yabancılar Ustelık parayı verenler paranın sarf şeklini "yakından takip" i- cin bizden selâhiyet de almışlardır. Nitekim bu hafta içinde Maliye Ba- Hasan Polatkan 10 kanlığına' uğrayanlar orada çalışan iki yabancıyla karşılaştılar. Bunlar Para Fonunun temsilcileridir ve alı- nan tedbirleri gözden — geçirmekte, tetkik etmektedirler. Ne var ki ko- laylık, siyasetini şiar edinen D. iktidaia plânlı programlı bir 1ktısad1 siyaseti yürütecek hazırlığa sahip de- ğildir. Şimdiye kadar işler tam bir a- narşi içinde cereyan etmiştir. Yatı- rımlar gelişi güzel yapılmış, yatırım- ların finansmanı Merkez Bankasının himmetine bırakılmıştır.. — Mendere- sin tabiriyle, "bir vatandaş 10 mil- yonluk fabrika — kurmuş, imsenin haberi bile olmamıştır!" Tevzi, itha lat, ihracat işleri günlük Zaruretle— rin elinde yalpalamıştır. İktidar, bu anarşiye son verme- ye çalışmak şöyle dursun, anarşinin methiyesini — yapmıştır. Menderes meşhur Bahar — Havası günlerinde "İktisadi hayatın bütün temevvucu— nü, bütün hâdiselerini dört beş kişi bir. araya gelerek teferruatıyla tes- bit edecek, hudutlayacak, sonra siz de zorla tazyi edeceksiniz, boyle şey olmaz. Bundan zarar gelir" di- yordu. Ne' çare ki İktidar hâlen, dış yardımın hatırı için Zararlı saydıgı bu yola girmiştir. Dört beş kişiyi bir. araya getirmiş, iktisadi hayata arzu *edilen bir istikamet vermeye çalış- maktadır. Dört beş kişi, kurmay he- yetleriyle birlikte bir yatırım prog- ramı hazırlamak, ithalât ve tevziat işlerini iktisadi ıhtıyaçların emrinde yürütmek ve bütün bunları istikrar içinde yapmak için uğraşmaktadır. Hazırlıksız başlanan bu iş, haki- katen zordur. İşte bunun için yük- sek memur "dolarların harcanması, kazanılmasından zor olacak" diyor- Yokuş yukarı koşu olomb efendi — mucizesinin yerım alacak olan ıktısadı siyasetin yü- rütülmesinde rol yeni teşekkül eden beş kışılık Bakanlararası Koor- F.Rüştü — Zorlu Orkestra şefi Sebatı Ataman dinasyon Komitesine düşmektedir. Komite Koordinasyon, Maliye, Dış- işleri, Sanayi ve Ticaret Bakanlarım bir araya getirmektedir. Başkan, Sebatı Atamandır. eşler" dış ödeme gücünü kuv— vetlendırecek bir yatırım program sektörünün faaliyetlerini dısıplın al— tına almak, fiyat istikrarına dikkat etmek, 1thalat programları hazırla- mak, 'dövizlerin rasyonel bir şekilde harcanmasını sağlamakla vazifelen- dirilmişlerdir» Beşlerin emrinde bir sürü mütehassıs bulunacaktır. Bu mütehassısların: 1 — Teknik Komi- , .2 — Yatırını Komitesi, 3 — Ca- ri lhtıyaçlar Komitesi olmak üzere üç grupta toplanması katileşmiştir. Bu komitelerde, hususi sektör tem- silcileri de bulunacaktır. Yatırım programının hazırlanma- sı, Uzun tetkiklere Jlüzum gösteren bir iştir. Halbuki komitenin acele kararlar alması lâzımdır. Meselâ, dış ticaret rejimi ilân edılmış, fakat re- jimin işliyebilmesi için gerekli, tali- matname ve ithalât programı henüz hazırlanmamıştır. — Milli — Korunma; Kanunu tadilâtı da -narenciye ve ye- mişler hariç, tamamlanmıştır. Piya- sa ise sabırsızlanmaktadır. Bu sebep- le, Koordinasyon. Komitesi ilk iş ola- rak ithalât programının Ve kotaları- tesbitine etmek zarüreti kadar bu işin bitmesi lâzımdır- itha- lât programının tamamiyle rasyonel bir şekilde hazırlanmasına imkân, vermemektedir. omite, — ithalâtın takriben yuzde kırkının ham madde sını kararlaştırmıştır... Ham mad ve işletme malzemesi ithalinde ölçü, mevcut kapasitenin tam randımanla (Çalıştırılması olacaktır. Mal arzım Abdullah Aker AKİS, 6 EYLÜL 1958