6 Eylül 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

6 Eylül 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

memurlar arasında son derece ya- yılması olmuştur. Yapılan inceleme- ler, rüşvetin artışında en mühim- âmilin ücretlerin kıfayetsızlıgı ol- duğunu göstermiştir. Bunun üzerine acele maaşlara zam — yapılmıştır. Zammı, rüşvet hırsızlığa' karşı alınacak sert tedbirler takip ede- cektir. A. B. D. Baklava Tepsisi eçen haftanın başında 85 inci A- rikan Kongresi büyük bir cOŞş unluk içinde tatıle girdi. Muhte- rem temsilciler ve senatörler Kong- re salonunda sevinç çığlıkları attılar ve etrafa konfetiler yağdırdıla Yaz tatiline giren mektep ço- cuklarım hatırlatan bu neşe tezahü- rünün sebebi, Washington'un Boğu- cu sıcaklarından kurtulmak arzusu değildir. Muhterem'senatör ve tem- silciler, çekmecelerinden çıkarttık- ları kâğıtlarla yaptıkları konfetilerle, son gününü yaşıyan -7 Ocakta top- lanacak olan Kongre 86 rakkamını taşıyacaktır 85 inci Kongrenin ba— şarısını tes'id ediyorlardı. Kongr muvaffak bir çalışma devresi geçır— dıgınden emın i. ffak Kongrenin son yaptı- ği iş, 1959 yılı için dış yardımı prog- ramının kabulü oldu. Kongrede ay- lardan beri dış yardımın budanması hikâyesi surup gidiyordu. Mükellef- lerin kesesinden ötesini görmiyen Kongre budamaya taraftardı Başkan — Eisenhower, Dulles ve muavini Dillon, Kongrenin tasarruf zihniyetini yenmek için çok çalıştı- larsa da yardım kesesinin budanma- sına mâni olamadılar. Kongre, ken- dine sunulan yardım — programında 652 milyon dolar tasarruf yaptı. Demek ki Eisenhower Hükümeti, bu mali yıl zarfında 3.298 milyon dolar askeri ve iktisadi yardım fonuna sa- hip olacaktır. Aşağıdaki tablo, Hü- kümetin istediği ye Kongrenın ka- bul ettiği yardım miktarlarını gös- termektedir . Kongrenin yardım budama me- rakı yeni değildir. Ama Kongre bu yıl kısıntı ameliyesine bir yemlik getirmiştir. Programın askari — kıs- mım tabu sayan muhterem temsil- ciler ,bu sefer sadece iktisadi yardı- mı azaltmakla yetinmemişler, aske- Kongrenin Kabul ettiği (milyon dolar) Askeri Yardım Savunma Desteği Kalkınma İkraz Fonu Hususi İktisadi Yardım Cumhurbaşkanının Hususi Teknik Yardım Çeşitli Yardım Fonu AKİS, 6 EYLÜL 1958 Dillon Budanmayan ne kaldı? Ti yardıma da ellerini uzatmışlardır Kongre anlaşılan, bir çok memleke- in -bu memleketler arasında Tür- kiye de vardır- kapasıtelerının çok Üstünde askeri malzem aldıkları hakkında kendine sunulan raporla- ra hissiz kalamamaştır. Ama İktisa- di Yârdımın artmasını istiyen Ta- porlara kulak vermiyen Kongre, ik- tisadi yardımın temel taşı — olarak düşünülen Kalkınma İkraz Ponunu -Türkiye, bu fondan 37,5 milyon do- lar alacaktır- 225 mılyon dolar a- zaltmakta beis görmemiştir. Programın diğer mühim bir kıs- mı, savunma desteği gibi askeri bir c kim altında gizlenen iktisadi yar- dımdır. Savunma desteği, [span Kore, Milliyetçi Çin, Türkiye gıbı -Türkiyenin bu yılki hissesi 75 mil- yon dolar- büyük ölçüde askeri kuv- veti ayakta tutan memleketlerin ik- tisadiyatını takviye — için yapılmak- tadır. Bu yardımdan aslan payım Kore ve Milliyetçi Çin almaktadır. Hükümetin Yardım Programı Miktar 1 800 1 515 835 750 625 400 200 200 155 164 171 106 107 3 942 S 298 Okuyucu mektupları İktidar hakkında E ski sayılarımzdan birinde, İs- parta ada Said-i Nursi ile yaptı— t aydın- fikirlerini ve ğınız röportajı, larının bu husustaki erbab-ı din geçinen bir ıkı kişinin yaygaralarını okumuştum.' Röpor- tajınız ile bir memleket yarasına neşter vurarak tehlikeyi 0 zaman işaret etmiştiniz. Şimdi Nurcuların yargılandığı- nı okuyoruz. Acaba İktidar neden gerekli tedbirleri zamanında al- madı? Cevap malum: İktidarımı- zın mümeyyiz vasıflarından birisi de, "merkep çalındıktan sonra ka- pıya mandal asmaktır Allahtan mandal çuruk olması Uras — İstanbul * ATO'nun bir üyesiyiz. Hür milletler safında — bulunuyoruz ve demokrasiyi kabul etmiş durum- dayız. Birleşmiş Milletler — İnsan Hakları Evrensel Beyannamesinde imzamız var ve Anayasamız, seya- hat Türklerin tabii — haklarından- dır der. Seyahatin ise hangi re- Jımlerde tahdit edıldıgını altı / ya- seyahatine giderken, daşları niçin seyahat hasretini çeksin? . Ahmet Erdal — İstanbul * hürriyetinin İ ve di s. olaylar mademki birer milli davadır, neden — milletçe hal çaresi aranmıyor ve neden uy- durma haberler verilerek kendıle— ri de kimsenin inanmadığı- milleti tatmin etme yoluna gidili- yor? İnönüye ve Muhalefete ne- den konuşma hakkı — tanınmıyor? Cevap veremeyeceklerinden mi kor- kuyorlar? Sermayeleri kafi değilse yedek parçalarını kullansınlar. Za- ferin. —Havadisin başyazarları ne güne para Devlet Radyo- larında onları konuştursunlar. Tuna Aksun — İskenderun * New - York Herald Tribüne ga- zetesinin Romada çıkan 19 Tem- muz 1958 tarihli nüshasında, para değerlerini gösteren listede — bir Türk lirası 0.23 İsviçre frangı ola- rak gosterılmektedır Ayni listede bir Amerikan doları 426 İsviçre frangına tekabül etmektedır e- mek oluyor ki: (426/23—18,52T.L.) bir dolar 18.52 L. kıymetin- dedir. Tabii bu imkânsız birşey! Bir dolar resmi kurdan 2. : hadi olmadı diyelim turist deblo— kaj- kurundan BAH Primle ise 902 T. L. dir. Bu ba— kımdan en kısa zamanda mezkür gazetenin sütununda ayni puntolarla keyfiye tın açıklanması için tekzipler dairesinin dikkatini çekmenizi rica ederim. Mustafa Altan Ergün — İstanbul 19