6 Eylül 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

6 Eylül 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

YURTTA Hükümet "Bakanların ayaklanması" u haftanın başında San: B kanı Sıtkı Yırcalıyı -o sırada ta- şıdığı sıfat buydu- Büyü kadadakı Anadolu Klübünün zerinde bir ceket ve bir göm ibaret sade kıyafeti içinde görenler kabinede bir şeylerin olduğunu keş- fetmekte güçlük çekmediler. Cum- hurbaşkanı Istanbuldaydı Menderes İstanbuldaydı. Buna rağmen Sanayi Bakanının, rahatlamış ve huzura ka- vuşmuş insanlara s bir hava ile klübün bahçesınde dolaşması, tanı- dıklarıyla çene çalması politikadan anlayan klüp sakinlerine tuhaf gel- di. Halbuki gazeteler Sıtkı Yırcalıy- la Koordinasyon Bakanı Sebati man arasında cereyan eden bir "be- yanat çelişmesi" nin lledıldıgını bu yüzden ıstıfasını verdiği söyle lin Yırcalının istifasının kabul edıl mediğini, Sanayi Bakanının da ısrar etmeyip vazifesinde kaldığını, böy- lece meselenin kapandığını yazıyor- lardı Beyanat hâdisesi şuydu: Gazete kagıdının fiyatına bir zam yapılmış, bu kâğıdın tonu 2500 liraya çıkarıl- mıştı. Müthiş sıçrayış gazetelerı deh- sahipleri başka hâllerde gostermedıklerı bir tesanüt göstermişler ve hüküm nezdinde teşebbüse geçmişlerdi. Bu mevzuda Sıtkı Yırcalı Sanayi Bakanı sıfatıy- la geçen haftanın sonunda bir beya- nat vermiş ve ithal edilecek kagıdın fıyatıyla yerli kâğıdın fiyatın ka- rıştırılacağını, neticede | tonun 2500 degıl 2150 liraya satılacağını, yani "zamdan tenzilât" yapılacağını söy- i. Bir müddetten beri bu usul- yerine geçmişti. Aslında gazetelerin maliyet derdi 2150 lirayla da halle- dilmiyordu. Ama Sıtkı Yırcalının be- yanatının akabinde, hemi 1 gün, Koordinasyon Bakanı Sebatı Ataman da A. A. vasıtasıyla kendi görüşünü bildirmişti. Koordinasyon Bakanının dediğine göre Sanayi Bakanının va- ad ettiği tenzilât elbette ki" tanzim edilecek ithalât kotaları ile mukay- yetti. Yani, henüz bu kotalar tâyin edilmediğine göre Sıtkı Tırcalı kafa- dan atmıştı. "Zamdan tenzilât" da hemen bugünün işi olamazdı, iki be- yanat arasındaki tenakuz, — bunları safiyane altalta koyan Zafer hariç, herkes tarafından farkedildi. İki Ba- kandan bakalım hangisi adım ril alacaktı? Ne Sıtkı Yırcalı, bati Ataman sözlerini tavzih e Fakat kâğıt fıyatları 2150 li- . Böylec anayi Baka- oluyorı du Sıtkı Yırcalıyı bu meseleden dolayı istifa ettirmiş o- 4 OLUP BİTENLER Sıtkı Yırcalı Elveda bay Menderes! lan gazetelerin Ankara muhabirleri, ikinci bir haberle istifayı geri aldırt- tılar! Halbuki pazartesi gecesi A. A. tarafından pek geç saatte — verilen bir tebliğde Sanayi Bakanı Sıtkı Yırcalının istifa ettiği ve Sanayi Ba- kanlığı vekâletine Çalışma — Bakanı Emin Kalafat Yerini kaptırınca Hayreddin Erkmenin çıklandı getirildiği a- Bir derin ihtilâf Aelma bakılırsa geçen haftanın so- nundan bu haftanın başına "kâ- ğıt meselesi" nin bir mühim ihtilâf gibi gösterilmesi Ankarada bulunan ve D. P. içindeki cereyanlardan ha- berdar kimseler tarafından dudak- larda bir tebessümle okunuyordu. "Kâğıt meselesi" yok değildi, fakat bu, çok daha derin anlaşmazhkların sadece bir tanesi, ki d himiydi. İşin esasında temın edılen yeni imkânların hakıka en eski ekip tarafından başarıyla kullanılabılece— ği hususunda yalnız Muhale bir çok D. P. ileri geleninde de "cid- di endişeler" in bulunması yatıyor- du. Halbukı bu 1mkanları D. P. i- çinde bir "son şans" teşkil ettiği hiç kimsenin meçhulü değildi. Geçen haftanın sonunda bir siyasi, — Zafer gazetesinin Görülmemiş — Kalkınma dediği harekete Meczubane Kalkın- ma damgasını yapıştırmaktan çekin- medi. Bunun yanında rejimin sürat- le bir tek parti rejimine, hattâ tek şef rejımıne gittiği ve bu yolda iler- lemenin memleketin başına tarifsiz dertler getireceği hakikati gün geç- tikçe daha iyi anlaşılıyordu. tekim, kâğıt fiyatlarında ken- di tayın ettiği fiyat kabul edildiği halde Sanayi Bakanı Sıtkı Yırcalı geçen haftanın sonunda — istifasını vererek istanbula hareket etti ve doğruca Büyükada Klübüne geçti. Pazar günü ise Havayollarının beyaz Viscount'u 1 numaralı yolcusunu Adnan Menderesi Yeşilköye getirdi. Başbakan Yeşilköye vardığında ak- u, i. Ellerini onunde uyuş- Pistin kenarına kadar bınerek süratle turuyordu. gelmiş arabasına şehre indi. Aynı akşam Sanayı Bakanı Sıt- kı Yırcalı davet üzerine. Başbakanın Istanbuldayken ikâmet ettiği Park Otelin camlı kapısından İçeri giriyor- du. Hükümet başkanıyla müstafi Ba- kan arasındaki dramatik konuşma yukardaki odalardan birinde cereyan etti. Yüzü güneşten hayli yanmış o- lan Sıtkı Yırcalı azimli görünüyor- du. Adnan Menderes ise son zaman- larda daima olduğu gibi çabuk hid- detlenıyordu Görüşme sonunda uçu- m sadece biraz daha açıldı. "Kâ- gıt meselesi" olsa olsa zahiri sebep- ti. Hakiki görüş ayrılığı o konuşma- da bütün çıplaklığıyla ortaya çıktı. Sıtkı Yırc l1 otelden ayrılırken ipler tamamile kopmuştu. Arabulucu: Budakoğlu P azartesi günü ortaya şahsiyet çıktı: Adalet AKİS, 6 EYLÜL 1958 yeni bir Bakanı