6 Eylül 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

6 Eylül 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA Küçük Sanatlar Müdürlüğüne nak- ledilen eski polis, bir hayli zaman bu vazifede kaldıktan sonra yeniden Emniyete alınmış ve Emniyet Umum müdür muavini olarak vazife görmüş tür. Bir ara İstanbul Emniyet Mü- dürlüğüne tâyin — edilen Atamanın bu vazifesi topu topu dört ay sür- ,,© Zzamanlar girilmiş olan çok partılı hayatın bir — neticesi olarak İstanbul Emniyet — Müdürlüğünden bir derece tenzili Trütbe ile Başba- kanlık Tetkik Kurulu üyeliğine nak- ledilmiştir. 1950 başlarında Nüfus Umum Müdürlüğüne getirilen Ataman Se- çimlerin yaklaştığı tarihte annesinin memleketi olan Zonguldaktan C. H adayı olarak milletvekili seçim- lerine katılmıştır. İktidarın adamı erçi rivayet — kendisinden men- küldür ama, bu seçimlerin arife- sinde D.P. li i Zonguldaktan adaylık teklif etmiş- lerdir. İşin alâka uyandırıcı ve bu "mantık üstadı"nın zihniyetini gös- teren husus oordinasyon Ba- kanının şimdi, o zaman bu adaylığı red sebebi olarak anlattığı şeydir. Bizzat Atamanın ifadesiyle devrin iktidarının Nüfus Umum Müdürü D. P. tilere "İktidarda olan bir par- tinin yüksek memuru sıfatıyla" böy- le bir talebi kabul edemıyecegı ce- abım vermi listesine Bunu ogrendıkten son- Ur- niçin, "daima İktidardan yana" oldu- ğunu yadırgamaz. meselesidir! 1960 seçimlerinin C. H. P. aley- Bu, bir prensip OLUP BİTENLER. hinde tecelli etmesi Atamanı büyük ir hayal sukutuna uğratmıştır. Ne vay ki, doğuştan şansı yaver olan Sebati Atamanın katıldığı liste se- çimleri kaybederken, tam o günün akşamı D. P. Adaylarından ve Zon- guldaktaki D. P. teşkilâtının kuru- cusu Maksut Çivi vefat etmiş, yerine C. P. listesinden en fazla oy alan Sebatı Ataman geçmiştir. Böylece Zonguldak o seçimlerde sekizi D. P. biri C. H. P. li dokuz Milletvekili çıkarmıştır. Fakat — Zonguldaklıla- rın gerçek Ur mücadele adamı, sa- mimi bir Demokrat olan Maksut Çi- viye aşırı bağlılıkları ve milletvekil- lerinin — vefatları halinde — ödenmesi gereken altıbin liraya yakın bir pa- ranın ödenmesinde zorluklar çıkma- sı mahalli D. P. tileri asabiyete sü- rüklemiş ve Genel Merkez üzerinde Sebati Atamanın mazbatasının ipta- li yolunda tazyike, başlanmıştır Gene kendi tabırıyle Teşehhüt tarı" C. H. etvekili olarak kalan Ataman l4 Mayısta girdiği B. n 7 Temmuzda mazbatası reddedılerek ayrılmak zorunda kal- mıştır. 14 Mayıs Ve 7 temmuz tarih- lerini bir turlu unutamayan Ata- man mazbatasının topu topu 34 rey farkla Treddedilmesini de bir türlü affedememiş ve daha Oo tarihte bü- tün kabahati kendi grubuna mensup arkadaşlarının üzerine yıkmıştır. C. H. P. den Muhalefet yıllarında ayrılan herkes kendine göre bir se- bep bulmuş ve böylece vicdanım ra- hata kavuşturmuştur. Meselâ Cavit Orala sorarsanız Nihat Erimin yü- zünden istifa etmiştir, Nihat Erim İnönünün anlayışsızlığı — karşısında partisinden manen — uzaklaşmıştır. Görülmemiş kalkınmanın eserlerinden biri: Çimento fabrikası Bacası var, dumanı yok 12 Server Somuncuoğlu C. P. nin muhalefet usullerini beyenmemiştir, Ali Gürün ise şiddet usullerini tak- maksadıyla P. saflarına ka- tılmıştır! Hattâ bugun Sefa Kılıçlı- oğlu ve Selim Ragıp Emeçle birlikte "basının hakiki menfaatleri" ni D.P. iktidarı nezdinde koruyan Naşit Hakkı Uluğ gibi ıkıncı plandakı "sa- bı . H. P. müfritleri" bile, böyle bir "meşru — mazeret"e sahıptırler Yeni Koordinasyon Bakam da o za- man C. H. P. Grubunda bulunan 68 mılletvekılınden sadece — otuzunun celse"ye katılmış olmasını den M. içindeki grup faaliyetleri sı- rasında kendi grubuna muhalif bir vaziyet almış, mesela ezanın arapça okunması yolundaki D. anun teklifinin - kabulü lehınde faaliyet göstermiş, C. H. P. nin eski orman polıtıkasını müdafaaya yanaşmamış, kısaca "mazbatası muallel bir mil letvekili oldugu halde, egrıye eğri doğruya doğru demekten geri kal marmştır İşte milletvekil ri de buna kızdıkları için mazba tasının müzakeresi sırasında Atama nı korumamışlardır! Yeni bir hayat Milletvekilliği macerası — böyle- ce kısa zamanda sona eren A- taman, Meclis kürsüsünün tadı da- mağında -ki bunun tadını sonradan bol bol çıkarmıştır- yeniden memun— yet hayatına don üştür. Bu kendisine C. H. partı Mufettışlıgı ve hattâ iki senelik maaşı klif edilmiş; ama Sebati Ataman bunu kabul etmemiştir. Arada devrin yeni Başbakanı Menderes kendisini çağı- rarak nasıl bir vazife istediğini sor- Ancak seçimlerden yeni ıkmış ve mazbatası da D. P. millet- vekilleri tarafından ınsan olara "siz benim istediğim vazifeyi vere- messiniz" demiştir. Başbakan "ni- ye'' diye unca da, "Zıra ben İs- tanbul Valiliğini isterim" demiştir. Menderes de gülmüştür. Maamafih neticede de Atamani, lev- rinde bir derece tenzili rütbe ile tâ- yin edildiği Başbakanlık Tetkik He- yetinin Üyeliğine değil, başkanlı- ğına tâyin etmiştir. Sebati Atamanın bu vazifesi de pek uzun sürmemiştir. 1951'de ara seçimlerinin yapılmasından pek kı- zaman önce Ataman Muğla gönderilmiştir., Ataman gösterilmek arzusunu izhar etmiş ve o zamanki C.H.P. teşkilâtı ilgililerin- denpek çoğunabu arzusunu duyur- duktan sonra Muğla Valiliğine gitmiş tir. İşte Sebati Atamanın aradan ye- di, sekiz yıl geçtikten sonra dahi af- AKİS, 6 EYLÜL 1958