7 Şubat 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

7 Şubat 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

şında oturan bir adam "eğri gemi doğru sefer yapar" teranesi ile her- şeyi hoş karşılayıp, en ağır tenkid- leri bile gülerek — dinlemektedir! Memduh — Şevketle ilk görüşmesini müteakip bu intibalarıni Celâl Sait Sirene nakleden Kemal Satır Ada- naya üyesi olduğu C. H. P. hakkın- daki ümitleri kırılmış olarak — dön- müştür. Ancak daha sonraki temas- larında Esendal hakkında yanıldığı- nı,; hem de feci surette yanıldığını anlamış ve bir müddet sonra. Esen* dalın hayranları arasına girmiştir. Politikanın göbeğinde ene 1943'e gelmiştir. Gene doktor danada, mesleği, partisi ve bun- larla birliktte yürüttüğü sosyal işler arasında yuvarlanıp gitmektedir. O günlerde milletvekili seçimleri yapı- lacaktır. Ama Satırın aklının kena- rından dahi milletvekilliği — geçme- mektedir. Adanada doktor — olarak kazandığı para hiç değilse iki mil- letvekili maaşına muadildir. fih parti merkezinin' teklifi rine Kemal. Satır 1943 seçimlerine katılmış ve aday yoklamalarını ve kazanarak milletvekili se- 1943 seçimlerinden — sonraki ilk C. H. P. Kurultayında İzmir ve Ma- nisa bölgesi parti müfettişi olarak vazıfelendırılen Satır, bundan sonra ı ve Bolu bölgesi fettişliği vazifesine — getirilen politikacı bu bölg Ierde yaptıgı bu seyahatten- sonra boylesıne geniş bir bölgenin tek müfettişlikle idare edi- lemeyeceğine kanaat, — getirdiğinden, partiye bölgenin bolunmesı teklifin- de bulunmuş, parti de bu teklifi ka- bul ettiğinden Satırın uhdesine sade- ce Ankara bölgesi parti müfettişliği verilmiştir. O günlerde çok partili hayata da girildiğinden siyasi faa- liyet busbutun artmı ır - Kem ilk çok partili se- —1946— nkara secim lerini C P. adına idare etmiştir. Zaten C. H. nin de tam manasıy- la teşkilâtlı bır parti haline gelme- si bu yıllara rastlamaktadır. Karşı- da bir rakibin bulunması C. P. yi kamçılamıştır Zamanın Cumhur- başkanı İnönünün dahi secilememm tehlikesi ile karşı karsıya kaldığı ve kıl payı ile kazandığı bu çetin seçim günlerini Kemal Satır, bu gün bile yürek çarpıntısı ile hatırlar. Kemal Satır 1947 de Umumi İda- re Heyetine seçilmiş ve 1949 basın- da Ulaştırma Bakanlığına getirilin- ceye kadar da bu vazifede kalmış- tır. Günaltay kabinesinde Ulaştırma Bakanı vazifesini alan Kemal Sata- rın ilk icraatı o zamana kadar tren- lerde milletvekilleri için ayrılmakta olan ve katarlarda milletv ekılı olma * sa dahi boş gidip gelen kompartı- manları kaldırmak olmuştur. Mil- letvekilleri tarafından gelebilecek o- lan bir sızıltıyı önlemek için; "mil- letvekili .arkadaşlarım bana müra- caat ederek, bundan böyle halk için- çim sırasında AKİS, 7 ŞUBAT 1959 de, halkla beraber seyahat — etmek arzusunda olduklarını söyledikleri i- çin kompartımanları kaldırdım" di- yen Satır 'böylece her türlü tenkidi önlemeye de muvaffak olmuştur. Gazetecilerin dostu emal Satır sadece muhalefette i- Kken değil, daha iktidarda iken de gazetecilerin dostluğuna kıymet ver- miş nadir politikacılardan — biridir. Bakanlığı zamanında gazetecılerden gelen her türlü tenki: ikaz zarı dikkate almaş, bunları 1nleme— ğe çalışmıştır. 1950 arifesinde Tür- kiyeye geniş ölçüde Marshall yardı- mı yapılmağa başladıgında 77 . mil- yon dolarlık yardımdan bir miktarı- nın da Ulaştırma Bakanlığına tah- sis edileceği vaadini kabine arkadaş- larından alan Satır. Adanaya kadar yaptığı bir seyahatten döndüğünde YURTTA OLUP BİTENLER den sadece Başbakan Şemsettin Gü- haltâyı Meclise sokabilmiş, diğer ba- kanların hepsi seçimlerden mağlup çıkmıştır. Bu arada Kemal Satır da diğer genç bakan arkadaşları gibi birden kendini politikanın dışında ve beş parasız bulmuştur. O devirde Kemal Satırın yapabılecegı tek w. doktorluğa tekim Kemal Satır da öyle yapmış- tır. 1950 de yeni baştan -daha evvel çocuk hastalıklarında ihtisas — yap- mak için iki yıl çalışmış, fakat si- yasi hayata — atılınca bu kalmıştır- rontgen ihtisası çalışıp para kazanabilmek, hem de parti işlerine daha bol vakit ayıra- bilecek bir tıb kolu seçmek" diye i- zah etmektedir. Kemal Satır. Adanada bir ocakta konuşuyor Dikkat, koltuğumun altındaki Gülektir! 77 milyonun diğer bakanlıklar ara- sında taksim edildiğini ve kendi ba- kanlığına yardım faslından tahsisat ayrılmadığını — görünce, bir kabine toplantısında Başbakanın -Şem tin Günaltayın. yüzüne "Bir Vekıller heyen ki münakalenin ehemmiyeti- ni idrakten âcizdir, bu he ette ça— lışmam, istifa edıy orum" d çantasını kaptığı gibi dışarı çıkmış— tır. Işte Satırın bu tok sözlülüğü ve "celâdet"i 77 milyonun 20 milyonu- nun Ulaştırma — Bakanlığı emrine tahsis edilmesini sağlamış ve bu A- merikan yardımı sayesinde D. P. li- lerin -iktidara geçtikten sonra- ö- vünmelerine sebep olan — motorlu trenlerın araba vapurlarının ve ba- VAL motorlu büyük yolcu vapurlarının ısmarlanması mümkün olmuştur. Meteliksiz bakan 950 seçimlerinde iktidarı D. P. ye devreden C. H. P. son kabinesin- Ankara Numune hastahanesinde asistanların yanında hiç yüksünme- den çalışmaya başlayan sabık bakan Dr. Kemal Satır "Bu devre benim *için zor, fakat şerefli bir devredir" der. 1953 de ihtisasım _ta_mamladık— tan sonra Adanaya gidip bir eski arkadaşı ile birliktte — muayenehane açan Satır hemen ayni — günlerde -Ankarada ihtisas imtihanını verir- . H. dana il başkanlığına seçilmiştir, Yeniden politika 934 seçimlerini Adanada C. H. P. adına idare eden Satır, 1954 se- çimlerinden sonra toplanan Kurul- tayda Parti Meclisi üyeliğine seçil- miştir. Bir taraftan Adanada mesle- ği ile meşgul olurken, diğer taraf- tan da C nin yüksek kade- melerinde vazife gören -ama pek fa- al bir şekilde değil. FKemal Satır 1957 seçimlerinde — muarızlarını 30 11