7 Şubat 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

7 Şubat 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

YURTTA OLUP BİTENLER Seçimler İç bir limonata! u haftanın ilk günlerinde bilhas- Bsa siyasilerin müdavimi oldukla- Ti Ankara Palas v.s. gibi yerlerde sık sık görülen bir arkadaşlar gru- pu kıyafetleri ve onuşmaları ile büyük bir merak ve alâka uyandır- dı. Ahbapların aralarmdakı "Y hu Cafer ağa, sen bu karda kışta ta Vandan buralara bir limonata içmek için mi geldin" yolundaki latifeler- den heyetin Vandan geldiği anlaşılı- Ankarada neyle meşgul olduklarını bilen pek az He 1957 seçimlerinden maglup çıkan D P. Van adayları ile D. P. Van teş- kilâtı Heri gelenleri ve civarın oü- yük aşiret ağalarından müteşekkil- di. Ankarada bulunmalarının sebe- bi ise, D. yüksek çevrelermden yapılan bir davetti. Bilindiği — gibi Van, münhal mılletvekıllıgı bulunan ve kanuna göre ara seçimi yapılma- sı gereken 15 vılayetten biriydi. An- laşılan iktidar ileri gelenleri bu se- ne ara seçimlerini yapmak ve her sene Mecliste Muhalefetin sert ten- kidlerine maruz kalan ara seçimleri- ni, geri bırakma teamülünden ayrıl- mak kararındaydılar Bu kararın tatbiki için kollar sıvanmış, çalışma ve hazırlıklara başlanmıştır. — Bazı milletvekillerinin kulağına a- ra seçımlerının yapılacağı fısıldan- mış, kendilerine vazifeler verilmiş- tir. Ankaraya getirilen Van heyeti, bu çalışmalardan sadece biridir. Bi- ribirini takip eden kabine ve Genel İdare Kurulu toplantıları, bizzat Men deresin teşkilâttaki hizipçiliği önleme teşebbüsleri, Vatan Cephesini takvi- ye için girişilen her nevi teşebbüs İk- tidarın ara seçimi hazırlıkları me- yanındadır. Hattâ düne kadar başına ympos dagının bütün şımşeklerı yağdırılan "muhalefet uşağı" gaze- tecilere güler yüz gösterilmesi, an- cak bu perspektif içinde, bir tezat olmaktan çıkmaktadır. Sertlik, biraz daha sertlik sloganıyla emzirilen D. grupu, şimdi hem yaylacıların, hem Genel İdare Kurulu taraf tarta- rının reyleriyle başkanlığa — seçilen ve yaylacıları hayal kırıklığına uğ- ratan Atıf Benderlioğlunun müşfik kucağında avutulmaktadır.C . H. P nin Kurultay dolayısiyle yurt gezi- lerine ara vermesi, Vatan Cephesine 500 bin -bazılarına göre 232 bin- ti- ye kaydedilmesi D.P. Grupunda ra- haveti artırmaktadır. Bu rahavet, nikbin demokratlarda grupta tesa— nüt havası teessüs etmiş intibaını uyandırmaktadır. Yer yer muhtar seçimlerinde ve Zaferin bi- rinci sayfasında — bildirildiği — gibi Mersin Tüccar Kulübü idare heyeti seçiminde — kazanılan — "zafer" terle beslenmesi imkânsız, .muazzam Va- tan Cephesi operasyonunun bir ara seçimi, muvaffakiyetiyle taçlandırıl- ması ve yeni oephenin Önüne gelenin 4 Adnan Menderes İsviçreye gider iken... sırtını yere vuran yaman bır pehli- van olduğunun dosta düşmana du: rulmasına 1htıyaç hıssedılmektedır D. P. ileri gelenleri umumi, seçimler- den çok farklı şartlar altında cere- yan edecek olan ve İktidarda olma- nın kazanma şansında büyük rol oy- nadığı ara seçimlerinden D. P. nin yüz akı ile çıkacağını zannetmekte- dirler. Hakikaten seçimlerinde muvaffakiyet, D. P. ye Işte gördü- nüz ya, millet sizi değil bizi istiyor" kalkanı arkasına kaçıp -hiç değilse bir müddet için- rahat nefes almak ve daha serbest hareket etmek fir- satını kazandıracaktır. Ara seçimle- rinde İktidarın uğrayacağı bir mu- vaffakiyetsizlik ise, . Mecliste buyuk bir ekserıyetle temsil edildi- ği için. 'bir mâna etmekten -psikolojik saha hariç, uzak kala- caktır. Ayrıca bunun Muhalefet ve Basın hakkında yeni tedbirler alın- masını kolaylaştırmak, gibi ehem- miyeti ihmal edılemıyecek faydaları olacaktır. eri gelenleri Ağustosta, bilemedin!* Eylulde yapı- lacak ara seçımlerıne kazanacakla- madan girmeyi elbette arzu etmıyeceklerdır Seçim bombaları seçimlerine millete hazır- D ladıgı bazı hediyelerle girecek- tir. Basın suçlarının affı, ispat hak- kinin tanınması -yalan haberin ce- zası arttırılarak-, seçim arifesinde alınacak bir dış yardım, memur ve emeklilerin maaşlarına yapılan zam, Milli Korunma Kanununun kaldırıl- ması ve bol ithalâtla piyasada ya- ratılacak geçici bir ferahlık bu he- diyeler arasında yer alacaktır. D. P. bu hediyelerle Muhalefetin - propa- ganda malzemesi stoklarını — zaafa uğratacağını ummaktadır. Gazeteci- lere şirin görünme gayreti de böyle bir hesabın neticesidir. Ama hafıza- sı sanıldığı kadar zayıf olmıyan ga- zetecilerin D. P. nin seçim kampan- yasını desteklemede ne dereceye ka- dar hararetli davranacağım şimdi- den bilmek o kadar zor değildir. Propaganda imkân ve vasıtaları ba- kımından -başta radyo- pek zengin D. P. nin bu vesıle ile içinde bir "öksüzlük — hissi" uymaktan başka kaybı olmıiıyacaktır. Ara seçimlerine doğru gidilmesi karşısında C. H. P. de boş durma- ARA SEÇİMİ YAPILMASI GEREKEN İLLERİN DURUMU Bu illerde 1954 - 1957 || , Münhal devresinde İki partının İki parti a- Seçim yapılacak mill(;ıtlifeî(ili nisbi kuvvet rasında 95'” iller yısı ku bulan degışmeler de mevcut C. H.P D.P nisbi fark Ankara 5 * 16 — 26 4- 8,48 İstanbul 2 4- 15 — 18 — 11,06 © Aydın 4- 8 — 6 — 25.52 Bursa — 5 — 8 — 29,13 Kocaeli 4- 19 — 16 — 11.48 Kırklareli 4- 8 — 15 — 14.38 Afyon 4- 13 — 17 — 18.21 Yozgat — 3 — 27 — M.I| Edirne 4- 7 — 13 — 15,97 Van 4- 61 — 34 * 14.76 AKİS, 7 ŞUBAT 1959